Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nuttig/nutteloos huiswerk

Naar aanleiding van het volgende artikel:

http://www.telegraph.co.uk/education/11322771/Most-homework-is-pointless-expert-says.html

lijkt het me leuk voorbeelden te verzamelen van nutteloos huiswerk.

Het toppunt van nutteloosheid vind ik wel werkstukken maken waar vervolgens niets mee gedaan wordt door de docent. Duidelijk niet echt gelezen, maar even doorgebladerd "ziet er wel aardig uit", hup, een voldoende.

Yura

Yura

08-01-2015 om 13:55

Bladeren zoeken

Onze oudste moest in groep 7 herfstbladeren zoeken en dan erbij zoeken wat voor boom, wat voor vorm van het blad en wat voor nerf etc. En het was niet zo'n beetje ook hoor, ik dacht iets van 25 soorten. De meeste ouders hebben er nu 7 jaar later nog nachtmerries van, wij lieten ook nog eens de nacht voor inleveren de map vallen, echtgenoot en ik zijn de hele nacht bezig geweest de boel weer bij elkaar te zoeken. Een van de juffen van groep 7 vertelde dat ze zich dood schaamde dat ze deze opdracht zoveel jaren had laten doen op het moment dat haar eigen kind in groep 7 zat. Ze had geen idee hoeveel werk het was.

werkstuk

Hoezo is het maken van een werkstuk ooit nutteloos dan? Ik maakte ze vroeger ook wel 'voor de lol'. Je verdiept je in een onderwerp en maakt daar wat van. Dat is nooit nutteloos.
Dat het niet of slecht nagekeken wordt vervolgens is dan jammer en een gemiste kans om er (nog) meer van te leren, maar dat maakt het natuurlijk niet opeens nutteloos.

Zeuren over het nut van huiswerk, dat vind ik nou nutteloos

Juno

Juno

08-01-2015 om 14:06

Haha

Oudste heeft ooit een werkstuk ingeleverd met halverwege de tekst: "Meester, leest u dit eigenlijk wel?".

Dicteewoorden

Een kind dat de dicteewoorden foutloos opschrijft ze alle 40 toch nog vier keer in het schrift laten schrijven bij wijze van huiswerk. Die oefening kan wel nuttig zijn voor kinderen die de woorden nog moeten leren, maar voor kinderen die ze al kennen is het puur strafwerk.

Een dyslect die moeite heeft met een onderdeel thuis extra werkbladen laten maken met precies dezelfde opdrachten als in de klas in de hoop dat hij het dan wel kan. Van wie is ook al weer de beroemde quote: stommiteit is precies hetzelfde doen en een andere uitkomst verwachten.

Of kinderen thuis nieuwsbegrip laten maken en de ingevulde werkbladen ongezien in de papierbak flikkeren. Niet compleet nutteloos, want de kinderen hebben toch weer wat oefening gehad, maar erg ineffectief als er geen feed back op komt en erg demotiverend als de juf er toch niet naar kijkt.

skik

Barvaux

Barvaux

08-01-2015 om 14:11

Yura

" Een van de juffen van groep 7 vertelde dat ze zich dood schaamde dat ze deze opdracht zoveel jaren had laten doen op het moment dat haar eigen kind in groep 7 zat. Ze had geen idee hoeveel werk het was.'

Nog dommer vind ik al die ouders die het dus gewoon gaan doen zonder er over te klagen! Mijn zoon moest het in okt in de brugklas over vijf bomen doen.

Cobra

Cobra

08-01-2015 om 14:24

Herfstbladeren

Klinkt juist als een leuke en leerzame opdracht. Wij hadden ons hiermee zeker vermaakt!

Thursday Next

Thursday Next

08-01-2015 om 14:29

getallenlijn

Hier een kind dat voor een stuk of 10 sommen getallenlijnen moest tekenen en daar met stappen van 100, 10 en 1 sommen op uit moest rekenen die ze gewoon uit haar hoofd uit kon rekenen.
Ze had er op school al 3 kwartier mee gezeten en in die tijd 2 getallenlijnen gedaan, de rest moest mee naar huis...
Na een gesprek op school hoeft dit soort werk gelukkig niet meer.

Barvaux

Barvaux

08-01-2015 om 16:32

cobra

Weet je wel dat waarschijnlijk 99% van de mensen niet eens meer dan 10 bomen kan benoemen? Hoe kom je ooit aan 25 bomen?

