Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
zomaar

zomaar

04-04-2015 om 13:32

onbevoegde leerkracht op het vmbo tl?

Zoonzit nu in de examen klas vmbo tl en heeft het hele jaar al slecht natuurkunde en scheikunde.
Eerst een leerkracht die overspannen wegging en daardoor vielen veel lessen uit.
Daarna een andere leerkracht die helemaal niet bevoegd blijkt te zijn.
Van natuurkunde lijkt hij nog wel iets te weten,maar omdat hij geen orde kan houden is het altijd een zootje in de klas.
Bijna de hele klas staat er dan ook slecht voor,maar ondanks dat de toetsen voordelig worden nagekeken gaat het niet best en snapt zoon van beide vakken niet veel meer inmiddels.
De leerkracht heeft ook geen lerarenopleiding gehad en deed hiervoor iets totaal anders.
Ik begrijp dat ze toch wat moeten op school,maar om nu op deze manier een examen in te gaan?
Wie weet of dit zomaar kan?


bieb63

bieb63

04-04-2015 om 14:42

zomaar

Vervelend (héél vervelend) maar het kan.... Op het VO mag je onbevoegd voor de klas staan. Je krijgt dan geen vaste aanstelling voordat je je lerarenopleiding hebt afgerond, maar het mag wel. Ook een lerarenondersteuner (die geen verplichting tot bevoegdheid heeft, sterker nog, heeft hij dat wel, dan is hij gewoon leraar met bijbehorend salaris) mag alleen voor de klas. In het BO mag het officieel niet (of het nooit gebeurt weet ik niet..)

Niet op jouw kosten

In het bo mag het ook (daar staan ook lio's voor de klas).

Het mag, maar dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs. Leerlingen mogen er niet de dupe van worden. De toetsen voordelig nakijken helpt niet bij de achterstand die natuurlijk ontstaan is waardoor het examen wellicht niet haalbaar is.
De school zal iets moeten doen om de leerlingen voor het examen toch nog op niveau te krijgen. Desnoods bijles van een werkstudent.

Ik zou daar om vragen. Daar kun je ook nog een deadline aan verbinden: of de school regelt wat, of je regelt het zelf maar dan stuur je wel de rekening naar school door.

Suze

Suze

04-04-2015 om 15:36

Onbevoegd

Bevoegd of onbevoegd zegt bij mijn weten weinig,over het feit of een docent goed les kan geven of orde kan houden.

Verder: vervelende situatie. Ik zou per mail klagen bij school. Misschien als je andere ouders kent dat die ook, apart, kunnen klagen. Misschien helpt het als er meer klagen.

Maar je bent ik mijn ogen wel erg laat als je zo kort voor het examen gaat klagen. Zeker als je wil dat er iets verandert of ze meebetalen aan bijles.

Als je het geld kunt missen, regel dan zelf bijles. Met een goede kan je in korte tijd veel verbetering realiseren! Is wel wat geld waard. En voorkomen dar je kind misschien zakt.

Als school, er na klagen, aan mee kan betalen, is dat mooi, maar ik zou er niet te lang mee wachten om het te regelen.

Succes ermee.

Orde in de klas

Een leraar overspannen weg, en dan iemand die gen orde kan houden in de klas... kan het ook zijn dat de klas zichzelf het leerproces onmogelijk maakt? en nu pas begint te beseffen dat het wel ergens over gaat, dat leren?

Tsjor

Lijkt me goed mogelijk

"kan het ook zijn dat de klas zichzelf het leerproces onmogelijk maakt? "
Ja, en?
Wilde je ze individueel verantwoordelijk houden voor het groepsproces?

"en nu pas begint te beseffen dat het wel ergens over gaat, dat leren?"
Denk je?
Ik denk dat deze moeder zich druk maakt. Ik kan me niet voorstellen dat 15 - 17 jarige leerlingen dat ook doen. Nou ja, een enkele uitzondering daar gelaten.

Het is fijn als leerlingen verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces. Maar je kunt het pubers niet verwijten als ze dat niet doen. Al helemaal niet als de school dat proces ook al niet zo serieus neemt.

