Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder

Moeder

26-05-2014 om 12:00

Nio vs Wisc

Vorige week heb ik weer eens wat nieuws geleerd. Het schijnt dat men er op VO scholen, in ieder geval die waar mijn kind staat ingeschreven, rekening mee houdt dat een wisc gemiddeld 10-20% hoger uitvalt dan een NIO.

Bij wiens kind klopt dit en bij wiens kind niet? Het verschil tussen die twee (maar de tijd tussen die twee was meer dan 2 jaar) was hier 18%.

Odile

Odile

26-05-2014 om 12:46

hier

Wisc 112 (verbaal 104/performaal 118)
Nio 97 (verbaal 107/performaal 84)
Kind is dyslectisch, maar dat zou niet van invloed moeten zijn op de uitslag van de beide tests. De tests zijn ongeveer een jaar na elkaar afgenomen (wisc eerst).

Sandra

Sandra

26-05-2014 om 12:47

interessant

Want volgens mij nemen veel scholen Nio erg serieus.
Hier een groot verschil, precies weet ik niet meer, maar scoorde zeker 20 punten lager dan zijn laagste score op wisc, en nog veel meer met zijn hoogste score op wisc. Wel versneld, dat zou uitmaken.

Angela67

Angela67

26-05-2014 om 12:51

omstandigheden

nio wordt vaker klassikaal afgenomen, wisc vaker in rustiger omstandigheden - tenminste, dat argument heb ik wel eens voorbij zien komen. Hier alleen wisc-ervaring, geen nio
gr Angela

Hadewich

Hadewich

26-05-2014 om 13:05

Eh...

Hier een score van 113 op de wisc en 126 met nio. Maar kind had geen klik met de testafnemer van de wisc, en testafnemer kon geen hoogte krijgen van mijn kind. Dus die wisc-uitslag klopt waarschijnlijk niet.

hier

kind 1: WISC: 145 (met 7 jaar), NIO in groep 8: 144 (met 10 jaar)
kind 2: WISC: >145 (met 6 jaar), NIO in groep 8: 142 (met 9 jaar)

Bij de oudste heel weinig verschil dus.

Bij nummer 2 weet ik het verschil niet. Bij de WISC zeiden ze alleen dat de score 'ergens boven de 145' was, maar konden/wilden/mochten ze dat niet nader specificeren. Omdat hij de maximale score op meer dan de helft van de subtesten haalde, vermoed ik dat hij nog best een eindje boven die 145 zat.

Ik begreep verder nog dat de NIO niet gecorrigeerd wordt naar leeftijd en dat een jonge leerling dan al gauw wat lager scoort.

Hadewich

Hadewich

26-05-2014 om 13:10

Jippox

"Ik begreep verder nog dat de NIO niet gecorrigeerd wordt naar leeftijd en dat een jonge leerling dan al gauw wat lager scoort."

Oh? Dus de nio-uitslag van mijn versnelde kind in de brugklas zou dus nog hoger kunnen liggen dan de 136 die hij haalde? Dan ben ik nu toch erg benieuwd naar wat hij met de wisc zou halen...Die heeft hij nooit gedaan en er is nu geen noodzaak om het te testen.

Nou en?

Waarom worden NIO en Wisc vergeleken? Het zijn echt twee verschillende toetsen.
Waarom hechten jullie waarde aan die getallen?
Het zijn geen thermometers.

hadewich

Wat ik heb begrepen is dat de NIO genormeerd is voor 11 jarigen. Als je kind (veel) jonger is bij afname heeft dit dus invloed op de uitslag. Bij een WISC wordt er gecorrigeerd op leeftijd maar bij een NIO dacht ik niet.

Hadewich

Hadewich

26-05-2014 om 13:25

Jippox en M. Lavell

Jippox: mijn kind was 11 toen de nio werd afgenomen, dus precies de goede leeftijd.

M. Lavell: we weten dat ons kind behoorlijk hoog scoort en dat is in feite genoeg. Verder is het gewoon nieuwsgierigheid.

Moeder

Moeder

26-05-2014 om 13:40

Miriam

Het is dus wel degelijk van belang als een school een wisc test van tafel schuift onder het mom van dat die toch veel te hoog uitkomt en dat ze alleen maar naar de NIO mogen kijken als het om toelating gaat.

