Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Onredelijk SO

Dochter had vandaag een SO aardrijkskunde. Super geleerd, alle topo en theorie kende ze.
Echter bestond de SO enkel uit atlas lezen. Dit hebben ze nooit geoefend in de klas plus de meeste kinderen hebben geen atlas thuis. Dit stond ook niet op de kooplijst.
Gevolg: de helft vd klas heeft een onvoldoende. Dochter ook.
Dit kan toch niet kloppen...

Nee, dat klopt niet.

En wat nu?

Gaat je dochter dit aankaarten met haar klasgenoten bij de docent? En voor dit soort zaken hebben ze ook een mentor. Ook bij hem/haar kunnen ze navragen of dit mag.

De helft van de klas heeft een voldoende, dat is natuurlijk de andere kant. Zij hebben ook geen atlasles gehad en geen atlas thuis, toch goed inzicht dus.
Ik vermoed dat de geleerde stof ook nog wel met een so aan de beurt komt en misschien wordt dan het gemiddelde van deze 2 cijfers genomen?

nicky

nicky

25-09-2017 om 23:41

naar de mentor

Op de middelbare school gaan in zo'n geval de leerlingen naar de mentor en dan bespreken ze met haar/hem wat ze het beste kunnen doen. Of het onredelijk is, weet je niet. Je weet niet wat en hoe de leraar het uitgelegd heeft.
Wel bijzonder dat er geen atlas aangeschaft hoeft te worden. Hier is de atlas toch tot en met de examenklassen geregeld gebruikt of mee naar school genomen voor proefwerken, PTA's en examens.
Laat los, je kind wordt op de middelbare school verondersteld het zelf of met zijn medeleerlingen op te lossen.

Jaina

Jaina

26-09-2017 om 00:31

Leraar

Dan zullen ze de leraar (beleefd!!!!) moeten vragen hoe dit precies zit. Ze kunnen eventueel ook de mentor vragen.
Ik zou me er niet mee bemoeien. Kans is groot dat ze trouwens best tijdens de les geoefend hebben of dat de leraar wel wat heeft gezegd van te voren.
Mijn kinderen klagen ook regelmatig over gemene leraren, onrechtvaardige proefwerken met stof die ze noooit geoefend hebben en waarvan de leraar nooit heeft gezegd dat ze dat moesten leraren, en halve of hele klassen die onvoldoendes hebben. In werkelijkheid is daar vaak veel nuance aan te brengen.

Hemf

Hemf

26-09-2017 om 07:57 Topicstarter

Klas

Ze hebben een klasseappgroep waarin ze nu besproken hebben te gaan klagen. Iedereen is verontwaardigd. Zoals ik het nu hoor terecht. Maar idd, ik was er niet bij.
Ik hoop dat het resultaat oplevert voor ze.

Bo

Bo

26-09-2017 om 08:59

weet je het zeker?

Mijn kind zit ook in een VWO brugklas en had als huiswerk ook dingen opzoeken in de atlas. Die hadden wij, heel eigenwijs, nog niet aangeschaft en heb ik net besteld bij Bol. Het stond wel op de boekenlijst maar was niet verplicht. Nu blijken ze 'm toch nodig te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat jullie in de VWO brugklas geen atlas nodig zouden hebben.

Kijk het huiswerk even na, grote kans dat dit soort zaken toch aan bod zijn gekomen.

Hemf

Hemf

26-09-2017 om 09:29 Topicstarter

nee

zeker weten doe ik het niet, ik zit er niet bij in de klas. In het huiswerk stond het zeker weten niet (daar zit ik nog bovenop).
Ik heb er nu wel een aangeschaft voor de toekomst.
Ik ben erg benieuwd wat de klas nu gaat doen. Het is geen ramp hoor, die 5,2 voor een SO. Maar ben gewoon erg verbaasd dat dit zomaar kan (mocht het waar zijn wat de klas beweert).

Stuur de rekening maar naar school

De atlas is niet verplicht en wordt dus ook niet door school verstrekt, omdat gezinnen geacht worden een atlas te hebben. Datzelfde gaat ook op voor woordenboeken, etc.

