Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bimba Boef

Bimba Boef

16-04-2015 om 11:20

ongemotiveerde puber?

Ik weet momenteel niet zo goed wat ik moet met mijn zoon van 16. Hij is eigenlijk niet goed te motiveren, behalve dan voor het behalen van zijn rijbewijs om brommer te gaan rijden.
Heeft nu uit zichzelf een cd-rom met oefenvragen gekocht maar beseft niet dat het halen van een theorieexamen behoorlijk moeilijk gaat worden, al is het alleen al dat hij weinig discipline heeft en niet getraind in leren, weinig doorzettingsvermogen heeft.

Zoon heeft adhd en NLD en is laaggemiddeld intelligent. Zijn NLD maakt ook dat hij niet echt handig is met zijn handen; hij kan wel hard werken maar niet netjes en handig werken. Hij is niet gewend te moeten leren, was nooit te motiveren tot extra huiswerk om zwakke kant, rekenen bij te spijkeren.

Hij zit op de praktijkschool, 4de klas en heeft de groenrichting gekozen. Zijn stages lopen niet zo goed. Hij is gestopt in een dierenwinkel met zijn stage omdat er geen klik was. Nu loopt hij stage bij een soort bedrijf wat tuinen onderhoudt, op de thuisplek zelf kassen en tuinen en aquaria heeft waar allerlei klussen te doen zijn en die per groep naar vaste stekken toeegaan om werkzaamheden te doen. Hij loopt daar heel ongemotiveerd rond, ontloopt iedereen zoveel mogelijk om in een hoekje op zijn telefoontje te kunnen kijken. Hij geeft niet goed aan wat hij wel of niet wil en mensen weten niet wat ze aan hem hebben. Hij geeft ook aan dat hij de meeste klusjes gewoon niet leuk vindt om te doen.

Met de stagedocent heb ik al eens besproken of hij niet een heel andere richting moet proberen, maar ja, hij wil eigenlijk niks van de mogelijkheden die er liggen.

Wat hij wel wil, weet hij zelf ook niet. Hij heeft een vorige stage gehad bij een groot tuinbedrijf en dat ging heel goed. Daar werkte hij op de dierenafdeling en werkte hij aan vaste klussen, die hij op een bepaald moment ook uit zichzelf deed. Dat is waarschijnlijk een van de punten dat het nu moeilijker is: omdat hij minder goed weet van te voren welke klussen hij krijgt , minder structuur.

Eigenlijk wil hij van school af en werken. Maar ja, dat gaat hem niet worden met deze werkhouding. Hij lijkt heel verwend met allerlei klusjes die hij niet wil. We hebben al tich keer uitgelegd dat dat bij iedere baan een item is dat overal wel eens klusjes zijn die minder zijn. Dat dat erbij hoort.
De praktijkschool heeft nog een vijfde klas, dus zoals het er nu voorstaat moet hij gewoon ook de vijfde doen. Hij krijgt sowieso geen erkend diploma dus dan is hij leerplichtig tot...? In de 23 vgl mij?

Dat vind hij niet leuk want hij wil geld verdienen en zelfstandig zijn maar het is nog maar zeer de vraag of hij daar de potentie voor heeft. Financieel wordt hij denk ik sowieso niet zelfstandig, hij heeft weinig inzicht in rekenen en hangt nog in de fase ' op weg naar 1f'

Ik weet het momenteel even niet met hem. Iemand goede ideeën?

four

four

16-04-2015 om 12:16

geen kwalificatieplicht

Het afronden van de praktijkschool betekent dat je geen kwalificatieplicht hebt. Zijn leerplicht is eindigt aan het eind van het schooljaar waarin hij 16 jaar is geworden.

Verder geen zinvolle tips, ik hoop dat hij tot het inzicht komt dat ook vervelende klusjes bij elk werk horen.

MoederVan3

MoederVan3

18-04-2015 om 14:00

Lastig

Je zegt:
- deze stage lukt niet, hij drukt zijn snor zodra het kan. Stage is minder gestructureerd.
- vorige stage ging goed, die stage was meer gestructureerd.
Zou het kunnen dat hij ongemotiveerd gedrag vertoont omdat hij niet goed weet wat van hem verwacht wordt. Mijn jongste is er ook heel goed in om zich achter een muur van onverschilligheid te verschuilen als hij niet goed weet of begrijpt wat hij moet doen en hoe hij het moet doen. Dat heeft naar mijn idee weinig met motivatie te maken. Dus ik zou samen met zoon en stagebegeleider nog eens goed kijken wat nu de echte reden is dat laatste stage niet wil lukken.
Ik weet dat kinderen soms na de 4e het praktijkonderwijs verlaten. In zijn geval lijkt het nuttig om 5e klas te doen.
En tja die brommer-theorie. LWOO zoon heeft tijd geleden auto-theorie gedaan. Probleem voor dit soort kinderen is dat ze nooit goed hebben leren leren. Dus dat leren ging in het begin heel moeizaam. Na wat hulp van oudere zus en mij pakte hij dat toch best wel vlug op. En het was heel motiverend voor hem toen hij zag dat mamma ook als een baksteen zakte voor het proefexamen. Uiteindelijk in 1x gehaald. Al met al was dat een motiverende ervaring voor hem.

Bimba Boef

Bimba Boef

19-04-2015 om 09:32

moeder van drie

Ik ben aan voortborduren op jouw suggestie dat het niet om kunnen gaan met gebrek aan structuur een schijnbare onverschilligheid losmaakt. Jij bent scherp! Dat klopt eigenlijk zo ontzettend goed met mijn zoon! Ik denk dat structuur aanbrengen op deze plek moeilijk wordt en dat het dus toch iets anders moet gaan worden... Maar dat komt wel.
Momenteel heb ik andere zorgen, maar bedankt alvast voor jouw tip!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.