Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bindy

Bindy

29-06-2014 om 15:57

Ondanks lager advies toch VWO doen.

Hallo allemaal,

mijn dochter heeft een Havo/Vwo advies gekregen. De eindcito score was 542. Mijn dochter wilde dolgraag naar het VWO en schreef zich daar in ondanks dat er geen vol VWO advies was. Ze werd niet automatisch toegelaten en moest op gesprek. Nu hebben we een brief gekregen dat ze toch is toegelaten tot de brugklas van het VWO. Het betreft een scholengemeenschap met Mavo, Havo, VWO. Ik twijfel eerlijk gezegd of ze het daar wel zal redden. Rekenen en begrijpend lezen zitten wel op A niveau maar voor spelling en werkwoordspelling haalde ze vaak een C. Zal ze dan niet struikelen bij het vak Nederlands?

Ik ben heel bang dat ze zal moeten afstromen en dus van klas moet veranderen. Mijn dochter is een harde werker maar ze is niet zo slim als de "echte VWO" kinderen bij haar in de klas. Er zijn 4 kinderen die een echt VWO advies hebben gekregen en die doen mee met levelwerk en zijn altijd heel snel klaar met hun werk en zijn gewoon echt slim. En ik ben bang dat ze het niet gaat redden, of dat er geen tijd overblijft voor leuke dingen doen.
Wie heeft een kind op het VWO die ooit geen vol VWO advies kreeg en hoe gaat het nu?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-06-2014 om 16:02

Kans

Als ze zelf wil en ze mag het van de school proberen, dan zou ik haar lekker laten gaan. En ze is zeker niet de enige die na een jaar misschien naar een ander niveau zou moeten. Daar komt ze dan vast wel overheen.

Het lijkt me een meisje met durf en inzet, daar zou ik zeker pal achter gaan staan. En het lijkt me ook een goede school als ze een kind wat wil een kans geven.

Angela67

Angela67

29-06-2014 om 16:04

geef haar vertrouwen

als zij het wil doen is al het andere op dit moment onbelangrijk.
je kunt voor jezelf wat mijlpalen en gedachtes op papier zetten waarop je komend jaar wil letten, maar dat zou ik echt voor mezelf houden. geef haar vertrouwen, help haar leren leren, dus ook leren plannen en leren hoe je woordjes leert en hoe je ene tekst samenvat. Dat zou je namelijk ook doen als ze naar de havo of de mavo ging. Dus : beoordeel haar niet als vwo-brugkasleerling en ga ook niet over niveau beginnen. Ze is gewoon een brugklasers voor wie alles nieuw is.
Pas tegen het eind van het schooljaar maak je de balans op van je eigen lijstje. En als ze gewoon doorgaat naar vwo 2 dan gooi je het lijstje weg. En als ze zelf aangeeft dat ze te weinig tijd heeft en jij hebt samen met haar gewerkt aan het 'binnen de perken houden' van haar huiswerktijd , dan kun je samen met haar kijken of daar een oplossing voor gezocht moet worden. Maar dat kan bijv ook huiswerkbeleeiding zijn. DAt hoeft niet per definitie 2 havo te zijn.
Oftewel: deel je twijfels niet met haar en steun haar op alle fronten.
gr Angela

Thursday Next

Thursday Next

29-06-2014 om 16:36

proberen

vooral als je dochter het zelf wil, dat is het belangrijkste!
Hier is een cito van 543 en havo/vwo advies trouwens genoeg om toegelaten te worden tot het gymnasium. Ze zullen dat heus niet doen als die kinderen meestal afstromen.

Mijntje

Mijntje

29-06-2014 om 16:57

wat dan nog

En wat dan nog als het niet lukt? Dan kan ze gewoon op die school blijven want daar is ook een havo. Ik bewonder haar wilskracht en zie het helemaal niet als iets wat niet gaat lukken. Bij kinderen met een hogere score is dat ook echt geen uitgemaakte zaak.

Bergrijpend lezen en rekenen belangrijk

In mijn regio kijken ze vooral naar begrijpend lezen en rekenen, daar moeten A's staan. Wat dat betreft zit het dus wel goed. De Cito-score is wel meer een havo-score, maar dat is een momentopname. Het verbaast me wel dat er gymnasia zijn die leerlingen met 543 en havo/vwo-advies toelaten. Zijn dat geen uitzonderingen?

Hoe zou jouw dochter het vinden om af te stromen? En doet school moeilijk over opstromen? Die dingen kun je ook meenemen in je besluit.

Bindy

Bindy

29-06-2014 om 17:09

maar..

ze heeft gewoon niet hetzelfde niveau als die andere 4 "echte" VWO leerlingen uit haar klas. Die doen echt ook mee met levelwerk, dochter niet.