Onzin

Maar daar ligt precies mijn punt. De ene onzin duikelt hier over de andere. Van wie 'mogen' ze alleen naar NIO kijken? Waar staat dat?

Intelligentietesten tellen sowieso niet mee bij toelating. Nou ja, dat was eens ivm het rugzakje. Dat zou er nu inmiddels niet meer toe moeten doen (iq is een gegeven betreffende gezondheid!). Schoolvorderingstesten wel. NIO en Wisc horen daar niet toe.

Moeder

Moeder

26-05-2014 om 14:57

toch wel

Als het aankomt op het grensgebied tussen praktijkonderwijs en LWOO wordt er alleen gekeken naar de NIO, dit omdat de WISC standaard veel te hoog uitvalt.

Waar staat dat?

Maar waar staat dan dat dat moet? Waar beroept de school zich op anders dan 'zo doen we dat nu eenmaal'?

NIO noemt zich wel intelligentietest, maar berekent geen IQ
Wisc wel.

In de landelijke criteria voor Pro wordt IQ genoemd.
Niet de uitkomst van NIO
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-krijgt-mijn-kind-praktijkonderwijs.html

Moeder

Moeder

26-05-2014 om 15:32

Klopt

Maar er wordt geen WISC gedaan maar een NIO om dat IQ te bepalen. Overigens komt er wel degelijk een IQ cijfer uit de NIO.

Kijk eens

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-15096.html#d29576e104

Lijst met instrumenten en uitkomsten etc.

NIO en Wisc worden beiden gebruikt, maar zijn niet zomaar inwisselbaar.

Aan NIO wordt categorie IV gegeven

Categorie IV: 70 percent of meer van de respondenten vonden dit instrument niet geschikt of bruikbaar voor potentiële LWOO- dan wel PrO-leerlingen en/of de analyse van de gegevens uit het landelijke databestand geeft aan dat aan het gebruik van dit instrument bij de doelgroep(en) zeer negatieve effecten kleven die van dien aard en omvang zijn dat het gebruik van dit instrument bij de onderhavige doelgroep ernstig ontraden moet worden.

Moeder

Moeder

26-05-2014 om 15:55

ja en dus

Volgens jouw laatste link heeft de NIO voor LWOO categorie I.

Hoe val ik tussen wal en schip

Eh... ja, maar voor Pro categorie IV.

Dat betekent dat de test juist niet geschikt is voor het grensgebied tussen LWOO en Pro

Hoe is het met de rest van de toetsen? Wijzen die ook op Pro?

Moeder

Moeder

26-05-2014 om 16:36

gaat het niet om

Daar gaat het niet om, het verbaasde mij dat ze dus juist bij de beoordeling van LWOO en de eventuele verwijzing naar PRO nooit naar de WISC kijken in het samenwerkingsverband van de school waar ik op doelde. Een andere school, in een heel ander samenwerkingsverband hecht juist meer waarde aan de WISC bij toetsuitslagen die wijzen op verschillende richtingen.

Vreemd ja

Ja, dat is gek. Maar dat mag wel. Het is in feite de kern van de vrijheid van onderwijs.
Tegelijkertijd kun je je juist over dit soort zaken wel in bezwaar en beroep en tellen opvattingen van de beroepsgroep als geheel wel degelijk mee. Dat commentaar is niet voor niets opgenomen in de regelgeving.

De vraag is dan waarom er nooit naar WISC gekeken wordt. Het instrument is toegestaan én het wordt in zijn geheel als beter passend beoordeeld (voor LWOO én Pro, dus ook voor het grensgebied).

Eerder schreef je:"in ieder geval die waar mijn kind staat ingeschreven, rekening mee houdt dat een wisc gemiddeld 10-20% hoger uitvalt dan een NIO."
En dat klopt, maar dat is precies de kritiek op NIO en waarom men het als minder geschikt beschouwt. Maar als het samenwerkingsverband juist doelt op het eerder/makkelijker verwijzen (we nemen de minst kritische test) om zichzelf te ontzien, dan houdt men toch werkelijk te weinig rekening met de consequenties voor de leerling.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.