Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Op HAVO vakken op VWO niveau, en na HAVO naar VWO?

Vorig jaar uitgebreid melding van gedaan: jongste zat in 4evan tweetalige VWO met economie- profiel. Helaas bleek aan het eind vd rit dat ze 1 vijf teveel had en ondanks haar bidden en smeken ( om en herkansing, of een taak, of het inruilen van t vak m&o wat die derde 5 was) was school onverbiddelijk: ze werd niet bevorderd naar 5vwo.
Ze ontraadden zelfs heel sterk om gewoon te blijven zitten, omdat ze de kans groot achtten dat ze alsnog zou struikelen. Ook werd helder aangegeven dat ze bij nogmaals doubleren van school af zou moeten omdat je maar 1maal mag doubleren in bovenbouw. Dochter wilde dat risico absoluut niet nemen want heeft het erg naar zin op school. Gelukkig ook nu nog.

In de praktijk betekent dit dat ze van 4e tweetalig vwo is gegaan naar 4 Havo. En verveelt zich enorm... Ze staat voor bv engels en frans een 10. Heeft nooit meer huiswerk thuis, want dat maakt ze allemaal in de les. Waar ze vorig jaar nog best pittige boeken in het engels moest lezen, ontleden en verdedigen, en bijna alle vakken in het engels kreeg, krijgt ze dit jaar slechts 2 engelse teksten, helemaal geen boeken, en de verslagen moeten in het nederlands! (Vertelt ze zelf verontwaardigd). Er is nogal wat niveauverschil. Gelukkig zijn een aantal leerkrachten dit ook, en geven ze haar meer of pittiger werk te doen. Dochter is zelf naar mentor gestapt met de vraag of zich dit niet kan vertalen naar het colgen van een paar vakken daadwerkelijk op VWO niveau. Schijnt op sommige scholen wel eens te gebeuren.
Mentor heeft gezegd dat dit om administratieve redenen niet kan. En we strijden al jaren over een varieteit aan zaken met school (die leeftijdsgrens feest bovenbouw wie dat nog weet), ze zijn erg rigide. Helaas.

Deze week hebben we gesprek met mentor, en - al was het maar om dochter te steunen hierin - we willen dit verzoek toch nogmaals aankaarten.
Wie heeft valide argumenten? Is er regelgeving over?

En meer en meer zakt in dat Havo weliswaar 2 relatief makkelijke jaren worden maar dat ze toch meer een VWO kind is. Zoals wij school al uitputtend hebben gemeld. Mede daarom heeft dochter ook 2 vreemde talen gehouden; zodat ze alsnog straks de overstap naar VWO kan maken.
Betekent dit altijd weer 2 jaar? Dus nu doet ze de 4e dubbel, dan 5Havo & eindexamen, dan 5VWO en 6VWO en eindexamen? Dat is wel een erg lang traject. Kan dat korter? Met vrijstellingen?

Zou dankbaar zijn voor jullie input!

naar 5 havo

Jouw dochter had gelijk naar 5 Havo moeten gaan. Snap niet waarom ze naar 4 Havo is gegaan. Is veel te makkelijk. Wellicht vragen of ze naar 5 Havo mag?

Mare

Mare

03-11-2013 om 20:59 Topicstarter

Meteen naar 5havo

... Was bij school niet bespreekbaar.
Reden; in 5Havo zou ze te veel gemist hebben aan SE's ed, ook was de stof van de Havo te verschillend van wat ze op VWO had gehad waardoor er geen aansluiting zou zijn.

(En excuus voor slordigheidjes in tekst hierboven, zat zonder leesbril op de ipad)

de weg nu is langer.

Maar nu is de weg veel langer voor haar. De weg die jullie nu hebben gekozen is 1 jaar langer dan als ze gewoon was blijven zitten in 4 VWO. Bovendien is het niveau veel te laag voor haar. Zonde! Ik zou alsnog proberen om haar in 4 VWO of 5 Havo te krijgen. Terug naar 4 Havo zou geen optie voor ons zijn geweest (sorry!)