Het voelt gewoon niet goed. De juf keek ook erg aarzelend toen we vertelden dat ze was aangenomen in de VWO brugklas.

Dalarna

Dalarna

29-06-2014 om 17:23

Bindy

Veel kinderen die het op de basisschool makkelijk hadden hebben juist een probleem op het VWO omdat ze opeens wel wat moeten doen voor school, iets wat jouw dochter al kan. Verder is spelling te leren en dat gaat over het algemeen heel duidelijk op de middelbare school (je hebt een boek, alle regels staan in het boek, vervolgens oefen je dat met opdrachten, kun je er nog vragen over stellen en dan krijg je een toets: veel duidelijker dan op de basisschool waar je niet thuis rustig de regels kan leren).

Mijn zoon kreeg geen VWO advies maar Havo (dubbeladvies ook niet) maar haalde een hogere cito dan jouw dochter. Toen zei de leerkracht dat hij hem wel op het VWO wilde praten maar zoon had al een HAVO met iets extra's uitgezocht. Het is een ontzettend harde werker, heel serieus en voor het derde jaar mag hij door naar het VWO. Een kennis die daar op VWO zit en op de basisschool niets hoefde te doen rommelt nog steeds aan met onvoldoendes en doet het omdat hij gewoon wat meer hersens heeft. Je kunt dat meer dan prima compenseren door gewoon serieus hard te werken, misschien nog wel beter. Met alleen een hoog IQ kom je er niet altijd, met hard werken kom je er veel vaker.

Angela67

Angela67

29-06-2014 om 17:34

'voelt niet goed'

lees mijn eerste posting.
volgend jaar rond deze tijd kun je nog eens naar je gevoel terugkijken.
je wilt toch niet serieus nú besluiten dat ze het niet eens mag proberen?
gr Angela

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-06-2014 om 18:00

Maar Bindi

Het is heus niet zo dat VWo/Gum kinderen allemaal levelwerk etc. doen. Op de school waar dochter op zit doen alleen de kinderen die dat willen en/of de juiste werkhouding hebben.
Mijn dochter haalde 550, heeft ook een VWO advies. Maar heeft van haar leven nog nooit plus- of levelwerk gehad. Terwijl vriendje met 544 dit wel had en ook het gym mag proberen op een scholengemeenschap. Gewoon omdat dit bij het kind past.

Mijntje

Mijntje

29-06-2014 om 18:17

niet kijken

Niet kijken naar andere kinderen die allemaal veel slimmer zijn dan je dochter. Jouw dochter komt er wel, die heeft namelijk wilskracht.

En echt: respect voor je dochter, met jullie als ouders en ook nog haar juf 'tegen', en dat ze toch lekker haar eigen gang gaat

(en zo'n ramp is het niet als het niet blijkt te lukken, dan heeft ze het wel geprobeerd, ze zal het je eeuwig kwalijk nemen als je dit nu blokkeert)

druif

druif

29-06-2014 om 18:29

andere kinderen

Dat zegt helemaal niks en mijn drie vwo-ers haalden alledrie c's en d's voor spelling. Spelling is niet zo heftig hoor, op het vwo.

mijk

mijk

29-06-2014 om 22:03

Hoe adviseert de school

bij mijn kinderen op school zijn de echte vwo adviezen er ook voor de levelkinderen. Maar als je de schoolvergelijker erbij pakt zie je dat onze school veel minder vwo adviezen geeft dan de andere scholen in de buurt. Ik zou haar die kans geven, zeker als ze zelf zo graag wil en school heeft overtuigd.

Mijk

Maartje

Maartje

29-06-2014 om 22:05

hier precies zo'n kind

Vorig jaar hadden wij een soortgelijke situatie. Zoon had Havo/VWO advies en wilde naar tweetalig VWO. De school waar hij heen wilde had als regel dat ze op het TTO alleen kinderen met een vol VWO-advies toelieten.

Het Havo-VWO advies werd door de basisschool gemotiveerd met het feit dat zijn spelling zo slecht was. Hij heeft ook nooit pluswerk oid gedaan. Na Cito-training heeft hij 545 op de Cito-eindtoets gescoord.

Na een gesprek, alleen zonder ons als ouders erbij,is hij toegelaten. Wij aarzelden enorm. Zou hij dit aankunnen? We hebben hem laten gaan. Dan had hij het in ieder geval geprobeerd. Bovendien hadden wij het idee, dat als wij tegen hem zouden zeggen, dat we bang waren dat het te zwaar voor hem was, dat hij dat als een soort motie van wantrouwen zou opvatten (Zelfs mijn ouders vinden mij niet slim genoeg voor het VWO).

