Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Konijntje

Konijntje

26-09-2017 om 18:10

Non-verbale IQ test?

Hallo,

Ik heb geen idee hoe ik dit moet inschatten, vandaar mijn vraag hier.

Mijn dochter zit in groep 5. Ze zit nu een jaar op een Nederlandse basisschool na verhuizing uit de VS. Daar zat ze op een Montessorischool. Nu zijn we onlangs dichter bij een Montessorischool in NL komen wonen en willen haar daar graag heen doen. Ze mag daar beginnen als we zelf een non-verbale IQ test laten doen.

De huidige school (we pendelen nog een beetje) heeft het hele jaar nogal moeilijk gedaan ivm met haar taal (ze verstond wel en sprak een beetje NL toen we hier kwamen). Ze is een kind van teninste normale intelligentie, nooit problemen gehad om mee te komen, maar wordt behandeld als een achterstandskind, omdat ze in verhouding tot NL kinderen inderdaad qua taal achterloopt. Dit werd gecompenseerd door haar extra les te geven in spelling en schrijven (vrijwel elke dag uit de klas halen), maar daardoor miste ze bijv. rekenen (geheel of deels). Daardoor loopt ze nu ook in rekenen achter. Daar was ik niet blij mee, gesprek met school aangegaan etc (op een normale manier) maar dat werd me door de school niet in dank afgenomen.

Nu blijkt dochter door de IBer van huidige school erg slecht afgeschilderd te zijn bij de Montessorischool en willen ze nu eerst een IQ onderzoek. Op mijn vraag wat daar dan aan vast zit werd niet echt antwoord gegeven.

Dus, hoe schat ik dit in? Is dit onderzoek zo onschuldig als de school zegt? Er is niets met mijn kind aan de hand, heeft vier jaar met goed resultaat op de VS Montessorischool gezeten (ze weigeren contact op te nemen met de VS school trouwens), en heeft NL heel erg snel bijgeleerd (zelf online getest dat ze op taalniveau 4 zit op Oefenen.nl)... ze hoeft van mij echt niet de beste te zijn, maar we hebben haar zien afglijden van een kind dat met plezier naar school ging naar een kind dat elke dag wakker wordt met 'kwaaltjes' waardoor ze niet naar school zou kunnen, en ze raakt haar zelfverrouwen kwijt (gaat letterlijk krom lopen).

Advies??

Andere school

Nooit van gehoord van een non verbale iq test. Echter, het klinkt alsof je dochter dringend een andere school nodig heeft en je hebt een school gevonden vergelijkbaar met het onderwijs dat ze in de VS gehad heeft.
Als dit de eis is voor toelating heb je niet zoveel keus. Houd er rekening mee dat ze kind ook nog kunnen weigeren over te nemen, dan zit je alsnog vast aan de oude school. En mocht er een volgende school in beeld komen vraag dan beleefd of de huidige school haar wat minder zwart wil afschilderen om haar een kans te geven op een andere school.

braam

braam

26-09-2017 om 18:58

naar

Wat een naar verhaal zeg. Echt idioot om een kind tijdens rekenen uit de klas te halen om taal bij te spijkeren bijvoorbeeld. Rekenen is nou juist het enige vak waarbij je dat niet doet.

Ik zou zelf niet staan te springen om mijn kind naar een school te doen waar ze om een IQ-test vragen. Kom op nou zeg. Ik vind het een rare vraag van school, en ik zou een kind wat nu al niet lekker in haar vel zit vanwege school niet zo'n test laten doen alleen omdat een school dat wil. Zijn er geen andere scholen in de buurt waar je dochter wel gewoon heen zou kunnen? Deze school klinkt echt niet goed voor je kind. Staar je niet blind op het Montessori label. Montessori in Nederland is heel anders dan in Amerika, en het verschilt ook nog erg per school.

