Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Onrustige situatie op school

Mijn jongste dochter (8 jaar) heeft een heel onrustige situatie op school. Vorig jaar is halverwege het jaar haar klas gesplitst 19ll en 5 ll en heeft ze drie verschillende leerkrachten in de week gehad. Op maandag-dinsdag juf 1, op woensdag donderdag vrijdagmorgen juf 2 en op vrijdag middag juf 3. Mijn dochter zat in het groepje van leerlingen die uit de klas werd gehaald om bij een andere klas te gaan zitten. Hier voelde ze zich niet lekker bij en ik heb dit ook aangegeven op school. Helaas hebben ze er weinig meegedaan en is de situatie alleen nog meer er op achter uit gegaan.
De groep is weer gesplitst mu 18ll en 7 ll. Ze heeft tot februari op de maandag en dinsdag juf 1 in lokaal a/gr 4. Op woensdag meester 2 in lokaal b/gr5. Op donderdagmorgen juf 3 in lokaal a/gr4. Op donderdagmiddag meester 2 in lokaal b/gr5. En op vrijdagmorgen juf 3 in lokaal 1/gr4.
In februari gaat de heleboel weer veranderen.
Ik merk dat ze zich niet prettig voelt op school en inmiddels is dit ook te zien in haar leerprestaties. Maar ze gedraagt zich ook weer heel angstig.
Ik vraag mij af of de onrustige situatie op school een oorzaak van haar problemen? (angstig zijn) En is deze situatie onwenselijk of drijf ik over?

Slecht

Scholen hebben vaak geen andere oplossing en sommigen kinderen kunnen er schijnbaar wel tegen maar het is gewoon een slechte situatie.
Mijn dochter heeft nadat ze een paar maanden in groep 1 gestart was 2 jaar lang niets anders dan gedeeld en verplaatsingen gehad. In groep 3 kreeg ze eindelijk weer 1 juf in een wel veel te drukke groep.
Het is nooit meer goed gekomen. Dochter werd door omstandigheden pas heel laat gediagnosticeerd, eerst met een angststoornis, later met autisme.
Een schoolwissel heeft wel enige verlichting gebracht al was het maar voor een tijdje. Ze profiteerde daar van een school die als zwak aangewezen was en waar net veel inzet plaatsvond, kleine klassen, extra handen in de klas, om de kwaliteit weer omhoog te krijgen.

Morgaine

Morgaine

02-10-2016 om 21:21

Jee

Dat zijn wel erg veel wisselingen. Sowieso proberen de meeste scholen maar maximaal 2 leerkrachten voor een klas te hebben, maar bij jouw kind zijn het er drie en het wisselt iedere dag, op donderdag zelfs twee verschillende leerkrachten. En dan ook nog verschillende lokalen. Dat is echt wel erg druk, je overdrijft niet. Kan goed dat je dochter daar op reageert met angstig zijn. Ze heeft geen veilige vaste klas met maar één of twee leerkrachten.

Als school het niet wil of niet kan veranderen, dan zou ik zo gauw mogelijk een andere school gaan zoeken, denk ik.

DJ1

DJ1

05-10-2016 om 15:42

Toch andere school?

Ik heb mijn zoon van school veranderd voor veel minder dan dat. Hij zit nu op groep 8. Hij zal naar alle verwachtingen naar een te laag niveau op de middelbare school doorstromen. Te wijten aan te weinig te hebben geleerd omdat zijn groep op de vorige BS zo chaotisch was. Was ik in uw situatie, heel snel van school veranderen. Niet nog een jaar wachten. De rompslomp is echt de moeite waard voor de toekomst van uw dochter.

mijk

mijk

05-10-2016 om 17:35

Voor het gval dat je in het midden van het land woont DJ1

voor de situatie van je zoon kan een brugjaar Jan Ligthart in Arnhem een uitkomst zijn.. http://olympuscollege.nl/brugjaar-jan-ligthart/

Mijk

Fruitella

Fruitella

05-10-2016 om 18:11

Onwenselijk

Je bent zeker geen overdrijver.
Heel onwenselijk maar nog afgezien wat jij of ik vinden, jouw dochter doet het er niet goed op (leerprestaties) en zij is lakmoesproef natuurlijk. En waarschijnlijk zijn er meer kinderen die hier last van hebben.

Dat wil niet zeggen dat school dit kan of wil veranderen. Het klinkt eerder als een noodgreep: misschien is er niet voldoende geld beschikbaar of is het een personeelsprobleem. Uiteindelijk is ook een school een bedrijf dat moet roeien met de riemen die zij heeft. Zij heeft zich bijvoorbeeld ook te houden aan afspraken die gemaakt zijn in het verleden, zieken, zwangeren etd. Zo had de vorige basisschool van mijn kinderen een kwalitatief slecht gebouw waar heel veel aan veranderd moest worden. Dat geld kon dus niet naar extra personeel, nieuwe methode of aandacht voor sociale vaardigheden voor de leerlingen. Dat had dus ook z'n weerslag in de klas (onrust) en op de leerkrachten (veel zieken, en dus veel inval, meer onrust in de klas, meer..). Dat is niet de directe reden van de schoolwissel geweest, de aanleiding was een achterstand waarvoor zij de verantwoording elders legden.

Als ik jou was zou ik een schoolwissel overwegen. Bij ons heeft het heel goed uitgepakt. Dat vond ik niet makkelijk (naar welke school moet je dan, maar start daar dan een nieuwe topic over op) maar ik ben zo blij dat wij die stap hebben genomen! Vraag jezelf dus af of dit iets heel tijdelijks is en dat dit volgend jaar anders (beter is) of dat je eigenlijk niet weet of het tijdelijk is. In het laatste geval zou ik flink om mij heen gaan kijken.

Lieverdje

Lieverdje

06-10-2016 om 12:11

om een dergelijke reden gewisseld

van school. Er waren meer dingen die speelden, maar het geschuif met leerkrachten speelde zeker mee. Daar was het niet zo extreem als jij voorstelt overigens, maar erg genoeg (in een jaar tijd 5 verschillende 'vaste leerkrachten' gehad en nog een stuk of wat invallers. Dit was iets wat regelmatig terugkwam op die -vrij kleine- school, en we zagen niet gebeuren dat dat zou verbeteren).

Het kan zeker zijn dat de school geldtekort heeft, of een tekort aan personeel; op de vorige school was er geen geld en het werd gewoon slecht geregeld allemaal. Ook relatief veel kinderen op school met een 'rugzakje', weinig aandacht voor onze kinderen. Een directeur die niet overweg kon met een deel van het team, een nieuwe directeur die het roer compleet om gooide... Alles goed en wel, niemand kan er misschien iets aan doen maar het waren wel mijn kínderen die blootgesteld werden aan al die onrust en ondergesneeuwd raakten.

Ik zou eens rondkijken of er geen school in de buurt is die zijn zaakjes beter op orde heeft. Het kan heel goed dat het schoolwerk van je dochter eronder lijdt, bij een van mijn kinderen kwam er zeker niet uit wat erin zat. Doordat er zoveel kinderen in de klas waren die druk/gewelddadig waren, kon mijn kind zich niet concentreren en werd ook nog eens over het hoofd gezien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.