Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

23-02-2016 om 22:30

Oefenen van de tafels

Hoi allemaal, mijn naam is Marjolein. Moeder van 2 kinderen. De jongste zit nu in groep 4 en heeft heel veel moeite met het leren van de tafels. Voor de kerst kende ze ze allemaal, maar nu doen ze bij ons regelmatig tafeltoetsen (wat ik goed vind) en het blijkt dat ze veel moeite heeft om ze snel op te noemen. De juf zegt dat automatiseren het probleem is.
Ik wil hier op inhaken, omdat ik het belangrijk vind, maar wil het wel leuk houden. Wie heeft er ideeën voor leuke tafelspelletjes? Of weet waar ik die kan vinden?

Triva

Triva

24-02-2016 om 09:27

hmm

Houd er rekening mee dat dit een symptoom van dyslexie kan zijn.

Verder: even googelen op 'tafels leren' en je kunt van alles online vinden.

oefenen

Door te vragen, tijdens eten, in de auto, op weg naar school, gewoon steeds een paar vragen gedurende de dag, dat werktr hier goed!

Half a twin

Half a twin

24-02-2016 om 09:40

tafelposter op de wc deur

Hier heeft zolang de kinderen tafels moesten leren een postertje op de wc deur gehangen. Elke dag zagen ze dat dan een aantel keer waardoor ze steeds even oefenden. Ze kunnen de tafels nu zo opzeggen.
Dochter heeft de tafelposter onlangs vervangen door een schema franse werkwoordspelling.

door de juf aanbevolen

Gisteren nog geopperd door de juf tijdens het rapportgesprek: tafelsoefenen.nl. Diverse spelletjes om de tafels erin te krijgen.
Er blijkt trouwens ook een tafels-oefenen.nl te zijn.

Groeten,

Temet

Paddington

Paddington

24-02-2016 om 12:07

Als je Ipad hebt

zijn er ook veel leuke spelletjes te vinden. Een andere mogelijkheid is rekentuin. Het is nu eenmaal last voor sommige kinderen.

Mijn dochter is dyslectisch en heeft ook erg veel moeite met het direct weten van de tafels. Gelukkig is ze rekenkundig erg sterk en weet ze hoe ze het snel kan uitrekenen.

caton

caton

24-02-2016 om 13:12

hier favoriet

Het is al een paar jaar geleden, maar hier waren tafelbingo (kaartjes maken met allerlei uitkomsten van keersommen) en tafelmeppen favoriet. Allerlei briefjes door de kamer hangen met uitkomsten en kind een vliegenmepper in handen geven. Sommen opnoemen en kind moet zo snel en zo hard mogelijk op het briefje met het juiste antwoord meppen. Heel actief!

Triva

Triva

24-02-2016 om 13:34

caton

Pas wel op met die antwoorden ophangen: ik vind dat te passief (hoewel het rondrennen en meppen natuurlijk actief is). Ik bedoel daarmee dat kind zelf het antwoord moet bedenken en niet moet rondkijken naar de mogelijkheden. Zolang tafels niet als multiple choice geleerd moeten worden is die methode niet voldoende. Kind kan gaan afwegen: bij 7x8 weet kind dat 30 en 50 en 80 niet het goede antwoord kan zijn dus gokt het maar op 56.

Fruitella

Fruitella

25-02-2016 om 16:39

app

Er zijn er vast meer maar met tafelkluis waren de tafels rap onder de knie.

Marie

Marie

25-02-2016 om 22:33

helpt juist goed

Iets actiefs doen fysiek helpt heel goed bij het automatiseren.
Je merkt vanzelf wel of de methode ontoereikend is, dan ga je een stap verder.

Tafels op de ipad

In het verleden merkte ik dat de kinderen het tafels oefenen op een ipad niet gelijk stond aan het onthouden van de tafels maar aan het onthouden van de getalcombinatie en de volgorde waarop de toetsen ingetoest werden.
Zo werden de tafeltesten op een nummerieke toetsengedeelte ook sneller gemaakt; vb 7x7 betekende wijsvinger op de 4 en ringvinger op de 9 Zo bereik je het opslaan van gebaren, maar is dat het beoogde effect.