kaplablokje

kaplablokje

26-09-2017 om 19:12

In eigen hand houden

De school wil dat je zelf een iq test laat doen. Dat zou ik dan doen, als je het geld kunt missen. De school waar ze nu op zit, klinkt ook niet goed. Dus ik zou of verder zoeken naar een school waar ze welkom is zonder test, of een test laten doen. Als je het zelf laat doen, kun je zelf beslissen de test niet te delen als het resultaat niet naar verwachting is en dan verder te zoeken.
Ik denk dat de school een non verbale iq test wil laten doen om een eventuele negatieve invloed van de taalachterstand uit te sluiten. Ik vind dat eigenlijk wel positief.
Ik heb een kind met een taalontwikkelingsstoornis. Zij heeft inmiddels een aantal keer een iq test gedaan. Om toegelaten te worden tot een cluster 2 school mag het iq niet lager dan 80. De kinderen doen dan ook een non verbale iq test (Son, meen ik) om een negatieve invloed van de taalachterstand uit te sluiten. Mijn dochter scoorde twee keer. bovengemiddeld al scoorde ze op een gewone test nog wat hoger.

Konijntje

Konijntje

26-09-2017 om 19:24

Reactie

AnneJ, ik geloof dat ze de SON-R bedoelde maar zeker weet ik het niet (er kwam zoveel op me af in het telefoontje), daarom had ik de naam even weggelaten. Maar misschien werd het daardoor juist minder duidelijk.

De Montessorischool heeft aangegeven dat ze mag beginnen als de afspraak voor de test gemaakt is en vaststaat, dus of ze mag komen hangt niet af van het resultaat.

Braam, ik ben het met je eens en vind het eigenlijk ook een rare vraag. We zijn bij de school geweest en hadden juist een hele positieve ervaring. Na gesprek met de IBer werd de 'eis' voor de intelligentietest gesteld. Dat zet me toch wel een beetje aan het denken, maar goed, misschien is het allemal wel heel onschuldig en zijn ze zo gedreven om het beste voor dochter te kunnen doen dat ze een onafhankelijke (niet ouders, niet school) mening willen hebben.

Ik vind het allemaal nogal zwaar eerlijk gezegd... op de Cito scoorde ze wel onder het gemiddelde (behalve DMT, die was op het gemiddelde) maar er zat grote vooruitgang in tussen januari en juni. Ze heeft zich tussen oktober (begonnen op school) en juni op vrijwel alle gebied naar punten tussen E3 en M4 opgewerkt en dat vind ik juist erg knap voor een nieuwe, niet-NLtalige leerlinge. Maar goed, ik heb dus ook geen ervaring met Cito, dus misschien lees ik het wel verkeerd... dat kan best, ik ben echt niet perfect.

V@@s

V@@s

26-09-2017 om 19:28

non verbale test

Een nog verbale test laat precies zien wat je wilt laten zien. (de achterstand komt door taalproblemen, niet door intelligentieproblemen). Als school de uitslag niet gaat gebruiken om je kind te weigeren dan zou ik het gewoon laten doen.

Konijntje

Konijntje

26-09-2017 om 19:34

Kaplablokje

Het zal dan inderdaad de SON zijn, als ik jouw berichtje lees. Op zich ben ik altijd zeer geinteresseerd in testjes en dergelijke, en mijn dochter ook wel. Op zich zou de test voor haar geen negatieve ervaring zijn denk ik. (Voor mijn portemonnee denk ik wel). Het enige is, wat gebeurt er met het resultaat. Ik zou dat inderdaad liever zelf in de hand houden ook omdat de resultaten toch wel beinvloed kunnen worden door omstandigheden (nerveus zijn en dergelijke). En dat wordt wel lastig als ze in die tijd al op de nieuwe school begint.

Konijntje

Konijntje

26-09-2017 om 19:36

V@@s

Bedankt V@@s. Het lijkt er dus niet op dat de uitslag haar haar hele schoolcarriere zal achtervolgen op een negatieve manier? Dat is op zich waar ik 'bang' voor ben.

Lente

Lente

26-09-2017 om 20:17

De test op zich is niet negatief

Zoals anderen al schrijven, de nieuwe school is zich bewust van het idee dat de 'klachten' van de oude school komen door de mindere beheersing van het Nederlands en niet door een lager IQ. Oftewel ze willen weten of er geen taalachterstand is. Alleen een achterstand in Nederlands is geen taalachterstand.
Als jullie je dochter laten testen, dan heb je zelf in de hand met wie je de resultaten wil delen. Je bent niet verplicht die te delen met de oude of nieuwe school. Dat is het voordeel van zelf laten testen. Ik zou dan liever de test laten doen voordat je van school verandert. Dat maakt je minder afhankelijk van de nieuwe school.

