Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nio-uitslag valt lager uit dan schoolvorderingen/prestaties. Wat nu?

Goedemorgen,

Mijn dochter zit op het speciaal basisonderwijs vanwege pdd-nos/autisme. Toen ze 5 jaar oud was is een IQ-test afgenomen, dat was toetertijd 105. Ze zit nu in haar laatste schooljaar en afgelopen maandag kregen we de uitslag van de NIO-toets. Daar kwam uit dat ze op VMBO-K-niveau zit. Ik ben daar niet ontevreden over, laat dat helder zijn, want ik ben hoe dan ook trots op haar. Maar als we naar de grafieken van haar schoolvorderingen kijken, vind ik dat niet (helemaal) stroken met de NIO-uitslag. Zie hieronder:

Leerjaar 7 Technisch lezen: tussen HAVO en VWO. Leerjaar 8: VMBO-GT (oftewel mavo)
Leerjaar 7 Spelling: VWO. Leerjaar 8: tussen HAVO en VWO
Leerjaar 7 Begrijpend lezen: HAVO. Leerjaar 8: VMBO-GT (mavo)

Naar mijn idee keurige resultaten 'ondanks' het autisme. Ik heb haar niet 'gepusht' oid, dit heeft ze te danken aan haar eigen motivatie en leergierigheid. Het rekenen gaat haar echter helemaal niet goed af, dat is en blijft een zwakke plek. Ik had dit als kind ook, dus ik denk dat ze dat van mij heeft. Met rekenen zit ze op praktijk-niveau...

Ik begrijp heel goed dat deze lage rekenscore bovenstaande prognoses naar beneden trekt, maar ik had eigenlijk wel ingeschat dat ze dan in elk geval VMBO-GT zou kunnen doen, eventueel met bijles op het gebied van rekenen.

Enerzijds wil ik het advies van de leerkrachten op basis van de NIO-score niet eigenwijs wegwuiven met het risico dat ze straks op haar tenen moet lopen, want dat wil ik absoluut niet. Ik vind het belangrijk dat ze met veel plezier naar school gaat, zoals ze nu ook altijd heeft gedaan. Ik ben geenszins een moeder die haar kind per se op HAVO wil plaatsen terwijl het advies anders is. Maar ik wil ook niet dat ze met veel vakken onder haar niveau moet gaat leren, enkel omdat ze een flinke zwak heeft voor rekenen. De grafieken liegen er toch ook niet om, neem ik aan? En de NIO-toets is toch een momentopname. Maar het lijkt wel of deze vorderingen opeens niet meetellen.

Kan iemand mij adviseren? Alvast bedankt!

Dalarna

Dalarna

08-01-2014 om 12:47

Tja

Enkel een zwak voor rekenen? Je weet toch dat ze voor mavo een behoorlijk hoge score moet halen op de rekentoets en een beetje bijles is echt niet voldoende om een kind van praktijkniveau even drie niveau's omhoog te krijgen naar mavo?

Het kan zijn dat rekenen niet voldoende voorspelling is voor wiskunde maar ik vind dat gat toch wel heel erg groot. Waarom heb je geen bijles gezocht voor de afgelopen jaren voor wat betreft rekenen?

Wat waren de scores voor rekenen want je geeft nu wel leuk de spelling, begrijpend lezen etc scores op maar ik mis het rekenen of bedoel je dat dat dus in groep 7 en 8 praktijkniveau was? Waarom zet je dat er niet bij in dat rijtje? Was het alleen rekenen of was er nog iets uitgesplitst in soorten rekenen?

Dalarna

Dalarna

08-01-2014 om 12:49

Oja

Overigens is het niveau van de rekentoets op het hele VMBO gelijk dus niet hoger bij mavo maar het wiskunde is er natuurlijk wel zwaarder.

pooh bear

pooh bear

08-01-2014 om 13:19

Hier

Hier ook een dochter die op verschillende onderdelen verschillend scoorde op de basisschool. Begrijpend lezen en woordenschat zatten op vwo nivo spelling heel erg laag (dyslexie) en rekenen op basis.
Ze heeft ook een disharmonisch iq.
Zij heeft als advies kader/tl gekregen. En hiermee zijn we op verschillende scholen wezen kijken. En daar is ons verteld dat rekenen en wiskunde wel een probleem zou kunnen worden. En dat wiskunde toch een verplicht examenvak is waarbij je toch een 5 moet kunnen halen om tw kunnen slagen. Helaas zijn er geen scholen (voorzover ik weet) waar je vakken op verschillende Nivo's kan doen. Want er zijn veel meer kinderen met dit probleem. Mischien kam je een school vinden met een gemengde brugklas?
Overigens doet mijn dochter nu gemengd theoretisch en het gaat best goed. Zoals voorspelt vind ze rekenen en wiskunde moeilijk maar ze staat voor allebei een voldoende.