Juffie

Juffie

04-04-2015 om 20:16

Eigenaar

Wat ze nu graag zeggen, de verantwoordelijkheid afschuivende "professionals", is dat leerlingen eigenaar zijn van hun eigen leerproces. Bleeeeh. De docent is verantwoordelijk voor orde in de klas. Punt uit.

bieb63

bieb63

04-04-2015 om 23:55

Suze en miriam

"Bevoegd of onbevoegd zegt bij mijn weten weinig,over het feit of een docent goed les kan geven of orde kan houden."
Dat is inderdaad geen wet van meden en perzen. Maar bij een lerarenopleiding leer je, naast je core vak, uiteraard ook zaken over doceren, het brein van pubers enz enz. Iemand die sec natuurkunde studerrt, geen baan kan vinden en 'dus maar' les gaat geven, kan van nature een geweldige docent zijn en daar feeling voor hebben. Maar het kan ook net zo goed iemand zijn die saar eigenlijk niets mee heeft, het niet kan, en allen maar op zoek was naar een baan.

Miriam: LIO''ers zijn in opleiding en zullen echt niet het grootste deel van de tijd alleen voor de klas staan, althans dat is zeker niet de bedoeling. Of het gebeurt ivm personeelsgebrek cq kostenbesparing is een ander verhaal,maar de bedoeling us het zeker niet. Ook een onderwijsassistent hoort in principe niet alleen voor de klas, zij/hij is assistent van de leraar (bo) en geen vervanging van de leraar, die een hele klasdraait. En ook hier: dat het gebeurt is een ander verhaal, maar niet zoals het brdoelt is.
Op het VO mag wel een niet bevoegde de volledige lessen draaien.

Bevoegde docent overspannen

Er was blijkbaar een bevoegde docent, maar die is overspannen geworden. Nu kan het zijn dat de oorzaken buiten de school liggen, maar ik ken genoeg verhalen van zeer goed bevoegde en ervaren docenten die overspannen worden door wat er in de klas gebeurt.
Het heeft dan wel degelijk ook met school te maken: hoe word je opgevangen als leerkracht, hoe worden kinderen aangepakt die straf hebben etc.
In de klas van dochter (MBO) was laatst opstand. Terecht, er waren heel veel dingen niet op orde op school. Klas had klachtenbrief geschreven, gesprek met direkteur. Na afloop zei mijn dochter: wat ze zeiden waren voor 90% dingen waar ze zelf voor kunnen zorgen. Bijvoorbeeld: klacht: je mag de klas niet in als je geen boeken bij je hebt. Dochter: nou, dan neem je toch je boeken mee. De maatregel 'geen boeken dan geen les' is gekomen nadat een vertwijfelde docent zich afvroeg hoe hij les moest geven als de helft van de klas de boeken niet bij zich had.
Kun je de docent daarvoor verantwoordelijk stellen? Moet de docent dan 's morgens de tas komen inpakken?
Het hangt of staat wel met de reactie van de schoolleiding: die moeten zo'n docent en zijn maatregel steunen. Ook tegenover klagende ouders en die zijn er veel.
Er was een bevoegde docent en die is overspannen geworden. Ik zou eerst eens navragen of dat te maken heeft met de klas.

Tsjor

Ulla

Ulla

05-04-2015 om 09:46

Eens met #6 en #9

En bieb, mag een lio niet alleen voor de klas? Dat is nieuw voor mij.

School verantwoordelijk

Wat schuif je op een vreemde manier met verantwoordelijkheden, tsjor.
En waarom vergelijk je wat op een mbo gebeurt (lln 17-27 jaar) met wat er op een vmbo gebeurt (lln 15-17 jr)?

Even los gemaakt van je dochter (wat heeft die ermee te maken?) "Kun je de docent daarvoor verantwoordelijk stellen? "
Ja, dat kun je. Het is de docent die wil dat er moet boeken gewerkt wordt. De leerlingen hebben daar niet om gevraagd. Het is ook niet per se nodig.

Als de helft van de klas het boek niet bij zich heeft, dan is het verstandiger om lessen zonder boek te verzinnen. Lessen verzinnen zonder leerlingen (die hun boek niet bij zicht hebben), schiet op zijn zachtst gezegd het doel voorbij.

Laten we nog eens een brug slaan: op de basisschool wordt toch ook niet aan leerlingen gevraagd zelf hun boeken mee te nemen?

