Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vogel

Vogel

09-11-2017 om 19:55

Ontheffing van leerplicht aanvragen of niet?

Zoon (14) heeft een normale intelligentie en forse gedragsproblemen door autisme. Hij heeft met redelijk succes de brugklas havo/vwo doorlopen op het speciaal onderwijs, maar in de tweede klas sloegen rond de herfstvakantie vorig jaar de stoppen door en werd hij op een heelheel-speciale school geplaatst. Onderwijs is daar niet echt van de grond gekomen: soms gaat hij een paar uur, veel vaker niet en feitelijk is hij een thuiszitter. Behandeling voor zijn problemen is al die tijd niet echt van de grond gekomen en we hebben besloten tijdelijk maar helemaal niet naar school te gaan omdat het echt niet lukt.
Inmiddels gaat hij sinds 1 november één dag in de week naar een soort dagbesteding.

School stelt, samen met de onderwijsconsulent, voor ontheffing van leerplicht aan te vragen. Zorg is voorliggend, feitelijk gaat hij toch al niet naar school, school hoeft dan zijn plan niet meer periodiek te updaten en hij houdt geen onderwijsplek bezet. Mocht hij weer naar school kunnen (zijn grootste wens) dan zal dat vermoedelijk bij een ander samenwerkingsverband zijn (in combinatie met de dagbesteding waar hij nu heen gaat en die in een andere regio ligt).

Er valt heel veel over te zeggen, maar mijn vraag is: is het verstandig om tijdelijk ontheffing van leerplicht san te vragen, of zie ik iets over het hoofd en gaan we daar spijt van krijgen?

Sas

Sas

09-11-2017 om 20:07

Bestaat tijdelijke ontheffing wel?

In mijn herinnering bestaat dat niet. Kijk dat goed na.

Is hij wel leerbaar? Dan zou ik nooit ontheffing aanvragen. Wel eventueel een aangepaste regeling omdat hij geen regulier onderwijs kan volgen. Psychische grondslag? Kijk alle gronden in de leerwet na. Er zijn volgens mij nieuwe mogelijkheden om aangepast onderwijs te krijgen bij bepaalde redenen.
Maar dan moet wel één onderwijsinstituut verantwoordelijk zijn. Vandaar dat een ontheffing niet handig is. School moet het alternatief financieren, eventueel aangepast met een pgb van de gemeente.

Dit doe ik uit mijn hoofd. Het is voor mij even geleden dat ik dit uitgezocht heb.

Enerzijds anderzijds

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/aantal-kinderen-zonder-leerplicht-opnieuw-gestegen

Het is een mooie route voor scholen om onder passend onderwijs uit te komen. Hoeft dan niet meer.

Anderzijds kun je leerplicht en 'jeugdbescherming' op je dak krijgen. Dan kan ontheffing een hoop rust geven.

Ik heb ontheffing aangevraagd en gekregen in een periode dat er toch al gewerkt werd aan de overgang naar speciaal onderwijs. Maar ik werd wel gewezen op het risico dat school dan niets meer voor ons zou willen doen.
Dat hebben ze echter wel gedaan.

Maar wij zijn dan ook nog van voor het 'Passend Onderwijs' in een samenwerkingsverband.

https://twitter.com/KatinkaSlump/status/886534750768386049
Katinka Slump wijst op dit gevaar dat scholen er op een makkelijke manier vanaf komen en jou kind krijgt geen onderwijs meer.

https://www.balansdigitaal.nl/vrijstelling-leerplicht-en-vervangende-leerplicht/

Ook nog een mogelijkheid?

mirreke

mirreke

10-11-2017 om 11:58

Nee!

