Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

29-03-2012 om 09:44

Ontevreden over klassenindeling, hoe verder?

We hebben onlangs de nieuwe klassenindeling gekregen voor het volgende schooljaar. Alleen nog de groepsindeling, niet welke kinderen en juffen in welke klas komen. We zijn met name ontevreden over de indeling van de bovenbouw: twee 6/7/8-klassen. Tangodochter gaat naar groep 8 en deze groep zal uit 14 kinderen bestaan die dus over twee groepen 8 worden verdeeld. Vinden wij eigenlijk niet wenselijk. Het is een Montessorischool, maar voorheen is tijden lang gewerkt met een 7/8 combinatie en daarnaast dan een 6/7 of 5/6 combinatie. Na mailwisseling met de directie blijkt dat ze vorig jaar hebben gekozen dat niet meer te doen maar met 2 gelijksoortige klassen te gaan werken. Wij zijn daar als ouders nooit over geinformeerd.
De communicatie hierover loopt niet lekker, directie stuurde onze mail zonder toestemming door naar de juf van Tangodochter. We zijn niet helemaal tevreden over deze juf, wat ik in de mail niet heb geuit overigens, maar had er wel ingezet dat we het wenselijk vinden dat ze na 2 jaar dezelfde juf nog een jaar de andere bovenbouwjuf krijgt. We willen haar echter ook niet uit haar huidige klas weghalen (ook 6/7/8 combi).
Hoe nu verder? Ik heb de MR ook al gemaild, maar nog geen antwoord gekregen.

Als appels en peren

Tango, toen ik mijn kinderen 20 jaar geleden naar school stuurde, was er ook sprake van leerlingenkrimp. Ik had een school uitgekozen met een gewichtige mening over klassenindeling en wel of geen broers en zussen bij elkaar in de klas (dat doen wij nooit, vinden we slecht).
Binnen twee jaar lagen al die mooie woorden in de prullenbak en zaten mijn kinderen bij elkaar in een combinatieklas.
Ik ben gaan zoeken (hoe kan dat nou, heb ik nog wat te vertellen, etc.) en kwam daarmee aan de basis van wat ik nu allemaal weet: Ja, dat kan en nee, ouders hebben daar niks over te vertellen.
Om de afstand even scherp te stellen: De groenteboer bepaalt waar de appels en peren komen te liggen zonder vooraf de klanten daarover te consulteren. Zo gaat dat ook met leerlingen en schoolklassen.
Wat er ook diepgravend van kunt menen, voorop staan de vragen die gaan over organisatie en personeel (wat is voor hen het handigst).
Hoe nu verder? Wacht het mailtje van de MR af. Blijf vriendelijk en gepast verontwaardigd, misschien kan er dan nog iets. Maar reken nergens op.
En ter relativering: de groepsindeling is niet zo vreselijk belangrijk en veranderingen zijn altijd lastig te aanvaarden.
Groet,
Miriam Lavell

Vraag

Even weer up, want ik heb nu iets vergelijkbaars en vraag mij af Mirjam of dat hier dan ook zo is.

Dochter zit in 3/4 combi groep. Wort gesplitst naar 1 groep 3 en 1 groep 4omdat de huidige groep uit 36 leerlingen bestaat.

Ouders willen twee combi klassen en niet dit. In de schoolgids staat dat school met combi klassen werkt. Heb je dan nog een poot om op te staan?

En mag school eigenhandig de grondslag van de school wijzigen zonder dat ouders daarin gehoord worden? School is nu nl geen Jenaplan meer, was het wel toen wij dochter inschreven. Dit is alleen medegedeeld aan ouders.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-11-2013 om 22:10

Nee

School mag alleen van kleur verschieten na instemming van de MR.

Rosa

Had de mr dan nog eerst bij ouders een enquete moeten afnemen of iets dergelijks? Want als de mr heeft toegestemd dan hebben ze dat gedaan zonder met ouders hierover te praten. Tevens kan inde notulen vand e mr negens terug zien.

