Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mirreke

mirreke

20-02-2015 om 13:59

Ongeoorloofd schoolverzuim basisschool (nog maar eens)

Onlangs was ik iets aan het opzoeken op de website van onze basisschool. Per toeval las ik bij te laat komen en ongeoorloofd verzuim dat er met de ouders gepraat ging worden als kinderen te vaak te laat komen. En toen stond er dus: meer dan 4 keer per jaar geldt als ongeoorloofd verzuim.

Buiten dat ik het erg onduidelijk vind vraag ik me nu af: is hier een standaardregel voor? Of mogen basisscholen (en directeuren) het zelf weten? Ik vind 4 keer per jaar erg weinig. En wanneer is het dan ongeoorloofd? Als ouders het niet weten en spelend kind te laat is? Of als je je als ouder verslapen hebt (ik heb dat dit jaar bv. zelf 1 x gehad) en je daardoor te laat van huis gaat (onze kinderen moeten gebracht worden omdat we te ver van school wonen), en dit van tevoren netjes meldt...? Of is gewoon elke keer te laat komen ongeoorloofd? Of gaan andere scholen daar anders mee om?

bieb63

bieb63

20-02-2015 om 15:03

tja

Er kan altijd natuurlijk wel eens iets gebeuren (je verslaapt je, je bent kotsmisselijk als je opstaat, je auto start niet, je fietsband is lek enz enz). Maar school kan natuurlijk niet een 'vrijbrief' maken. Dus stelt regels, met grenzen. Om i.i.g. duidelijk aan te geven, dat te laat komen niet iets is wat regelmatig kan/mag gebeuren. Niet alleen dat het betreffende kind les mist (bijv. 5 minuten te laat komen), maar het is ook een irritante verstoring van de les én een negatieve input richting de rest van de kinderen. En uiteraard zal een school, ga ik van uit, niet moeilijk doen bij echte calamiteiten.

creabea

creabea

20-02-2015 om 15:18

het zal wel om structureel te laat komen gaan

mijn oudste had eerder een klasgenootje dat zo'n beetje elke dag een kwartier of nog meer te laat op school kwam, soms wel een half uur tot drie kwartier. Haar ouders waren 'sochtends allebei al de deur uit, dus ze moest zelf zien dat ze op tijd kwam.

Je zou zeggen dat het een geval was van een kind dat meer verantwoordelijkheid kreeg dan ze aankon, maar later begreep ik dat ze het expres deed. De tijd die ze te laat kwam moest ze (dubbel!) inhalen na schooltijd en dat bleek ze prettig te vinden..... maar goed, dat terzijde.

mirreke

mirreke

20-02-2015 om 16:15

structureel te laat

Vind ik iets anders dan meer dan 4 x te laat in het hele jaar.

Even los van alles (verstoren van de les, slecht voorbeeld voor anderen, helemaal eens hoor) gaat het mij inmiddels vooral over hoe het nou officieel zit. Wanneer is iets ongeoorloofd schoolverzuim bij te laat komen? Wie maakt dat uit? Ligt de beslissingsbevoegdheid daaromtrent volledig bij de directie, of bij de stichting, of bij de leerplichtambtenaar? En waar staan er dan concrete richtlijnen voor, of zijn die er niet? Voor basisonderwijs vind ik namelijk geen concrete richtlijnen. Er wordt gesproken over: bij structureel verzuim, maar in dit geval is vier keer te laat komen in een heel schooljaar dus al structureel verzuim...

Katniss

Katniss

20-02-2015 om 16:18

Vier keer per jaar

Dat is toch best wel veel? Ik ben er ook wel eens op aangesproken dat we in twee maanden 3 keer te laat waren geweest. Hadden ze helemaal gelijk in, en ik voelde me er ook heel rot over. Mijn excuus was dat ik een 6-jarige en een baby had, maar dat zou natuurlijk geen excuus moeten zijn

Jesse_1

Jesse_1

20-02-2015 om 17:51

ongeoorloofd

Ongeoorloofd is volgens mij alles zonder onontkoombare vertraging. Zeg maar: iets waar je vooraf toestemming voor gekregen hebt, of voor gekregen zou hebben. Doktersbezoek bijvoorbeeld is geoorloofd of een begrafenis, verslapen niet.
Vertraging met de trein of slecht weer waardoor je langer onderweg bent is in beginsel ook ongeoorloofd.

