Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tante_pollewop

tante_pollewop

09-05-2014 om 14:08

Onderzoek naar Sociale ontwikkeling en leervermogen van jongeren

Gisteren kregen wij van het gymnasium van mijn dochter een brief met de mededeling dat er in samenwerking met een universiteit een onderzoek gaat starten m.b.t. de sociale ontwikkeling en leervermogen van jongeren. De klassen 1, 2 en 3 gaan hieraan meedoen.

In dit onderzoek wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van jongeren, zoals gedrag, cognitieve ontwikkeling, persoonlijkheid en relaties met leeftijdgenoten. De test wordt anoniem afgenomen (de deelnemers krijgen een code).

Zouden jullie je kind hier aan mee laten doen?

Binnen ons gezin wordt getwijfeld, mede omdat onze dochter in het verleden enorm gepest is en daardoor een laag zelfbeeld heeft gekregen. Zij heeft weinig vriendinnen, leert wel goed en hecht enorm aan regels.

Wat zouden jullie doen?

twee dingen

Ik zou twee dingen willen weten. Ten eerste: hoe anoniem is het? Die vragenformulieren bij het CB bijvoorbeeld, daar staat ook altijd op dat het vertrouwelijk en anoniem en weet ik wat wordt behandeld, maar daar staat de naam van je kind gewoon duidelijk leesbaar op. Daar heb ik dus geen vertrouwen in en die vulde ik dus ook niet in. Maar als het echt volledig anoniem is - code is ook niet meer tot het kind herleidbaar - dan is er wellicht wat voor te zeggen om omwille van de wetenschap mee te werken. Juist de kinderen met een belast verleden moeten ook meedoen aan dat soort onderzoeken om te zorgen dat de uitkomsten een beetje representatief zijn, als alleen de blije tiepjes meedoen zijn de uitkomsten niet echt betrouwbaar.

Ten tweede: hoe denkt je dochter er zelf over? Wil ze meedoen of niet?

Als het niet volledig anoniem is zou ik het zelf denk ik niet goed vinden als mij kind meedeed, of het kind ervan af proberen te praten, als de anonimiteit werkelijk gewaarborgd is, zou ik het van het kind laten afhangen.

Een mooie gelegenheid trouwens voor een praatje over medewerking aan onderzoeken. Onder welke voorwaarden ben je bereid wel of niet mee te werken? Geen gek idee om haar daarover te laten nadenken, ze zal nog wel vaker benaderd worden.

Groeten,

Temet

Tante_pollewop

Tante_pollewop

09-05-2014 om 19:50

Tja

De anonimiteit wordt gewaarborgd. Codes zijn niet te herleiden naar het kind. Heb vanmiddag toch maar even de school gebeld. Ze willen heel graag dat iedereen meedoet, om een zo'n goed mogelijk onderzoek te kunnen doen, maar tussentijds stoppen is wel een mogelijkheid.

Mijn dochter maakt het niet uit, zij zegt dat als het echt anoniem is, zij wel mee wil doen, zolang zij later maar niet met haar antwoorden en mening geconfronteerd wordt.

Dank voor je mening Temet, het was precies het zetje om de school even te bellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.