Juffie

Juffie

05-04-2015 om 10:08

Eens

Ja, dat ben ik met je eens: een schoolleiding kan ondermijnend zijn. Wat ik wilde zeggen is dat ik het onprofessioneel van docenten en schoolleiders is om leerlingen verantwoordelijk te stellen voor wanorde in de klas en /of slechte lessen. Een leerling heeft, ook met een stel puberende klasgenoten, toch gewoon recht op goed onderwijs?

LIO's aan de universitaire opleidingscentra geven alle lessen aan hun eigen klassen gedurende een schooljaar, maar niet aan een examenklas. De begeleider is verantwoordelijk. Onbevoegde docenten moeten met een opleiding bezig zijn en dat mag niet te lang duren. Hoe dat op andere scholen geregeld is weet ik niet goed. Ik snap niets van docenten en schoolleidingen die geen moeite hebben met onbevoegdheid. Ik vind het argument dat (on)bevoegdheid niet zoveel zegt over kwaliteit altijd zo bijzonder. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die fantastisch goed vliegtuigen kunnen besturen en kunnen snijden. Toch heb ik liever met een piloot of chirurg met de juiste papieren te maken.... Waarom zou dat voor een docent anders zijn?

Ach

Het verschil tussen examenklas VMBO en eerste jaars MBO is 12 maanden. Leeftijden kunnen identiek zijn.
Ach, als de leerlingen de boeken vergeten moet je maar lessen onder boeken verzinnen. Of nog beter, net als op de basisschool: de school bewaart de boeken voor je. Prima idee. Je kunt leerlingen zo nergens voor verantwoordelijk maken. En degenen die niet meerwerken bepalen dan wat er in de klas gebeurt. Alles ligt bij de school en de docent en zij kunnen lekker onderuitgezakt gaan puberen, een leraar over de kop laten slaan en protesteren teen de andere leerkracht.
Ik zou nog steeds willen weten waarom die bevoegde leerkracht overspannen is geraakt. Heet het te maken met de klas, met het schoolsysteem of met zaken buiten school.

Doe eens een poging Mirjam.

Boeken hebben ze niet bij zich (een aantal). Dan maar gen boeken.
Huiswerk wordt niet gemaakt. Dan maar geen huiswerk. Als er uitleg wordt gegeven zitten ze met de rug naar je toe te kletsen, sommigen schreeuwen, moeten naar de wc etc. Dan maar geen uitleg.
Wat blijft er over? Computers aanzetten. Heb je geen docent meer nodig, alleen mensen die de vastgelopen computers aan de praat krijgen. Moeten geen mannen zijn, want als ze te dicht bij een vrouwelijke leerling komen worden ze beschuldigd van seksueel misbruik. Fabeltjes? Helaas niet. En dan, wil je nog weten of ze lesmateriaal doen of op facebook zitten?

Doe eens een poging Mirjam, om een vorm van onderwijs te bedenken die tegemoet komt aan de wensen van de leerlingen, zodat zij niets hoeven doen wat zij niet willen.

Tsjor.

Nou miriam

Dat vind ik echt onzin wat je nu zegt. Als de helft vd klas geen boek bij zich heeft dan verzin je een les zonder boek?, en als de helft van klas geen pen bij zich heeft dan verzin ik een les zonder pen? En als de helft vd klas geen zin heeft in natuurkunde dan verzin ik een les zonder natuurkunde?

Sorry hoor.

Je mag best de opzet van het voortgezet onderwijs af en toe kritisch bekijken, niks mis mee. Maar het lijkt me toch vrij normaal dat er een paar basisdingetjes zijn die je van de leerlingen mag vragen. Zoals een pen en een boek.ben een schrift. En voor mijn vak ook nog een geodriehoek en een rekenmachine. En o gruwel, regelmatig eis ik ook nog dat ze iets van huiswerk doen.

En als idd de helft van de klas zonder die basisbenodigdheden in de les verschijnt, of zonder zijn huiswerk te hebben gedaan dan mag je daar natuurlijk consequenties aan verbinden. Van strafwerk tot nablijven tot uit de les sturen. Lijkt me heel normaal. Hoeft helemaal niet nodig te zijn hoor, vaak lukt het ook op een heel positieve manier om te zorgen dat iedereen goed mee kan doen, maar zo niet.....helaas pindakaas. Dan moeten ze even iets duidelijker doorkrijgen wat de bedoeling is. En dat werk over het algemeen prima.