Nog liever zou ik haar leerresultaten van de school in de VS willen gebruiken om aan te tonen dat ze op niveau kan presteren. Hebben jullie een concreet eindrapport van de school in de VS waarin staat op welk niveau ze presteerde daar?
Dat zou eigenlijk voldoende moeten zijn voor de nieuwe school. Maar dat zal wel afhangen van de vorm van dat rapport. Het VS systeem ken ik niet, die van de UK wel. En die zijn altijd positief, je moet echt een kenner zijn om te ontdekken wat het niveau precies is. Heel leuk voor de ouder maar niet zo handig voor een overdracht.

En toch...

Ik vind dat haar huidige school het helemaal niet zo slecht doet. Je dochter wordt behandeld of ze een taalachterstand heeft en krijgt daarvoor extra les in spelling en schrijven.
Dit heeft weinig te maken met haar iq. Eigenlijk krijgt ze een inburgeringscursus Ze leest nu op M4 niveau en ze zit in groep 5. Klinkt helemaal niet verkeerd voor een Engelstalig kind dat hier nu een jaar woont maar het blijft evengoed een achterstand.

Je schrijft dat door de tijd die nu in taal wordt gestoken je dochter een achterstand oploopt met rekenen. Komt dit doordat ze uit de les wordt gehaald of ook omdat bijvoorbeeld verhaalsommen lastig voor haar zijn?
Als je rekenen nu thuis met haar oefent en met uitleg in het Engels begrijpt ze dan de sommen wel? Ook goed voor haar zelfvertrouwen.

En dan de spanning van je dochter. Dit kan natuurlijk ook komen omdat er nu veel van haar verwacht wordt op school en ze voelt feilloos aan dat jij niet helemaal tevreden bent met de gang van zaken. Ook woont ze nu pas een jaar in Nederland, een hele verandering, en binnenkort weer naar een andere school en een verhuizing.
Heeft ze leuke contacten op deze school? Vriendinnetjes?

Marianne

Marianne

27-09-2017 om 09:45

Vragen naar de reden

School is positief en ineens, na contact met de huidige school ligt daar de vraag voor een een IQ-test. Dt is een hele rare vraag, want dergelijke testen worden nou juist gevraagd om te beoordelen of een kind wel op de juiste plek zit in het basisonderwijs. Er is helemaal geen enkele reden om aan te nemen dat je kind een zeer laag IQ heeft en het is ook geen hb-onderwijs.
Dus waarom die test? Inzicht over waar ze didactisch staat geeft zo'n test niet. Ik zou echt teruggaan naar school, met de oude schoolresultaten en met hoe ze zich opgewerkt heeft en vragen wat ze denken dat die test toe gaat voegen.
IQ testen zijn namelijk niet bepaald goedkoop. Je kunt je even inlezen over wat een IQ test meet, danwel niet weet, en gewoon open het gesprek aangaan. Scheelt je zo weer een paar honderd euro.

Als je het kunt betalen, houd het in eigen hand!

Volgens mij heb je hele goede redenen om weg te willen bij de oude school. Dus doen wat de nieuwe school vraagt ligt wel voor de hand.

Aan de andere kant, als een kind zo slecht in zijn vel zit dat het fysieke kwalen gaat ontwikkelen, en het zelfbeeld zo beschadigd is, dan kan dat ook de score op een IQ-test drukken. Gelukkig mag je kind al starten op de nieuwe school voordat de test plaatsvindt. Zorg dat je flink wat tijd tussen de start op de nieuwe school en de daadwerkelijke test laat zitten, dat kan de resultaten alleen maar ten goede komen.

Voordeel van zelf regelen is dat je zelf een tester kunt kiezen. Ook al is je kind niet HB, de problematiek met laag zelfbeeld en schoolaversie en vertoont best overeenkomsten met (ernstige) onderpresteerproblematiek bij HB-kinderen. Dus misschien is het idee om toch een tester uit te kiezen die zich richt op HB-kinderen? En ander voordeel van zelf regelen is dat je de tijd tussen start nieuwe school en daadwerkelijke test kunt rekken waardoor je kind beter in zijn vel gaat zitten op de testdag.

