Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marijke

Marijke

27-06-2014 om 09:15

Op hoeveel buitenspeeltijd heeft een leerling recht?

Een school die ik ken heeft ook veel leerlingen met een lichamelijke beperking. Nu spelen ze nog maar een keer per dag buiten 'vanwege die mytylers'.
Op mijn tyltylschool gaan we gewoon tweemaal daags naar buiten, maar is er eigenlijk iets vastgelegd over het recht op buitenspeeltijd? Wel over pauze, dat heb ik al gevonden, maar niet dat die buiten doorgebracht zou moeten worden.
Wie weet dat toevallig?

Juno

Juno

27-06-2014 om 13:35

Verschillend

Ik kan niets officieels vinden, alleen dat scholen het zelf mogen indelen. Nu is het zo dat scholen een bepaalde hoeveelheid lesuren moeten geven. Pauzetijd is geen lestijd. Als er lang gespeeld wordt, zullen de kinderen ook langer op school moeten zijn.
Een pauze is meestal wel buiten want het moet een 'onderbreking' zijn. In hetzelfde lokaal blijven en min of meer dezelfde dingen doen is imo geen pauze.

welke groep/leeftijd

Mijn zoon, begonnen op mytyl maar inmiddels groep 5 regulier, speelt ook maar 1 keer per dag buiten. Volgens mij is dat op de mytylschool niet anders, behalve bij de jongste groepen.

Over recht op speeltijd weet ik niks.

Annet

Annet

27-06-2014 om 14:17

Hier speelden alleen groep 1-3 twee keer per dag buiten

hogere klassen alleen in de ochtend

Marijke

Marijke

27-06-2014 om 20:30

Ik bedoel over de hele dag

Het gaat hier om speciaal onderwijs, dus kinderen zijn de hele dag op school. Volgens mij moeten ze dan in de ochtendpauze naar buiten kunnen, maar ook tussen de middag na de lunch.
Zo doen wij het op 't tyltyl tenminste.

Annet

Annet

27-06-2014 om 20:34

Oh, ja natuurlijk ook rond lunchtijd

Dat was hier wel gewoon voor alle klassen. 2e school had continue rooster. Daar ging iedereen naar buiten voor ongeveer een half uur (20 minuten?).
1e school had overblijf voor de liefhebbers. Ook daar naar buiten rond lunchtijd.

Maar ik vrees dat het geen recht is, wel gezond en een goede gewoonte

ja natuurlijk

Gaan ze op zowel mytyl als regulier tijdens lunchtijd naar buiten. Maar dat was het dan... (dus niet meer in de middag, behalve de laagste groepen)

Dalarna

Dalarna

29-06-2014 om 12:38

ik snap het niet

De laagste groepen gaan 's ochtends én 's middags naar buiten. De hogere groepen niet. Ik weet alleen even niet waar de grens ligt, volgens mij tussen groep 2 en 3. Bij de overblijf gaan ze natuurlijk ook naar buiten. Waarom zou dat op die scholen anders zijn?

Mijntje

Mijntje

29-06-2014 om 13:08

school vragen

Vraag het gewoon de school zelf. Misschien moeten ze de tijd wat aanpassen omdat er anders teveel botsingen komen (rolstoelers)

Typisch schoolplan

Volgens mij is daar landelijk helemaal niks over vastgelegd. Het lijkt me typisch iets voor het schoolplan. Wat daar in staat moet wel worden nageleefd.

Marijke

Marijke

29-06-2014 om 19:03

Ik snap het ook niet

School is een fusie van cluster 3 en 4. De juf zegt dat het te veel werk is om de twee lichamelijk gehandicapte leerlingen in hun jas te helpen en met de lift naar beneden te begeleiden....

Marijke

Marijke

03-07-2014 om 15:56

Het ministerie zegt....

... dat daar wettelijk niets over is vastgelegd, dat scholen het mogen inrichten zoals ze willen.
Okee, vraag beantwoord.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.