Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

NIO, wel of niet laten doen, groep 8

Mijn jongste dochter zit in groep 8 en ondertussen hebben we het voorlopig advies gekregen. Het voorlopige advies is Havo/VWO. Ze haalde een percentiel van 93. Prachtig natuurlijk.

Het voorlopige advies is overigens gebaseerd op plaatsing op de middelbare school in het dorp. Vanwege slechte ervaringen in het verleden met onze oudste dochter gaat jongste niet naar de middelbare in het dorp maar naar de middelbare in het stadje even verderop (waar de kinderen in het dorp na 2 jaar ook naar toe moeten want geen Havo/VWO opleiding vanaf het derde jaar in het dorp).

Op de middelbare waar jongste naar toe gaat splitsen ze de kinderen direct al. Daar heb je dus Havo brugklassen en VWO brugklassen.
Wij willen graag dat jongste op het VWO begint (en dat moet geen problemen opleveren). Echter nu zijn we bang dat de NIO test roet in het eten gaat gooien. De NIO test is niet verplicht. Bij onze oudste (en ik hoor het veel vaker) was de NIO totaal afwijkend van het advies op basis van (toen nog) de CITO eindtoets. Dat lag echt mijlenver uit elkaar.

Wie heeft hier nog meer dezelfde ervaring? Dat de NIO test en de CITO eindtoets een totaal ander beeld geven?
Ik vraag me namelijk af of de NIO straks niet tegen jongste gaat werken. Als er uit de NIO een ander advies rolt, krijgt zij misschien niet het advies van de basisschool die er op basis van de CITO entreetoets (en het LVS) zou moeten volgen.


Margret

Margret

25-11-2014 om 09:11

overleg eerst op school

Overleg eerst eens op school: wat doen jullie met het advies als de NIO verkeerd uitpakt? Dan weet je wat je te doen staat. De NIO van veel kinderen uit de klas met veel leerkrachtenproblemen van mijn oudste dochter viel bij heel veel kinderen lager uit. Geen idee wat de reden is maar het meisje wat al jaren beste in haar klas is op het atheneum had een taalscore van ver onder mavo. Mijn dochter had ook een enorm verschil tussen de twee delen en daardoor een lagere score dan verwacht, veel lager dan de cito.

Ik hoorde van een school die de NIO standaard op 10-15 punten lager verwacht dan een IQ test (en dat klopt wel met de ervaringen die ik heb).

neteret mut

neteret mut

25-11-2014 om 09:12

jaren geleden

maar mijn ervaring was meer dat de nio ofwel een gelijkaardig beeld gaf of juist hoger uitkwam (meerdere kinderen)

vandaag!

Grappig, mijn dochter in groep 8 heeft vandaag de NIO op school. Overal hingen blaadjes met "stilte NIO!" en er was een psycholoog in de klas aanwezig. Dochter werd hier wel een beetje stil van en ook wel nerveus dus ik hoop dat het goed gaat.

Ik kan alleen vertellen dat bij het zoontje van mijn zus een score uitkwam van 138 maar niet harmonisch. Performaal (het rekenen) was hij beter in dan op de taalonderdelen. Het LVS liet een A zien op rekenen en begrijpend lezen en een B voor spelling. De NIO kwam dus bij hem veel hoger uit dan het LVS.
Maar volgens mij hoor ik dit wel vaker hoor, dat de NIO hoger is dan het LVS (cito)

Evanlyn

Evanlyn

25-11-2014 om 09:38

hier

zijn om bepaalde redenen bij één kind twee IQ tests gedaan: WISC en NIO. Er kwam tot op de punt nauwkeurig hetzelfde uit. Niet dat het veel zegt hoor. In de tweede klas gaan ze puberen. Het kind dat een vast doel voor ogen heeft, is opgestroomd en nu een van de besten van de klas, onlangs een matige CITO. Allerlei mensen met hoge NIO's en CITO's vallen af wegens drugsgebruik, problemen thuis, heftig puberen, noem maar op. Ik ben dus steeds minder overtuigd van het nut van tests. Ze zijn alleen handig om je kind daar geplaatst te krijgen waar jij vindt dat het thuishoort.

Overigens kan je ook privé een NIO laten doen in Utrecht. Dan hou je de uitslag voor je als hij tegenvalt. Of een WISC, die is op meer plaatsen verkrijgbaar en heeft een iets betere reputatie qua nauwkeurigheid. Het kost je wel 300 à 400 euro en je weet niet of school de uitslag wel gaat verwerken in een hoger advies. Je kan er ook direct mee naar de middelbare school gaan. Ook daar weet je natuurlijk niet of ze het accepteren. Maar in elk geval kan het je dan niet schaden, want als het slecht is zeg je niks.

