Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nicola

Nicola

04-03-2014 om 13:33

Nio-toets en dyslexie

Heeft iemand hier misschien ervaring met dyslectische kinderen die de NIO-toets hebben afgelegd? Onze school neemt de NIO-toets af, en ik vernam vandaag tot mijn verbazing dat dyslectische kinderen geen extra tijd krijgen voor het maken van de NIO-toets. Ze krijgen slechts de tekst van de toets uitvergroot en daar moeten ze het mee doen. Ter vergelijking: Dyslecten die de CITO-toets maken krijgen hier wel extra tijd voor.
Ik maak me nu wel een beetje zorgen om mijn zoon die de volgend schooljaar de NIO moet gaan doen; hij leest ontzettend langzaam en ik ben nu bang dat hij e.e.a. straks niet binnen de tijd afkrijgt.
Ik hoor graag jullie verhalen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
Nicola

elsje78

elsje78

04-03-2014 om 14:42

google

Hoi

Volgens de uitgever van de toets mag je geen extra tijd geven omdat dat de betrouwbaarheid van de toets beïnvloedt. Ze zeggen dat het geen belemmerende factor is.
Wel inderdaad de uitvergrote tekst. Google er maar eens op.
Er zijn geen lange zinnen zeggen ze...
Heb er zelf geen ervaringen mee.

groeten

bibi63

bibi63

04-03-2014 om 14:59

NIO toets

Lijkt een beetje op een IQ test, dus cijfer reeksen aanvullen, figuren uitklappen en synoniemen. Dus geen lappen tekst en 'verhaaltjes sommen'. Je kunt vast voorbeelden vinden op het Internet, dan heb je een beetje een idee.
Gr. Bibi

caroline

caroline

04-03-2014 om 15:48

NIO en dyslexie

Mijn zoon met dyslexie heeft de NIO afgelopen november gedaan. De test duurt maar 2 uur ipv bij de cito toest meerdere dagen. Korte vragen met meer keuze antwoorden, 1 woord per antwoord. Ieder onderdeel krijgt een korte uitleg (volgens mij mondelijk) en een oefen vraag van te voren. Meer informatie is te vinden bij de uitgever van de toets... http://www.boomtestuitgevers.nl/producten/onderwijs/nio/
Verder kan je over je zorgen praten met de leerkracht. De school heeft vaak wel ervaring met de NIO en waarschijnlijk ook hoe deze wordt gemaakt door dyslectische kinderen.

Nicola

Nicola

04-03-2014 om 16:22

Caroline

Bedankt voor jullie reacties. Ik weet wel hoe de Nio eruit ziet, heb ook al wat oefenmateriaal in huis gehaald, maar ik wil graag weten of de toets binnen de tijd te doen is voor dyslectische kinderen.
Caroline, vraag aan jou: kreeg jouw zoon alle vragen af binnen de tijd? Ik denk niet dat mijn zoon problemen gaat krijgen met de rekenopgaven (daar is hij nl. erg goed in), maar wel met de onderdelen synoniemen en analogieën.
Zoon wil graag een goede score halen om straks naar de school van zijn keuze te kunnen. De VO-school eist nu eenmaal een bepaalde Nio- of Cito-score, en wijst alle leerlingen snoeihard af die niet aan de minimumscore voldoen

Dalarna

Dalarna

05-03-2014 om 07:11

Nicola

Als het op een IQ test lijkt is het helemaal niet de bedoeling dat je de NIO af krijgt toch?

Volgens mij krijg je bij de cito ook niet meer tijd als je de cito voorgelezen krijgt?

Mijn zoon met dyslexie heeft een hoge score kunnen halen op een IQ test (een score waar iedereen verbaasd over was), heeft net de CITO gedaan en krijgt binnenkort nog een NIO.

Suze

Suze

05-03-2014 om 08:02

afkrijgen

Nicola, heel veel kinderen krijgen de NIO niet af. Mijn mind is razendsnel en kreeg ik enkele onderdelen als enige in de klas alles af (en ook nog goed). Maar zelfs slimmere kinderen kregen hem niet af.

En ik weet dat er een hele slimme maar dyslectische jongen in de klas zat, die hem gewoon heel goed heeft gemaakt.

ik zou vooral oefenen, dat is altijd handig. En je kunt vragen om een paar minuten extra, wie weet lukt het.

Waarom...

Wil je dat je dat je zoon de Nio toets maakt? Als jij geen toestemming geeft dan mogen ze hem de Nio niet laten maken. Heeft je zoon een wisc gemaakt bij zijn dyslexie onderzoek? Als je daar tevreden over was dan kan je die toch gebruiken? Vraag aan de vo school wel hoe oud een wisc mag zijn sommige zeggen 2 jaar maar bij ons was 3,5 jaar geen probleem. Wij hebben zoon dus geen nio laten maken.