Ik vergeet te melden dat dochter 6 verschillende docenten over een week heeft. Nu heeft ze er 5 en straks 6. Zijn hier regels over terug te vinden?

taai ongerief

Veel hangt af van de vraag of het om bijzonder onderwijs gaat (een stichting/vereniging/kerk) of openbaar onderwijs (openbaar bestuur of door de gemeente gedelegeerd bestuur). Vervolgens is dan weer de vraag of het formeel een zelfstandige school is, of een dependance van een andere school.
En dan: De school mag het schoolplan niet zomaar wijzigen. Daarvoor is inderdaad instemming nodig van de MR.
Jullie kunnen als ouders dus bezwaar maken, ook tegen dat splitsen van de klassen, maar of dat succes zal hebben hangt van alle achterliggende documenten af. Bovendien is het mogelijk alleen maar uitstel van executie: Het besluit is verkeerd genomen, een nieuw besluit volgt op papier een andere volgorde, maar heeft wel dezelfde uitkomst.
Wil je hier al die tijd en energie in steken?
Advies: Probeer zoveel mogelijk documenten bij elkaar te zoeken. Schoolplan, MR notulen, Statuten (als die er zijn) en ga met de hele bubs onder de arm naar een onderwijsjurist.
Zelf zou ik misschien gewoon een andere school zoeken voor mijn kinderen.

Overweeg

Ik ook steeds meer een andere school, probleem is alleen dat de andere scholen hier in de buurt nog veel slechter zijn...

Het gaat mij nog niet eens om het Jenaplan verhaal, dat is volgens mij teveel moeite om te veranderen, maar meer om het pedagogische stuk:

5 docenten op 1 groep 3/4 en straks dus 6 docenten op 1 groep 4.

En op het feit dat ze de combinatie klassen waarover ze in de schoolgids schrijven dat het echt bij hun school hoort, los gaan laten. Dan wordt het gewoon een ordinaire openbare basisschool zonder extra's.

Als we deze punten aankaarten bij de directie moeten we het dus bezwaar noemen? En de mr heeft wat te zeggen over dat pedagogisch beleid? Ik ga sowieso de wet op mr en wet op po hierop naslaan. Maar in het opvang gebeuren zijn de regels op aantal kinderen en leiding heel streng, hoe zit dat op school?

Nils

Nils

09-11-2013 om 18:23

Instemming

De MR-leden hoeven geen ruggespraak te houden. Voor verandering van de grondslag van de school is instemming nodig van de oudergeleding. Dit om te voorkomen dat de personeelsgeleding, die de helft van een MR uitmaakt, de ouders te makkelijk kan overstemmen.

Nils

Nils

09-11-2013 om 18:27

Marsy

www.infowms.nl is een echte aanrader. Kijk daar onder "instemming of advies", daar kun je over zeggenschap van de MR veel terugvinden. Als de MR gepasseerd is, zou ik in dit geval als MR-lid een gang naar de geschillencommissie overwegen.

Dalarna

Dalarna

09-11-2013 om 19:20

wel grappig

Elke jaar staan hier draadjes van mensen die niet willen dat hun kind in een combiklas komt en marsy wil niet dat school van de combiklas af gaat

aantal lln per leerkracht

MarSy, als je werkelijk bezwaar wilt maken, dan moet je bij het bestuur wezen. Ik kan van hier niet echt inschatten wat het handigste is. Duik in die website die Nils gaf.
Wat betreft het aantal verschillende leerkrachten: daar bestaat geen pedagogisch idee over. Tenzij de school dat zelf heeft geformuleerd. De school moet zich houden aan wat men er zelf over heeft geformuleerd (dat wat in de schoolgids staat, wat in het schoolplan staat).
Ik vermoed echter dat er een enorm lijk uit de kast is komen vallen. Dat er torenhoge schulden zijn, dat de lokatie een sterfhuis is, verzin het maar. Dan kun je eindeloos in bezwaar en gelijk hebben, maar dat verandert niks. Want het geld is op. De school wil wel, maar kan niet anders.
Je bent een held als je het tot op de draad uitzoekt. Het kan namelijk ook dat een of andere managementlaag aan het experimenteren is geslagen met een vestiging waar men weinig weerstand verwacht. Die dingen gebeuren ook. Heel hard terug brullen is in dat geval zeker effectief.
Heel hard brullen over het aantal leerlingen per leerkracht, wil niet echt. Ja, in de kinderopvang zijn daar regels over. Die hebben trouwens hun basis in de CAO voor werknemers in de opvang. Het vloeit niet voort uit een of ander kinderrecht.
In de CAO voor leerkrachten staat er niks over.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-11-2013 om 20:17

Wat is de reden?