Ingrid

Theekopje

Theekopje

05-04-2015 om 11:56

Ambitieuze leerling

"Dan geef je maar les zonder boek"

Leuk ook voor de leerling die wel graag wil leren, als de norm is dat de docent zich aanpast aan het onwilligste deel.

Ridicule overdrijving

tsjor, jij hebt zelf die kwestie van die boeken bedacht.
Of dat überhaupt speelt in dit geval is helemaal niet duidelijk. Je volgt een redenatie als - bij mijn dochter is het zo, dan zal dat bij deze klas ook wel zijn -
Dan probeer je met een uitvlucht MBO-ers net zo oud te maken als vmbo-ers, maar dat helpt je niet, want daar waar dat zo is ligt precies het pijnpunt als het over het meenemen van boeken gaat: het puberbrein is vergeetachtig.

Als stapel redenerend hol je jaar ridicule overdrijving.
Ik vind het grappig om te zien dat je lessen zonder leerlingen wel een geschikte oplossing vindt.

Maar vooruit, ik doe een suggestie: als de helft van de klas geen boeken bij zich heeft, dan doen ze samen met de helft die wel boeken bij zich heeft.

IngridT, ik zou er geen ad-hoc oplossing van maken.
tsjor presenteert hier een kwestie alsof dat een algemeen probleem zou zijn. Als dat zo is, dan vraagt dat om een algemene oplossing. Lessen zonder boeken ligt dichter bij de doelstelling van het onderwijs dan lessen zonder leerlingen.

zomaar

zomaar

05-04-2015 om 12:07

reactie

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Ik zal de situatie nog wat beter vertellen.
De docent die er eerst was,was ook nieuw dit jaar en was alleen maar bevoegd om natuurkunde te geven en geen scheikunde.
Omdat het een kleine school is,alleen vmbo tl, zijn er geen andere vakleerkrachten,behalve diegene die mm of mn geven.
Deze leerkracht gaf aan twee examen klassen les en kon dit niet aan en was er meer wel dan niet.
Natuurlijk hebben wij en ook andere kinderen en ouders er alles aan gedaan met mailtjes aan de docent en aan de deelschoolleider en daarom mocht de hele klas een extra her doen,maar zonder dat er extra uitleg over de hoofdstukken was geweest,want ze moesten door met de volgende hoofdstukken.
Toen deze leerkracht weg ging,was er gewoon geen vervanging en niemand op de vacature en dus is deze aan genomen.
Deze leerkracht moest snel door met de stof omdat de klas ook vreselijk achter liep en nu we in de laatste pta week zitten zijn lang niet alle hoofdstukken behandeld en wordt alles afgeraffel.
We zijn er net pas achter gekomen dat deze man helemaal geen leerkracht is en nooit een leraren opleiding heeft gevolgd,dit heeft hij zelf in de klas gezegt.
De klas zal best druk zijn,maar bij andere vakken gaat het prima en kunnen leerkrachten wel goed lesgeven.
Voor zoon is het vooral een probleem met scheikunde,daar gaat hij dan ook een examentraining voor volgen,want natuurkunde kan hij nog laten vallen,hij heeft een extra vak maar zou wel zonde zijn natuurlijk.
Wat jullie zeggen over onbevoegd voor de klas mogen staan verbaasd mij wel,dat doe je toch zeker niet in een examen klas!
Zoon had donderdag de natuurkunde toets en denkt een 2 te hebben,tja..

Juffie

Juffie

05-04-2015 om 12:08

Intervisie

Natuurlijk eens met Ingrid. Zeker als het om een beginnende docent gaat die in regel wat extra hulpmiddelen nodig heeft. Maar er is toch meer aan de hand als een groot deel van de klas structureel geen boeken / huiswerk / pen bij zich heeft en je les loopt te verstoren? Als in dat geval een leerling lange tijd geen goed onderwijs gehad heeft, ligt de verantwoordelijkheid hiervoor toch bij de school? Het is de verantwoordelijkheid van de docent om op tijd aan de bel te trekken en de verantwoordelijkheid van de schoolleiding om in een dergelijk geval ondersteuning en intervisie aan te bieden. Daar zijn tegenwoordig echt goede hulpmiddelen voor.