Karina74

Karina74

08-01-2014 om 13:20 Topicstarter

Dalarma

Bedankt voor je reactie!

Even wat antwoorden op je vragen: "Wat waren de scores voor rekenen want je geeft nu wel leuk de spelling, begrijpend lezen etc scores op maar ik mis het rekenen of bedoel je dat dat dus in groep 7 en 8 praktijkniveau was? Waarom zet je dat er niet bij in dat rijtje?"

Dat staat wel in mijn tekst vermeld. Praktijk-niveau dus volgens de grafieken. Dat heb ik alleen niet in dat rijtje gezet. Maakt het dan uit wáár ik het in mijn tekst vermeld of in welke volgorde? Het gaat toch om de informatie?

"Waarom heb je geen bijles gezocht voor de afgelopen jaren voor wat betreft rekenen?"
Je gaat er automatisch vanuit dat ik dat niet heb gedaan, maar natuurlijk wel. Zowel de school als wij hebben er veel extra tijd en aandacht in gestoken, maar kennelijk heeft ze 'gewoon' geen rekenknobbel. Het lijkt wel dyslexie met cijfers. En uiteraard snap ik dat je dat niet eventjes 3 niveaus omhoog kan krijgen. Ik vind het dan ook niet goed dat ze ver boven haar niveau moet gaan werken wat betreft rekenen, maar evengoed vind het ook zonde dat ze ruim onder haar niveau Nederlands/spelling/technisch lezen moet gaan leren - of die rekentoets nu gelijk is of niet.

Bovenstaande geeft overigens duidelijk aan dat ze een disharmonisch profiel heeft. Dat maakt het dus extra lastig.

bibi63

bibi63

08-01-2014 om 13:30

nog wat anders: de zaakvakken

Dat rekenen is natuurlijk een probleem. En lastig als taal wel goed gaat. Maar wat anders: hoe zit het met de zaakvakken? Hoe doet ze het op de bs met AK, GS en BIO/natuur? Kan ze dat redelijk goed leren? Het lezen van de teksten op zich zal haar waarschijnlijk wel goed af gaan, maar de kennis van die vakken? De resultaten die ze hiermee heeft behaald?
Gr. Bibi

Karina74

Karina74

08-01-2014 om 13:32 Topicstarter

Pooh Bear

Ja, dat is bij mijn dochter dus ook zo. Ik vind zo'n disharmonisch profiel de keuze knap lastig maken, als we daar natuurlijk al echt een keuze in hebben, want ik denk dat de meeste scholen toch vooral het advies van de basisschool ter harte nemen. Zal vast ook te maken hebben met pdd-nos. Het is het ene uiterste in het andere uiterste. Lang niet iedereen is overal even goed in, dat blijkt dus wel.

De school waar ze naartoe zou kunnen heeft volgens mij geen gemengde brugklas. Maar a.s. donderdag is er een informatieavond, dan weet ik meer. Ik heb ook liever dat ze wat lager begint en dan eventueel doorstroomt, dan andersom. Er wordt wel eens gezegd dat terugvallen makkelijk is dan omhooggaan. Sommige ouders zeggen: ze kan altijd nog terugstromen. Dat is wel zo, maar ik vraag me af of dat voor een kind wel motiverend is. Ook niet best voor hun zelfvertrouwen lijkt me. Misschien dan toch beginnen op vmbo-k-niveau en kijken hoe het gaat. Wordt vervolgd...

Karina74

Karina74

08-01-2014 om 13:37 Topicstarter

Bibi63

Ze heeft verder eigenlijk nergens moeite mee. Als ze bijvoorbeeld topografie moet leren, dan leert ze dat binnen no time en haalt ze tienen. Het is echt alleen het rekenen wat enorm zwak is t.o.v. de rest. Ik vind het daarom zo zonde als ze op veel andere gebieden straks zou moeten 'onderpresteren', enkel omdat ze slecht is in rekenen. Overigens gaat ze volgens haar leerkracht nu wel als een speer vooruit met rekenen, dat waren haar letterlijke woorden. Maar het blijft een struikelblok.

pooh bear

pooh bear

08-01-2014 om 13:54

Discalculie

Kan het dat ze Dyscalculie heeft? Als de problemen echt alleen met rekenen problemen heeft? Mischien kan ze met een Dyscalculie verklaring extra hulp krijgen bij rekenen.
Overigens is opstormen van kader naar Tl vrij lastig omdat je bij kader meer theorie vakken krijg.