Wat is de reden dat ze van de stamgroepen af gaan? Dat zou ik wel belangrijk vinden. Kunnen ze geen evenwichtige groep maken, zijn de leerkrachten onvoldoende geschoold in het Jenaplanonderwijs, krijgen de leerkrachten te weinig ondersteuning, zijn de groepen qua zorg te zwaar en wordt het daarom gesplitst? Is het voor altijd of is het een aan tijd gebonden situatie?
En als ze met enkele groepen doorgaan, blijven ze wel de kringen, het dag-, week- en maandritme en de dag- en weektaken, kortom het Jenaplanprincipe aanhouden?
Hoe komt het dat er zoveel leerkrachten op één groep staan? De formatie is er kennelijk maar dit is echt heel gek misschien moest het bestuur af van wat kleine aanstellingen en zijn ze allemaal op één school terecht gekomen. Ik zou een brief naar de directie én de MR sturen met al je vragen en om verduidelijking vragen. Mijn ervaring is dat een directeur bij onrust geen informatieavond doet, bang voor de reacties of zo.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-11-2013 om 20:19

Mirjam, andersom

Niet het aantal leerlingen per leerkracht is hier het probleem maar de grote hoeveelheid leerkrachten per groep.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-11-2013 om 20:24

Dalarna

Bij het Jenaplan draait het niet om combinatiegroepen maar om stamgroepen, drie jaargroepen in één klas. Daar zit een pedagogische visie achter en op basis daarvan kies je voor een school. Als dat veranderd wordt, verander je iets heel wezenlijks in het functioneren van dat type onderwijs.
In het regulier gaan twee jaargroepen noodgedwongen bij elkaar en blijven twee klassen in één ruimte. Dat is echt anders.

Verdere toelichtinng

School valt onder boor, die is/was zo goed als failliet, dat verklaart de geld problemen, want die zijn er.

Formatie is nu zo:

36 kinderen in groep 3/4 1 juf en 1 hulpjuf (stagiaire) 1 ochtend iber voor groep 4 en 1 ochtend directrice voor groep 4 en de gymjuf drie keer in de week.

Dat wordt straks
1 groep 3 met juf en hulp juf
1 groep 4 met juf voor 3 dagen (meer formatie krijgen ze niet) 1 ochtend iber 1 ochtend directrice en 2 middagen samen met groep 3 en juf en hulpjuf en dan nog de gymjuf.

Jenaplan is al opgegeven door school, weektaken en dergelijke doen ze niet meer, wel kring en af en toe een viering. Ze zijn ook niet meer erkend als Jenaplan school sinds een jaar ofzo, dus dat is volgens mij ook niet meer terugtrekken e draaien.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-11-2013 om 20:37

Sterfhuis

Dit is zoals Mirjam al schreef een sterfhuisconstructie. Als ze geen Jeanplanschool meer zijn heeft het weinig zin om een brief naar het bestuur te schrijven om uit te leggen hoe ontzettend belangrijk voor de diversiteit van het onderwijs binnen hun bestuur het is om een traditionele vernieuwingsschool te hebben.
Ik vind optie 2 een stuk rustiger voor de kinderen. Min of meer een vaste leerkracht, minder gezichten voor de groep en twee dagen per week terug naar je oude klas. Dat de directeur en de ib-er voor de klas gaan zegt me genoeg. Geef het een jaar, misschien twee en dan is het einde oefening voor deze school. Straks gaan ze het gebouw niet meer repareren,vervolgens is het gebouw zó slecht dat ze het niet meer kunnen repareren met het budget dat ze hebben en hoppa, schooltje wordt opgeheven. Been there, done that.

