Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Rara

Rara

12-07-2015 om 10:44

Nog een advies vraag

Ik heb ook vragen over welk advies mijn dochter, nu groep 6 volgend jaar groep 7, gaat krijgen. Waar moet ik aan denken? Ik heb werkelijk geen idee omdat het zo uiteenloopt.

Eind groep 6 had ze de volgende scores:
Rekenen I
Spelling I+
Technisch lezen I+
Studievaardigheden III

Maar begrijpend lezen was midden groep 6 een IV

Wat moet ik daar dan van maken? Los van het feit dat we uiteraard met begrijpend lezen aan de slag gaan.

Bedankt!

Riri

Riri

12-07-2015 om 11:00

tja

Volgens mij heb jij inmiddels al heel veel informatie hierover gehad van ons.

Het is wat het is.

Je kind is goed in rekenen en minder goed in begr lez. Ik zou zeggen mavo/havo brugklas. Prima toch?
Op naar groep 7 en zien hoe ze het daar doet.

Barvaux

Barvaux

12-07-2015 om 15:35

tja

Riri is een beetje kort door de bocht want hier is geen reactie gegeven. Elders wel en daar kun je lezen dat het vooral om begrijpend lezen en rekenen gaat en het eerste zit op mavoniveau en het andere op vwo niveau. Ik zou dus wat gaan trekken aan dat begrijpend lezen en dan kun je zeker zijn van havo.

Riri

Riri

12-07-2015 om 15:41

Barvaux

Niks kort door de bocht. Nog niet erg lang geleden is hier een draadje over geweest, de conclusie was die jij nu geeft, er is daarna niets veranderd, dus ik zou zeggen, grijp terug naar he vorige draadje. En volgens mij zijn er zelfs nog meer draadjes over geweest. Dus ja.

Lynn

Lynn

12-07-2015 om 19:16

andere draadjes

Rara, lees andere draadjes over schooladvies en begrijpend lezen eens door, en dan evt ook de postings van mij.

Als je je kind slim genoeg acht voor vwo oefen dan goed met cito begrijpend lezen. Misschien krijg je dat ook wel naar I, net als bij mij zoon met een III in groep 6 en V in groep 7. Heeft brugklas gymnasium net probleemloos afgerond. Dus zelfs vwo-advies zou nog kunnen.

Het is dus niet zoals Wil zegt dat je kind per definitie minder goed *IS* in begrijpend lezen. Het kan zijn dar je kind tot nu toe minder goed *scoort* op begrijpend lezen.

peertje

peertje

12-07-2015 om 19:52

alles valt of staat

met de oorzaak vh slechte scoren op begrijpend lezen. Hoe is ze in het dagelijkse leven met begrijpend lezen?
Ik kan me je vragen goed voorstellen met zo'n uiteenlopende scores. Beetje vreemd ook omdat je voor rekenen toch ook wel begrijpend moet lezen soms.
En jee, wat hebben sommigen een goed geheugen haha, kan me deze vraag niet eerder herinneren. Zou mij ook niet uitmaken als ie herhaald wordt.

Lynn

Zeker kan dat, de score verbeteren, oefening baart kunst.

Ava

Ava

12-07-2015 om 21:53

Dat begrijpend lezen

wordt heel belangrijk gevonden (advies VO) maar mi is het vooral een trucje. Een trucje dat je kan leren door te oefenen. Ik heb niet het idee dat het wat met intelligentie te maken heeft. Als je denkt dat je de tekst wel door hebt, ga je niet terug naar de tekst bij elke vraag en dan ga je de mist in.

Dus, eerst tekst 1 of 2 keer lezen en bij elke vraag *terug* naar de tekst en de alinea opnieuw lezen. Wat staat daar? Terug naar de vraag, staat het antwoord er tussen of het een kwestie van het minst slechte antwoord eruit halen? Onderdeel van de truc is ook hoe je de vragen tackelt.

Dat oefenen werkt. Hier van een D naar een A. En dat kan volgend jaar toch opeens anders zijn. Daarom blijven we oefenen. Gelukkig is mijn man er en goed in en heeft er de tijd en geduld voor maar anders had ik dat uitbesteed (bijles oid).

Rara

Rara

12-07-2015 om 22:35

Bedankt

Lezen doet ze veel en graag, maar ik heb het idee dat ze begrijpend lezen te snel doet. Daar moeten we dus op oefenen. Het moet er wel in zitten want rekenen was een I, tegen I+ aan, en daarvoor moet je ook goed begrijpend kunnen lezen.

Ik snap alleen niet waarom ze dit maar 1 keer per jaar toetsen terwijl het zo belangrijk wordt geacht. De M7 wordt zo wel heel belangrijk.

Het tempo van het lezen

Door het snel leren lezen, zijn kinderen vaker gefocused op het tempo dan op de inhoud. Daarnaast gaf Ava al aan dat het maken van een test een kunstje is. Er bestaan al meerdere draadjes met tips over begrijpend lezen. Soms is een kind geholpen door met de leerkracht de test na te lopen en de fouten te bespreken. Vaak krijgt een kind een score maar weet het niet wat het fout heeft gedaan. Tijdens een bespreking van een gemaakte test, kan een kind leren hoe het een test wel moet opstarten en waar het op moet letten. Als een leerkracht hier geen tijd voor kan maken, schakel dan een rt-er in totdat je kind het foefje onder de knie heeft.

Je kind heeft mooie scores, maar er spelen meer factoren. Heeft je kind een goede werkhouding? Wonen jullie in de randstad of erbuiten? Vaker hoor ik dat de leerlingen in het Oosten van het land een lager advies krijgen. Dat heeft meer te maken met reisafstanden, absurd eigenlijk. Soms verschilt het per jaar. Ik woon in de randstad. Op de basisscholen hier hecht men veel belang aan de rendement na 2 jaar. ( of het advies overeenkomt met de werkelijkheid, oftewel heeft de bs goed geadviseerd). Een basisschool die het rendement ziet dalen, wordt voorzichtiger in de adviezen. Het lijkt of een bs meer waarde hecht aan rendementen dan aan citoscores.