Want je verspeelt daarmee het recht op onderwijs voor je zoon, en daarmee dus ook dat een school moeite moet doen voor hem.
Als jouw zoon in feite een thuiszitter is, kan het goed zijn dat hij wel een programma wil/kan doorlopen dat hij thuis volgt. Als hij bij een school staat ingeschreven maar daar feitelijk geen onderwijs volgt, kan het geld voor hemzelf worden gebruikt.
Ga op zoek naar een onderwijsjurist als je meer wilt weten. AnneJ noemt Katinka Slump al.
Je kunt ook contact opnemen met in1school, die strijden voor passend, en inmiddels inclusief onderwijs.

https://in1school.nl/over-in1school/organisatie
Hier staat meer info over de personen. Je kunt via doorklikken contactgegevens van personen zelf krijgen, en bv telefonisch of per mail uitgebreide info krijgen. Ze zijn heel druk, dus probeer het gewoon vaker als je niet meteen iemand te spreken krijgt. Ze helpen graag en goed!

Ava

Ava

10-11-2017 om 14:14

denk aan langere termijn

Ik heb te weinig kennis om van waarde te zijn behalve dat het op mij overkomt dat jij dit wel kan aanvragen maar, zoals ik het begrijp, niet kan terugdraaien op het moment dat jij dat wilt. Dan word je de vragende moeder en die worden als lastig ervaren en, omdat je niets te bepalen hebt, afgedaan. Kon je het wel terugdraaien, zonder gedoe en problemen, zou je het kunnen overwegen.

Een van de punten die je naar voren brengt: hij houdt een onderwijsplek bezet. Dat is het probleem van school en niet dat van jouw kind dus ik zou er ook voor waken om daar de oplossing voor te zijn, zeker gezien het niet zelf terug kunnen draaien van zo'n beslissing.

Het brengt misschien wat rust voor nu maar het is geen oplossing voor de langere termijn, voor jou en jouw kind (wel voor school en instanties).

Zieke leerling

Wat de school nog kan betekenen voor jouw zoon is onderwijs op afstand voor hem organiseren. Dat hoeft niet ingewikkeld of duur te zijn.
Ik zou daar op inzetten.
Het kan onderwijs via Ziezon zijn. Maar er kan ook gekozen worden voor het volgen van maar één vak onder verantwoordelijkheid van de school bij de Wereldschool of Edufax of zelfs de LOI.

Het aardige van deze vorm van onderwijs is dat hij dat mee zou kunnen nemen naar een dagverblijf, mocht hij daarvoor in aanmerking komen.

Als hij 16 wordt vervalt zijn leerplicht.
Van kwalificatieplicht is hij al ontheven omdat hij op het speciale speciale onderwijs zit.

Ik zou niet inzetten op ontheffing van de leerplicht. Dan is er helemaal geen contact meer met het onderwijs. Je kunt zo'n ontheffing inderdaad niet meer terug draaien.

Vogel

Vogel

12-11-2017 om 12:03

Dank!

Allen bedankt voor het meedenken en adviseren.
Het punt is dat hij op dit moment echt geen onderwijs aankan. Ook niet één vak, ook niet thuis, die alternatieven zijn al aangedragen, onderzocht en verworpen.
Inclusief onderwijs lijkt me ook niet zo handig; als hij het al niet redt met acht kinderen in een klas, is een speciaal programma op een gewone school al helemaal onhaalbaar.

Zijn grootste wens is weer gewoon naar school, en ik maak me ook echt zorgen dat hij nu zo weinig cognitieve prikkels krijgt. (Al doe ik wat ik kan, met stukjes voorlezen uit de krant, educatieve uitjes enz.)
We gaan er dus maar van afzien, van die ontheffing. School is echt meedenkend en welwillend, maar ik begrijp uit jullie reacties dat we straks het recht niet meer aan onze kant hebben als hij weer beter in zijn vel zit en terug wil naar (een vorm van) onderwijs.

Niet helemaal

"School is echt meedenkend en welwillend, maar ik begrijp uit jullie reacties dat we straks het recht niet meer aan onze kant hebben als hij weer beter in zijn vel zit en terug wil naar (een vorm van) onderwijs."

Dat is niet helemaal waar.
Maar vooral in de periode tot zijn 18e, het leerplichtig onderwijs, zal het met een ontheffing moeilijk zijn om weer opnieuw toelating en medewerking te krijgen van een school.

Het kind hoeft niet (leerplichtontheffing) dan hoeft de school zeker ook niet.