Dat mogen ook digitale woordenboeken of atlassen zijn. En inderdaad, we hebben allemaal google.

Een so - in de atlas zoeken - vraagt om een atlas die voor de hele klas hetzelfde is. En als dat zo is, dan hoort de school de atlas te verstrekken. Oók voor het huiswerk dat met die atlas gedaan moet worden.

Ik zou uitleg vragen aan de leerkracht.

Kijk zo'n prijsvraag...

Dat is dan meestal een (verkapt) marktonderzoek.

Hemf

Hemf

26-09-2017 om 10:08 Topicstarter

prijsvraag?

die snap ik niet?

Sorry

Verkeerde draad

saar

saar

26-09-2017 om 11:30

Ik zou toch

wat meer op afstand blijven, wat neutraal, zèker als het vwo is. Onvoldoendes kunnen pijn doen bij vwo'ers, en dan is het heerlijk om met een oneerlijke leraar op te proppen te komen.
Ik toon me meestal nogal meelevend, en hoor meestal niets meer terug over de oneerlijkheid.
Waarbij ik niet uitsluit dat leraren echt oneerlijk kunnen toetsen etc. Maar zolang dat niet de spuigaten uitloopt hoort het een beetje bij hun machtspositie. (Ben ik het niet mee eens maar is een realiteit waar ik me niet druk om wil maken)

Zeetakje

Zeetakje

26-09-2017 om 11:30

Mentor inderdaad

Zeetakje jr. had vorige jaar in 1vwo in het begin van het jaar ook so's en toetsen die vrijwel alleen over de atlas gingen. En bij latere toetsen werden er vrijwel altijd wel een paar vragen gesteld waarbij de atlas nodig was.

Atlassen overigens volop op school aanwezig en ook geen plicht om er eentje aan te schaffen. Hebben wij wel gedaan, omdat we het zelf fijn vonden als zeetakje jr. thuis rustig kon leren en dat niet tijdens de schooltijd die daarvoor werd ingepland hoefde te doen. Zeetakje jr. heeft ADD en op school leren voor een toets of so is niet handig.

Hier werd wel van tevoren aangegeven dat so of toets over atlasgebruik ging, dus daar is nooit onduidelijkheid over geweest. En ze oefenden in de klas dus heel veel met de atlas.

Aankaarten bij de mentor is een goed idee. Een mentor gaat als het goed is in ieder geval even bij de docent informeren hoe het zit en dan heb je duidelijkheid. Zeker als de halve klas aangeeft dat het onduidelijk was. Mentoren kunnen goed bemiddelen is mijn ervaring.

De mentor heeft hier weleens voorkomen dat zeetakje jr. en een paar klasgenoten iets opnieuw moesten maken, omdat de docente niet meer wist waar ze het gelaten had. Zeetakje jr. was woest. Moesten ze weer opnieuw beginnen. Die opdracht werd na inmenging van de mentor voor degenen waar het werk van weg was geskipt. Scheelde een hoop werk opnieuw doen. Zo heeft de mentor wel vaker geregeld dat dingen die in de klas niet goed gingen, werden opgelost met de betreffende docenten.

Zeetakje

Zeetakje

26-09-2017 om 11:33

En dan...

zou ik me er niet zelf in mengen, maar je dochter met de klasgenoten die hetzelfde ervaren, het wel zelf bij de mentor aan laten kaarten. Die staat daar, zeker zo vroeg in het schooljaar, echt wel voor open.

Triva

Triva

26-09-2017 om 12:32

de...

bieb heeft ook atlassen. Degene die mijn jongste nodig had heeft hij zelfs gewoon kunnen lenen...

Hemf

Hemf

26-09-2017 om 12:37 Topicstarter

atlas

gaat me niet om de atlas. Maar om het feit dat de toets over een bepaalde paragraaf incl topo zou gaan, maar daar uiteindelijk geen enkele vraag over werd gesteld maar enkel in de atlas moest worden gewerkt. Waar niet een keer voor geoefend zou zijn.