Dalarna

Dalarna

08-01-2014 om 15:45

hmm

Juist ALS ze al bijles kreeg acht ik haar kansen nog lager. Ik hoopte juist dat ze nog geen bijles had zodat je grotere sprongen kunt maken.

Hier is een vmbo waar je dus wel kader kunt doen maar ook mavoexamens kan maken voor de vakken waar je goed in bent. Vergeet niet dat je na kader ook gewoon naar een MBO4 opleiding kan met een beetje geyscluk, dat is niet anders dan mavo.

Ook kom je hier in een basis/kaderklas maar als je goed genoeg bent stroom je zo door na het eerste jaar naar de mavo.

Ik zou vanaf het begin er bovenop zitten, rekenen ís geen wiskunde en ze is blijkbaar slim genoeg gezien al haar andere resultaten en ga inderdaad eens achter dyscalculie aan.

@Karina74

Wat zijn de Cito scores precies? Of krijg je op het speciaal onderwijs geen letters/romeinse cijfers? Vooral rekenen en begrijpend lezen zijn belangrijk. Die tellen zwaar mee voor het advies.

En wat kwam er eigenlijk uit de NIO voor het symbolische gedeelte?

Karina74

Karina74

10-01-2014 om 11:58 Topicstarter

Dalarna en Pooh Bear Amy2

Ik denk zelf ook aan dyscalculie. Heb dat aangekaart, maar zij zeggen dat ze dan echt stil zou moeten blijven staan, maar dat is niet het geval, ze maakt wel vooruitgang. Maar ik vraag me dan weer af of zij daar niet naast zouden kunnen zitten. Het schijnt dat leerkrachten daar vaak te weinig kennis over hebben. Ik vind het verschil in elk geval verdacht groot.

Over de uitslag van de nio-toets: ze scoort daar 91. Daarbij is er weer geen verschil tussen de symbolische en verbale score. Ter vergelijking: toen ze een IQ-test kreeg op haar vijfde (i.v.m. vermoeden autisme), wat dat 105. Maar wat me vooral verbaast is het volgende: Haar neefje zit op dezelfde school en heeft ooit twee IQ-testen gehad. De eerste was 71, de tweede 72. Dan zou je denken: dat kan geen toeval zijn. Oftewel 'zwakbegaafd'. Zijn schoolprestaties komen daarmee overeen, dat zit op praktijkniveau. De uitslag van zijn nio-test was echter 90 (?). Kortom: zijn schoolprestaties (zeer zwak tot matig) komen niet overeen met de nio-test, en bij mijn dochter is het ook zo, maar dan andersom: haar vorderingen zijn 'hoger' dan de nio-uitslag. Overigens krijgt haar neefje wel praktijk-advies, ondanks de gemiddelde score van zijn nio-toets. Blijkbaar twijfelen ook zij dus aan deze score. Misschien een paar keer goed gegokt?

Los daarvan, we hebben gisteravond een school bezocht en daar hebben we een goede indruk van gekregen. We kregen informatie van een wiskunde/rekenleraar, die 30 jaar ervaring heeft in het onderwijs, waaronder speciaal onderwijs. Hij heeft zelf een zoon met adhd en hij heeft ook ervaring met kinderen die dyscalculie hebben. Ik ga dat daar dan ook zeker ook weer aankaarten. Wie weet zien zij meer dan haar huidige leerkrachten, wie zal het zeggen. Maar, zo zei hij, dyscalculie of niet, de minister heeft nu eenmaal besloten dat iedereen die rekentoets moet halen. Dus daar zullen ze hoe dan ook mee aan de slag moeten gaan.

Ze hebben daar overigens elk jaar kans om door te stromen. Dus stel, het gaat na een jaar vmbo-k zo goed, dan kan ze doorstromen naar vmbo-t. En sowieso kan ze doorstromen naar mbo, zodra ze eenmaal een vmbo-diploma heeft. Daarnaast kan ze de vakken waar ze wél goed in is, in dit geval dus Nederlands/spelling, eventueel leren op een hoger niveau. Nou, bovenstaande informatie was precies wat ik even nodig had. Ik denk daarom dat we een geschikte school hebben gevonden.

bibi63

bibi63

10-01-2014 om 12:44

en wat was haar verbale score?

