Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nu al vragen naar nieuwe klasgenoten?

Weet eigenlijk niet of dit nu in deze rubriek hoort of in Algemeen, maar het gaat over school, dus dan maar hier.

Zoon gaat van 6 naar 7. Er zijn nu twee groepen 6. En gaan wat kinderen bijkomen van een andere school, en de dynamiek in de huidige groepen (of 1 van de twee, dat weet ik niet) is kennelijk niet naar genoegen, dus nu worden de klassen opnieuw samengesteld. Op dit moment heeft zoon het prima naar zijn zin in de klas.

Gisteren sprak zoon de hoop uit niet bij jongetje X en Y uit de parallelklas in de klas te komen, want die zouden hem vast gaan pesten. Nu denk ik dat dat wel mee zal vallen, mocht het zover komen, maar ik vroeg me af hoe jullie tegen het volgende aankijken.

Volgende week is het rapportgesprek. Als ik vraag of zoon bij X en Y in de klas komt, krijg ik daar vermoedelijk wel antwoord op. Is het nou handig om dat te vragen, zodat zoon weet wat hem te wachten staat en, als het tegenzit, alvast aan het idee kan wennen? Of is het handiger om het niet te vragen? Immers: er is toch niks aan te doen (het is echt niet zo dat hij structureel met die jongens overhoop ligt en daar last van heeft, dus er is wat mij betreft geen reden om hier een punt van te gaan maken) en als zou blijken dat hij wel bij X en Y in de klas komt kan hij zich daar in het slechtste geval de hele vakantie over gaan lopen opwinden.

Wat vinden jullie: vragen of niet?

groeten,

Temet

Katniss

Katniss

20-06-2014 om 10:14

Kan

Bij mijn kinderen zou het wel schelen als ze duidelijkheid hebben (liever vandaag dan morgen), de onzekerheid is erger. Maar dat werkt bij ieder kind weer anders natuurlijk.
Ik zou ook vragen of mijn kind bij een beste vriendje in de klas komt. Dat weeg misschien wel zwaarder dan vervelende jongetjes X en Y.

Dalarna

Dalarna

20-06-2014 om 10:17

maar

Hier is bij zoiets dan wel echt voor de zomer bekend bij wie je in de klas komt, de klassenlijst komt altijd mee met de formatielijst. Bij jullie niet dan?

amk

amk

20-06-2014 om 10:18

hier

zou je op die vraag geen antwoord krijgen. De indeling wordt de dag voor de vakantie bekend gemaakt. Kinderen kunnen wel op een bepaald moment in het jaar een lijstje afgeven met 3 kinderen bij wie ze graag in de klas zouden zitten. Daarna worden alle groepen per leerjaar (gemiddeld 4) gehusseld. Er wordt rekening gehouden met vriendjes, leeftijdsopbouw, allergieen (bijvoorkeur allemaal in 1 klas bij een BHVer met EHBO), zorgbelasting en nog een paar dingen. Je ziet dat het een lastige indeling is.

Vragen staat vrij natuurlijk.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-06-2014 om 10:19

Maar

Horen ze bij jullie dan niet bij wie ze in de klas komen? Hier zijn ook wat klassen gehusseld en dan krijgt iedereen een lijst met de klassenindelingen. De kinderen horen het in de klas. Er is volgende week een middag waarbij iedereen vast in de nieuwe klas zit. Het lijkt me raar om pas na de vakantie een klaslokaal binnen te stappen en te zien wie er in de klas zitten.

Evanlyn

Evanlyn

20-06-2014 om 10:37

misschien

willen ze X en Y juist uit elkaar halen omdat ze een slechte combinatie vormen? Dat heb ik ook wel eens gezien.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-06-2014 om 10:53

Ik zou het wel vragen

En dan meteen even overleggen met de leerkracht. Mogelijk kan ze(?) je een antwoord meegeven waarmee je je zoon gerust kunt stellen. En persoonlijk denk ik ook dat de onzekerheid vaak erger is dan het simpele feit.

Grappig trouwens, hier speelt ongeveer hetzelfde. Ik ga maandag met de juf praten....

Tante Tiny

Tante Tiny

20-06-2014 om 11:01

Andere vraag stellen

Ik zou aangeven dat je zoon bezorgd is over x en y.
En dat je graag zou zien dat daar rekening mee gehouden wordt.
Je kunt dan ook aangeven met wie je zoon heel graag wel in de klas wil.

Temet

Temet

20-06-2014 om 11:49 Topicstarter

dank

Ik heb er eigenlijk helemaal geen rekening mee gehouden dat er mogelijk gewoon een lijst met namen aan de kinderen wordt verstrekt. Zou heel best kunnen, eigenlijk.

Tante Tiny, vziw is de indeling al gemaakt. Ik denk dat daar in principe niet meer aan te tornen valt, anders kunnen ze wel aan de gang blijven. Nu zou ik mij daar evengoed wel hard voor maken als zou blijken dat hij in de klas zou komen met iemand van wie hij serieus last heeft, maar dat is hier nadrukkelijk niet aan de hand. Hij heeft met die jongetjes wel eens een aanvaring/kje gehad. Kan gebeuren, niet meteen een probleem, en om zoiets ga ik niet vragen de hele boel op de schop te nemen als ze net met een hoop gepuzzel (vermoed ik) de boel hebben heringedeeld.

Ik vind het wel jammer, volgens mij zit zoon nu in een leuke klas en je weet wel wat je hebt en niet wat je krijgt. Maar ja, zo gaan die dingen nu eenmaal.

Ik heb dit nooit eerder meegemaakt, al zal het ongetwijfeld vaker voorkomen, dus geen idee hoe men zoiets op school gewoonlijk aanpakt.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

20-06-2014 om 11:59

Temet

Heb je het dan niet meegemaakt toen je zoon naar groep drie ging? Hier worden dan ook de veranderd, omdat ze van vier groepen groepen 1/2 in twee groepen 3 komen.

Temet

Temet

20-06-2014 om 13:10 Topicstarter

Tijgeroog

ja, daar heb je gelijk in, dat was ik even vergeten. Kennelijk toen nog geen duidelijke voor- en afkeuren, dus het kwam toen niet bij me op ergens naar te vragen. Ze kregen toen overigens geen lijst met namen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.