Als je het niet kunt betalen... Het klink alsof je kind is afgeschilderd als een kind dat toelaatbaar tot speciaal basisonderwijs zou zijn. Het is heel erg raar dat onderzoek naar die toelaatbaarheid door ouders betaald wordt. Het zou de verantwoordelijkheid van de oude school zijn om dit onderzoek te betalen. Maar ja, daar heb je naar de nieuwe school toe niets aan. Als je het niet kunt betalen, ga dan vooral vragen naar goedkopere alternatieven. Je kunt ook aan de huisarts vragen of de verzekering dit wil vergoeden. Maar dan moet je een of ander behandeltraject in (voor psychosomatische klachten?) waarbij het relevant is om het IQ te weten (wordt ze over- of ondervraagd?). Dan raak je wel erg veel regie kwijt.

Even zo

Even zo

28-09-2017 om 14:55

Voelt school zich een beetje belazerd?

Het klinkt alsof de ene IB-er de ander tegenkwam en het gesprek op de aanmelding van een nieuwe leerlinge kwam (ik hoorde dat X van jullie naar ons wil overstappen..). En dat het gesprek vervolgens ging de ondersteuning die dochter nodig heeft. Officeel heb je natuurlijk de overdracht van directeur naar directeur, al dan niet warm, maar officieus hebben IB-ers regelmatig contact tijdens contacten tussen scholen.

Misschien had je dat de nieuwe school nog niet verteld over de ondersteuning voor je dochter? En misschien had je de huidige school nog niet verteld dat je overweegt over te stappen. Zoiets kan de andere school het gevoel geven een beetje belazerd te worden omdat ze een paard van Troje binnen halen. En de ander het gevoel geven dat ze ondersteunen voor de kat z'n ... . Dat is niet heel professioneel en zeker niet nav een officieus contact, maar zoiets komt regelmatig voor en je doet er weinig aan.

Op een Montessori wordt verwacht dat kinderen zelfstandig werken zonder dat ze daarbij geholpen hoeven worden. Kinderen leren daar niet zelfstandig werken, ze moeten daar uit zichzelf vanalles voor in huis hebben. Dat onderwijs dat niet voor elk kind geschikt is. Toch zijn er ouders die desondanks hun kinderen op een Montessori doen in de hoop dat hun kinderen leren zelfstandig werken en school zo'n kind de juiste ondersteuning geeft. Dat is niet jouw motivatie maar jouw dochter heeft toch wel wat ondersteuning nodig, niet alleen op taalgebied, nu ook met rekenen. Scholen en zeker sommige Montessori scholen zijn huiverig voor het binnen halen van een kind dat op jonge leeftijd al veel ondersteuning nodig heeft. Eigenlijk is het systeem van Montessori daar niet heel geschikt voor en hangt de juiste ondersteuning eerder af van de kwaliteiten van de leerkracht.

Deze Montessori zegt eigenlijk dat zij jou(w kind) op dit moment niet wil. Nu kan je proberen te voldoen aan al hun eisen en zullen ze misschien uiteindelijk wel (met tegenzin) je dochter moeten toelaten, maar de kans is groot dat je dan altijd met een scheef, wantrouwend, oog aangekeken zal worden. Ondertussen kan de huidige school besluiten, zonder dat mee te delen, jouw kind niet meer zoveel te ondersteunen, want zij gaat toch wel weg. Dat merk je vanzelf. Haar achterstand kan daarmee groter worden (en daarmee een overstap moeilijker).

Misschien kan je beter een gesprek aangaan met beide IB-ers apart en proberen het geschade vertrouwen te repareren. Aan de huidige IB-er een excuus dat je niet had willen overkomen als ontevreden over school maar het beste voor je kind wilt en zoekend bent: dat had je beter anders moeten doen (eerst gesprek met deze IB-er over wat dochter nodig heeft). En met de IB-er van Montessori dat je beseft dat je alle kaarten gelijk op tafel had moeten leggen, dat nu wil doen; is er een gesprek mogelijk over wat dochter nodig heeft en of deze school dat kan geven? De uitkomst kan negatief zijn, hoe jammer dat ook is, maar dan weet je wel of je kind dat kan krijgen wat het nodig heeft. En dat moet voorop staan, welke school het ook wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.