Mijn dochter had nl. een NIO uitslag (groep 8) verbaal van 83...., en perfomaal 120. Een grote kloof dus (geen dyslectie, maar nooit lezen....). Haar advies was VMBO-T/HAVO. Nu zit ze op de HAVO. Dus als de score van je zoon op verbaal ook hoog is, dan lijkt mij VMBO-K te laag.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

10-01-2014 om 12:49

sorry niet goed gelezen

Je gaf aan een totale score van 91. Dan is het een ander verhaal denk ik. Die van mijn dochter was iets van 101.
Gr. Bibi

Karina74

Karina74

10-01-2014 om 13:42 Topicstarter

Bibi63

Haar verbale score van de NIO is 95. Ook dat vind ik dus niet stroken met haar schoolresultaten (havo/vwo, oftewel de verbale nio-score valt lager uit dan schoolresultaten).

En de nio-score van haar neefje vind ik ook weer niet stroken met zijn schoolresultaten (nio-score veel hoger t.o.v. resultaat, namelijk praktijk). En dan zou de nio-toets betrouwbaar moeten zijn, maar wat als er gewoon goed is gegókt? Ik vind het vreemd dat bij haar neefje uit twee testen blijkt dat ie 'zwakbegaafd' is, en dan, twee jaar later is ie op eens 'normaal begaafd' met de nio-test.

bibi63

bibi63

10-01-2014 om 14:54

ja dat is wel vreemd

Als je dochter (sorry, ik zei eerst zoon...) goede cijfers haalt met taal, dan is een NIO score van 95 erg laag.
Wel is duidelijk dat ze in groep 8 blijkbaar erg achteruit is gegaan met technisch en begrijpend lezen. Dat strookt dan wel weer met de NIO uitslag. Het is wel apart. Resultaten taal groep 8 en NIO lijken op elkaar. Maar waarom was dat eerder dan zo hoog? Klopte daar misschien iets niet. T'is wel onduidelijk zo.
Gr. Bibi

Verschillende IQ-scores

Uitslagen van verschillende IQ-testen bij één persoon kunnen erg uiteenlopen. Veertien punten verschil is echt niet ongebruikelijk, zeker niet als er zeven jaar tussen de testen zit.

skik

Karina74

Karina74

10-01-2014 om 15:48 Topicstarter

Bibi63

Ja, ik begrijp dus ook niet helemaal waar deze achteruitgang vandaan komt. Misschien dat dit te maken heeft met haar eigen inzet (wellicht meer met andere dingen bezig in haar hoofd, naderende puberteit, eerste verliefdheid etc), of het ligt aan de lesstof/(andere) leerkrachten? Geen idee. In leerjaar 7 had ze in elk geval wel een leerkracht die de beste resultaten boekte van alle groepen.

Daarbij: als ik soms zie hoe volwassenen schrijven of leerlingen die op het vwo zitten (ME tas/ME moeder, d/dt-fouten zoals 'hij wild, hij feliciteerd, hij werdt...) dan denk ik: hoe kán dat? Sterker nog: mijn dochter krijgt helemaal geen lesstof dictee/spelling meer omdat ze daarmee 'klaar' is, oftewel uitgeleerd...(tot ze dus naar de middelbare school gaat). Dan vind ik die 'matige' verbale nio-score dus heel raar.

Karina74

Karina74

10-01-2014 om 15:53 Topicstarter

skik

Daar ben ik ook niet zo verbaasd over. Wat me wel verbaast is de nio-score t.o.v. haar schoolresultaten. En het feit dat haar neef tot twee keer toe 'zwakbegaafd' zou zijn volgens (twee) IQ-testen, maar dan zijn nio-score dan opeens wijst op normale begaafdheid, terwijl zijn schoolresultaten wijzen op praktijkniveau.

Ik lees overigens wel vaker dat de nio-scores vaak veel lager zijn dan 'gewone' IQ-testen en Cito-scores.

