Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder

Moeder

20-07-2014 om 17:26

Nog een vraag over studiefinanciering en andere dingen

Mijn zoon wordt in februari 18. Ik heb een laag inkomen en krijg nu allerlei toeslagen en tegemoetkomingen voor hem. Zoon is gestopt in het eerste jaar van zijn MBO opleiding.
Zoon gaat nu een nieuwe poging doen op een MBO-2 opleiding maar gezien zijn voorgeschiedenis en problematiek is de kans groot dat hij het weer niet red. Graag wil ik proberen de financiële risico's op een rijtje te zetten.
Als ik het goed begrijp krijgt zoon vanaf zijn 18e studiefinanciering en daar moet hij in augustus 2015 lesgeld van gaan betalen.
Op de site van Duo lees ik: Studiefinanciering: gift of lening
Doe je een opleiding op niveau 1 of 2, dan is je beurs altijd een gift.
Dus hij krijgt de basisbeurs en de aanvullende beurs en kan het lesgeld in termijnen betalen. Als hij stopt hoeft hij niks terug te betalen: Als je stopt met je opleiding op niveau 1 of 2 hoef je de tot dan toe ontvangen studiefinanciering (basisbeurs en aanvullende beurs) niet terug te betalen.
Dus dan bouwt hij geen schuld op en loopt hij dus geen risico? We zouden het qua financiën gewoon kunnen proberen of hij het nu wel redt?
Ik ben namelijk als de dood dat hij aan die studie begint, het niet redt en als toetje dan nog een enorme schuld heeft. Die hij dan vervolgens niet kan terugbetalen want hij heeft dan geen opleiding, geen werk en natuurlijk ook geen recht op een uitkering.
Weet iemand of dit niet weer allemaal gaat veranderen? Niet dat we dadelijk denken goed te zitten en dan toch achter de feiten aan lopen?

wizzer

wizzer

20-07-2014 om 17:28

en dan nog

Stel hij bouwt een schuld op, dat is vervelend, maar voor studieschulden geldt dat je alleen terugbetaald als je draagkracht hebt. Lukt terugbetalen niet binnen de termijn (15 of 20 jaar?) dan wordt de rest kwijtgescholden.

Moeder

Moeder

20-07-2014 om 20:41

Schuld

Nou, ik vind dat toch wel een groot punt. Hij zou zijn leven niet moeten beginnen met een enorme schuld. Zeker omdat ik het zie aankomen dat hij geen of weinig inkomen zal kunnen verdienen. Maar die schuld is natuurlijk maar een ding. We zijn nu nog aan het bedenken of hij wel aan die opleiding moet beginnen. Hij heeft maar weinig opties en dat is best frustrerend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.