Mijn kind is na een HAVO brugklas alsnog naar een VWO tweede klas gegaan. Ik had mijn twijfels over de schoolkeuze, juist omdat er geen kansklassen waren op die school. Daar zou ze trouwens misschien niet eens in terecht zijn gekomen, want ze had echt (net) een HAVO advies en geen HAVO/VWO advies. Maar achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb, want ze past echt op die school en ze heeft het toch mooi gered. Nu gaat ze als een speer op het VWO.

Pind@

"Bij onze oudste (en ik hoor het veel vaker) was de NIO totaal afwijkend van het advies op basis van (toen nog) de CITO eindtoets. Dat lag echt mijlenver uit elkaar."

Hoe ver lagen die scores uit elkaar en werd het advies toen bijgesteld?

pind@

pind@

25-11-2014 om 10:12 Topicstarter

Poldep

De score van de oudste van de CITO was 548 (ruime VWO score) en de NIO gaf VMBO kader/TL aan.
Ik zal inderdaad ook eens op school gaan vragen wat ze met de uitslag van de NIO toets gaan doen voordat ik me zorgen maak over het eventuele aangepaste advies.

Midden groep 8 cito

Nu de Cito Eindtoets naar eind april is verplaatst wordt de midden groep 8 Cito (die er vroeger volgens mij niet was) belangrijk. Ik zou dus eerder aandacht geven aan die midden groep 8 Cito door eventueel de minst goede onderdelen van je dochter te oefenen.

skik

skik

Onze middelse dochter heeft vandaag de NIO. Op de informatieavond van groep 8 is ons verteld dat de NIO zeer serieus wordt genomen. Vorig jaar was er een jongen die een echte C-leerling was maar op de NIO een score had van 125. Hij kreeg een Havo/Vwo advies en zit nu in de kansklas VWO. Zo kan het dus ook.

Hier ook ervaring mee

Bij mijn zoon: ruim Havo/VWO advies bij de Cito en maar net VMBO-T bij de NIO. Bij Cito hoger scoren op rekenen dan bij taal en bij NIO precies andersom.
De NIO werd overigens klassikaal afgenomen in de VWO/havo-brugklas om van de twijfelgevallen te bepalen of ze beter over konden gaan naar 2 Havo of naar 2 VWO. Als de NIO de overgang had bepaald hadden de meeste uit de klas moeten afstromen naar een VMBO-T, dus de school heeft de NIO uitslag voor die klas verder genegeerd.

Linda K

Linda K

25-11-2014 om 11:52

Hier

Hier voor beide zoons grofweg dezelfde score als op de WISC. Een paar puntjes lager door plafondeffecten en versnellingen.

Ik hoor inderdaad heel wisselende verhalen over de NIO. Volgens mij is het een heel ander soort test, dus het is niet gek dat er verschillen optreden met bijv. de WISC, maar wat ik hier lees van VWO naar VMBO lijkt me wat ver gaan.

VO-moeder

VO-moeder

25-11-2014 om 12:42

en hier

Mijn dochter had (muv 1 x een b voor woordenschat) vanaf groep 3 allemaal maar A's gehaald. School had het over versnellen, meer uitdaging etc, 2 talig VWO etc etc. tot de uitslag van de NIO. Alle leerlingen van de 2 groepen 8 (zonder uitzondering) hadden een nivo lager dan de Cito uitslagen en dus kreeg mijn dochter een HAVO-VWO advies. Mijn dochter had op 1 onderdeel van de NIO dus echt VMBO-t gescoord.

na een zeer lang gesprek over het dubbel laten tellen van de NIO etc etc waar de directeur van de basisschool het niet mee eens was en een hoop gedoe, is het advies van mijn dochter en nog 3 anderen bijgesteld naar boven waardoor zij dus naar het gymnasium kon. Dit was op verzoek van het VO. Vonden NIO uitslag minder belangrijk gezien haar LVS.

Ik zou mn aan de VO school vragen wat ze met de NIO doen op het moment dat het tegenstrijdig is aan haar LVS en schooladvies.

VO moeder

gemaakt!

Dochter is zo juist weer naar school gefietst en volgens haar ging het best goed. Er waren 6 onderdelen met tijdsdruk. De psycholoog was erg aardig en er was voldoende uitleg over wat ze moesten doen. Dochter heeft alle opgaven kunnen maken en ze had er een goed gevoel over. Dus laten we hopen dat het allemaal meevalt

Wie weet hoe lang het duurt voordat de uitslag bij de school binnen komt? School wil hier niks over kwijt.