Hmmm

Ik kan je denkwijze wel volgen, maar.... School is pas juist NIET gefuseerd met een andere openbare school en staat nog steeds op zichzelf elf met een eigen directeur omdat we zogenaamd een groeischool zijn, 2 kleuterklassen ipv 1 en een grotere groep 3 en blijkbaar prognoses voor groei. De wijk iheeft veel nieuwbouw en veel jonge gezinnen waarvan veel ouders niet voor de standaard protestants christelijke school kiezen die ook in de wijk staat maar steeds vaker voor deze school

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-11-2013 om 21:06

Kan veel redenen hebben

Geen fusie omdat bijvoorbeeld de Mr van de andere school niet heeft ingestemd. Denk ook aan last in, first out: bij een fusie wordt alles op één grote hoop gegooid en je hebt als school kans dat jouw team er uit moet ten gunste van het andere team.
Hoeveel leerlingen heeft de school, wat is de leerlingopbouw en wat wordt er aan PR gedaan? Waar is de dichtstbijzijnde andere openbare school? Het bestuur is er niet dol op om het BRIN-nummer kwijt te raken, dat kost ze geld dus ze zullen wel iets slims verzinnen om de school op papier althans te laten bestaan.

Tja

Ik woon in de 010 regio dus in de omtrek van 1 kilometer liggen nog 4 openbare scholen van hetzelfde bestuur en nog een x aantal openbare scholen van andere besturen.

Pr is zelfde als andere scholen in omgeving, op het moment iets meer dan 100? Leerlingen 2 kleuterklassen en alle andere combi roepen 1 klas.

Wat is brin nummer?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-11-2013 om 22:56

Hmm

School zit gevaarlijk dicht bij de opheffingsnorm en er zijn genoeg andere openbare scholen in de directe omgeving. PR is iets wat de eigen school echt zelf moet opstarten, denk aan regelmatig stukjes in de krant van leuke activiteiten, website up to date houden, leerlingenraad, rondleidingen voor belangstellende ouders enzovoort. De kinderen komen niet vanzelf naar je school.
Als er niet heel gauw iets megapositiefs gebeurt en actie wordt ondernomen is het afgelopen met de school.
Je kan IMO twee dingen doen: uitkijken naar een andere school of je als de donder inzetten voor deze school. Breng een agendapunt in bij de MR-vergadering, woon deze bij, schud mensen wakker, verzin een reddingsactie, laat school een PR-groep starten, trommel ouders op die kunnen helpen bij rondleidingen/website/folders maken/stukje voor de krant schrijven enzovoort.
Ik zou me nu niet zo druk maken om de klassen, grote kans dat eind volgend schooljaar het doek valt.

Dalarna

Dalarna

10-11-2013 om 08:36

Rosa

Tja je mag het van mij een stamgroep noemen met 3 jaargangen maar een groep 3/4 met 36 kinderen noem ik gewoon een veel te grote combigroep en daar zie ik weinig voordelen in

Duiventil

Ik denk dat die opheffingsnorm niet speelt. Het is een afdeling onder hetzelfde bestuur. Dan kunnen de lln samen tellen met de lln van de andere scholen/afdelingen.
Het duurt even voordat een school in crisis er weer bovenuit klimt. Hoe droevig ook, soms heeft zo'n crisistijd juist positieve resultaten. Ik weet niet wat je op korte termijn te wachten staat.
Een ding: Het is bijzonder 'old school' om de school voor je kind voor 8 jaar te kiezen en er loyaal aan te zijn. Die loyaliteit is namelijk op geen enkele manier wederzijds.
Als de wind van de andere kant komt, verdwijnt de school die je koos waar je bij staat.
Dat is een belangrijke les (zorg dat je niet afhankelijk bent van die veranderlijke vorm), maar het biedt ook ruimte. Je kunt vertrekken, als je wilt. School mag een duiventil zijn.

Opheffen

Inderdaad niet, vanwege een overkoepelende manier van werken.

School is sinds de neiuwe directie 2 jaar geleden in niets meer wat het was. Ergens ben ik het met je eens qua duiventil, het lastige alleen is dat dochter geen duif is maar een kind wat erg hecht aan vastigheid en dan zou ze opnieuw moeten beginnen. In de praktijk heeft zij niet zo heel veel last, behalve dat ze huidige juf niet leuk vind omdat die schreeuwt en daar schrikt ze van.

