Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niveau onderhouden

Een vraag: dochter heeft VMBO-K afgerond met 2F voor Nederlands. Nu zit ze op MBO-3, krijgt Nederlands met als doel 2F te behalen. Het dringt nu pas tot me door dat het geen wonder is als ze zich verveelt en het heel gemakkelijk vindt. Talen zijn wel haar sterkste kant, rekenen niet, dus daar blijft 2F een probleem.
Wat doen kinderen op MBO 2-3 aan Nederlands? Is het echt 2-3 jaar herhaling van dezelfde stapjes, alleen maar om het reeds behaalde niveau te onderhouden?

Tsjor

Barvaux

Barvaux

01-05-2015 om 10:30

Goeie vraag, ik up hem even.

Het is inderdaad zo dat je op het VMBO 2F moet halen op rekenen en taal en op MBO2 en 3 ook.

Realiseer je je wel dat 3F op MBO4 al voor grote problemen zorgt? Je kunt dat niet op MBO3 ook al vragen.

Mijn zoon op vmbo-basis, brugklas heeft bijv hele makkelijke woordjes bij Nederlands, tja daar kan ik mij wel aan ergeren maar je hebt altijd vakken waar je moeite mee hebt en vakken die je makkelijk af gaan. Daarom is het een goed idee om meer vakken op niveau te geven. Iets wat op MBO3 natuurlijk nog minder wordt gedaan: hup naar diploma.

tsjor

tsjor

01-05-2015 om 22:26 Topicstarter

2-3 jaar voor niets?

Blijft toch vreemd, dat leerlingen dan 2-3 jaar voor niets moeten leren? Ik kan me ook voorstellen dat je een eenmaal bereikt niveau af hebt en dat je dan bij Nederlands bijvoorbeeld meer vakgerichte taken gaat uitwerken.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

02-05-2015 om 21:16

tsjor

Volgens mij is dat Nederlands nu niet het belangrijkste wat je leert op een MBO3 opleiding dus ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je dit nu zo'n probleem vindt. Mijn zoon was dolblij toen hij hoorde dat hij bij Werktuigbouwkunde op de HBO maar een week of 7/8 Engels krijgt. Hij dacht veel meer en ik denk dat hij daar vooral vakjargon krijgt dus dat het wel mee valt. Op een MBO3 verwacht ik ook vooral vakken die met je beroep te maken hebben. Je hebt op het VMBO al laten zien dat je Nederlands als taal beheerst en veel verder hoef je dus niet te komen voor een MBO3 opleiding net zoals mijn zoon dus geen vier jaar lang Engels hoeft te leren.

tsjor

tsjor

03-05-2015 om 09:43 Topicstarter

Theoretisch

Theoretisch heb je gelijk. Maar op een MBO-3 worden leerlingen en scholen afgerekend op het nog een keer behalen van een bepaald niveau voor Nederlandse taal en rekenen. Het 2F-niveau. Dat zijn landelijke toetsen. en scholen zijn doodsbenauwd dat leerlingen daar niet voor slagen. Dus komen er lessen, gericht op dat 2F-niveau. Wat leerlingen dus al behaald hebben. Maar ze moeten het kunstje nog een keer doen. Het zou mooi zijn als dat 2F-doel weggehaald wordt, want dan kun je vakgericht met taal (en rekenen) gaan werken: eens behaald blijft behaald, zoiets.
Voor VMBO-t geldt 2F, maar MBO-4 3F, dus die leerlingen hebben nog een doel, een tandje hoger (en best pittig).
Ik weet niet hoe het met het HBO zit: HAVO/VWO moeten al afsluiten met 3F. Ik weet eigenlijk niet of zoon (HBO) nog een toets Nederlands heeft moeten doen. Ik geloof niet dat hij ooit Nederlandse les heeft gehad. Anders zou je daar hetzelfde probleem hebben: 3F al behaald op HAVO/VWO en nog een keer moeten behalen op HBO.De leerlingen die van HAVO/VWO naar MBO-4 gaan hebben wel hetzelfde probleem: niveau al behaald en dan nog jarenlang les krijgen om het zelfde niveau nog een keer te behalen.
Voor Engels ligt dat anders.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.