Lisetje

Lisetje - Wisc toets

Geen NIO laten afleggen is natuurlijk ook een optie, maar ik weet niet of dit nog kan als straks het circus van de verplichte eindtoets van start gaat. Ik weet niet of je er dan nog onderuit kan komen.

Zoon heeft bij zijn dyslexieonderzoek overigens inderdaad een Wisc toets afgelegd. Score was Verbaal 114, Performaal 113 en Totaal 116. Psycholoog zei dat dit "bovengemiddeld" was, maar ik weet niet wat voor een schooldvies daarbij hoort.
Op het moment van aanmelding bij een VO-school zou deze toets bovendien ouder zijn dan twee jaar dus ik vraag me af of dat nog geaccepteerd wordt.

Suze

Suze

05-03-2014 om 10:13

Mariola

Ik denk Havo, in elk geval niet VWO.

En wat de NIO betreft. Bij ons lieten sommige ouders hem buiten schoolvernand afnemen omdat ze dachten dat kind het dan beter zou doen, bijv. ivm concentratie of stress. Als je denkt dat dat kan helpen kan je dat overwegen. Maar check wel of VO scholen in de regio zo'n individuele toets accepteren. Bij ons nl. niet meer.

welnee

een score van 116, daarbij past zeker een VWO advies.

De NIO is inderdaad alleen met woordjes, en geen zinnen. De hoeveelheid leeswerk valt dus wel mee. Ik zou in dit geval van tevoren zeker een keertje het soort opgaven oefenen.

Suze

Suze

05-03-2014 om 11:14

Regio/schoolgebonden

Mariola, is kennelijk regio- of school gebonden. Was bij ons niet voldoende.

Dus altijd betreffende school checken/vragen. Die bepaalt de toelatingseis.

Wel apart: 114 en 113, maar overall hoger, nl. 116.

Suze

Dat kan hoor, dat het totaal IQ hoger is dan de onderdelen. Zowel het verbale als het performale deel bestaat uit een meer subtesten. En de uiteindelijke score is gebaseerd op de combinatie van al die subtesten.
Ik kan mij dan weer moeilijk voorstellen dat een school aan een score van 116 een havo advies koppelt. Wat moet je dan hebben voor VWO?

Nicola

Nicola

05-03-2014 om 11:36

oefenen

Oefenen ga ik zeker, ik heb al een paar oefenboekjes besteld bij Citotrainer. Dan kan zoon een beetje wennen aan het soort opgaven en de vraagstelling. Het ziet er immers heel anders uit dan zijn dagelijkse schoolwerk en dan de cito-toetsen uit het LVS.

Ik zal t.z.t. ook nog eens aan de leerkracht vragen of zoon niet wat extra tijd kan krijgen voor het maken van de toets. Ik verwacht hier niet veel van, maar ja.... niet geschoten altijd mis

Nicola

De NIO wordt niet afgenomen door de leerkracht, maar door een externe bevoegd persoon. Volgens de NIO zelf maakt dyslexie niet uit voor de score (uit de folder van de NIO):

"Onderzoek (NIO & Dyslexie) heeft aangetoond dat dyslectische leerlingen de NIO gemiddeld niet slechter maken dan vergelijkbare niet­dyslectische leerlingen.
Voor dyslectische of slechtziende leerlingen is er een vergrote versie van de opgavenboekjes en het antwoordformulier beschikbaar"

Ik denk niet dat het zal lukken om extra tijd te krijgen. En ik zou dat oefenen ook gewoon maar 1 keertje doen, een aantal weken voor de test wordt afgenomen, en zeker niet nu al. Stop die moeite dan liever in het veel oefenen van het lezen van losse woordjes.

116 sec

zou ik echt randje vwo vinden. Meer een havoscore.
Maar alleen deze score zegt natuurlijk niets.

Dalarna

Dalarna

05-03-2014 om 13:12

Lisetje

Het is toch ECHT 2 jaar, geen maand meer. Die 3,5 jaar begrijp ik dus ook niet.

Dalarna

Dalarna

05-03-2014 om 13:15

De antwoorden:

Mijn kind is dyslectisch. Wordt daar rekening mee gehouden?
Antwoord:

Ja, als u op het inschrijfformulier aangeeft dat uw kind dyslectisch is, krijgt uw kind een vergrote versie van de NIOtoets. Wij mogen uw kind niet meer tijd geven om de toets te maken, en wij mogen de toets ook niet voorlezen. Overigens doet de NIOtoets veel minder een beroep op de leesvaardigheid dan de CITOtoets.