Voor jongste gaan wij denk ik wel een andere keuze maken ja.

ik lees ook even mee met dit draadje

ik zie wel een aantal overeenkomsten met de school van onze kinderen, die bovendien nog te kampen heeft met een bovengemiddeld aantal probleemleerlingen. Wat ons ervan weerhoudt om een andere school uit te zoeken is dat de kinderen zelf niet van school willen veranderen ook. Ik heb ook het gevoel dat als ik iets in positieve zin aan de school zou willen veranderen, ik me wel heeel erg moet gaan inzetten. Ik wil me best een beetje inzetten voor school, maar ik verdiep me er nu net pas echt in, en ik krijg er nu al hoofdpijn van.

Oudste heeft niet veel vriendjes, maar wel een aantal waar hij het heel leuk mee kan vinden en wekelijks mee afspreekt. Jongste heeft het erg naar zijn zin bij de kleuters in een rustig klasje met 17 kindjes en een hééél fijne juf. Als we van school zouden veranderen wordt het hier in de omgeving al gauw een kleuterklas die tegen de zomer zo'n 35(!) leerlingen heeft. Mijn partner ziet iets minder noodzaak om van school te veranderen; zolang de kinderen het goed doen op school hoeft het van hem niet zo. Maar ben je dan niet een beetje te laat, vraag ik mij af?

Lastig

Vind ik het ook ja, want ja wanneer is het noodzakelijk? Mijn Kind lijkt redelijk in haar vel te zitten, maar ja waar ligt de grens?

Net als bij jou, ben je te laat als er al problemen zijn of moet je eerder ingrijpen?

Vandaag

Namens een aantal ouders de directeur een mail gestuurd voor een afspraak. Werd daarna opgebeld waarom ik dat zo deed en niet gewoon even langs liep? En dat het stemmingmakerij was omdat we blij moesten zijn dat iber en directeur les gaven aan de klas, dat het aantal daarmee op 4 leerkrachten komt was maar normaal....

Ik was perplex, dat je zo met je klanten omgaat.....

oja...

raar is dat hè. Het zijn toch vrij serieuze dingen waar je mee zit en dat wordt dan zo afgedaan als stemmingmakerij. Terwijl ik mij kan voorstellen dat je het er met andere ouders over hebt, om te peilen of je niet onterecht aan het zeuren bent (vrouwen, denk ik dan maar . Maar nee, dan ben je meteen een complot tegen de school aan het beramen...

ik heb hier ook wat kritiekpunten willen aanhalen in de MR, maar wat ik uiteindelijk ter sprake kon brengen kwam blijkbaar aan als een donderslag bij heldere hemel, en mij werd later verweten dat ik wel harde kritiek had. In mijn beleving was ik nog heel mild (het ging ook niet over iets heel belangrijks) en had ik nog meer ter sprake willen brengen, maar dat hield ik toen maar even voor me. Ik vroeg me ook heel erg af over er überhaubt wel eens kritische vragen in de MR worden gesteld. Waar is een MR voor, denk ik dan. De overige MR-leden komen niet verder dan koetjes en kalfjes als niet zo schone douches bij de gymzaal, of ouders die koffie drinken op school 50 cent moeten doneren voor de nieuwe koffieautomaat en de verkeerssituatie rond school (wat mi een zaak van de gemeente is).
En dat terwijl het een en ander op school niet zo soepeltjes verloopt (overspannen leerkracht, problemen met budget, van de 10 leerkrachten op school zijn er 2 net van de pabo (allebei liepen ze vorig jaar nog stage) en het verloop van leerkrachten is best groot. (elk jaar tot nu toe wel 1 of 2 nieuwe juffen, op een staf van 10), structureel gedoe met kinderen met gedragsproblemen (vandaar die overspannen leerkracht), leerkrachten in de bovenbouw komen niet uit met het aantal lesuren, en zo kan ik nog wel even doorgaan. En daar wordt niet over gesproken in de MR.

Hier ook

Mr bestaat uit een aantal onkundige mensen vind ik, overigens heeft het klagen wel geholpen, er hebben meer ouders geklaagd en nu gaan ze denken hoe het anders kan dan 4 docenten op 1 groep ben benieuwd....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.