Ik weet niet of het ergens zo ook op schrift staat hoor, maar dat het is volgens mij.

Moni

Moni

20-02-2015 om 18:03

In het VO betekent ongeoorloofd

alle verzuim waar geen sluitende reden voor is gegeven.
Die reden kan ook achteraf komen, bijvoorbeeld: de trein reed niet.

Ik heb nog even gekeken op site vroegere basisschool. Daar staat dat de leerplichtambtenaar ingeschakeld wordt als er structureel vaker dan 2 keer per week te laat wordt gekomen.

4-6 x per schooljaar kan snel gebeuren, zeker met jonge kinderen.

Hier wel eens gestaan met een kleuter die plotseling diarree had en alles onder had. Dan ga ik niet eerst de school bellen. Dan ga ik kleuter helpen.
Eenmaal op school aangekomen, moest de juf wel grinniken over de reden (herkenning). Misschien is dat een geoorloofd verzuim geworden.

geoorloofd

Ik moest weleens bellen voor zoon dat hij vast stond in het openbaar vervoer en niet zeker wist of hij dan wel op tijd zou komen. Dat was toen geoorloofd als je het maar meldde.

4x per jaar

Ik vind dat wel vaak. Ik heb 2 kinderen die al van de basisschool af zijn, eentje in groep 4 en eentje in groep 5 en in ál die jaren zijn mijn kinderen om precies te zijn 0 (nul) keer te laat gekomen.
Zo moeilijk is dat niet.
Natuurlijk kan er wel eens sprake zijn van overmacht, maar dat heb je geen 4x per jaar. Verder is het meer een kwestie van mentaliteit, volgens mij.

Katniss

Katniss

20-02-2015 om 18:47

Eens met Jippox

Tenzij die mensen ook te laat zijn voor belangrijke sollicitatiegesprekken, de tandarts, hun bruiloft, dan is het een chronisch iets. Ik verslaap me nooit als ik iets belangrijks heb, maar op reguliere school/werkdagen moet ik regelmatig haasten omdat ik een half uur te laat wakker word.

Moni

Moni

20-02-2015 om 19:35

4x per jaar vind ik echt netjes

Met 40 lesweken per jaar, 5x per week, praten we met vier keer te laat in een schooljaar over 2 procent! Lijkt me geen probleem.

Nog een voorbeeld. Wij gingen bijna altijd ruim op tijd weg (het was 5 minuten lopen). Ook als de brug open stond (ja, geen smoes, er is een brug tussen huis en school) dan waren we nog op tijd. Meestal dus ruim te vroeg omdat we daar rekening mee hielden.
Maar een aantal keren per jaar bleef de brug hangen of bleven de slagbomen omlaag. Dat betekende 15 minuten tot een uur vertraging. Of 10 km omrijden met fiets of auto. Ik denk dat we daarmee al 2 keer per jaar te laat haalden.

En nee, we zijn niet te laat voor sollicitatiegesprekken, tandarts (behalve als de brug het niet doet), bruiloft en zo voort. Dan zorgen we dat we zeer ruim op tijd weggaan. Maar dat doe je niet op elke doordeweekse dag voor gebeurtenissen met een kans van 2%. Dat zou neurotisch zijn.

Hanne.

Hanne.

20-02-2015 om 20:25

ook veel

Ik vind 4x per jaar ook niet weinig. Mijn kinderen zijn ook nog nooit te laat geweest (groep 2,5 en 7). Idem voor de tandars, sporten etc.

Tuurlijk kan er op het laatste moment iets fout gaan en in die zin is het ook een kwestie van een beetje pech danwel mazzel hebben. Maar op de een of andere manier lijken sommige mensen die pech aan te trekken. En dat verbaast me dan weer wel.

creabea

creabea

20-02-2015 om 22:22

ligt er aan wanneer die 4x overschreden wordt dan?

