Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

10-10-2014 om 10:07

oeps fouten

ik heb een dochter in groep 8. laatste weken oefen ik met haar wat cito toetsen. Ik focus vooral op goed lezen en tijd nemen want dat zijn haar pijnpunten met haar adhd. Echter ik krijg het heel moeilijk aangeleerd. Taal is haar sterkste kant dat doet ze redelijk uit de losse pols. Echter ze leest snel en denkt dan dat ze het wel weet. Ik dwing haar nu om de vraag hardop te lezen zodat ze er zich bewust van is wat er staat. alleen een vraag hardop lezen op school kan natuurlijk niet zomaar. wat zou nog een goed foefje kunnen zijn.
Rekenen is haar 'zwakke' vak. ze is niet slecht maar het kost haar net wat meer moeite. Bij de cito zie ik dat ze heel veel inzicht heeft maar de mist in gaat bij slecht lezen of slordig uitrekenen.
Ik zoek dus vooral tips om die stomme fouten tegen te gaan. cijfers omdraaien, slecht of snel lezen.

Afdekken

Andere sommen en stukken tekst afdekken. Trouwens de fysieke aanwezigheid van moeder kan een kind ook uit haar concentratie halen.
In de klas kunnen ze op een klok kijken en de leerkracht waarschuwt 10 min en 5 min voor einde. Overleg met je dochter of zij dat ook wilt.
Trouwens op welke dag en welk tijdstip oefent je dochter. Kies een tijdsvlak waarin ze zich goed kan concentreren. Of verdeel de taken in tweeën, succeservaringen zijn belangrijk voor het zelfvertrouwen.

Zus

Zus

10-10-2014 om 11:40

Hardnekkig

Uit ervaring kan ik zeggen dat het lastig eruit te krijgen is. Mijn dochter zit in 2 vwo en maakt veel slordigheidsfoutem. Wat ik ook met haar oefen em met truukjes probeer recht te breien, het is er niet uit te rammen. Het speelt ook op andere vlakken trouwens. Ze raakt telefoons kwijt of ze gaan stuk, sleutels weg. Rekenmachine foetsie, allemaal uit slordigheid. Dat het haar geld en gedoe kost, vindt ze erg, maar verbetert het niet. Ik accepteer maar dat het bij haar hoort en dat ze dan minder goede cijfers haalt dan ze zou doen met minder slordig zijn.
Sorry, geen tips dus!

lennest

lennest

10-10-2014 om 11:49

draai het eens om?

Waar is ze wel goed in? Je kunt je blijven focussen op dingen die niet goed gaan, maar daar wordt een mens op den duur chagrijnig van. Het is zo lastig om van een 4 een 6 te maken, maar van een 8 een 9 maken is een stuk makkelijker. Destijds bij mijn zoon: begrijpend lezen was een ramp, spelling ging heel goed; daar heeft hij de punten mee verdiend die nodig waren voor de school van zijn keuze.

Mijntje

Mijntje

10-10-2014 om 13:01

lennest

Maar dat gaat tegenwoordig niet meer, met begrijpend lezen een ramp en naar de school van je keuze gaan. Als je geen A-tjes hebt hiervoor vanaf groep 6 wordt het al lastig om naar de havo te gaan.

lisbeth

lisbeth

10-10-2014 om 13:14

slordigheidsfouten

beperken zich niet tot 1 gebied. het hoort bij haar adhd, dat weten we. We proberen voor haar foefjes te vinden zodat ze op school kan onthouden dat ze beter moet lezen, dingen niet moet omdraaien.
Het zijn ook niet echt slordigheidsfouten want ze is er zich van bewust en wil het ook graag verbeteren. daarom dat ik het ook oeps fouten noem.

Mijntje

Mijntje

10-10-2014 om 13:28

lineaaltjes

ER bestaan lineaaltjes met een kleurtjes, waardoor kinderen zich beter kunnen concentreren op de tekst. Zoek je dat soort tips?
Hier ook een slordervosje zonder adhd, het is een ontwikkelingsding denk ik. Ik vrees niet dat er veel aan te doen is.

lisbeth

lisbeth

10-10-2014 om 13:34

bijvoorbeeld Mijntje

zo'n tips.

Mijntje

Mijntje

10-10-2014 om 13:37

lisbeth

Ok, dan zou j e hier kunnen kijken http://www.leerhulpmiddelen.com/c-569497/lezen/ Ik las dat je eerst moet zoeken welke kleur werkt.
Ik ben benieuwd of dit wat voor je dochter is. Ik ga dit ook eens bekijken voor mijn sloddervos

Venster

Je kan ook een venster knippen uit een gekleurd/ gematteerd plastic hoesje, zodat het beeld gewoon zwart op wit is.

Nicky

Nicky

10-10-2014 om 20:36

lisbeth

In een andere topic begrijp ik dat je dochter een slimme dame is die wellicht onderpresteert? Ik vraag me af hoe haar werkhouding is? Doet ze haar huiswerk, leert ze nauwkeurig haar huiswerk? Wellicht is hier nog winst te behalen indien dit nog niet optimaal is.

