Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Renate

Renate

05-11-2016 om 00:54

Onderpresteren

Hallo, ik zit nogal met het volgende. Mijn dochter van 19 was als kindszijnde een lief en leuk kind. (Nu nog hoor, maar destijds was ze onze lieveling.) Toen ze in groep 2 zat kon ze al lezen en schrijven en destijds hebben we een gesprek gehad over het overslaan van groep 3. Hiervoor hebben we uiteindelijk niet gekozen omdat men vond dat ze op sociaalvlak nog wat ruimte nodig had. Mijn man en ik vonden dit niet erg. Ze was onze jongste dochter en wij misten ontzettend een kleintje in huis en twijfelden over nog een kindje. De jaren erop ging ze van lijn op vwo niveau naar vmbo niveau. Ze deed liever andere dingen dan leren en miste de aansluiting met haar klasgenoten. Het liefst was ze alleen. Nog. Wonderbaarlijk heeft ze zichzelf weten opstromen naar havo, maar blijft nu hangen op het hbo. Inmiddels begonnen aan de derde studie en nu doet ze iets wat ze leuk vind, alleen loopt ze nu vast op het leren. Het regent onvoldoendes en ze heeft nog een paar tentamens te gaan. Mijn man en ik denken dat onze dochter aan het onderpresteren is en misschien wel hoogbegaafd is. Wij vragen ons nu af of we onze dochter hiermee moeten belasten. Moeten we haar aanmoedigen om dit uit te laten zoeken? Of juist loslaten?

Triva

Triva

05-11-2016 om 08:17

hmm

Vanaf 'het regent onvoldoendes' lijkt het wel of het om een brugklasser gaat of nog jonger.

Ik denk niet dat ze onderpresteert (waarom zou ze dat doen) maar dat ze nooit goed heeft geleerd te leren en het vmbo uit haar hoofd deed. Een andere mogelijkheid is dat ze in groep 2 een ontwikkelingsvoorsprong had die ze kwijt is geraakt en mboniveau als haar top heeft.

Ava

Ava

05-11-2016 om 09:06

Klinkt logisch

Nou, dat klinkt logisch: het regent onvoldoendes, ze is al aan haar derde studie begonnen en nu zou ze hoogbegaafd zijn?
Ik denk dat je te veel vasthoudt aan haar voorsprong in groep 2 van 14 jaar geleden. Die trouwens niet zo bijzonder is want meer kinderen kunnen lezen en schrijven in groep 2.
Misschien is jullie kind toch niet zo superintelligent als je dacht of hoopte. Want waarom heeft ze bijvoorbeeld het VWO niet gehaald?

Op het HBO zijn er studiebegeleiders en mentoren met wie ze moet gaan praten om erachter te komen hoe ze haar situatie kan verbeteren. Misschien zijn er leerlingmentoren die haar leeradvies kunnen geven, misschien is er een docent die haar kan helpen om te zien wat ze fout doet op tentamens.

Jo

Jo

05-11-2016 om 10:46

Met Triva eens

Ik herken dit van mijn zoon. Hij is nu 23 jaar en gaf kortgeleden aan dat hij eigenlijk nooit gestimuleerd is op de basisschool. Hij liep voorop met zijn opdrachten en daarna......... niks... of kon hij taaloefeningen doen om Nederlands te leren aan kinderen uit zijn klas die op t AZC woonden.
Advies HAVO - VWO. Heeft dat niet gered omdat hij nooit ergens z'n best voor heeft moeten doen. VMBO - gemengd theoretisch diploma met 2 vingers in zijn neus behaald. Vervolgens MBO-4 met gemak doorlopen. En ja, toen de HBO. Pas in het 2e leerjaar kreeg hij door hoe hij moest "leren".

eikelientje

eikelientje

05-11-2016 om 12:51

excuus

Waarom een 'excuus' nodig? Zo lijkt het wel. Misschien is je kind minder intelligent dan het jou eerst leek, minder intelligent dan de ouders of is het gewoon erg onzeker.
Als je (kind) er met de pet naar hebt gegooid, of dat je eigenlijk als hoogbegaafd wordt gezien door je ouders. Daar zou ik ook onzeker van worden
Eens met Ava, ook de aanpak.

