Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bieb63

bieb63

24-08-2016 om 12:57

Nog een vraagje over stufi MBO en lesgeld

Ik dacht dat we het nu helemaal begrepen, maar blijkbaar toch niet helemaal . Wij dachten eigenlijk heel simpel: als je 18 wordt ga je lesgeld betalen (MBO) en krijg je stufi.
Maar wat ik nu begrijp: als je ná 1 aug 18 wordt in enig jaar (dochter wordt in okt 18), dan betaal je dat schooljaar nog géén lesgeld. Maar ze krijgt dus wél stufi vanaf het 1e kwartaal na haar 18e (per 1 jan dus). M.a.w. ze krijgt dus dit schooljaar al (deels) stufi (7 maanden) maar betaald nog géén schoolgeld. Is fijn natuurlijk , maar ook een beetje vreemd. Je zou dan zeggen dat ze i.i.g. een deel van het schoolgeld zou moeten betalen, maar dat is dus niet zo.
Ik zie toch niets over het hoofd?

Nee, klopt.

Wel sf, wel ov, wel ziektekosten, wel zorgtoeslag, geen kb, geen lesgeld. Dus ze kan sparen vanaf jan 2017 voor haar lesgeld voor volgend jaar.
Schoolgeld of bijdrage moet ze wel betalen.
Toen ze 18 jaar geleden geboren werd kreeg je ook pas in Jan de kb, daar verloren we 3 maanden

bieb63

bieb63

24-08-2016 om 17:29

oke Wil

Dan heb ik het uiteindelijk toch allemaal goed op een rijtje... Dank!
En voor de goede orde: als zij haar sf krijgt (en wij geen kb meer), dan mag zij sf houden, en wij betalen volgend schooljaar het lesgeld e.d., maar krijgt ze van ons geen zak- en kleedgeld meer. Dat moet ze dan met haar sf bekostigen (en voor meer, haar bijbaantje)
Oké, ik heb het plaatje rond! Dank je.

Christel

Christel

24-08-2016 om 20:05

Nee wil

Als je kind in oktober geboren wordt krijg je pas 1 april kinderbijslag.

De laatste keer krijg je dan in januari.

Eigenlijk

Verdwijnt die sf volledig aan het lesgeld als kind 18 is. Waf mij betreft kunnen ze die sf net zo goed houden en het lesgeld, meer dan 1000 euro, afschaffen.
Enige wat echt interessant is, is de ov voor mbo. Was altijd vanaf 18 en is straks vanaf 2017 voor alle mbo-ers

Bieb

Als eerste lag er hier bericht op de deurmat van de begrafenisverzekering. Altijd gezellig.

bieb63

bieb63

24-08-2016 om 23:29

Oeps Wil

Leuk dan....
Nou ja, vooralsnog staat ons kind op onze polis en houden we dat maar fff zo. Nog niet verder over nagedacht. Ga ik pas doen als zij een echte basn heeft, denk ik.

Hier ook.

Wij sluiten hem af en als hij de deur uit gaat wordt het zijn pakkie aan, of hij moet eeuwig bij pa en moe blijven, dan zien we verder.
Er komt,dacht ik, een aparte polis, op de gezinspolis mag niet meer, zei vriendin met ervaring.

En DigiD aanvragen, dat moet zoonlief ook doen, voor zorgtoeslag en meer. (?)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.