Zodra hij de 18 gepasseerd is, geldt dat niet meer zo en zal een opleiding goede redenen moeten hebben om hem nog te weigeren. Maar dat gaat dan ook over volwassenen onderwijs. Aan het ROC bijvoorbeeld.

Hij is nu 14. Tussen nu en dan zit 4 jaar.
Wie weet kan hij over een jaar het onderwijs weer wel aan.

Waarom komt men eigenlijk met dit voorstel?
Waarom is er geen geduld?

Je zou met de school een voorlopig reïntegratietraject in kunnen zetten.
Dat kan eventueel samen met de jeugdarts.
Samen inventariseren en eventueel doelen stellen voor over 2 of 4 maanden.
Het er dan weer eens over hebben.

In die tussentijd kun jij voorzichtig blijven aanbieden en daar ook verslag van bijhouden misschien.
Dan kan op enig moment wellicht worden voortgegaan waar je gebleven bent.

Anna

Anna

12-11-2017 om 16:10

Vogel

Je schrijft dat hij soms een paar uur naar school gaat, maar dat jullie daarvan vinden dat hij 'zo goed als niet' gaat.
Hier heb ik moeten leren daar anders tegenaan te gaan kijken.
Voor betreffend kind hier was dat, in onze ogen, klein beetje school, wel degelijk van enorm groot belang om het lijntje vast te houden.

Weet je, hij houdt echt geen plek bezet, hij bezet zijn eigen plek op een manier waarop het nu voor hem werkt.

Inderdaad

Vind ik ook. Het kleine beetje dat wel werkt moet je houden.
Het is "iets" dat mogelijk ook weer groter kan worden.

Anna

Anna

12-11-2017 om 19:23

tenzij

de plek teveel stress en druk oplevert.
Hier werkt het alleen omdat de druk minimaal/afwezig is.

En dat 'beetje school', dat is hier voor kind heel veel school.

Hier was/ is het dan ook nodig de verwachting 'wordt mogelijk uitgbreid' los te laten. Het is goed, zoals het is.

Maar je weet het niet, waar het naar toe gaat.

Vogel

Vogel

12-11-2017 om 21:23

Lastig

Afgelopen jaar ging hij twee keer een uurtje. Dit schooljaar begon hij met twee keer vier uur, maar dat werd steeds minder, tot hij nog twe keer een half uur op school was, waarvan het grootste deel,ooging aan praten waarom het in de klas (acht leeerlingen, vaste docent) niet ging.
Omdat er nu sinds 1 november een dag in de week dagbesteding is, en die halve uurtjes school niet echt bijdroegen aan zijn gevoel van welbevinden, hebben we besloten de energie even in een goede start van de dagbesteding te steken. En die dagbesteding heeft ook een lesmogelijkheid, in samenwerking met een andere school en SWV dan waar hij nu zit. De kans dat hij op zijn huidige school terugkomt is dus klein, en ze vonden daar ontheffing wel handig. Ik geloofde ze bijna.

@Ingrid: mooi initiatief daar in Friesland! Maar we wonen in de Randstad, er zijn op maximaal een uur reisafstand drie scholen voor speciaal onderwijs waar hij een havo- of vwodiploma zou kunnen halen. Daar zit het probleem dus niet.

@Anna: ja dat is het ‘m, dat je niet weet waar het naar toe gaat. Nu pushen werkt alleen maar averechts (met agressie en depressie tot gevolg), maar we hopen zo dat hij weer opknapt en weer beter mee kan met de maatschappij. Hij wil zo graag, dat is schrijnend.

Maar goed, geen ontheffing dus. Ik begreep dat wij als ouders degenen zijn die dat moeten aanvragen, dus als we niks aanvragen verandert er dus niets. Terug naar school dan maar weer om dat uit te leggen.
Nogmaals dank iedereen!

.

May

May

14-11-2017 om 23:01

Facebookgroep

Sluit je aan bij de facebookgroep Ouders van thuiszitters, daar kun je volop tips en advies krijgen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.