Angela67

Angela67

05-11-2016 om 13:57

"intelligentie"

het is hier thuis een allegaartje van vanalles:
* karakter (nieuwsgierig of niet, extravert of introvert, ongeduldig of rustiger etc)
* knobbels/deuken (qua vakken dus zeg maar 'talenknobbel' of 'wiskundedeuk'),
* doorzettingsvermogen of niet (jezelf aan willen/kunnen jagen of niet)
* praktische vaardigheden of juist niet,
* wat vinden wij als ouders belangrijk voor onszelf (in werk, in vrije tijd, in bijleren of niet) en voor onze kinderen

En zo'n heel rijtje is volgens mij allesbepalend voor wat je op welk niveau leert of wilt leren, mits het duidelijk is dat intelligent gemiddeld is of hoger. Als je echt twijfelt aan 'intelligentie' qua begripsvermogen/snelheid ervan, dan vind ik het nog even een ander punt, maar als je uitgaat van de gemiddelde intelligentie of iets daarboven, dan spelen al die dingen erg sterk mee bij wat je wilt of kunt leren. En of een kind het makkelijk 'zelf' doet omdat het intrinsiek gemotiveerd is of makkelijk nieuwe dingen oppakt of graag 'wint' , of dat het misschien wel wil maar niet weet hoe.

Een voorsprong op basisschool (bijvoorbeeld bij lezen of rekenen op een bepaalde leeftijd) is denk ik wel een signaal dat er op een aantal vlakken meer 'talent' aanwezig is, maar daar kun je als op zichzelf staand feit geen conclusies (meer) aan verbinden.

Je dochter zal haar hele leven met zichzelf door moeten, dus als ze op dit punt nu is en ze wil uitzoeken hoe ze in elkaar zit en wat haar het beste past qua leren leren, qua interesses, realiteitsgehalte etc. dan zou ik haar proberen te helpen dit uit te zoeken. Hoe weet ik even niet, maar ik zou niet te makkelijk denken dat het met een andere studie of ander niveau beter zal gaan. Het zal echt om een 'dieper' nadenken gaan en wellicht aantal keren met iemand praten hierover. Kan ze haar leven lang baat bij hebben denk ik. Want veel dingen zijn te oefenen als je maar weet wat én of het je zal helpen naar een doel.

gr Angela

slimmerdje

slimmerdje

05-11-2016 om 19:10

uhhhhh

''Źé'ẃáś'destijds onze lieveling'

Was dat toen jullie nog dachten dat ze superintelligent was???

Ik snap toch anders echt niet wat deze opmerking in het verhaal er toe doet. Vertel, heb je een extra zwak voor een kind als het slimmer is? Er spreekt toch ook iets in je verhaal door over een grote verwachting dat ze hoogbegaafd is en een wens...

Renate

Renate

10-11-2016 om 00:32

hoe het nu gaat

Hallo allemaal, bedankt voor de reacties. Mijn dochter is onverwachts opgenomen in een psychiatrische inrichting op de gesloten afdeling. We wisten dat er iets speelde, maar wat konden we niet achterhalen. Doordat ze een poging gedaan heeft weten we dat nu wel. Toch wil ik jullie bedanken voor het meedenken! Hartelijke groet, Renate

knor

knor

10-11-2016 om 07:37

jeetje

Wat een schrik en zorg. Heel veel sterkte gewenst en hopelijk goede hulp bij wat er speelt.

Ava

Ava

10-11-2016 om 07:45

Jeetje

Wat een wending! Hopelijk krijgt ze nu een goede behandeling en kan ze daarna verder studeren en gaat dat lukken. Heel veel sterkte.

eikelientje

eikelientje

10-11-2016 om 14:27

sterkte

sterkte met jullie meisje! Wat een schrik voor jullie.

Angela67

Angela67

10-11-2016 om 17:23

renate

wat een heftige ontwikkeling. ik hoop dat ze hulp krijgt en dat jullie haar daarna ook kunnen/mogne helpen.
gr Angela

Renate

Renate

10-11-2016 om 20:58

Dankje

Bedankt voor jullie lieve berichten! Ze is nu in goede handen en hopelijk komt het allemaal goed!

Conny

Conny

10-11-2016 om 21:21

Renate, kijk eens op deze site

http://spirare.org/talent-valley

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.