Off topic, uit elkaar liggen van scores (Entree en eindcito)

Bij onze zoon lagen zelfs de entreetoets van groep 7 en de eindcito van groep 8 zo er uit elkaar..
Entree scoorde hij volgens zijn juffen VMBO basis, misschien kader, eindcito was 543. Best groot verschil voor een toets van dezelfde makers.

vlinder72

vlinder72

25-11-2014 om 14:53

Of andersom Petuut

Zoon scoorde op de cito entree een havo score. Op de eind cito nog net VMBO kader. Ik heb echt een hekel aan die toetsgekte. Leuk voor kinderen die hier stabiel op scoren (zoals mijn dochter) maar een ramp voor mijn zoon.

Pind@

"De score van de oudste van de CITO was 548 (ruime VWO score) en de NIO gaf VMBO kader/TL aan."

Jeetje, dat is echt een heel groot verschil. Is je kind wellicht een hele harde werker en dus een over-presteerder? Of is er iets anders aan de hand? 548 is natuurlijk wel heel hoog! Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe het met je kind nu gaat? Had de Cito of de NIO gelijk?

hier lage nio hoog lvs en VWO+

Mijn zoon rolde prima door het basisonderwijs, was vanaf begin echt een VWO kind. Ook de entreetoets in 7 bevestigde dat.
In 8 kwam echter de NIO en daar scoorde hij voor zijn doen buitengewoon laag op, op echt alles, behalve op begrijpend lezen. Net aan VMBO T.

Dat was wel even schrikken en eigenlijk door niemand te verklaren. Hij voelde zich prima op de toetsdagen

Het schooladvies bleef onverminderd VWO, de IB'er en juf beschouwden beide de NIO niet als representatief.
Maar middelbare scholen vroegen uiteraard wel om een toetsuitslag!

We hebben hem ingeschreven bij de middelbare school van zijn keuze, een tweetalig Atheneum, mét die NIO, het VWO advies van school en een overzicht van zijn hele leerlingvolgsysteem vanaf groep 3 (behalve op spellen niets dan A's).
De juf heeft nog toegelicht waarom ze hem als VWO'er zag, behalve resultaten ook interesses en houding.
En hij is gewoon aangenomen zonder enig voorbehoud (geen dakpanklas, alleen dit niveau).

Tot nu toe (brugklas) gaat het heel erg goed op de nieuwe school, hij heeft (behalve op gymnastiek ) nog niets onder de 8 gehaald en ik kan nou niet zeggen dat hij zich overmatig inspant.

Ik denk dat het van belang is bij een evt tegenvallende NIO dat het schooladvies daar niet door beinvloed wordt, anders zou toelating op een VO wel erg lastig kunnen worden. Dus het is de vraag of ze op school genoeg 'zeker' zijn van je kind. Dat is veel belangrijker dan de toets.

Linda K

Linda K

25-11-2014 om 18:17

korenbloem

Begrijpend lezen is geen onderdeel van de NIO. Het is een intelligentietest, geen CITO-aanverwante.

onder andere

Linda, één onderdeel van_NIO is intelligentie (performaal en verbaal), een tweede onderdeel is begrijpend lezen/rekenen/technisch lezen/spelling en het derde onderdeel is positieve of negatieve faalangst en sociaal wenselijke antwoorden in die context.

De uitslag laat alle onderdelen zien en daaruit rolt 1 schooladvies.

Dacht je dat ik dat verzonnen had over de NIO uitslag ?

Linda K

Linda K

25-11-2014 om 20:06

korenbloem

Ik denk dat je je vergist. Dat denk ik nog steeds. De NIO zelf is alleen het intelligentiedeel. De rest zijn aanvullende testen die verder niets met NIO te maken hebben. Wij hadden bijvoorbeeld de schoolvragenlijst als aanvullend onderzoek. Dit verschilt per bureau dat de NIO afneemt, maar begrijpend lezen en andere schoolse vaardigheden zijn GEEN onderdeel van de NIO, net als het sociaal-emotionele onderzoek dat niet is.

Korenbloem

Huh?

Dit komt van de site van de NIO zelf:

De NIO bevat 6 onderdelen, die vragen naar inzicht op het gebied van taal (drie onderdelen), rekenen (twee onderdelen) en ruimtelijk inzicht (één onderdeel).