Poe

Ik denk dat je niet veel kan bereiken op school gezien hun starre houding. Als geld geen probleem is kan je kijken of je dochter 5 en 6 vwo in één op een Luzaccollege o.i.d. kan doen. Scheelt weer een jaar. Misschien ook een goed plan om haar zich dit jaar heel uitgebreid te laten oriënteren op hbo-opleidingen en open dagen te bezoeken, misschien valt ze wel voor een beroepsopleiding waardoor vwo niet meer nodig is.

Wat zonde zeg, van 4 vwo doubleren in 4 havo terwijl je het idee hebt dat je kind het wel kan. Zou haar rapport vorig jaar nou vol gestaan hebben met drieën en vieren, alla, maar nu doet ze door één vijf teveel meteen twee jaar langer over haar opleiding. He, wat ontzetten jammer dat leerlingen tegenwoordig vaak geen enkel krediet meer lijken te hebben en bij de minste of geringste rimpeling moeten blijven zitten of afstromen ten gunste van de slagings- en doorstroompercentages.

skik

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

03-11-2013 om 21:41

Wat zou kunnen

Van 5 HAVO naar een hbo, propedeuse halen en dan inschrijven bij de universiteit naar keuze.

Examenklas

Hier is het volgens mij ook zo dat je bij zitten blijven in 4VWO naar 4Havo gaat. Je wordt namelijk niet direct in een examenklas geplaatst. Van 3 havo ga je ook niet naar VMBO 4, om dezelfde reden. Ze beginnen een jaar eerder al met cijfers af te nemen voor het examen, direct plaatsen in een examenklas is daardoor lastiger geworden. Als ze in 3 VWO was blijven zitten dan was ze wel in Havo 4 geplaatst ( met èèn 5 ). Had ze vorig jaar voor de overige vakken wel hoge eindcijfers, dus compensatiepunten?
De verveling is mij ook bekend. Niveau lager en begin van het schooljaar. De eerste stof van dit lagere niveau beheers je al. Naarmate het schooljaar vordert komt er hopelijk wat meer uitdaging. Enkele vakken op hoger niveau is inderdaad hier ook onmogelijk. Dat is alleen de eerste 2 brugjaren, waarin de niveau`s gecombineerd zijn. Vanaf de 3e zijn de niveau`s gesplitst. Ik hoorde op het journaal dat in de toekomst VWO docenten zelf een universitaire studie moeten hebben gehad om les op het VWO te mogen geven. Ook docenten studeren af op verschillende gradaties en een docent MAVO/HAVO kan soms geen les geven op VWO niveau. Dat kan bijvoorbeeld de "administratieve" reden zijn. Ik denk dat als ze haar VWO hier achteraan wil gaan doen dat dit inderdaad een wat langer traject gaat worden.
Veel scholen zien je kind inderdaad liever na de HAVO doorgaan met het HBO, ligt ook aan de leeftijd van je dochter en haar gemiddelde eindcijfer op het examen.
De lat met gemiddelden ligt hier wel behoorlijk hoog om nog te mogen opstromen.

Suze

Suze

03-11-2013 om 23:04

alsnog weer naar 4 ?

Tjee, wat moet dat demotiverend voor haar zijn. Zou ze echt niet terug wille, naar 4 VWO? Moet ze wel komende jaren keihard werken en niet meer blijven zitten, maar wellicht met bijles een optie. En met deze ervaring is ze wellicht nog gemotiveerder harder te werken. Bah, al dat start gedoe van die scholen.

Dalarna

Dalarna

04-11-2013 om 06:29

Amy

Wat jij wil kan echt niet en daarom is eind VWO 3 een belangrijk moment: of je zet alles op alles voor VWO 4 of je gaat dan naar Havo 4. Dit is het jaar daarvoor ook besproken meen ik.