Grappig, ik heb dit jaar voor het eerst in jaren weer een klas die het me, tot mijn grote verbazing, moeilijk gemaakt heeft, echt zo erg dat ik tegen de lessen opzag. Uiteindelijk, na intervisie, dus lesbezoeken bij elkaar (het hele team had het zwaar), heb ik nu de juiste modus gevonden. Zonder een enkele keer straf uit te delen overigens.

Iets te veel

Ik geloof dat ik iets teveel kennissen heb die les geven op VMBO en MBO. En iets minder kennissen die les geven op HAVO/VWO en HBO.

Maar dit artikel in Trouw uit 2014 laat zien dat het probleem niet beperkt is tot de 'minderbegaafden': http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/3628267/2014/04/04/Excelleren-Ja-maar-vooral-in-desinteresse.dhtml

De oplossing wordt dan gegeven in dit artikel: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/3633411/2014/04/11/Respecteer-studenten-geef-een-kwartier-les.dhtml

We zijn nog een stap verwijderd van allemaal digitale lessen. Ik zie er wel een toekomst in: geen sholen meer, leerlingen die rustig in hun onderbroek lessen kunnen maken, lesmateriaal dat interactief is en waarbij de spanningsboog teruggebracht is tot 15 minuten (overigens nog langer dan in een 'gewone'les, want daar 'mag' instructie niet langer dan 5 minuten duren).

Blijft nog de vraag over, waarom een videobeeld van iemand die een kwartier lang een verhaal vertelt wel 'boeiend' is, maar een levend mens 'saai' is.

Zo, nu ga ik verder met mijn online-cursus.

Tsjor

Nee

Ik heb een antwoord gezocht op de vraag waarom een bevoegde docent overspannen kan worden en daarbij voorbeelden aangehaald van conflicten tussen leerlingen en docenten waardoor docenten horensdol kunnen worden.

Juffie heeft gelijk als ze aangeeft, dat het vervolgens ook belangrijk is hoe het schoolsysteem als geheel werkt. een nieuwe docent een vak laten geven waarvoor hij/zij geen verstand van heeft is een probleem, zeker als er vervolgens helemaal geen extra begeleiding is of extra inwerktijd.

Het verhaal van zomaar kan duiden op een groter probleem: mensen die potentieel leerkracht zouden kunnen worden hebben er geen zin meer in. Met natuur- en scheikunde kun je nog heel veel andere kanten op, waarbij je beter kunt verdienen en wellicht ook leuker werk kunt doen, in elk geval werk wat meer met je vak te maken heeft in plaats van het zoeken naar mogelijkheden om pubers gemotiveerd te krijgen.

Tsjor

Bijles helpt

#17 ik zou als ik jou was zo snel mogelijk contact opnemen met school en je zorgen uiten. Je kunt de school ook aansprakelijk stellen. Dat is misschien wel noodzakelijk als je zelf geen middelen hebt om bijles te betalen.

Heb je die middelen wel, zoek dan alvast naar bijles en begin, ook als de school aansprakelijkheid afwijst.
Een beetje extra inspanning is vaak genoeg.

sorry

"Het verhaal van zomaar kan duiden op een groter probleem: mensen die potentieel leerkracht zouden kunnen worden hebben er geen zin meer in"

Gaaaaap

Tsjor,

Leuk, dat van die 15 minuten spanningsboog. Even een anekdote...

Ik had laatst een lio geschiedenis in mijn les die een dagje meeliep met een klas. Toen ik vroeg wat ie er van vond zei hij verbijsterd te zijn dat ik de leerlingen bijna een half uur had laten luisteren en kijken naar mij. Ze leerden op de opleiding dat je nooit, maar dan ook nooit meer dan 10 minuten dezelfde werkvorm mocht gebruiken, omdat leerlingen dat anders niet zouden kunnen volhouden. Concentratieboog idd. En zolang praten was wel het allerergste. Niet doen!