Ik weet niet over welk onderzoek jij het hebt, maar het klinkt niet als een NIO zoals ik hem ken...

trouwens

Wat het intelligentietest onderdeel van de NIO betreft, die was bij ons dus ook niet representatief
Op de WISC test, later maar in t zelfde jaar, kwam kind zijn verbaal iq 25 punten hoger uit.
Dat is bij IQ testen best een groot verschil haha.

!?

Nou, het gaat me te ver om de uitslag te anonimiseren anders zou ik een foto plaatsen maar ik pakte de brief van destijds even en er staat toch echt, na een overzicht van precies die onderdelen die ik noemde,
"Perspectief gebaseerd op de NIO 2004" en dan dus de uitslag.
Op de toetsdagen was het ook alleen maar 'vandaag NIO'. In de communicatie ook steeds.
Dus wat was dat dan voor versie!? NIO gemixt met iets dat niet nader is genoemd!?

Weten jullie ook niet dus slechte vragen

Linda K

Linda K

25-11-2014 om 20:38

korenbloem

Hier hadden we een rapport met de uitslag van de NIO, de uitslag van de SVL en het schooladvies gebaseerd hierop (van het onderzoeksbureau, niet van school). Het was dus gelukkig wel wat duidelijker dan bij jullie.

Als ik jou was zou ik er niet te veel van wakker liggen. Het gaat tenslotte maar om de naam van het onderzoek. Ik neem aan dat je wel wist wat het onderzoek zou inhouden. De enige reden dat ik wilde uitwijzen dat de NIO alleen een intelligentietest is, is dat verwarrend kan zijn voor de deelnemers in dit topic.

Barvaux

Barvaux

25-11-2014 om 22:39

Ik herken het als een Nio plus drempelonderzoek al ken ik dat sociale deel dan weer niet.

pind@

pind@

26-11-2014 om 09:16 Topicstarter

Poldep

Ik kan je wel uit de doeken doen waar oudste dochter nu zit, maar dat heeft (helaas zou ik bijna zeggen) niets te maken met CITO NIO oid. Het gaat nu beter met haar (na een heel vervelend jaar) dus dat ze niet op haar niveau zit, dat boeit minder.

Ik ga deze week even langs de meester op de basisschool van jongste om te vragen wat ze met de uitslag van de NIO gaan doen.
Wordt vervolgd dus.

Mieke

Mieke

26-11-2014 om 09:28

NIO

Is die NIO regio gebonden?

Ik woon in een best wel grote stad maar ik heb nog nooit gehoord dat scholen NIO's afnemen. Alleen de cito. Ik zie ook nergens bij VO scholen de NIO staan en welk resultaat ze verwachten.

Nu zijn er hier ook geen wachtlijsten en willen scholen ook nog wel luisteren naar de basisscholen geloof ik. Zo verprutste mijn zoon vorig jaar zijn eind cito (uitslag 530) maar is hij toch gewoon toegelaten op een mavo/havo klas. De juf moest wel bellen om het uit te leggen. Hij hoefde geen extra toetsen of testen doen.

linda

Ja, je hebt gelijk, het maakt ook niet uit.
Maar ik was even in de war vanwege de comm die op onze basisschool kennelijk niet goed is gegaan...
Zal het onthouden voor als zoon 2 aan de beurt is

VO moeder, ben je wat wijzer geworden?

hier ook veel verschil

Bij mijn dochter heeft de school in groep 7 de NIO afgenomen, dat was dat jaar voor het eerst, ze wilden deze test misschien standaard gaan invoeren. Maar daar hebben ze vanaf gezien, hij was erg slecht gemaakt door bijna de hele klas (kwam niet overeen met verwachtingen). Mijn dochter had een score van 99 op de entreetoets, 548 op de eindcito en op die NIO scoorde ze op het symbolische deel praktijk/kader! (op verbaal wel ruim vwo) Ze zit inmiddels in 5vwo nt/ng. Dus, die nio, die vind ik maar raar.

wachten..

Hier wachten we op de uitslag.
Wie weet of het heel ingewikkeld is voor zo'n psycholoog om die scores te berekenen? Of gaat dat heel snel met de computer?
En de juf vertelde ook nog deze week dat die NIO heel zwaar meetelt..

poldep

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie gaat, maar wij kregen 2x de uitslag van de NIO (afgenomen begin november) pas na de kerstvakantie bij het definitieve adviesgesprek. Als een konijn uit de hoed, zeg maar. Volgens mij had de school de uitslag dan heus al langer, maar wij kregen hem echt niet eerder.

Ik zou het even navragen op school, wanneer je de uitslag precies kunt verwachten...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.