Half a twin

Half a twin

08-01-2015 om 16:36

leeren hoe het woordenboek werkt

Dochter (brugklas vwo) heeft nu al voor de derde keer huiswerk mee dat oefenen met het woordenboek inhoud. Dan moet ze meervouden opzoeken of betekenissen. Dat er dan van verschillende meervoudsvormen 1 of 2 woorden worden gevraagd snap ik nog wel maar zij moet er dan 10. Patroon patronen, bureau bureaus, museum musea. Waarom dan ook nog boon bonen en nog 9 soortgelijke meervouden.
Bij tijdgebrek werd hier gisteren je kind helpen vervangen door het voor je kind doen. Want wel heel uitgekookt ze moesten de letterlijke tekst uit het woordenboek overnemen dus zelf het meervoud maken kon niet.
Een paar vregen om het te leren OK maar overdrijven in het aantal opdrachten is zinloos.

Tango

Tango

08-01-2015 om 16:44

Bladeren

Ik vind die opdracht van de bladeren ook best leuk eigenlijk. Hoewel 25 bomen dan wel weer erg veel is. Die vind je volgens mij niet hier in de omgeving.
Werkstukken e.d. maken vind ik ook wel nuttig. Het is toch goed om te leren hoe je zoiets opbouwt en hoe je informatie over een onderwerp opzoekt.
Nutteloos vind ik dan wel weer een oefentoets rekenen opgeven in 2 VMBO met + en - sommen terwijl je weet dat die kinderen die sommen allemaal met hun rekenmachine zullen uitrekenen.
Niet nutteloos maar wel heel stom vind ik een Engels proefwerk opgeven voor vandaag, kinderen keihard laten blokken hiervoor, en dan vandaag doodleuk vertellen dat het proefwerk er nog niet is maar een week wordt uitgesteld. Ik was echt boos toen dochter het vandaag vertelde, ik heb er gisteravond ook nog ruim een uur met haar aan gezeten. Volgende week dus opnieuw want bij dochter zakt deze informatie meestal weer erg snel weg.

Auwereel

Auwereel

08-01-2015 om 20:02 Topicstarter

Werkstuk die niet wordt nagekeken

OK, wat leert een kind van een werkstuk die hij bij elkaar kpieert van het internet omdat hij al vermoedt dat de juf het niet zal inzien? En als hij er een 10 voor krijgt in dat vermoeden wordt bevestigd? Dat je rustig de boel kan oplichten. Ik vind het dus bijzonder nutteloos, zelfs schadelijk.

Blokken voor een woordjesproefwerk heeft misschien wel zin als je het beter onthoudt als je het 2x leert.

moedermop

Dan nog is het maken van een werkstuk niet nutteloos, maar wel de manier waarop er mee omgegaan wordt.

Maar goed, als je van mening bent dat huiswerk iets is dat je doet voor een docent dan snap ik je dat je er zo over kunt denken.

Angela67

Angela67

08-01-2015 om 20:15

wacht effe Jippox . . .

je doet nu alsof het om slechts twee mogelijkheden gaat: of je doet het voor jezelf om er wat van te leren of je doet het voor de docent en dan ben je 'dus' niet goed bezig in jouw ogen. Volgens mij ligt het een stuk genuanceerder.

Wat mij stoort is als er opdrachten door de docent worden gegeven waar niet over nagedacht is en op die manier hun doelen voorbijschieten.
Tijd is zo ontzettend kostbaar, er valt zo ontzettend veel nuttigs (en soms leuks) te leren, dan is het toch eeuwig zonde als zo'n docent zich er makkelijk vanaf maakt door een suffe/stomme opdracht te geven en dan het kennelijk soms ook te presteren dt het niet na te kijken.

Ik vind het echt heel belangrijk dat kindlief moet 'doen' want je leert overal altijd wel van, maar zeg me niet dat het dus per definitie altijd goed is wat een docent opgeeft . . .
gr Angela

Auwereel

Auwereel

08-01-2015 om 20:35 Topicstarter

Maken van een werkstuk

Maar als je een werkstuk maakt door stukken van het internet te kopieren, MAAK je toch niets? Zoon heeft dan min of meer een stuk webtekst bekeken dat hij anders niet gedaan zou hebben, maar hoeveel daarvan blijft hangen omdat er geen interesse en liefde voor het werkstuk inzit is minimaal. Wat leert hij dan voor zichzelf?