Wij zijn heel blij dat we hem hebben laten gaan. Het heeft heel goed uitgepakt. Op zijn tweede rapport stond hij gemiddeld een 8, had zelfs een 9 voor Nederlands. Nog een week profwerkweek te gaan, maar hij gaat zeker over naar 2 VWO-TTO.

Hij heeft hard gewerkt; we hebben hem wel geholpen met plannen en hem regelmatig voor van alles overhoord. En op eigen verzoek is hij naar huiswerkbegeleiding gegaan vanaf het begin.
Wij hebben ervoor gekozen hem direct vanaf het begin naar huiswerkcursus te sturen voor 3 dagen, zodat er niet eerst onvoldoendes zouden vallen en zijn zelfvertrouwen ondermijnd werd. Onze gedachte was om hem er dan af te halen als het niet nodig bleek. Dat is nog niet gebeurd, want hij vindt het zo leuk en prettig op huiswerkcursus en wij zijn veel te blij dat het zo goed gaat.

Naast schoolwerk heeft hij ook 5x per week gesport. En natuurlijk klaagde hij wel eens dat hij zo hard moest werken en dat iedereen makkelijker leerde dan hij. Maar ja, die negens waren natuurlijk ook wel leuk.

Tot zover ons verhaal,

Veel sterkt met de beslissing.

Maartje

Maartje

29-06-2014 om 22:07

te snel gereageerd

een profwerkweek is natuurlijk een proefwerkweek (wel een grappige typefout als het gaat over onze bolleboos)

Minthe

Minthe

29-06-2014 om 22:09

Ze wil het

Ze wil het zelf, het mag van school. Prima toch? En aan het eind van het jaar wordt hier op de scholengemeenschap altijd flink gehusseld met de klas. Daar zou ik me echt nog geen zorgen om maken. Bovendien kan ze ook naar een andere klas gaan als ze op de havo start en aan het eind van het jaar mag opstromen.

Katniss

Katniss

29-06-2014 om 22:14

Gewoon proberen

Ik had vroeger ook 'slechts' havo-advies, met de kanttekening dat ik er wel wat voor zou moeten doen. Daarna heb ik zonder noemenswaardige inspanning het vwo gedaan. Daar kom je overigens tegenwoordig niet meer mee weg, want mijn dochter heeft ook veel maakwerk, werkstukken en spreekbeurten e.d.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-06-2014 om 22:19

Bindy

Bindy, als je eenmaal een kind hebt op het vwo, dan zul je merken dat 'de vwo leerling' helemaal niet bestaat. Dat er een flink verschil zit tussen de best en de minst scorende kinderen in de klas. De klasgenoten waar jij nu naar verwijst, zijn straks misschien opnieuw de uitblinkers van de klas. Ook op het vwo zijn namelijk kinderen die met weinig doen hoge cijfs halen. Maar ook veel kinderen die er gewoon hard voor moeten werken.

Ik zou je dochter absoluut naar vwo laten gaan. Als ik jou goed begrijp, wil je haar behoeden voor een eventuele teleurstelling. Dat is ongetwijfeld goed bedoeld, maar waarom zou je? Ik vind dat je beter spijt kan krijgen van iets dat je wel hebt gedaan, dan spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan. Mocht het toch niet lukken, dan stapt ze op enig moment over naar de havo. Nou, dat ik heus geen ramp. Op scholengemeenschappen zijn zelfs behoorlijk veel kinderen die afstromen, het is geen uitzondering.

Je vroeg naar ervaringen van anderen. Die hebben wij. Mijn oudste zoon ging met 543 en een havo vwo advies naar het gymnasium. Er zijn inderdaad gymnasia die kinderen met deze adviezen zondermeer toelaten. Op deze school stromen wel eens kinderen af (het is een zelfstandig gymnasium, dus dat betekent naar een andere school), maar relatief heel weinig. En dat zijn dan zeker niet de kinderen met de lage adviezen! Zoon gaat nu trouwens naar klas 5, dus het gaat goed

Evanlyn

Evanlyn

29-06-2014 om 23:16

en hier

CITO 542 en HAVO advies, toegelaten tot HAVO klas, stroomt nu op naar VWO. Maar dat opstromen was wel lastig, je kan beter meteen op het VWO zitten en gewoon je werk doen, zonder allerlei geneuzel eromheen of je wel een "echt VWO-kind" bent.