Ik kan me zo voorstellen dat school niet meer met de ouders gaat praten als de kinderen in mei of juni een keertje voor de 5e keer 3 minuten te laat op school waren. Het lijkt me toch echt dat het gaat om iets zwaardere gevallen, alhoewel 5x (meer dan 4x) niet veel, maar ook niet weinig is, denk ik. Onze kinderen zijn tot nu toe meen ik maar 1x te laat op school gekomen in al die jaren (oudste zit in groep 6) en dat had meen ik iets te maken met dringend toiletbezoek. Shit happens

mirreke

mirreke

21-02-2015 om 11:58

Regels

Ik wil graag weten hoe het officieel zit, en niet dat het naar de mening van individuen een mentaliteitskwestie, een toevalligheidje, shit happens of iets anders is.
Ik snap dat allemaal wel, maar het gaat mij inmiddels gewoon om de regelgeving. Ik weet graag hoe iets precies zit
Is dat per school verschillend, mag een directie dat zelf bepalen, of zijn er toch landelijke richtlijnen voor?

Ik zie nu bij verschillende basisscholen verschillende regelingen. Dus ik vermoed dat het de directie vrij staat daar eigen beleid op te maken.

En ik lees net ook hier op de site een artikel erover.

Bedankt allen!

Barvaux

Barvaux

21-02-2015 om 12:11

mirreke

Ik denk dat je op de site van jouw lpa moet kijken voor de echte regels. Voor een middelbare school gelden er bepaalde hoeveelheden waarboven je fout zit (zoveel x te laat in zoveel weken). Dat zou je moeten kunnen opzoeken en ook voor de basisschool.

Zaak van de school

De wet maakt onderscheid tussen de zaken van de school en de zaken van de leerplichtambtenaar.
De school is verplicht ongeoorloofd verzuim over te dragen aan de lpa zodra het verzuim 16 uur in 4 Opeenvolgende lesweken. LPW art 21

Al het verzuim dat minder is, is in beginsel een kwestie tussen de school en de leerlin/ouders. De school mag een te laat kom regeling hebben en mag iedereen die in een schooljaar 4 x per jaar te laat is gekomen op ernstig gesprek roepen. In theorie mag de school dit zelfs aan de leerplichtambtenaar overdragen, als de school meent dat dit verzuim ontiegelijk uit de hand loopt en dieper onderzoek en misschien wel vervolgnig vereist.

Maar ik zou daar als gemeentelijke belastingbetaler wel bezwaar tegen maken. De school moet niet overdrijven.

Hortensia

Hortensia

22-02-2015 om 10:28

wat is precies "ongeoorloofd verzuim"?

Zonder enige melding wegblijven, ja, dat is duidelijk.

Maar als het je in een jaar 4x overkomt dat de kleine net voor vertrek een spuitluier heeft, je je verslaapt, de fietsband lek bleek en je wekker het niet deed omdat de stroom 's nachts even was uitgevallen, en je meldt dit keurig en zo snel mogelijk als de situatie toelaat, is het dan nog steeds ongeoorloofd verzuim en reden voor alarm? Denk het niet, en als dat wel zo is zou ik maar snel een andere school zoeken. Eentje die wat minder wereldvreemd is.

Iedere ouder, behalve de superperfecte modelouder herkent die crisismomentjes wel van last-minute-rampjes, verslapen en zo. En een gezonde school zal hier geen probleem van maken, tenzij het niet gemeld wordt en het wel erg vaak voor gaat komen (want dan kan er, ook met melding, misschien sprake zijn van een structureel probleem waar nader naar gekeken moet worden).

Maar als een kind al een paar niet is verschenen zonder enige reden, ja, dan zou ik al snel willen weten wat er aan de hand was. Al na één keer ongeoorloofd verzuim zou ik dat willen weten. Misschien zijn er praktische probleempjes, misschien speelt er meer, maar zonder bericht wegblijven roept bij mij altijd ongerustheid op.

Ik vraag me dus af wat ongeoorloofd verzuim is (zie hierboven), of daar een duidelijke definitie van is, of dat dat een ruim begrip is (wat een vriendin van me mocht ervaren met een migrainepuber, die kreeg zelfs Jeugdzorg op haar dak, liep gelukkig goed af).

Barvaux

Barvaux

22-02-2015 om 10:32

hmm

Ik zou 4x te laat in 4 weken logischer vinden dan in een heel jaar!