Karina74

Karina74

10-01-2014 om 16:15 Topicstarter

Skik

Even ter info: haar neefje zit in dezelfde klas als mijn dochter. Haar neefje heeft erg veel gemist, is vaak 'ziek', gemiddeld zo'n 1 keer per week (dan weer dagenlang van school, dan weer een week op school etc). Hij doet nooit ergens aan mee. Ging niet mee op schoolkamp, niet naar het kerstdiner, gaat niet naar partijtjes, speelt nauwelijks met andere vriendjes, dat soort dingen. Heeft nooit ergens zin in en vindt alles maar stom. De leerkrachten hebben dat in de gaten en hebben zijn ouders - dus mijn schoonzus en zwager - erop aangesproken, omdat zij daar veel te veel in meegaan, terwijl ze hem juist zouden moeten stimuleren. Niet alleen wat school betreft, maar ook emotionele en sociale ontwikkeling. Waarom hij zo vaak weg is et cetera. Wij vinden dit eveneens niet normaal trouwens. Tel daarbij op twee IQ-testen waaruit zou blijken dat hij zwakbegaafd is (ik schat zijn ouders ook niet al te hoog in, maar dat terzijde).

Onze dochter daarentegen is altijd met veel plezier naar school gegaan, is sociaal, heeft overal aan meegedaan, heeft vriendinnen, helpt andere kinderen met leren lezen, denkt na over dingen, is nieuwsgierig en wil alles weten, volgt het nieuws, discussieert daarover, heeft mooie schoolresultaten, is uitgeleerd op verbaal gebied. Had ooit een IQ-score van 105. Als ik dan kijk naar de nio-scores van beiden en de rest van hun algemene ontwikkeling even meeneem, dan vind ik dat helemaal niet stroken met elkaar.

bibi63

bibi63

10-01-2014 om 17:42

Gesprek

Ik zou een gesprekje proberen te organiseren met leerkracht groep 8 EN leerkracht groep 7 samen. Kijken wat hun opinie is, waar ging het fout? Wat ging er zo goed in gr 7 enz. De moeite waard lijkt mij.
Gr. Bibi

Moeder

Moeder

10-01-2014 om 18:07

Nio

Mijn dochter heeft dyslexie en een IQ uitslag van 108 van 2,5 jaar geleden en ze heeft een basisadvies.

Ik heb slechte ervaringen met onze oudste dochter bij de NIO, hele slechte score in taal. Een vriendje is nu de beste op het gymnasium en haalde bij de NIO een taalscore van ver onder vmboT.

karina

Ik vind het zo jammer dat leraren altijd weer kijken naar een momentopname toets zoals de NIO of de Cito. Jammer, heel jammer want je dochter heeft wel degelijk al jaren laten zien dat ze het wel kan. Kun je niet nog een gesprek aanvragen en vragen of ze toch VMBO-T mag proberen?

Karina74

Karina74

10-01-2014 om 20:47 Topicstarter

Amy 2, Moeder en Bibi63

@Amy2: Ja, dat vind ik ook zo jammer.
@Moeder: zo te lezen komen de nio-scores dus wel vaker niet overeen met de prestaties. Ik lees ook regelmatig berichten van kinderen die vmbo-advies kregen, terwijl ze uiteindelijk fluitend het VWO bleken te kunnen. Nu hoeft mijn dochter dat niet te kunnen, maar één treetje hoger vind ik niet zo onrealistisch, als ik naar haar resultaten in leerjaar 7 kijk.
@Bibi63: Dat gaan we zeker doen. Al is het maar om meer duidelijkheid te krijgen. Nu krijg ik toch een beetje het gevoel dat er vooral naar die nio wordt gekeken, alsof dat allesbepalend is. Dan had ze toch net zo goed niets hoeven uit te voeren, bij wijzen van spreken.

Ik begrijp overigens wel dat ze voor alle zekerheid lager inzetten, omdat de rekenresultaten zo slecht zijn. Rekenen telt nu eenmaal zwaar mee, en terecht ook. Maar ik vind het zo jammer dat alle andere dingen waar ze wél goed in is, hiermee naar beneden worden getrokken.

Dank voor jullie reacties!

Karina74

Karina74

10-01-2014 om 20:59 Topicstarter

BiBi63

Het ironische is, is dat ze in leerjaar 8 wel weer vooruit is gegaan in rekenen. Misschien was/is ze daar zo mee bezig dat de rest daarmee wat minder werd? Is niet eens zo'n gekke gedachte.

bibi63

bibi63

10-01-2014 om 23:25

Karina

Dat zou kunnen natuurlijk. Maar ik zou wel heel nieuwsgierig zijn naar de visie enz van de leerkracht van gr 7. Ik zou ook haar werk en pw''s van dat jaar willen zien. En eigenlijk vooral de discussie willen horen tussen leerkracht gr 7en 8, wbt taal. Lastige situatie. Ben benieuwd hoe het afloopt.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.