Dat is mi. niet hetzelfde als rekenen maar als fotografisch opslaan.
Ik denk dat een kind dat regelmatig hardop opdreunt, beter onthoudt.

Triva

Triva

26-02-2016 om 03:23

marie

Lees mijn reactie nu nog eens. Er is niets mis met actief bezig zijn maar wel met antwoorden ophangen. Ook Flanagan heeft een valkuil ontdekt. Leerje kind de tafels zoals je kind het moet kennen: uit het hoofd, niet als multiple choice en niet alleen maar digitaal.

@Emma

@Emma

26-02-2016 om 07:24

Liedjes en puzzels

Er zijn kinderen bij wie tafels in de vorm van een liedje blijven hangen. Vaak draaien en meezingen. Er bestaan cd's/bestanden. Bij mijn dochter hielp het. En wij hadden een puzzel met 100 stukjes in een vierkant, dat was ook effectief.

Sukran

Sukran

26-02-2016 om 08:03

Dobbelstenen en kaarten

Dikke pret mee gehad, doen het nog wel eens: afhankelijk van welke tafels er geleerd moeten worden de juiste kaarten pakken, ieder een stapel van ... 5 of 10 of 12, hoeveel tijd heb je? blind voor je leggen en dan tegelijk een kaart draaien. Die getallen vermenigvuldigen, degene die het eerst het goede antwoord roept, wint de kaarten (dus A draait een 3, B draait een 4, antwoord is 12). Spel is afgelopen als iemand geen kaarten meer heeft, of een tijd afspreken want 10 minuten is best lang. Bij dit spel waren de plaatjes 10 en de A's een 11.
Met twee dobbelstenen gooien en aantal ogen vermenigvuldigen. Kan je twee kanten mee op: de eerste die roept krijgt punten, mag nog een keer gooien, zoiets, of: wat je gooit moet je uitrekenen en daarna is de ander aan de beurt.
Ik heb nog steeds altijd een pak kaarten in m'n tas (potje pesten als je moet wachten ergens, leuker dan ieder voor zich naar z'n telefoon staren) en dobbelstenen gaan ook makkelijk mee dus er kan altijd en overal geoefend worden. En wat al eerder genoemd werd: zomaar uit het niets ineens een som roepen, blijft leuk.

GR tafels

Ik ben totaal niet dyslectisch maar tafels waren aan mij niet besteed en ik moet eerlijk bekennen dat er altijd een paar sommetjes tussen zijn blijven zitten waar ik nog steeds even over moet denken - of omkeren. Ongelooflijk he.

Volgens mijn moeder kwam het mede doordat we in klas 2 nu groep 4 veel verschillende leerkrachten hadden, veel onrust. Thuis werd ik beziggehouden mer tafelspelletjes, iets met kaartjes omdraaien enzo, dus thuis werd er wel aan gewerkt )

automatiseren of memoriseren

Veel goede tips zijn hier al gegeven, vooral die met bewegen of een wedstrijdelement zijn leuk. Wat ik toe te voegen heb, is dat je eerst na moet gaan of je kind de tafels handig en vlot uit kan rekenen. Rekent ze 5x4 uit door de tafel op te zeggen of weet ze dat 5x4 de helft is van 10x4. En 6x4 is 4 meer dan 5x4. Dat is automatiseren. Memoriseren is het uit je hoofd kennen van de tafels, zonder na denken. Je mag pas gaan memoriseren als je kind de tafels begrijpt en vlot uit kan rekenen. Helaas beginnen veel scholen veel te vrieg met memoriseren. En bedenk eens, als wij een blz uit een telefoonboek uit ons hoofd moesten keren, dan zou je dat toch ook zo weer vergeten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.