Dat zeg ik als iemand die gewoon nooit te laat komt en de rest van het gezin ook niet. Wel had mijn oudste op de basisschool last van een kind wat bijna altijd te laat komt en dat is echt irritant elke keer die lesverstoring.

Geen definitie

Ongeoorloofd verzuim is zonder geldige reden lestijd verzuimen (art. 21 lpw)

Ziek is een geldige reden. Religieuze verplichtingen hebben is er een. Voor het overige is de geldigheid ter beoordeling van de school en of de leerplichtambtenaar.
De wetgever heeft destijds nadrukkelijk niet bedoeld om het over minuten te laat te hebben. Hoe irritant dat ook moge zijn, het is hooguit een overtreding van schoolregels.

Maar omdat er geen definite bestaat, ook niet in tijd, hebben de leerplichtambtenaren te laat komen ook tot druktemakerij gerekend. Dat mag. Schoolhoofden en leerplichtambtenaren hebben een belangrijke mat van beleidsvrijheid om invulling te geven aan de handhaving. Dat betekent dat de manier waarop per school en per gemeente anders kan zijn.

Vijf minuten te laatkomen wordt soms aangemerkt als vijf minuten, soms als uur (je hebt in het eerste lesuur verzuimd) en soms als hele dag (je hebt die lesdag verzuimd).

De rechter toetst alleen marginaal: was er sprake van verzuim, mag dat worden aangerekend, zijn de procedures correct gevolgd.

Die doet geen uitspraken over de ernst van vijf minuten te laat komen.
Als je wil dat jouw school en of jouw leerplichtambtenaar niet zo miept, dan moet je er een beleids/politieke zaak van maken. Bij de MR en/of bij de gemeenteraad.

mirreke

mirreke

22-02-2015 om 12:03

Dank Miriam!

De concrete regels waar jij mee komt, daar kan ik wat mee! Staat er verder niet vermeld wanneer iets ongeoorloofd is? Wat ik me namelijk afvraag: is het geoorloofd als het vantevoren gemeld wordt? Bv. de toestand op de weg is erg slecht en je belt onderweg dat je bv. vaststaat? Of je staat vast voor een brug die niet meer wil zakken (serieus een keer gebeurd).

Ik zit in de MR trouwens.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-02-2015 om 12:21

Verschilt per school Mirreke

Bij school van oudste is dit niet geoorloofd. Pech aan de fiets onderweg is te laat.
Bij school van dochter wordt dit wel geaccepteerd als wij bellen.

It's a jungle...

De regels

De school kan het 'verzuimbeleid' strict of ruim hanteren. Bij ons werd het ook vaak ingezet als onderdeel van het onbegrip tussen school en mijzelf.
Ondanks diagnose begreep de bs geen bal van mijn zoon en was al helemaal niet bereid om mee te werken aan ambulante begeleiding of gepaste steun. Ik heb anderhalf jaar gewacht op een rapportje, dat school verplicht was op te leveren binnen 6 weken zodat zoon een indicatie kon krijgen voor speciaal onderwijs, nadat hij voor regulier, door het gebrek aan kennis van de school, geweigerd was.
In groep 8 hield ik zoon 9 keer een dag thuis vanwege de stress. Dan begon zoon kopjes vol maaginhoud te spugen en hield zijn voedsel niet meer binnen. Ook leuke stress, maar toch, even gas terug.
Vanwege het gedoe meldde school de leerplicht deze 9 ziekgemeldde dagen ineens als 'ongeoorloofd'.

Ook bij mijn dochter was het ziekmelden een nare zaak.
Dochter was op regulier vo uitgevallen, er was van alles in gang gezet en ik meldde haar iedere week opnieuw ziek, per email.
Maar 1x was het door de administratie niet tijdig verwerkt en toen deed de zorgcoordinator een melding naar de leerplicht.
Kon ik met randpsychotische dochter op het matje komen voor een procesverbaalgesprek bij de leerplicht die ook al precies wist hoe het zat omdat ik haar per mail op de hoogte hield.
Dat vind ik dus ongepast. En waarschijnlijk ben ik te braaf want ik doe het nog ook.
Mogelijk dat ouders die die zooi links laten liggen er nog heel lang mee wegkomen.

madelief

madelief

22-02-2015 om 13:22

controle gehad!

