Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

nog een jaar kleuter?

Vandaag vroeg de kleuterjuf of ik even tijd had. Ze wisten niet zo goed wat ze met mijn zoontje aanmoeten volgend jaar. Hij wordt 6 in september is vrij slim, cognitief kan hij prima naar groep 3. Hij is wat zwak in de fijne motoriek maar daar heeft hij fysiotherapie voor en de therapeut is tevreden. De klas is een echte jongensklas met heel veel haantjesgedrag hij kan er niet tegenop en is vaak verdrietig. Hij snapt het niet. De groep eronder is een rustiger klas met veel slimme kinderen dus qua intelligentie zou hij ook daar prima bij passen.
De twijfel is nu mee naar groep 3, op proef naar groep 3, blijven in groep 2 met extra werk.
Ik denk zelf mee naar 3 maar ik vind de andere groep echt beter bij hem passen. Ik vind het moeilijk wat te doen.

wizzer

wizzer

18-06-2014 om 17:26

tja

Garantie tot de deur, alle kans dat die rustige groep 1 kinderen volgend jaar drukke groep 2 kinderen zijn. Ik zou vanwege deze reden niet doubleren, zeker niet als je zoon cognitief helemaal toe is aan groep 3.

Egel

Egel

18-06-2014 om 20:00

door

Het is natuurlijk fijn als een kind zich lekker voelt in een klas, dat bevordert daarnaast vaak ook het leren. Maar het idee dat een kind zou blijven zitten omdat de kinderen een klas lager rustiger zijn en met meer slimme kinderen waardoor hij er mogelijk beter bij zou passen: geen haar op mijn hoofd die dat zou overwegen.
Misschien begrijp je zoon al die sociale dingen over een paar maanden al veel beter.
Echt, ik zou er niet over piekeren. Ik zou wel over een andere school piekeren als de klas echt helemaal niet bij hem past en/of de juffen erg zouden blijven zeuren over blijven zitten bij een kind die normaal meekomt.
Succes,
Egel

Egel

Egel

18-06-2014 om 20:02

jemig wat een fouten

Te snel getypt. Moet zijn: 'misschien begrijpT je zoon…' en (ergere fout): 'bij een kind DAT normaal meekomt'. Sorry.

Annet

Annet

18-06-2014 om 21:10

helemaal eens met Egel

Niet doubleren dus. Gekke reden zou dat zijn.

Eens

Met egel. Van de gekke, laat school zorgen voor een prettige sfeer in de klas. Op dit moment is overstappen naar een andere school nog een gemakkelijke optie.
Loes

knoop

knoop

19-06-2014 om 10:31 Topicstarter

reactie

Eigenlijk heb ik geen klachten over de school. Wij zijn met onze oudste naar deze overgestapt en zijn heel tevreden. De juf zit er zelf ook mee in haar maag dat was wel duidelijk en ik ben er van overyuigd dat ze het beste voor het jochie wil. Ik denk dat ik voorstel om inelk geval naar 3 te gaan met, in overleg, evt met de herfst of de kerst een evaluatie van hoe het gaat. Ik ben er zelf van overtuigd dat het prima zal gaan., maar dan zijn de juffen ook tevreden.

Mijntje

Mijntje

19-06-2014 om 10:46

excuus

Ik heb dit 'excuus' ook eerder gehoord, dat kind sociaal veel beter zou passen bij de andere/lagere groep.
Halverwege groep 3 werd dit kind toch naar groep 4 overgeplaatst, omdat hij ver voor was. Werd geen enkel probleem.

ben het dus eens met Egel.

Tango

Tango

19-06-2014 om 10:59

Laat

Ik vind het behoorlijk laat dat ze hier nu pas mee komt. Ik weet niet in welke regio je woont, maar in sommige regio's begint de zomervakantie al over 2-3 weken, dan is dit toch wel erg kort dag.
Verder lijkt jouw zoon w.s. op mijn zoon toen hij naar groep 3 zou doorstromen. Was ook een rustig teruggetrokken jongetje dat niet mee deed met druktemakers e.d. Maar wel met het verschil dat hij cognitief de overstap ook nog niet aan leek te kunnen. Zoon heeft uiteindelijk gedoubleerd maar dit leverde nou niet echt veel op. In de kleuterklas had hij wel wat meer zelfvertrouwen het jaar daarna, maar in groep 3 daalde dit, mede door de juf die hem niet echt begreep, weer tot het nulpunt.
Ik zou dit dus zeker niet als reden gebruiken om je kind te laten doubleren. Ik zou het wel goed aankijken en als het in groep 3 echt niet gaat, hem evt. van school laten wisselen.
Heeft hij in de huidige groep 2 wel wat contacten? Misschien kun je daar nog eens naar vragen en bijv. deze kindjes eens uitnodigen om te spelen. Kunnen natuurlijk ook best meisjes zijn. Zoon hier was op die leeftijd ook heel geliefd bij de meisjes, juist omdat hij zo rustig was.
Wat zijn de dingen die jouw zoon niet begrijpt van de andere kinderen? Misschien kan je daar nog iets mee, dat je hem dingen uitlegt. Verder vind ik dat juf ook wel iets kan doen in dat haantjesgedrag. Ik herken dat eerlijk gezegd niet zo van kleuters maar daar kan best over gepraat worden op kleuterniveau. Beetje sociale vaardigheden waardoor jouw zoon de andere kinderen ook wat beter begrijpt.

Knoop

Zou ik inderdaad doen. Aansturen op overgaan naar 3 met een evaluatiemoment. En probeer het dan te sturen in de richting van evaluatie en niet zozeer 'door onder voorwaarden/op proef', want het eerste is 'over, tenzij' en het tweede is 'over, mits'.

Zit hij eenmaal in 3, dan zal hij daar hoogstwaarschijnlijk ook gewoon blijven.

Overigens: zowel je zoon als de rest van de klas worden ouder en met een beetje mazzel slijpt dat ook wat scherpe kantjes af van het gedrag van de klasgenoten.

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-06-2014 om 11:24

aap op de schouder

De school is er verantwoordelijk voor dat kinderen zich veilig voelen in de groep. Blijkbaar lukt het de huidige juf niet om jouw zoon die veiligheid te bieden. Ze heeft een aap op haar schouder, en wil er vanaf. En nu zit de aap op jouw schouder. Ik vind dat die aap daar niet hoort. Wat ik zou doen: een heel duidelijk nee zeggen. Natuurlijk ga je je kind niet een jaar laten zitten! De aap moet weer terug op haar schouder. Maar niet vrijblijvend: ik zou er nadrukkelijk de vraag bij stellen hoe de school ervoor denkt te gaan zorgen dat jouw zoon zich prettig voelt in de klas. Jouw zoon is niet het probleem, de groepsdynamiek (of wat dan ook maar) is het probleem. En daar moet de school mee aan de slag.

knoop

knoop

26-06-2014 om 10:12 Topicstarter

update

Hij gaat gewoon naar 3. Wel een evaluatie rond de herfst maar ik ga er vanuit dat het prima gaat. Mocht hij het toch minder goed doen dan kan hij altijd terug naar 2. Alles in overleg. Op naar de vakantie zou ik zeggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.