Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Onderzetter

Onderzetter

08-11-2013 om 11:22

Ongelukkig in 4 havo

Ik schrijf dit voor een vriendin. Het gaat over haar dochter. De dochter heeft dit jaar haar vmbot diploma gehaald. Ze is bij diverse mbo opleidingen wezen kijken maar daar waar ze aangenomen was (creatieve sector) voelde ze zich niet thuis/op haar plek. Een andere mbo school hier in de regio staat slecht aangeschreven.

Uiteindelijk is ze maar naar de havo gegaan. Helaas gaat het nu mis. Ze heeft weinig contact (en vriendinnen) in haar klas en staat nu 2 drieën (wiskunde en Engels) en 2 vijven.

Op dit moment is ze geblokkeerd en weet ze niet wat ze dan wel wil. Ze wil bijvoorbeeld geen bijles voor de slechtste vakken.
Pa vindt dat ze voor de havo gekozen heeft en het maar moet afmaken. Ma ziet een duidelijk ongelukkig kind met hoofdpijn en buikpijn en heeft voor volgende week een afspraak met de mentor.

Een vmbot diploma geeft geen startkwalificatie dus ze zal dit jaar dus 'iets' moeten.
Hebben jullie tips of ideeën?

Wennen

Van VMBOT naar Havo is best een stap, natuurlijk qua niveau en ook een nieuwe klas. Ze heeft weinig aansluiting en geen vriendinnen. Dat hoeft niet zo`n probleem te zijn. Vriendinnen kan je ook hebben via verenigingsleven of vriendinnen op andere niveau`s. Wordt ze gepest, het leven zuur gemaakt in haar huidige klas? Dan is het een ander verhaal. Dat moet eerst duidelijk worden. Bijles is natuurlijk een goed idee, waarom wil ze dat niet? Misschien is dat maar een korte tijd nodig om dit schooljaar goed op de rit te krijgen. Ik ben het wel een beetje met haar vader eens, afmaken waar je aan begint.
Maar dan zou ik wel willen weten waarom ze zich zo ellendig voelt en er zelfs ziek van wordt. Het ene kind heeft meer moeite met nieuwe dingen en misschien heeft ze meer tijd en hulp nodig om te wennen. Inderdaad naar oplossingen zoeken, samen met de mentor en haarzelf zodat ze haar Havo diploma kan halen.

MBO

'Ze is bij diverse mbo opleidingen wezen kijken maar daar waar ze aangenomen was (creatieve sector) voelde ze zich niet thuis/op haar plek. Een andere mbo school hier in de regio staat slecht aangeschreven.'
Was er op die slecht aangeschreven MBO-opleiding wel een richting die haar aansprak? Dan zou ik het predikaat 'slecht aangeschreven' laten voor wat het is en me toch op die MBO-opleiding inschrijven.
Maar ondertussen zal ze dit jaar moeten afmaken. En ze zal een keuze moeten maken voor haar richting. Ik denk dat het laatste het grootste probleem is.
Wellicht kan ze het komende half jaar het volgende gaan doen:
- HAVO-4 zo goed mogelijk, vooral de vakken waar ze goed in is, zodat ze zich daar nog ontwikkelt;
- keuze voor MBO - richting, moet rond 1 maart rond zijn;
- en alvast werk gaan zoeken in de richting van haar keuze, zodat ze een reëel beeld krijgt van wat ze straks wil gaan doen. Dat werk kan bijvoorbeeld vakantiewerk zijn.

In mei/juni moet ze dan definitieve keuzes gaan maken. Daarna kun je ook pas zeggen dat ze 'voor de HAVO' heeft gekozen. Nu klinkt het als een dan-maar-keuze, maar dat kan ook de interpretatie van moeder zijn.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.