Tja. Ik ben ook wel eens een dagje op pad geweest met een klas. En heb gezien dat het programma normaal
gesproken aardig gevarieerd is. Theorielessen taal of wiskunde worden echt genoeg afgewisseld met gym, muziek, verzorging, techniek. Verder ook genoeg practica ( bio, natuurkunde, scheikunde) of projectmatige dingen. Dus zo een paar keer op een dag een half uurtje stil zitten en opletten moet kunnen. Is af en toe ook echt een prettige manier om wat theorie over te brengen. En als dat lastig is, dat halve uurtje......oefening baart kunst. Ik denk niet dat 'je erbij neerleggen' dat dit tegenwoordig 'gewoon zo is' de juiste aanpak is. Straks moet het boek ook nog in twitterformaat quotes herschreven worden omdat het anders teveel leeswerk is. Nee hoor, je mag de leerlingen best een beetje uitdagen, of dat nou op intellectueel vlak is of qua aanpak in de les.

Volgens mij is dat trouwens best leuk om te kunnen, een half uur je kop ergens bij houden.Heb je later in het leven vast minstens net zoveel aan als wat basiskennis over de wetten van Newton en hoe elektriciteit ongeveer werkt.

bieb63

bieb63

05-04-2015 om 14:34

Ulla

Ik bedoel wat dit betreft (LIO'er alleen voor de klas) de BO, niet het VO.

bieb63

bieb63

05-04-2015 om 14:45

info van het ministerie van onderwijs

"Onderwijsassistent
Als onderwijsassistent kun je werk vinden bij veel onderwijsstellingen zoals het basis/primair onderwijs (PO) en speciaal onderwijs (SO). Ook kun je aan de slag in het voorgezet onderwijs(VO), beroepsonderwijs en volwassenen educatie(Bve).

De functie van een onderwijsassistent is het ondersteunen van een leraar. Doordat de klassen in het onderwijs steeds groter worden, is het moeilijker voor leerkrachten om alle kinderen de aandacht te geven. Een onderwijsassistent kan taken overnemen van de leerkracht en meer aandacht geven aan de leerlingen. Je mag als onderwijsassistent niet alleen voor de klas staan om les te geven en je valt onder de verantwoordelijkheid van de leerkracht die hier wel toe bevoegd is."

en:

1. Bevoegd voor de klas
a. De Wet op het Primair Onderwijs, artikel 3, lid 1 WPO, gaat er van uit dat schoolonderwijs slechts mag worden verzorgd door degene die in het bezit van een diploma, getuigschrift of aantekening, zoals in artikel 3, lid 1 sub 2 (1) WPO is beschreven;
b. Voor bewegingsonderwijs is in artikel 3 WPO een individuele bepaling (lid 2) opgenomen. Op grond van deze bepaling is een leerkracht slechts bevoegd de lessen bewegingsonderwijs te verzorgen, indien deze in het bezit is van het eerder genoemde diploma/getuigschrift en indien deze in het bezit is van een getuigschrift gericht op het behalen van de bekwaamheid ten aanzien van het verzorgen van lessen bewegingsonderwijs. Tijdens het behalen van dit laatst genoemde getuigschrift ontvangt de leerkracht, voor maximaal twee jaar, een tijdelijke bevoegdheid voor het verzorgen van de lessen bewegingsonderwijs.
2. Stagiair is niet bevoegd
a. Een stagiair, die in opleiding is voor het beroep tot leraar basisonderwijs, is niet bevoegd tot het zelfstandig verzorgen van onderwijs aan een groep leerlingen. In art. 36, lid 4 WPO is vastgesteld dat de directeur, onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, de werkzaamheden in verband met de begeleiding door het onderwijzend personeel van de studenten in de school regelt. De school, cq. het schoolbestuur bepaalt hoe het toezicht op de begeleiding geregeld is. Dit betekent dat de student les mag geven onder supervisie van een bevoegde leerkracht. Binnen een bepaalde context mag de student zelfstandig taken uitvoeren. Hoe die zelfstandigheid wordt ingevuld is afhankelijk van de context waarbinnen de student functioneert, dit ter beoordeling van de bevoegde leerkracht en onder de verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag van de school. Het bestuur is verantwoordelijk voor de kwaliteit en veiligheid van het onderwijs binnen de school.
b. De Wet op het Hogeronderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) maakt op de vorige bepaling een uitzondering voor de LIO student. Een LIO-student is een student met een LIO-contract. In dit geval mag de student zelfstandig de lessen verzorgen. Aansprakelijkheid ligt in geval van problemen bij de school/bestuur.
c. Het is tevens mogelijk om een student een contract te geven als onderwijsassistent. Hiervoor geldt dezelfde regeling als voor punt a.