Ik vind dat jij wat voor je mond praat met je eisen! Je kunt vaak ook niet van Havo 3 naar VMBOT4 dus die belangrijke keuze valt eind Havo 2 (wordt het Havo 3 of vmbot3).

patrica1966

patrica1966

04-11-2013 om 09:42

Havo op maat

School hier heeft speciaal voor deze leerlingen havo op maat ontwikkeld.
Leerlingen die om welke reden dan ook niet doorgaan naar VWO 5, kunnen een speciaal programma volgen. Zodat ze zonder problemen HAVO examen kunnen doen.Maar aan deze informatie heb je nu niets meer.

bedelen

Het beste wat je nu nog kunt bereiken is dat ze alsnog naar vwo-4 zou mogen. In feite heeft ze voor vwo-4 al haar punten op eentje na. Een beetje extra aandacht voor dat ene vak zou feitelijk al voldoende zijn. Er zijn scholen die voor dat soort gevallen een zomerschool/cursus hebben. Dan hoeft het hele jaar niet over.
Maar daar heb je niks aan. De school heeft zich aan de regeltjes gehouden. Dat zijn eigen regeltjes en kennelijk is de school tevreden met die regels. Jouw dochter verveelt zich dood, maar haalt wel tienen. Het is te hopen dat ze verstandig genoeg is om dat vol te houden. Ze kan het, zoveel is duidelijk.
En voor school blijkt daarmee de keuze juist een goede: ipv een leerling met het risico op nog eens doubleren of zakken voor het examen, is ze nu een leerlingen met het vooruitzicht op hoge cijfers, ook op het examen.
Je moet het proberen. Zeur, bedel, blijf beleefd maar smeek dat ze alsnog naar het vwo mag. Er is geen recht. Het is echt een verzoek om coulance. Lukt dat niet, dan is het klaar. Op die school. Dan kun je hooguit op zoek naar een andere school/opleidingsvorm.

Yura

Yura

04-11-2013 om 13:56

Verschillend per school

Het valt me wel op hoe verschillend er per school wordt om gegaan met dit soort dingen. Ik ken bij mijn kinderen op school 1 meisje dat van 4 vwo naar 5 havo is gegaan. Zij moest inderdaad flink wat inhalen, maar dat is wel gelukt. Ze is wel met dusdanig dikke cijfers geslaagd, dat ik denk had die niet gewoon op vwo moeten blijven. Ook van een ander meisje op havo hoorde ik enorme cijfers. Onze school had afgelopen jaar dan ook een slagingspercentage van 100% voor vwo, wat niet zo raar is als er niemand meer overblijft.
Een bekende van zoon redde het afgelopen jaar 3 havo niet, hij en zijn ouders kozen voor de optie doubleren, maar daar viel met school niet over te praten. Hij moest en zou naar 4 vmbo. Uiteindelijk is deze jongen naar een andere middelbare school gegaan, waar hij wel mocht doubleren.
Onze zoon is vorig jaar in 3 vwo ook met de hakken over de sloot over gegaan naar 4 vwo. Ik ben ook wel bezorgd dat hij dit jaar 4 vwo niet haalt, want wat wordt het dan? De vierde nogmaals? Maar dan op havo niveau? Dat kan toch niet, hij heeft een paar weken geleden al een leestoets van 5 havo gemaakt (dus die van het eindexamen vorig jaar), daar had hij een 7 op. Zou dan nogal raar zijn om 4 havo te gaan doen, toch lijkt dit iets dat tegenwoordig heel gangbaar is.

Yura

Het kan dat je zoon een 7 haalde op die toets maar zou dat ook voor de andere vakken tellen? Waarom is hij dan vorig jaar met de hakken over de sloot overgegaan en niet met redelijke/goede cijfers? Kinderen beheersen vaak niet alle vakken op hetzelfde niveau, ik denk dat dit bij de meeste mensen zo is. Ik kan bij wijze van spreken VWO examen Engels doen en op VMBO niveau Wiskunde. Toch niet vreemd dat de waarheid/examen in het midden ligt? Als je zoon dit jaar bij de meeste vakken die 7ens binnen haalt gaat hij toch door met VWO? Dit ene cijfer zegt niet veel.
Als de cijfers voor overige vakken minder of met de hakken over de sloot zijn is het toch niet raar om havo te gaan doen?