Angela

Ik zeg niet dat alle docenten altijd alleen maar nuttige opdrachten geven. Zeker niet. Maar wat ik bedoel is dat iets leren van een opdracht niet alleen staat of valt met hoe het vervolgens nagekeken wordt.

Dus in het geval van moedermop: haar zoon kiest ervoor geen werkstuk te maken maar alleen iets te kopiëren van internet. En daar komt hij mee weg. Dan is het jammer voor hem dat hij die keuze maakt, maar het betekent dan toch niet dat "het maken van een werkstuk" een nutteloze bezigheid is?
In ieder geval heeft hij ervan geleerd dat hij bij dit vak bij deze docent een voldoende kan halen voor zo'n opdracht zonder er veel moeite voor te hoeven doen

Ulla

Ulla

09-01-2015 om 10:20

Bemoeienis ouders

Als docent en ouder van twee pubers wil ik graag kwijt dat ik vind dat ouders zich wel met heel veel dingen bemoeien tegenwoordig. Ik snap heus wel dat docenten soms met vreemde dingen komen en als die verder gaan dan een kleinigheid vind ik dat je best met kritiek mag komen. Maar om nou op alle slakken zout te leggen, wat een gedoe. Er zijn op de scholen van mijn kinderen ook wel dingen gebeurd waar ik het niet mee eens ben, maar ik maak me er alleen druk om wanneer het echt te ver gaat en wanneer kind ook wil dat ik er iets mee doe.

Jippox

"Dan is het jammer voor hem dat hij die keuze maakt, maar het betekent dan toch niet dat "het maken van een werkstuk" een nutteloze bezigheid is?
In ieder geval heeft hij ervan geleerd dat hij bij dit vak bij deze docent een voldoende kan halen voor zo'n opdracht zonder er veel moeite voor te hoeven doen "

Nou, dat laatste is ook een wijze les en in die zin heeft hij daadwerkelijk iets geleerd. Met sommige dingen kan je de kantjes ervan aflopen zonder dat het nadelige consequenties heeft. Een les waar hij ook later in het werkzame leven nog nut van kan hebben (niet alles wat moet, moet ook echt de volle aandacht namelijk). Het omgekeerde, namelijk dat je niet overal ongestraft met de pet naar kan gooien, moet hij uiteraard ook leren

En waarom is het jammer dat hij de kantjes ervan afgelopen heeft? Omdat hij de ervaring van het werkstuk maken heeft gemist? Die kans lijkt me niet zo groot, er komen nog massa's werkstukken langs en de meeste daarvan worden vermoedelijk wel nagekeken. En in plaats van zijn tijd te besteden aan het werkstuk heeft hij met die tijd nu iets anders gedaan waar hij vermoedelijk meer plezier van gehad heeft, dus kan niet zonder meer gezegd worden dat hij die tijd volkomen heeft verspild.

Nee, ik zie het nou niet direct als een verlies voor die jongen hoor. Ik snap je betoog in het algemeen, en als hij zich zo onder alle werkstukken uit zou wurmen zou je gelijk hebben, maar voor een keertje - mwah. Ik ben met je eens trouwens dat het huiswerk op zichzelf niet nutteloos is. Maar een docent die huiswerk echt belangrijk vindt, moet ook op het maken daarvan toezien. Dat hele 'wij leren niet voor de school maar voor het leven'-verhaal... Yeah right, zeggen de Amerikanen dan

Groeten,

Temet

eh temet

Ik hou geen betoog, en ik vind het ook geen enkel punt dat iemand weinig tot niets leert van zo'n opdracht (dat was moedermop zelf, die dat blijkbaar wel een punt vindt). Het enige dat ik probeer te zeggen is dat daarmee "het maken van een werkstuk" an sich niet opeens iets nutteloos is geworden.