Als je besluit hulp in te schakelen bij een rt-er, vertel dit niet aan de bs. Een bs kan dit op een negatieve manier meenemen, zo van kind kan het niet alleen en is een ' gevaar' voor het rendement bij te hoog advies. Wil je dat je kind een hoger advies krijgt, zal het in de komende jaren groei moeten tonen.

Rara

Rara

12-07-2015 om 22:58

Oef

Externe hulp inschakelen, is dat echt nodig? Klinkt best overdreven voor een kind dat goed kan leren op de basisschool. Maar misschien moet ik aan het idee wennen.

Concentratie, werkhouding e.d. zijn altijd dik in orde. Het is een serieus meisje dat elke week haar taken af heeft.

Moni

Moni

12-07-2015 om 23:43

Ja, externe hulp

Als je wilt dat je kind persoonlijke hulp krijgt, waar speciaal naar haar verwerking van toetsen wordt gekeken, dan heb je externe hulp nodig. Die ga je op school niet krijgen. Je kunt het wel proberen te krijgen maar in de praktijk blijkt dat het er niet of te weinig is.Er zijn uitzonderingen in onderwijsland. De vraag is of je wilt wachten of jouw kind bij zo'n leerkracht zit.
Met een slim en bereidwillig kind heb je maar weinig externe hulp nodig. Externe hulp kun je soms vinden bij de ouders zelf, bij directe omgeving of vrienden en anders wat verder weg. Bij een simpel probleem kan een slimme buurtpuber met gevoel voor onderwijs voldoende zijn. Anders heb je professionele hulp nodig maar dat kost ook meer.

barvaux

barvaux

13-07-2015 om 04:47

extern hoeft helemaal niet

Koop toetstrainer met begrijpend lezen enbelke dag 10/15 min samen oefenen en vooral veel praten tijdens het oefenen. Dan ontdek je snel genoeg waar het probleem zit als er een probleem is.

Ava

Ava

13-07-2015 om 12:34

Doel

Je kan het zelf proberen maar als je er niet zo goed in bent (of niet genoeg geduld of tijd in huis hebt) dan kan je bijles overwegen. Het doel is toch dat je kind die vaardigheid leert verbeteren? Dan is het linksom of rechtsom om 't even hoe je dat voor elkaar krijgt? Als het maar gebeurt, toch. Soms willen kinderen niets van hun ouders aannemen en dan kan het ook prettig zijn als een ander dat oppakt met je kind. Als er niemand in de nabije omgeving is die dat kan en wil, dan maar via bijles.

barvaux

barvaux

13-07-2015 om 15:35

ava

Ja soms hebben kinderen niet zoveel te willen denk ik dan altijd maar. Kinderen met dyslexie hebben dat al zeker niet en moeten anderhalf jaar lang fors aan de bak thuis, elke dag, dus hulp van buiten is dan in verhouding heel duur. Ik zie het dan als tandenpoetsen of douchen of zo: even tien minuutjes samen begrijpend lezen. Als je dat al niet kan verkopen aan je kind dan kun je je kind altijd nog omkopen (geld hoeft dan niet naar buitenshuisbegeleiding).

Ava

Ava

13-07-2015 om 17:36

Barvaux

Mijn kind liep achter met taal. En dat hield in een jaar lang bijles en elke dag oefenen. Daarin had mijn kind niet zoveel te willen. Maar of kind iets leert van jou, van een ander of van de bijlesleraar, dat maakt mij niet uit, als het maar gebeurt. Er zijn kinderen die dat echt niet thuis willen en dat levert (te) veel strijd op.

Omkopen met geld, hier werkt het niet jammer genoeg. Ja, misschien even maar dan is na een paar keer al uitgewerkt.

Welke hulp voor begrijpend lezen

Natuurlijk kan een ouder met kind zelf aan de slag, nadat duidelijk is waar het kind de mist in ging.
Een cito-toets is niet helemaal te vergelijken met de toetsen van een toetsen-trainer want de officiële toets bestaat uit een aantal teksten die in een bepaalde tijd gemaakt moeten worden. En dat geeft snel stille stress. Thuis een toets maken, gaat wat ' gemoedelijker', maar een externe is bekend met de valkuilen en komt daarom met handige tips door herkenning op basis van het werken met meerdere kinderen.
Nadat een externe een paar keer met je kind gewerkt heeft, kan je ervoor kiezen het trainen zelf te begeleiden.

Te laag ingeschat

Ik vind dat de meeste mensen deze score te leeg inschatten. ik zou toch denken dat je met dit advies hoogstens vwo kan gaan doen. Ik zelf zit op het gymnasium en had en gelijke score als uw kind. Uiteindelijk kijken ze naar je entree toets en word daar grotendeels het niveau van uw kind op gebaseerd. Dus als uw kind hoog scoort op de entree toets (tussen de 90 en 100%) kan ze zeker naar het vwo. Misschien ook handig om te weten: rekenen en begrijpend lezen zijn het belangrijkst. ik zie dat uw dochter al een I heeft voor rekenen dus dat is erg knap van haar. Spelling is ook heel goed! ik zelf stond een III voor spelling maar toch zit ik al een aantal jaar op het gymnasium en met mij gaat het prima. ik zou vertrouwen hebben in uw kind want als ze zo door gaat krijgt ze zeker geen laag niveau. (en al helemaal niet vmbo zoals sommigen zeggen)!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.