Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jet

Jet

29-09-2014 om 21:44

onzeker over toekomstigde schoolkeuze

Onze tweede zoon zit in groep 8. Komend schooljaar zal in het teken staan van de schoolkeuze. Hij heeft het altijd prima gedaan op school. A en B scores, in groep 6 een flinke dip, maar nu weer bij getrokken. Hij heeft in allerlei plusgroepjes gezeten. Alhoewel dat niet motiverend werkte bij hem. (Hoewel dat wel de bedoeling ervan was) . Vorig jaar een pre-advies gehad, havo/vwo brugklas. Met een beetje bijschaven zou hij rustig naar het vwo kunnen volgens de meester.
Echter, nu heeft hij die verrekte Cito entreetoets niet volgens ieders verachting gemaakt. Er kwam vmbo-t uit. Eigenlijk helemaal niet in de lijn der verwachting van ons en school. Gelukkig tilt school er niet zwaar aan en wij hebben er ook geen woord teveel aan vuil gemaakt. Echter, zijn zelfvertrouwen heeft zo'n enorme deuk opgelopen dat hij nu zelf twijfelt aan zijn capaciteiten. Hoe krijgt hij nu weer zijn zelfvertrouwen weer terug?

dip

Hoi,
Even meedenken. Waar kwam die dip in groep zes vandaan en hoe is ie weer op het spoor gezet? Wat is er veranderd?
Dan nu. Het is een keer iets minder en je zoon gaat direct heel erg twijfelen. Was ie misschien al erg onzeker toen hij de toets maakte?
Heeft ie last van faalangst? Of is hij erg gevoelig voor sfeer in de klas?

Jet

Jet

29-09-2014 om 22:20

Jutta

Hij heeft wel vaker dipjes. Heeft meestal met de sfeer in de klas te maken. Hij is ook van school veranderd in groep 6 omdat de sfeer verrot was op de vorige school. Daarna ging hij als een speer weer omhoog.
Laatste maanden van vorig schooljaar waren wat rommelig door nieuwe leerlingen die instroomden. Verder zat hij super lekker in zijn vel. Nu moppert hij wel wat omdat de juf even flink wil doorpakken met deze groep. Blijkbaar vielen de resultaten bij veel kinderen wat tegen. Morgen hebben we intake gesprek met de juf. Eens kijken wat haar bevindingen zijn, so far!

scores

Wat zijn de scores voor rekenen en begrijpend lezen precies? Die 2 vakken zijn voor het VO vooral belangrijk. Ik heb zelf een dochter in groep 8 en als ik de brochure voor het VO lees, dan staat er dat voor VWO een A vereist is voor die 2 vakken.
Hiernaast vraag ik me af wat jullie willen? Havo of toch VWO of een kansklas? Of ben je nu bang dat ze toch VMBO gaan adviseren?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.