Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mina

Mina

06-03-2016 om 12:42

Nogmaals CITO-scores

Hier weer iemand met cito-scores. Het houdt de gemoederen bezig. Dochter heeft de cito's M7 als volgt gemaakt:
Begrijpend lezen: V
Rekenen: III
Spelling: II
Woordenschat: IV
DMT: I+ (= niet van belang, maar er gaat dus ook iets goed).
In het overzicht zie je dat ze voor M5 als laagste een hoge II had, en het nadien als een baksteen naar beneden is gegaan. We moeten gaan oefenen, en ik voel me een slechte ouder, maar ik kan dat gewoon niet opbrengen. Niet alleen vanwege mijn werk (ft) en andere kind met 'diagnose', maar ook omdat mijn dochter het gewoon niet accepteert. De verplichte nummers als werkstukken,spreekbeurten en toetsen zijn al een strijd om haar aan het werk te krijgen. En dan heb ik ook nog een co-ouder die het wel belangrijk zegt te vinden, maar in het weekend voor de spreekbeurt (die woensdag is, en waar nog niets aan is gedaan) het hele weekend volplant en zegt geen tijd te hebben.
Moeten we haar dan maar naar basis of kader laten gaan? Ik zie het ook niet zitten om nog jarenlang ruzie te maken over haar huiswerk. Haar intelligentie is overigens bovengemiddeld, maar dat zie je niet terug in de cito-resultaten.

Wat

Zegt de school ervan? Als ze zo achteruitgegaan is, mogen die zich toch ook wel achter de oren krabben. Ik zou ze om te beginnen eens vragen wat ze daar aan denken te gaan doen. Wat is volgens hen de oorzaak? En wat is het plan van aanpak?
Heeft de school daar geen zinnig woord over te zeggen, dan zou ik zeker een schoolwissel overwegen. Dan lijkt mij dat er meer sprak is van een slechte school (en niet een slechte ouder!)

Mina

Mina

06-03-2016 om 13:17

School weet het niet

Bij school komen we steeds niet veel verder. Ze weten het niet en denken dat dit gewoon haar niveau is. Er is tot nu toe vooral ingezet op planmatig en zelfstandig werken, omdat ze iedere week de helft van haar weektaak mee naar huis kreeg.

Advies afwachten.

Ik herken de strijd die ontstaat bij verplicht oefenen. De inzet om de aandacht te vestigen op plannen en zelfstandig werken, huiswerk, klinkt helemaal niet verkeerd.
Ik zou het advies afwachten en als het kader is dan is daar niets mis mee. Bovengemiddeld intelligent, misschien valt het kwartje op het vo, stroomt ze op in etappes, of ze volgt op haar 20ste de ene opleiding na de andere.
Nu wil het allemaal niet zo lukken, misschien zijn de veranderingen op het vo een betere motivatie. Goede resultaten geeft vaak zelfvertrouwen.

mwah

'gewoon haar niveau' oké, maar waarom is ze dan in twee jaar tijd zo omlaag gegaan? Hoe zit je dochter verder in haar vel? Gaat ze met plezier naar school?

Half a twin

Half a twin

06-03-2016 om 14:24

Is het Dalton onderwijs?

Ik lees weektaak, is het echt daltononderwijs? En is dat wel de juiste school voor haar? Soms komt een kind beter uit de verf op een andere school waar ze geen weektaak hebben en niet altijd met een maatje hoeven te werken. Een maatje kan fijn zijn maar ook heel frustrerend.

Half a twin

Half a twin

06-03-2016 om 14:48

Geen klik met de juffen

Zoon hier had ook zo'n terugval na de toetsen M5. In groep 6 had hij 2 juffen waar hij geen klik mee had en hij verdomde het om zijn best te doen, raffelde zijn huiswerk af en vond het allemaal wel best. Hij kon het toch niet dacht hij.
Nu we eindelijk een diagnose voor hem hebben is hij helemaal opgebloeid, hij hoeft niet meer gedwongen te worden om kolomsdelingen te maken maar mag staartdelingen maken, omdat hij dat beter snapt.
Ook thuis heb ik een heel ander kind, hij is vrolijker en eindelijk eet hij goed. Ik ben zo blij dat we hem hebben laten testen. Want van, met een ver bovengemiddeld IQ, op vmbo zitten was hij nooit blij geworden.

