Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Q

Q

14-10-2015 om 15:05

Oefening: op welk trefwoord zoek je?

Kan iemand een oefening op internet vinden wat gaat over 'op welk trefwoord zoek je in het woordenboek'?

In het boek Nederlands staan maar zes voorbeelden en ik zocht eigenlijk naar een wat uitgebreidere oefening voor mijn zoon (vmbo basis) maar kan het niet vinden.

Casteau

Casteau

14-10-2015 om 15:21

Er mist wat info. Wat is er te oefenen aan woordenboekgebruik en waarom een trefwoord?

Q

Q

14-10-2015 om 15:59

uitleg

De vraag is bij welk trefwoord je de volgende woorden op zoekt in het woordenboek:

* revoluties
* scenariootje
* forellen
* aangeleverd
* wezen (kinderen zonder ouders)
* onderliepen

Ik merk dat mijn zoon het niet helemaal begrijpt en ik hoopte niet zelf voorbeelden te hoeven maken.

mira

mira

14-10-2015 om 16:16

ik snap

Ik snap dat je zoon het niet begrijpt want ik begrijp de opgave zo zonder voorbeelden of bedoeling of uitleg ook niet.

Casteau

Casteau

14-10-2015 om 16:18

ah, ok

Basisvorm - had je daar op gezocht?

Misschien kun je hier iets uithalen: http://www.nt2.vu.nl/nl/Images/Instructie_woordenboekgebruik_tcm230-350071.pdf

Mira

Mira

14-10-2015 om 16:28

aha

Na het bekijken van de link van Casteau snap ik het. Je bedoelt dat je revoluties op moet zoeken bij revolutie en onderliepen bij onderlopen. Nu snap ik het

Q

Q

14-10-2015 om 16:34

Bedankt

Nee, ik heb niet op basisvorm gezocht, ik dacht overigens dat het het 'lemma' is? Maar bedankt, hier kan ik wel wat mee.

V@@s

V@@s

14-10-2015 om 16:34

waarom kun je die oefening niet zelf maken?

Je neemt wat meervouden en verkleinwoorden en een aantal werkwoordsvervoegingen en je laat je zoon daarmee oefenen.

Bijvoorbeeld:

Liep
Cadeautje
Poppetje
gebrand

Q

Q

14-10-2015 om 16:39

tja

Natuurlijk kan ik dat zelf bedenken maar ik wilde gewoon even een oefening googlen. Je wil niet weten hoeveel ik zelf bedenk, elke dag weer en voor van alles. Als je dan eens wat van internet af kan halen scheelt toch weer.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-10-2015 om 19:32

Misschien leuk om een bestaande tekst van het 'net af te plukken en de woorden onderstrepen waar je kind de basisvorm van moet bepalen. Dan heeft het ook wat meer context dan een losse woordenlijst. Een beetje tekst staat toch vol met dit soort termen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.