Yura

Yura

30-06-2014 om 09:22

Vergelijkbaar

Mijn zoon, 16 4 atheneum NT profiel, was denk ik vergelijkbaar met jouw kind. Hij had 543 cito en havo/vwo advies. Hij had altijd A's voor rekenen en begrijpend lezen en C's voor spelling. Begin groep 8 heb ik hem op bijles gedaan voor spelling, omdat de meester van groep 7 niet wist waaraan die lage cito voor spelling lag. Hij is toen getest en wist bijvoorbeeld niet dat er een dubbele medeklinker kwam achter een korte klinker. Eigenlijk wijt ik die slechte spelling meer aan slecht onderwijs, een groot deel van de kinderen van zijn oude basisschool kwam op de middelbare school ook qua spelling slecht uit de cito's, misschien hadden ze niet zo'n goed methode. Na de bijlessen heeft hij spelling op gehaald naar een B en dus die 543 op de eindcito.
In de brugklas deed hij het heel goed, hij moest gemiddeld een 7 halen voor atheneum, volgens mij stond hij zelfs een 7,5. Dus hij mocht ook nog naar gymnasium, maar dat wilde hij niet. De eerste en tweede deed hij op zijn sloffen, kon gewoon zijn 2 sporten ernaast blijven doen, terwijl wij hadden verwacht dat hij met 1 zou moeten stoppen. Maar juist dat niks doen in de 1e en 2e ging hem in de 3e opbreken, in de herftsvakantie stond hij al 7 tekorten. Dus vanaf toen gingen de stevige gesprekken in, hij bleek serieus van mening te zijn dat max een half uurtje huiswerk per dag genoeg was, hij deed veel te weinig. Dus overhoren, controleren, playstation opbergen etc en zo bleef het tot de laatste dag spannend, maar hij ging over. En zo ging de 4e dus ook door, dat is op dit moment ook nog steeds spannend.
Maar een oud-klasgenoot van hem met een vwo-advies en cito-score van 548 heeft dit jaar eindexamen gedaan op vmbo-t. Die vond het leuk om vanaf dag 1 de clown te gaan uit hangen.
Dus ik denk als jouw dochter gewoon serieus is en hard werkt dat het dan prima te doen moet zijn hoor. Je zou in de vakantie misschien wat aan de spelling kunnen gaan werken, daar heb je verschillende oefensites voor. Ik weet ook niet in hoeverre je haar kunt helpen als ze vast loopt op bepaalde vakken? Ik heb mijn kinderen in de onderbouw regelmatig moeten helpen, zoon in de 2e met wiskunde en in de 3e met Engels en economie. Nu in de 4e helpt een buurjongen hem met wiskunde. Dochter (3 vwo) helpt nu een brugklasser hier in de wijk met wiskunde. Schroom niet om tijdig hulp te zoeken straks in de toekomst, dat hoeft niet duur te zijn, gewoon een buurkind dat 2 klassen hoger zit. Ik betaal 7,50 aan mijn buurjongen (6 vwo) en dochter krijgt 5 euro per uur. Soms kan door een iets andere uitleg of taalgebruik het kwartje opeens wel vallen en dat betekent niet dat je kind het niveau niet aan kan, want zo'n toets moeten ze toch echt helemaal zelf maken.

lisbeth

lisbeth

30-06-2014 om 09:40

super

wat goed dat je dochter dit wil en wat goed van het VO dat ze je dochter die kans willen geven.

mousa

mousa

11-02-2015 om 20:28

een vraag

Hallo allemaal mijn vraag is over de entreetoets mijn zoon heeft eindgroep 7 met de entreetoets VWO gescoord en met de drempeltoets begin groep 8 mavo gescoord en de schooladvies is mavo plusprofiel en ik ben niet met dat advies eens dus kan ik nu wat doen om mijn zoon's advies nog te verbeteren of heeft hij nog een kans om de cito's te herhalen.

Lois

Lois

11-02-2015 om 21:16

Hier

Dochter cito 538. Scoorde A 's en B's op de cito toetsen. Wel HAVO advies van basisschool. Dochter wilde VWO.
Ging naar HAVO / VWO. Stond einde brugklas een 7,5 gemiddeld en wilde nog steeds naar VWO.
Doet nu VWO 2 en staat een 7 gemiddeld. Heeft wel huiswerkbegeleiding om haar te leren efficiënter te leren. Gaat prima.

Ik had ook mijn twijfels. Zag haar liever naar HAVO gaan om haar voor een teleurstelling te behoeden. Ik was daarbij ook bang dat ze zich helemaal uit de naad zou moeten werken om het nivo te halen. Valt enorm mee.

Dus als dochter wil laat haar maar gaan. Werkhouding en wil zegt meer dan die cito toetsen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.