Half a twin

Op welk niveau zit hij nu dan op het vo? Je schrijft dat hij niet blij zou zijn geweest op het VMBO, dus dat is het iig niet geworden.

Mina

Mina

06-03-2016 om 15:41

Dalton ja, juffen OK

We hebben wel eens een mindere juf gehad maar in de huidige leerkracht heb ik wel vertrouwen. Hij ziet alleen het probleem niet zo, als dit is wat het is.
Kind is ook niet enorm begaafd, maar qua intelligentie zeker havo/vwo. Dat hoeft het wat mij betreft niet te worden, maar het is een groot raadsel waarom het allemaal zo moeizaam gaat. Ja, ze is supereigenwijs en zeer dwars als het aankomt op leren of iets maken. Doodvermoeiend, en het voelt echt als trekken aan een dood paard.
Ik heb al gekeken naar huiswerkbegeleiding, maar dat is echt gigantisch duur en voor mij onbetaalbaar.

Half a twin

Half a twin

06-03-2016 om 16:20

zit nu in groep 8

Hij zit nu in groep 8 en door compacten en versnellen hopen we volgend jaar naar vwo te gaan met hem. Door hard werken is hij met zijn cito nu aan het klimnen van vmbo via havo naar vwo.

Hard werken Half a Twin

Daar heb je een verschil, de dochter van Mina is geen harde werker.
Bij jou kind is een stoornis (?) vastgesteld, een diagnose die deuren opende. Moet Mina ook een traject in wat oplossingen gaat/kan bieden?

Compacten en versnellen zit er niet in bij citoscores van lV, V. Een werkstuk wordt met pijn en moeite ingeleverd.
Doodvermoeiend inderdaad. Hoe wordt dat "dode paard" een huppelend veulen?
Medicatie?

angel3

angel3

06-03-2016 om 17:10

sja

Dochter heeft nu wel de leeftijd dat ze zal moeten gaan begrijpen dat anderen het niet voor haar gaan doen en dat als ze een bepaalde school wil dat ze er dan aan moet trekken.
Maar misschien heeft ze het van haar ouders . Niet lullig bedoelt maar je zegt zelf dat je het niet kan opbrengen haar te helpen. Dan is dit de consequentie. Ook voor je dochter. "Als jij niks doet dochter is dit de consequentie." Dan wordt het vmbo. Prima toch?
Overigens is school wel makkelijk door te zeggen dat ze het niet weten. Bij elke cito kunnen ze precies zien op welke onderdelen het pribleem zit. Bv bij rekenen alleen de breuken ofzo en de rest gaat goed. Dan weet je nl ook WAT je moet oefenen ALS je gaat oefenen.
Ik zou haar op bijles doen bij een student of puber die gewoon met haar gaat zitten. Dat is niet zo duur als echte bijles. Verder zou ik spreekbeurten ed dus loslaten en inzetten op het reguliere werk. Dan maar een onvoldoende voor spreekbeurten. Die komen niet aan de orde bij de cito denk ik dan.

MK

MK

06-03-2016 om 22:04

hmm

Ik twijfel altijd bij ouders die van mening zijn dat hun kind minstens havo/vwo intelligentie heeft maar dat nergens op kunnen baseren. Is dat gewoon een gevoel omdat het wel een wereldwijs kind is. Vergis je niet, vmbo'ers kunnen ook slim zijn in de dagelijkse omgang maar kunnen zich toch minder snel stof eigen maken.

Vraag je eerst af of je verwachting wel reëel is. Want zonder dat je kind ooit een I heeft gescoord toch zulke hoge verwachtingen hebben vind ik wel bijzonder.