Betekent niks

#25 dat betekent niet dat het voor schoolbesturen verboden is om onbevoegden voor de klas te zetten.

"Hoe die zelfstandigheid wordt ingevuld is afhankelijk van de context waarbinnen de student functioneert, dit ter beoordeling van de bevoegde leerkracht en onder de verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag van de school. "

Het betekent al helemaal niet dat leerlingen erop kunnen rekenen dat zij uitsluitend van bevoegden les krijgen.

Stampvoetend eisen

Als ouder kun je wel stampvoetend eisen dat er bevoegde docenten voor de klas staan, maar als die mensen er simpelweg niet zijn, wat dan? Liever geen les? Youtubefilmpjes aanzetten met online-lessen? Scheikundige experimenten thuis laten proberen? Wat moet een schoolbestuur doen als er niemand te vinden is om het vak te geven?
Mirjam vindt het saai, maar al jaren wordt er gewaarschuwd voor lerarentekort, met name voor de exacte vakken. Er is al veel geprobeerd om dat beter te maken, maar tot nu toe blijven de tekorten reëel. Eén van de punten (naast een hoop andere punten) zou kunnen zijn, dat jongere mensen er simpelweg geen zin in hebben om aan de pubers van deze tijd les te geven. Je kunt wel eisen dat ze hun programma's maar gaan aanpassen om het aantrekkelijker te maken, maar ze doen het niet. Zelfs met een lerarendiploma op zak staan ze nog liever in de fabriek (ja, Mirjam, die ken ik).

Tsjor

De jeugd van tegenwoordig

Aha, dus de zoon van zomaar en bovendien vooral ook zomaar zelf, moet niet zeuren want het ligt gewoon aan de jeugd van tegenwoordig.

Goh.

Leuk.

Handig.

Leerzaam.

eeeh....

Interessant

IngridT

Ik ben het helemaal met je eens, maar de LIO zou zijn lessen afgekeurd krijgen als hij een half uur uitleg geeft. en als de leerlingen de keet afbreken is het de verantwoordelijkheid van de LIO: moet hij maar iets interessanters brengen.

Ondertussen heb ik wel ontdekt, dat online colleges volgen het grote voordeel heeft, dat je even kunt stoppen en terugspoelen als je iets net niet goed gehoord hebt. Het gevolg is dat je daardoor het hele verhaal wat beter meekrijgt. Als je bij een college ergens een link gemist hebt is het soms lastig om de draad weer op te pakken. Ik denk dat een levend mens met een verhaal saai wordt gevonden als je de draad niet meer kunt volgen (en dat dan maar projecteert op de verhalenverteller, die is saai).
Met korte vraagjes ertussen wordt het daardoor online-leren snel wat actiever in je hoofd. Maar het blijft tot nu toe ook een beetje instantpudding: kant-en-klare kennis die je tot je neemt.

Ik ga nog even door.

Maar ik ben echt een fan van colleges, uren luisteren naar een goed verhaal. Of nadenken ondertussen waarom je het niet goed vindt. Ik kan me niet voorstellen dat het onderwijs vervangen zal worden door een verzameling filmpjes en documenten online. In elk geval vallen de excuses over de kwaliteit van de leerkrachten dan weg.

Tsjor

5 jaar later...

Kom ik op dit forum omdat ik zelf onbevoegd docent ben (derdejaars lerarenopleiding Frans) en sinds vorig jaar lesgeef op een vmbo-tl. De bedoeling is dat ik vanaf volgende week klas 4 examentraining ga geven vanwege achterstanden ivm corona (dit is vanuit school geregeld met subsidies).

Jullie reacties zijn erg waardevol (zelfs 5 jaar later) maar waar ik me nog het meest over verbaas is de voorspellende waarde van Tsjor (zie #19). Ik kan het niet laten om hier even een opmerking over te maken. Digitale lessen, leerlingen in onderbroek voor de camera en een tijdsboog van 15 minuten.. chapeau, ik denk dat je met recht een Nostradamus 2.0 bent (en nee dit bedoel ik niet sarcastisch. )

Fijne avond verder allemaal!

Jee

Een Nostradamus 2.0 nog wel. Ik ga dit erespeldje even opsteken. Je verwijzing betrof een bericht uit 2015. Ik verbaas mezelf hierover. Leuk dat je het ophaalt.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.