Mijn kind zegt dat hij/zij veel opgaven niet heeft afgekregen. Is dat erg?
Antwoord:

De NIOtoets is ontworpen voor leerlingen van groep 8 t/m klas 3 van de middelbare school. Het is dus volkomen normaal dat leerlingen van groep 8 niet alle opgaven afkrijgen.

http://www.niotoetsen.nl/faq.html Net wat ik al dacht, het is helemaal niet de bedoeling dat het af komt, het gaat er juist om hoeveel antwoorden een kind goed krijgt in de tijd die er voor staat. Het is dus niet logisch om een kind met dyslexie meer tijd te geven, het is ook niet zo talig!

Dalarna

Dalarna

05-03-2014 om 13:17

En die 116

Als die 116 op de NIO wordt gehaald is dat gemiddeld dus wel VWO en te vergelijken met een 542 op de cito maar maar ja elke VWO mag dat zelf bepalen.... (542... gut weer een bewijs dat mijn oudste de NIO wel ontzettend slecht gemaakt had ivm de cito, hij had een hogere cito en een veel en veel lagere NIO!!)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Intelligentietest_voor_Onderwijsniveau maar ja elke VWO mag dat zelf bepalen.

Fransien

Fransien

05-03-2014 om 13:22

Overigens

Hier heb ik een meisje in de bijles die met een iq van 116 (gemeten buiten school om, door een bevoegd psycholoog) een praktijk-advies gekregen heeft. School heeft psycholoog nog opgebeld want ouders hadden het rapport vast vervalst...
Het meisje heeft overigens geen dyslexie of leerstoornissen, maar wat trekjes van add die op de nieuwe school waar ze wel uitdaging krijgt ineens zoveel minder zijn dat ze eigenlijk niet meer opvallen.

Pin je niet al te erg vast op de iq-score, leerhouding is minstens zo belangrijk. En het advies schrijven op basis van de iq-score is ook niet handig (al mag je je wel achter de oren krabben als je een kind met zo'n iq het laagst mogelijke advies geeft).

Nicola

Nicola

05-03-2014 om 16:41

Tijd

Gelukkig,.... het is fijn om te weten dat het straks niet erg is als de toets niet helemaal afkomt. Dat zal mijn zoon straks zeker gerust stellen (hij is best een zenuwpeesje). Bedankt voor de link Dalarna!

Nicola

Nicola

05-03-2014 om 16:48

Fransien - werkhouding

Fransien, je schreef dat de leerhouding van een kind zeker zo belangrijk is als het IQ. Nu is dat natuurlijk ook heel belangrijk, maar het is toch niet gezegd dat een goede werkhouding op 11- of 12-jarige leeftijd ook nog steeds goed is als die kinderen straks 14 of 15 zijn, en gaan puberen? Ik ken echt wel een aantal kinderen die met een VWO+ advies van de basisschool kwamen en die nu - een jaar of drie later - zijn afgestroomd van Gymnasium of Atheneum naar HAVO of zelfs VMBO, puur en alleen omdat school en schoolwerk ze niet meer interesseert en ze geen klap meer uitspoken.

Fransien

Fransien

05-03-2014 om 16:56

leer/werkhouding

Ik ken ook kinderen die met vwo+-advies en dito hersenen zijn afgestroomd naar havo of vmbo. Dat is jammer, maar ik weet niet omdat het is omdat school/schoolwerk ze niet meer interesseert of dat het een gebrek aan leervaardigheden is geweest.
Op het moment begeleid ik ook een 11-jarige vwo+-brugklasser die er nu tegenaan loopt dat hij eigenlijk niet kan leren en met talen door de mand valt (Cambridge engels is niet makkelijk voor iemand die nooit zoveel met talen had en eigenlijk altijd op zijn wiskundeknobbel gevaren is, en als je daarna nog frans, chinees en latijn hebt...). Waar hij tegenaan loopt is echt leervaardigheden. Een keer doorlezen is niet hetzelfde als leren, dat soort dingen. Verder komt hij nu zijn faalangst en perfectionisme driedubbel tegen. Hij komt uit een klas waar hij altijd veruit de slimste was en zit nu in een klas waar hij een goede middenmoter is, en waar hij moet werken om dat te blijven, dat is slikken.

Daarnaast zijn er ook van die vreselijke pubers die hun eigen schoolcarriere verknallen omdat het ze niet interesseert, die heb je ook, maar bij vwo+ steeds verder afzakken sluit ik gebrek aan leervaardigheden niet uit.

toetsuitslag

Bij mijn zoon werd pas met de uitslag van NIO toets duidelijk dat hij dyslectisch was in plaats van 'minder goed in spelling'. Dus zijn Dyslexie had in ieder geval wel invloed op de resultaten van de toets. Niet op het schooladvies trouwens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.