Verder is het inderdaad zo dat cito's vanaf groep 6 een stuk pittiger worden. Alles daarvoor kan je dus net zo goed buiten beschouwing laten. Wat zijn haar rapportcijfers voor rekenen/taal/begrijpend lezen (methodetoetsen)? Scoort ze daar ook 'gemiddeld' dan is vmbo-t misschien gewoon passend, maar misschien kan je haar nog met extra inzet naar havo krijgen.

hoezo nooit een I gehaald? Ik lees in het eerste bericht: "...In het overzicht zie je dat ze voor M5 als laagste een hoge II had". Dan had ze dus ook hoger dan een II, toch?

Ik weet niet of die cito's pittiger worden vanaf groep 6. Over het algemeen volgen kinderen toch min of meer een bepaalde lijn. Als ze daar opeens sterk van af gaan wijken, is het minste dat je doet (als school èn als ouder) proberen te achterhalen waar het 'm dan in zit, lijkt mij.

Mina

Mina

06-03-2016 om 22:25

Haar iq is 116. Ze kon lezen toen ze 4 was en ging destijds naar groep 3 met een jaar lees- en rekenvoorsprong (maar had toen wel 2,5 jaar gekleuterd omdat ze nog speels was). T/m groep 4 altijd pluswerk gehad. Er zijn verder geen bijzondere dingen gebeurd. Het was gewoon ineens over met de goede scores.
Methodetoetsen zijn om en nabij 8, maar dat schijnt weinig te zeggen.

Mina

Mina

06-03-2016 om 22:27

Hmmm

Nu had ik het net zo goed onder mijn eigen naam kunnen doen, met al die details

Anoniem

Anoniem

06-03-2016 om 23:07

Hetzelfde

Hier vrijwel hetzelfde verhaal met zo ongeveer dezelfde scores, ongeveer hetzelfde iq en ook het verloop in cijfers dat jij beschrijft en dat leverde een kader-advies op.

Uiteindelijk toch nog om kunnen zetten in een TL-advies toen we duidelijk kregen wat het probleem met begrijpend lezen was. Vooral begrijpend lezen is nu eenmaal echt belangrijk op het vo.

Mina

Mina

06-03-2016 om 23:16

Anoniem

Wat was bij jullie dan het probleem met begrijpend lezen? Ik denk namelijk wel dat het daaraan ligt, en dat werkt natuurlijk door bij het rekenen. Spellen kan ze overigens veel beter als het geen cito is.
Overigens, toch nog even naar aanleiding van wat MK zei. Ze komt juist helemaal niet zo wereldwijs over. Eerder een chaoot die de helft van de tijd niet doorheeft waar haar omgeving nu eigenlijk mee bezig is. School vindt ze fantastisch, maar dan vooral alles behalve de schoolvakken.

Anoniem

Anoniem

07-03-2016 om 00:04

@Mina

@ Mina: Hier bleek sprake te zijn van een visueel probleem waardoor het lezen van teksten lastig was. Is dat bij jullie al eens uitgesloten? En dan bedoel ik niet alleen het scherp zien, maar ook andere visuele problemen?

Als het toevallig ook nog eens dat deel van de cito Spelling is, waarbij ze de verkeerd geschreven woorden moeten vinden, zou ik daar toch ook eens naar laten kijken.

MK

MK

07-03-2016 om 08:38

Mina

Ik ken je kind verder helemaal niet dus het is lastig oordelen. Maar het valt me gewoon op dat werkelijk alle ouders hun kind qua intelligentie wel een Havo kind vinden.

Die roze bril he... maar het is jammer dat veel kinderen daardoor aan te hoge verwachtingen worden blootgesteld. Het gaat me niet om jouw kind of jou persoonlijk, maar wel om het feit dat je ook als ouders kritisch moet zijn.

Volgens haar IQ zou Havo zeker moeten kunnen, alleen is dat ook iets waarop ouders zich blindstaren. Aan dat IQ heb je niet zoveel als schoolse vaardigheden ontbreken.