Hier is de vakantie aankomende week. Afgelopen vrijdag waren mijn beide kinderen ziek.
Om 11.00 u stond er dus een controleur aan de deur!
Nooit meegemaakt! Geen probleem want ze waren echt ziek thuis maar ik was toch wel erg verbaasd. .

Groetjes Madelief

even anoniem

even anoniem

22-02-2015 om 14:21

Onze school was daar wel fijn in

Onze dochter had grote problemen in het 2e jaar op het VO. Ze kwam voor haar onverwacht op een ander niveau terecht, dus in een andere klas dan verwacht, niet bij haar vriendinnen en juist bij meiden die totaal niet bij haar 'paste' (dochter was nog vrij bleu, terwijl de rest van de meiden dat minder waren, of sterker nog, zich enorm gingen profileren. Heel normaal, maar dochter voelde zich daar enorm eenzaam bij). Hoe dan ook, ze was er letterlijk ziek van (inderdaad maag op slot 's ochtends, overgeven en psychisch in de knoop). Ze redde het niet om zich 5 dagen per week zich er toe te zetten naar school te gaan (paniek). Dat lukte met veel moeite 3 dagen per week. Ze had een enorm fijne mentor, die wist van de problematiek. Ik heb haar noodgedwongen tot de herfstvakantie gemiddeld 2x per week 'ziek' moeten melden. Ze heeft, ook afspraak die ik met haar had, wel gezorgd, dat ze wist wat voor huiswerk er was en dat ook allemaal gedaan op haar 'ziek' dagen. Ze had zich voorgenomen na de herfstvakantie wel gewoon alle dagen naar school te gaan. Dat gaf haar rust, die eerst periode te overbruggen. Na de herfstvakantie is het een stuk beter gegaan en ging ze 'gewoon' elke dag naar school.
Nooit commentaar van school (afd.leider, directie) gekregen, contact liep via mentor. Nooit gevraagd om doktersverklaring of dergelijke. Nooit lp aan de deur gehad. Zo kan het dus ook. Was niet fijn die eerste periode, ook niet voor mij als moeder, maakte me uiteraard enorme zorgen en had met haar te doen. Maar door deze houding van school werd wel de spanning eraf gehaald.

mirreke

mirreke

22-02-2015 om 15:19

AnneJ

Wat naar, het werd dus ingezet als wapen...
Tja, je bent echt heel afhankelijk van de individuele school, en de individuele personen binnen die school met wie je te maken hebt.

De wet geeft dus een stuk vrij te interpreteren ruimte, die per situatie goed of fout kan worden ingezet. Dat kan het inderdaad lastig maken, lijkt me.

Ik heb trouwens met beide middelbare scholen van onze drie oudste kids erg goede ervaringen. Zowel met even bellen, per e-mail overleggen, enzovoorts. Redelijke coulance ook. Ook ruimte voor de leerlingen om zelf nog een verklaring te komen geven.

Onze oudste kinderen moeten trouwens behoorlijk lang reizen, en de grens over, voordat ze op school zijn. Daarbij kan er nogal eens iets misgaan, denk bv aan een lekke fietsband (de fietsen staan in een stalling op het station) die dan eerst geplakt moet worden, of een tijdelijke fiets gehuurd. Of een bus die in de file staat, waardoor ze zomaar een kwartier te laat kunnen zijn.
En zelf het ik nog steeds moeite met sommige Duitse feestdagen waarop ineens de bus niet rijdt. Inmiddels erop voorbereid, maar de eerste jaren hebben mijn kinderen echt wel eens schooldagen gemist omdat ze op het station stonden, waar dus geen bussen reden, terwijl wij beiden al naar ons werk waren...

Dit hebben we trouwens ook bij de schoolaanmelding besproken en gemeld. Ook voor het lange reizen en de mogelijke problemen daarbij is begrip, en overleg mogelijk, ook bij aanmelding vd basisschool destijds. Zou bij ons dus niet tot problemen mogen leiden denk ik.

Ik was gewoon verbaasd over de regel die ik eigenlijk per toeval in het schoolboekje tegenkwam, en vroeg me af hoe dat dan precies zit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.