Hemf

Hemf

26-09-2017 om 12:39 Topicstarter

maar

ik wacht af en laat de klas het zelf oplossen. Moeilijk, want ik zit op m'n handen om geen verklaring te vragen per mail

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-09-2017 om 12:44

ze moeten het zelf oplossen

Maak het niet te groot. Het zal wel vaker voorkomen dat een toets anders is dan verwacht. De leerlingen moeten dit zelf leren op te lossen. En daar lijken ze al mee bezig te zijn. Voor mij als ouder is daarmee de kous af.

Of een atlas wel/niet verplicht is, staat hier wat mij betreft los van. Al heb je thuis 5 atlassen, als je niet weet dat je er iets mee moet doen, dan heb je daar niets aan. Volgens mij is de kern van dit verhaal dat de toets anders was dan de leerlingen op basis van de opgegeven stof hadden verwacht. Dara moet het gesprek met de leerkracht of mentor over gaan.

Niet doen hoor

Echt niet zelf gaan mailen. Dit horen ze zelf op te lossen, eventueel via de mentor. Dat hoort er echt bij op het VO. Daar leren ze meer van dan van een goed cijfer voor ak. Ik heb dit soort dingen al heel vaak meegemaakt met mijn oudste. Het is goed voor het saamhorigheidsgevoel als kersverse klas en ook heel goed voor het zelfvertrouwen van de kinderen. Dus neutraal reageren en lekker achterover leunen.

Jaina

Jaina

26-09-2017 om 12:51

Dit moeten ze inderdaad echt zelf oplossen. Bovendien is de kans heel groot dat er wel degelijk in de klas iets gezegd is hierover. De waarheid is zelden objectief in dit soort situaties. Mijn kinderen liegen soms bewust maar heel vaak hebben ze ook gewoon een ander beeld van wat de leraar heeft gezegd. En geloven ze echt oprecht dat ze gelijk hebben. De leraar heeft dan weer een ander verhaal. Waar ligt de waarheid? Dat is vaak niet te achterhalen.
In elk geval zou ik in jouw situatie dochter aanraden om beleefd de leraar om uitleg te vragen. Mocht het antwoord niet duidelijk zijn of er nog vragen zijn kan ze het bij de mentor neerleggen,

Hemf

Hemf

26-09-2017 om 12:58 Topicstarter

Drietje

En is het ook wel eens gelukt? Werden ze wel eens in het gelijk gesteld? Ik wil bijna geloven dat dit een test is van de AK meester, om te kijken wat de reactie van de klas is

Stickertje

Stickertje

26-09-2017 om 13:07

Andere verhaal van de docent

Is ook niet altijd de waarheid, verdraaid verhaal om zelf buiten schot te blijven en te "bewijzen" dat het toch echt de leerlingen waren die het verkeerd hadden begrepen. Helaas ook ervaring mee. Niet met opgeven van huiswerk maar met uitleg van bepaalde stof.
Gelukkig kon dochter met het boek erbij aantonen dat de fout gerekende SO vraag toch goed gerekend moest worden. Alle leerlingen die benadeeld waren een paar tienden erbij, degenen die wel de uitleg van de leerkracht hadden gevolgd werden niet gekort op de punten. Was voor een aantal kinderen het verschil tussen een voldoende en een onvoldoende.

Triva

Triva

26-09-2017 om 13:28

jaja

Ik snap dat het je niet om de atlas ging maar dat was een reactie op mensen die opeens een atlas gaan kopen.

Staat de leerstof van het so op magister? Dan kunnen ze het daarmee bewijzen.

Gelijk

Altijd was het resultaat op zijn minst een compromis. Dat iedereen die wilden mochten herkansen bv. Of dat kinderen zelf mochten kiezen of het wel of niet meetelde. Als de kinderen er zelf met de docent niet uit kwamen dan greep de mentor in. Kregen de kinderen vrijwel altijd alsnog gelijk. Je kunt een so niet collectief intrekken als er ook kinderen zijn die wel een goed cijfer hebben, natuurlijk, dus zo'n compromis klinkt heel logisch.

Maar ook al kregen ze geen gelijk, dan zou ik toch op mijn handen blijven zitten Tegenslag en een beetje oneerlijkheid hoort er soms ook bij.

Oeps

Foutjes...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.