Vraag extra oefenmateriaal aan bij de juf en ga samen oefenen. Tenminste, als jij het belangrijk vindt dat haar advies omhoog gaat. Het is kiezen of delen, er samen aan werken of het laten gaan.

Overigens ben ik het er helemaal niet mee eens dat cito BL zoooo belangrijk wordt gevonden. Veel slimme kinderen kunnen daarmee niet uit de voeten. M.i. zegt het niets over hoe ze later het VWO doorlopen, althans uit mijn eigen ervaring.

Tenslotte zou ik met deze scores toch gewoon inzetten op een TL advies hoor, basis en kader zou niet aan de orde moeten zijn.

Half a twin

Half a twin

07-03-2016 om 08:46

Mina onderpresteren?

Heb je wel eens google geraadpleegd op onderpresteren en dan vooral bij meisjes? Als je zegt dat ze met een lees en rekenvoorsprong naar groep 3 ging en vanaf toen ging het bergafwaarts, zou dat best eens aan de hand kunnen zijn.
Mijn zoon was na 1,5 jaar kleuteren helemaal klaar voor groep 3, maar ja een februarikind al naar groep 3 dat kon echt niet, er moest nog een jaar gekleuterd worden. Toen zijn de problemen begonnen. Pluswerk bij de kleuters en kind bleef maar boos dat zijn (decemberkind) vriendje wel naar groep 3 mocht en hij niet. Uiteindelijk ging hij met een royale voorsorong naar groep 3.
Eindelijk in groep 3 ging het niet van een leien dakje, een visueel probleem op het spoor gekomen, aanpassingen gedaan en nog wilde het niet echt vlotten. Eind groep 3 was de hele voorsprong weg.
Thuis bleef hij heel leergierig, verslond boeken uit de bieb, rekende met zijn 3 jaar oudere zus mee met het huiswerk, foutloos dus he. Op school bleef het maar modderen, lll en lV op begrijpend lezen, V voor spelling. Op zijn rapport voor begrijpend lezen een 5, terwijl hij alles snapt en thuis alleen maar kennis aan het absorberen was als een spons. Bijles dus van een vriendin van mij.
Toen zus naar de middelbare ging werden de problemen nog groter. Nog eens laten kijken naar dat visuele probleem en daar eindelijk echt goede hulp bij gekregen. Hun advies was intelligentie onderzoek er bestond een vermoeden van onderpresteren.
Nu er bewijs ligt van een torenhoog IQ ziet school eindelijk dat ons kind onderpresteert, dat doen kinderen namelijk die willen bij de groep horen en niet anders zijn. Na ruim 5 jaar monderen zijn we eindelijk op de weg terug omhoog.
Wat ik tegenkwam over onderpresteren laat zien dat meisjes dat nog veel erger doen dan jongens en dat het bij leerkrachten ook veel minder opvalt dat een meisje onderpresteert.

Half a twin

Half a twin

07-03-2016 om 09:01

geen privilege van hoogbegaafden

Overigens is onderpresteren geen ding dat alleen bij hoogbegaafden voorkomt. Als jij zegt dat je dochter met een voorsprong van een jaar naar groep 3 ging kan het heel goed zijn dat ook zij in groep 3 te weinig is uitgedaagd en daardoor onder baar niveau is gaan presteren. Onderpresteren is een negatieve spiraal, het gaat van kwaad tot erger.
Wanneer is die IQ test gedaan? Als dat redelijk recent is, niet in groep 4 maar pas eind groep 6 of nog later durf ik zelfs te twijfelen of de uitkomst wel goed is.
Was de IQ test een WISC of een nio? Bij een wisc schijnt volgens onze psycholoog een beter beeld van het IQ naar voren te komen, de NIO grijpt iets meer terug op aangeleerde vaardigheden en als dat door dramatisch onderpresteren niet is aangeleerd is het eindresultaat niet zuiver.

BO

BO

07-03-2016 om 09:14

116?