Karin

Karin

11-10-2014 om 23:22

Tip

Ik heb vorig jaar ook wat CITO's geoefend met mijn slordige zoon. Ik heb er toen voor gekomen om hem steeds in eigen woorden te laten vertellen wat ze nou eigenlijk wilden weten. En, afhankelijk van de vraag natuurlijk ook nog de stappen die dan nodig zijn om het antwoord te vinden.

NinaR

NinaR

15-10-2014 om 09:16

Ik zou.....

Hier een versneld kind die in groep 8 Havo advies kreeg (begin groep 8). Dit ondanks een IQ van 145+ en gemotiveerd om naar het Vwo te gaan. We hebben toen een paar toetsen rekenen cito geoefend. Tot mijn verbazing ging hij er als een razende doorheen. Niet meer dan een paar seconde per som. Alles uit zijn hoofd. Toen heb ik gezegd dat hij elke som moest checken en de tijd moest nemen. Hij heeft gelukkig gezien dat je veel oeps foutjes kunt voorkomen door langzamer te werken. Wat misschien kan helpen is tegen je dochter zeggen dat ze 10 cito sommen maakt. Als ze meer dan 2 fouten heeft dan fouten bekijken (hiaten opsporen) vervolgens bij meer dan 2 fouten nog 10 sommen. Als ze 2 of minder heeft mag ze stoppen. Dit werkte super bij mijn zoon. Hij dacht wel 2 keer na om slordig te werken. Het is denk ik een combinatie van hiaten in de stof en te snel gaan. Na een tijdje oefenen met sommen die hij nog fout deed. Kwam er toch ruim VWO 550 met de eindcitotoets. Zo zie je maar weer..... het kan. Trots kwam hij uit school na de citotoets en vertelde mij dat hij er zo lang over gedaan had dat hij als laatste klaar was. Haha grappig. Er was nog een heel slimme versnelde jongen in zijn klas die was als eerste klaar. Veel te snel!!!! Helaas heeft hij Havo advies gekregen. Ik wou dat ik die ouder had kunnen waarschuwen. Zo zonde van die slimme knul. Overigens valt mij op dat erg jonge leerlingen sneller tegen dit soort problemen aanlopen. Het schijnt dat juffen ook vaker denken aan Adhd bij jonge leerlingen. Dit terwijl hun manier van werken en nog wel eens dingen vergeten zoals huiswerk maken gewoon bij hun jonge leeftijd hoort. Echter in vergelijking met klasgenoten valt dit op. Dan krijg je al gauw te horen of je kind niet Adhd heeft. Nu zit mijn zoon op de middelbare school. Het gaat echt prima en ik had nooit verwacht dat mijn slordige chaotische (maakte zelden zijn huiswerk, vergeten, oh wist ik niet, heb ik al op school gedaan verhalen) zoon zo netjes zou zijn op de middelbare. Doet erg zijn best en maakt zijn huiswerk keurig. Natuurlijk let ik als ouder op hoe het gaat en vergeet hij soms wel eens iets maar niet extreem.

Mijntje

Mijntje

15-10-2014 om 09:20

fouten niet besproken

Wat ik hoor van mijn zoon (groep 6) is dat fouten helemaal niet worden besproken. Hij heeft met rekenen een plusboek, maar kijkt zelf alles na.
Mijn kind moet ook altijd afgeremd worden

lisbeth

lisbeth

15-10-2014 om 10:50

Dank

Voor alle reacties.
Ja mijn dochter is een slimme dame. Haar motivatie wordt steeds beter, begint uit zichzelf haar huiswerk te maken al kan de verzorging nog wat beter maar je kunt niet alles hebben. Nauwkeurigheid hebben we het ook regelmatig met haar over. Ze leert een toets 5 minuten haalt 3/5 bijvoorbeeld en is heel blij. Ik probeer haar wle eens duidelijk te maken dat een 3/5 indedaad niet slecht is maar dat ze met 10 minuten leren misschien 5/5 had.
Wat ik nu doe bij de cito's is haar steeds 1 rekenonderdeel met haar maken en dan die met haar nakijken en doorspreken. Als ze iets niet snapt dan leg ik het uit en zoek op intenet eventueel aanvullende werkbladen. Oepsfouten oefenen is echter moeilijk. Ooh dat had ik niet gezien, ooh maar ik dacht dat, ooh ik heb plus gedaan ipv vermenigvuldigen. Te snel inderdaad. Ik heb al zitten denken dat ze om de kookwekker er naast te zetten maar is dat niet demotiverend. Ik vind het jammer voor haar, ze kan het zo goed maar dit kost haar punten.

Annet

Annet

15-10-2014 om 10:58

Oefenen totdat het goed gaat

De aanpak van NinaR had ik ook. Net zo lang oefenen (niet achter elkaar) totdat het wel goed gaat. Eigenlijk betekent dat kind eindelijk zelf last krijgt van slordigheid. En dat geeft dan motivatie om zorgvuldiger te werken. Het klinkt wat negatief maar het is wel oorzaak-gevolg. Als je iets wilt kunnen, moet je oefenen totdat je het kunt. Niet totdat je het snapt.
Daarnaast uiteraard de echte fouten bespreken/uitleggen. Want dat gebeurt veel te weinig op school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.