Marie

Marie

04-11-2013 om 16:10

gewoon zittenblijven

Wat ben ik blij dat onze dochter "gewoon" 4VWO over mag doen. Was helemaal geen probleem. De vakken die ze met een voldoende heeft afgesloten voor haar PTA hoeft ze dit jaar ook niet over te doen, zodat ze meer tijd heeft voor de andere vakken. Wij zijn dus blij dat deze school nog gewoon aan doubleren doet. Mag 1 keer in onderbouw en 1 keer in bovenbouw.

Ik zou ook zeggen probeer of je dochter toch nog naar 4 VWO kan.

M Lavell

Zo ver ik me uit een ander draadje herinner heeft de dochter van Mare zich vorig jaar helemaal de blubber gewerkt voor redelijke cijfers. Mare, heb ik dat goed? Ze heeft hard gewerkt maar het niet gered om naar VWO 5 te kunnen. Zou jij dan gaan bedelen en smeken om alsnog VWO 4 over te doen? Het is een keuze die je kind natuurlijk wel moet zien zitten. Is daarna VWO5&6 makkelijker voor haar? Waarschijnlijk is dat koffiedik kijken waar school geen heil in ziet. Ze weten van haar geploeter en vermoeden dat het haar teveel moeite kost met misschien weinig kans van slagen?
Ik zou doorgaan met Havo 4, na Havo 5 heeft ze in ieder geval een mooi diploma waarmee ze keuzes kan maken. Of verder met VWO of HBO. Ze is nu teleurgesteld maar dat lijkt me niet echt nodig om dat nog jaren mee te slepen.

Fransien

Fransien

04-11-2013 om 16:17

stof op niveau

wil40: Ik kan bij wijze van spreken VWO examen Engels doen en op VMBO niveau Wiskunde. Toch niet vreemd dat de waarheid/examen in het midden ligt?

Ik zie ook dat veel kinderen vakken hebben waar ze beter in zijn en vakken waar ze slechter in zijn. Jammer genoeg bepaalt het vak waarin je het slechtste bent het niveau wat je kunt halen.
Eigenlijk zou het veel handiger zijn voor veel kinderen om een diploma te halen en certificaten op een hoger niveau te mogen doen. Dan kun je na je diploma bekijken of je toch een heel diploma op een hoger niveau kunt doen, en heb je meer tijd en energie voor je slechtere vakken.

Yura

Yura

04-11-2013 om 18:40

Wil

Ja daar heb je op zich wel gelijk in, maar Engels is helemaal niet zo'n sterk vak van hem, dus ik dacht daarom kort door de bocht dat er blijkbaar toch wel een behoorlijk niveau-verschil zit tussen 4 havo en 4 vwo en dat het daarom wel erg ver gaat om iemand die doubleert in 4 vwo naar 4 havo te laten gaan. Of je zou inderdaad moeten opteren voor vakken op verschillende niveau's, maar zo persoonlijk is het Nederlandse onderwijs helaas niet.

@Dalarna

Hier is vorig jaar mijn nichtje in regio Haaglanden gewoon van 4 VWO naar 5 HAVO gegaan en geslaagd. Dus het kan wel maar wellicht is dat per school anders.

Mare

Mare

04-11-2013 om 21:57 Topicstarter

doubleren VWO4 mocht wel..

... maar werd zeer sterk ontraden. In bovenbouw mag 1x gedoubleerd worden. Zou ze het dan toch niet redden in VWO4, of 5, dan zou ze van school moeten. Dat idee vond ze vreselijk, en wilde ze zeker niet nemen.
We hebben enorm gepleit om haar dan te laten instromen in 5HAVO. Ze heeft zelf aangegeven daar een taak of zomercursus voor te willen doen, maar school was heel duidelijk; het was niet mogelijk.