Ach mijn kind met een gemeten IQ van 106 half groep 6 doet vmbo-basis en ja hij is de slimste zo ongeveer van de klas en ja hij ging naar musea en deed dingen die zijn klasgenoten nooit hebben gedaan. Ik zou meer naar het kind kijken dan naar een gemeten IQ cijfer. Sowieso kan dat zo 10 hoger of 10 lager zijn bij een andere test. Kind had gewoon vroeg een ontwikkelingsvoorsprong en heeft die niet voortgezet. Dat kan toch gewoon? Waarom nu zo doorgaan met dat havo/vwo intelligentie als het er niet in zit? Lekker vmbo-T en dan naar een MBO.

Toch even verder kijken

Ik zou toch even verder kijken waar de daling van de resultaten aan ligt. Het kan inderdaad dat een voorsprong later weer verdwenen is, dat gebeurt. Maar het kan ook een andere oorzaak hebben (dingen gemist op school door omstandigheden binnen of buiten school, concentratieprobleem, niet durven vragen, faalangst, aanpassingsgedrag, slechte werkhouding). Door het dan niet aan te pakken wordt het alleen maar erger en komt je dochter niet tot haar recht. Misschien toch een paar keer iemand regelen om even een uurtje met haar mee te kijken? Bij een vreemd iemand zal ze toch wel meewerken? Huiswerkbegeleiding lijkt me onzin op de basisschool, maar een paar keer 1 op 1 begeleiding om te kijken waar het mis gaat en of de cito's reëel zijn, geeft jou ook meer handvaten om te kijken of je er iets mee moet en wat dat dat kan zijn.

mirreke

mirreke

07-03-2016 om 11:23

hoe zijn de andere resultaten?

En wat zijn eigenlijk de resultaten van de methodegebonden toetsen? Zijn die gelijk gebleven, of schommelen die mee omlaag, of zijn die juist hoog?

En kan het ook iets anders zijn?: Mijn zoon b.v. bleek epilepsie te hebben, en dat heeft hem een paar jaar geleden een enorme deuk naar beneden gegeven, qua cito's. Gelukkig zitten die nu weer op hetzelfde niveau als de andere toetsen. Epilepsie is lang niet altijd zichtbaar maar kan zich uiten in staren en onbereikbaar zijn (heel kort. bv) wat echter voor het kind betekent dat een gedachtereeks, zoals het uitrekenen van een som, weer helemaal opnieuw moet beginnen, of wat plannen en organiseren veel lastiger maakt.

Het kan ook zijn dat je dochter meer tijd nodig heeft voor een toets.

Het feit dat ze vroeger voorliep en nu achter, zou voor mij een reden zijn om verder te kijken...

mirreke

mirreke

07-03-2016 om 11:26

Toch begeleiding?

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor 'bijles', buiten school om. 1 op 1, en dan met name voor het plannen en organiseren, en vooral het zelfvertrouwen! Dit in combinatie met voor hem ondersteuning vanwege de epilepsie heeft als een speer gewerkt. Kind zit weer goed in zijn vel, op alle fronten!

mirreke

mirreke

07-03-2016 om 11:29

vervolg nummer drie

Plannen en organiseren, maar dan ook binnen opdrachten bijv. In het begin kon hij voor begrijpend lezen het overzicht kwijtraken waardoor hij de meest vreemde fouten ging maken. Plannen en organiseren dus niet alleen op de langere termijn, maar ook: hoe maak je leesopdrachten, hoe splits je een rekenopdracht op. Dat soort dingen.

Dat kan allemaal helpen om overzicht te krijgen, ook in de les.

lisbeth

lisbeth

07-03-2016 om 11:57

Hier hetzelfde

Zoon, behoorlijk slim, intelligentie waarschijnlijk hb. Compact en verrijkt voor alle vakken opeens nu in groep 6 een IV voor begrijpend lezen. Geen idee hoe opeens. Vorig jaar een III maar toen kreeg hij nog geen ADHD medicijnen en waren de cito's eigenlijk een e lange zit voor hem. Ik ga nu ook eens met hem oefenen maar ik weet nog niet goed hoe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.