Yura

Yura

09-01-2015 om 11:37

25 bomen

Op zich was het inderdaad best een leuke opdracht als het om 5 of 10 soorten was gegaan. Wij wonen ook in een stadse omgeving. Soms weet je ook niet of 2 bladeren nou van 2 verschillende bomen/struiken zijn, dan lijken ze echt enorm veel op elkaar, geloof me dat is echt geen doen. De juf die er daarna mee gestopt is speelde trouwens zelf vals, die ging naar de botanische tuin. En inderdaad hadden de ouders er misschien wat van moeten zeggen, maar dit was zo'n soort school waar je liever niet iets zei als het niet echt nodig was. Brr, zo blij dat ik daar al jaren weg ben.

creabea

creabea

09-01-2015 om 16:07

25 bomen

Dat moet op zich (serieus!) niet zo moeilijk zijn, om 25 verschillende soorten herfstbladeren te vinden, het is misschien wel een beetje veel. Nu kan ik er met gemak 25 vinden omdat ik in het verleden wel 100 verschillende soorten uit m'n hoofd heb moeten leren, dus ik heb ook makkelijk praten.

Maar is de gedachte achter zo'n opdracht ook niet dat je een beetje buiten komt, de stad uit, het bos in?

Auwereel

Auwereel

09-01-2015 om 19:19 Topicstarter

Werkstuk

Op zich vind ik natuurlijk werkstukken maken prima, maar ga er als docent dan ook serieus mee om!
Wat betreft die bladeren, dan vond ik de opdracht van mijn zoon veel leuker: een boom beschrijven in alle jaargetijden, en hoe hoog is de boom, wat er groeit er op of onder. Kom je ook buiten.
Mijn zoon koos een knotwilg voor het huis die op de nominatie stond geknot te worden. Tenminste... dat jaar werd er voor het eerst bezuinigd en werd om de andere boom geknot en net "zijn" boom niet! Ik heb mijn zoon toen uitgelegd dat het helemaal niet erg was dat hij zou verder gaan met het beschrijven en fotograferen van de buurboom.

Barvaux

Barvaux

09-01-2015 om 20:52

creabea

Nu ben ik echt niet de domste als het om bomen gaat en wij hebben nog een park in de buurt waar bomen staan met een meter of tien verderop hoe die boom precies heet maar ik zou nooit op 25 verschillende bomen kunnen komen MET de naam ervan. Het is echt een flinke toer en ik kan het weten want ik moest er zes hebben en ik wilde nu eens niet de berk, de kastantje en de beuk!

Ik zie het hier al dat mensen die opdracht onderschatten, logisch dat de juf in het voorbeeld dat ook deed en er pas achter kwam hoe moeilijk en tijdrovend het is.

Noem nu voor de lol eens 25 verschillende bomen op waarvan je ook weet WAAR die staan zodat je er naar toe kunt gaan?

Marjoleine64

Marjoleine64

10-01-2015 om 15:01

27 stuks

grove den, spar, eik, plataan, beuk, berk, hazelaar, wilde kastanje, tamme kastanje, es, iep, wilg, haagbeuk, lariks, meidoorn, appelboom, pereboom, walnoot, esdoorn, bruine beuk, vlier, populier, acacia, linde, lijsterbes, hulst, japanse kers.
Op een enkeling na allemaal in onze directe omgeving (villawijk) te vinden.

Marjoleine64

Marjoleine64

10-01-2015 om 15:05

neemt niet weg

dat ik ook moeite zou hebben met een dergelijke opdracht. Vooral de hoeveelheid. Wij hebben dacht ik wel eens zoiets moeten doen (groep 5 of zo) maar dan voor 8 of 10 verschillende. Dat is dan gewoon leuk.
En ja, mijn pubers weten inmiddels precies welke docent voor welk type opdracht wel serieus naar de inhoud kijkt en welke niet, en daar passen ze dus hun tijdsbesteding op aan. Voor een boekverslag hoef je het boek tenslotte niet te lezen, je kan alles op internet vinden... Voor een boektoets wel, dan moet je het boek meenemen naar school en er tijdens de les vragen over beantwoorden, met citaten erbij.

Auwereel

Auwereel

10-01-2015 om 15:48 Topicstarter

mochten struiken ook?

Indien niet vallen er al de nodige af van heet lijstje.

Barvaux

Barvaux

10-01-2015 om 17:04

precies moedermop

Zo kan ik het ook

Yura

Yura

12-01-2015 om 13:53

Draadje overgenomen

Het was niet de bedoeling dat het een draadje over herfstbladerwerkstukken ging worden, sorry TO voor het kapen van je draadje. Wel grappig om te lezen dat het zoveel los maakt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.