Idd heeft dochter heel hard gewerkt, en ging VWO haar zeker niet supermakkelijk af. Ze is echter gedisciplineerd, en heel gestructureerd en redde ze het wel. Talen etc gingen heel goed, cijfervakken minder, de struikelblokken bleken dan ook wiskunde, economie en m&o. Ze twijfelde destijds erg tussen aardrijkskunde (altijd goed op gescoord) en m&o. School adviseerde m&o, omdat ze daar later meer aan zou hebben dan aardrijkskunde.
Achteraf... hadden we maar voor aardrijkskunde gekozen ipv m&o. Maar daar hebben we nu niets meer aan.

We hadden het graag anders gezien, maar zijn blij dat ze haar draai in de klas iig sociaal wel snel gevonden had. Het verschil met VWO is groter dan we hadden verwacht. Er wordt veel meer uitgelegd en behandeld, het is veel 'schoolser'. Dochter is gewnd heel zelfstandig te werken en door te redeneren maar voelt zich daarin geremd. We hoopten dat na de eerste weken er idd wat meer uitdaging zou komen, maar tot nu toe is dat niet het geval. Gelukkig heeft ze een paar leraren die dat onderkennen, dus haar zwaardere stof geven, of andere boeken laten lezen. Dat vertaalt zich echter niet straks op de cijferlijst.
Zo'n HAVO 'op maat' zou haar goed gepast hebben.
Als het, zoals Mirjam zegt, ligt aan de coulance vd school hebben we daar niet veel van te verwachten denk ik. Jammer.

Het is natuurlijk fijn dat na het harde werken met soms toch tegenvallende resultaten ze het nu veel rustiger heeft en dan nog heel goede cijfers haalt. Maar wat meer uitdaging mag best. We gaan het toch nogmaals aankaarten. Mag school nogmaals 'nee' zeggen, en zijn wij benieuwd naar de argumenten. Veel hoop heb ik niet vrees ik... Zo jammer dat de schoollijsten meer leidend zijn bij dit soort beslissingen, dan of er niet een modus is waardoor een kind wel gewoon door kan. Wij hadden bv ook nog aangekaart om haar wel over te laten gaan, maar m&o alsnog te vervangen door aardrijkskunde, evtl met een taak en extra bijles om daar op niveau te komen. Ook dat was niet mogelijk.

Bij het kiezen vd school hebben we eigenlijk niet gekeken naar; hoe gaat school om met dit soort twijfelgevallen, wat doen ze om kinderen aan boord te houden. Meer gelet op keuze dochter, het feit dat ze tweetalig onderwijs aanboden, leuk cultuurprogramma hadden, niet te grote klassen, etc. Suf eigenlijk.

"Onderwijs op maat" Fransien & Yura

Ja, dat zou prachtig zijn. Certificaten per vak op verschillende niveau`s, wie weet komt het er ooit nog eens. Pas op latere leeftijd afronden met bijbehorend diploma, hoeven de kinderen niet af-en op te stromen.

Mare

Miriam zegt "bedelen om terugplaatsing VWO", maar je dochter wil niet het risico lopen om van school af te moeten als ze het niet redt en nogmaals blijft zitten in de bovenbouw.
Of ga je bedelen om plaatsing in Havo 5, zodat ze over een half jaar examen moet doen, waar andere leerlingen al langer bezig zijn met de voorbereiding hiervan?
Of ga je bedelen voor meer uitdaging zodat ze na het behalen van haar Havo diploma alsnog VWO kan gaan doen?

"Havo op maat zou haar wel gepast hebben".

Ja, en vele met haar zouden wel onderwijs op maat willen, daar hadden we het al over, maar helaas. Misschien kan ze wel meer uitdaging buiten school vinden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.