Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Truusje

Truusje

18-09-2015 om 17:58

NIO-toets

Ik ben even nieuwsgierig. Zijn er hier mensen met kinderen die zowel een intelligentie-onderzoek als een NIO-toets hebben gedaan, en kwam daar (ongeveer) hetzelfde uit?
Als je die toets zelf hebt geregeld, heeft de school daarmee iets gedaan bij het schooladvies voor het voortgezet onderwijs?

ja

Hier kwam het vrij goed overeen.Oudste rond 8 jaar een WISCIII en met 10 jaar (in groep 8) een NIO, tweede met net 7 jaar WISCIII en met 9 jaar (groep 8) een NIO. De scores kwamen redelijk overeen (en waren bij beide op hoog-HB niveau).
De NIO werd standaard op school afgenomen in groep 8 en mede gebruikt voor het schooladvies.

Savinja

Savinja

18-09-2015 om 18:43

Nee

Ene kind Cito en Nio en kwamen niet overheen, maar ik hoorde dat een groot deel van de klas dat probleem had. Nio viel lager uit dan Cito.

Andere kind Nio en IQtest, IQ viel 16 punten hoger uit maar was wel 2 jaar en 3 mnd eerder.

Hadewich

Hadewich

18-09-2015 om 21:28

Nee

Er kwam niet hetzelfde uit, maar er zat ook vier jaar tussen. Nio op 11-jarige leeftijd kwam op 136 uit, de wisc kwam vier jaar later op 116 uit.

Zoon

Had twee totaal verschillende resultaten.
De NIO werd in de brugklas klassikaal afgenomen.
Voor de Cito op de basisschool haalde hij voor het rekenkundig gebied een hoger resultaat dan zijn zus, die gymnasiumadvies kreeg in de brugklas. Hij haalde hogere cijfers voor rekenen dan voor taal en hogere cijfers voor wiskunde in de brugklas. Desondanks voor de klasikaal afgenomen NIO een heel gemiddeld resultaat van 101.
Voor de cito scoorde hij lager op de taalkundige kanten, maar die waren bij NIO weer wat hoger. NIO middelde uit op mbo gemengd theoretische leerweg, Cito op Havo/VWO.
Inmiddels zit hij in Havo 5 zonder zich erg in te spannen wat huiswerk betreft (denkt hij zelf anders over, een half uurtje inspannen is hard werken...)
Zoon vond bij de NIO toets er maar rare vragen gesteld werden en ik kan me ook voorstellen dat hij nogal afgeleid werd bij de klassikale afname.

Zijn hele klas scoorde overigens laag, als de NIO resultaten gevolgd waren had de halve Havo/VWO brugklas naar het VMBO gegaan. De resultaten zijn door de school gevoegelijk in de prullenbak gemikt. Overigens weet ik niet of de rest van zijn klas die zo laag scoorde ook inmiddels allemaal in de 5e zitten, dus in hoeverre de NIO (on)gelijk had.

Nee

Zoon heeft in groep 6 een Wisc-test gemaakt toen hij werd getoetst voor dyslexie. De uitslag was toen 116. Twee jaar later deed hij samen met alle andere achtste groepers de NIO. Deze kwam toen uit op 130, maar dat was dus wel twee jaar later.

Truusje

Truusje

19-09-2015 om 13:50

Duidelijk

Het kan dus alle kanten op als ik de reacties lees. Ik denk dat ik binnenkort maar weer met de IB'er en leerkracht moet overleggen hoe we dit gaan aanpakken. Ik voel toch wel wat voor een NIO (die niet standaard wordt afgenomen). WISC was 115 maar de LVS cito's gaan erg slecht omdat hij gewoon niet leest maar aan de opgaven zelf denkt te zien wat hij moet doen.

Krullevaar

Krullevaar

19-09-2015 om 14:52

hoe slecht

Hoe slecht is slecht en wat denk je dat het wordt en wil je dat het wordt?

Truusje

Truusje

19-09-2015 om 15:14

Slecht

Cito's zijn V. Gewone toetsen 8+. Hij begrijpt alles maar is erg slordig. We hopen op vmbo-t/havo.

Alles op V

Scoort hij op alles V?

Truusje

Truusje

19-09-2015 om 21:12

Groep 3 en 4 was het I, groep 5 II en groep 6 allemaal V.

Truusje, mijn zoon scoorde in groep 6 ook op alle vakken V, eerder schommelde hij tussen II en III
sinds vorig jaar zijn de normeringen strenger geworden.
Dat is ons op school vertelt omdat bijna de hele klas drastisch lager scoorde.
Zou dit dus vooral met de leerkracht bespreken.

Amare

Amare

20-09-2015 om 08:32

beter leren lezen?

'maar de LVS cito's gaan erg slecht omdat hij gewoon niet leest maar aan de opgaven zelf denkt te zien wat hij moet doen.'

Heeft een NIO dan wel zin? Zelfs als blijkt dat hij slimmer is dan de basisschool nu denkt, zal hij dat leesprobleem houden op de middelbare. Volgens mij kun je beter oefenen met dat goed lezen van de opgaven dan met aantonen dat hij heus heel slim is.

oefenen

Ik denk ook dat het zinvoller is om aan de slag te gaan met oefen cito's. En dan vooral er zelf naast gaan zitten en kijken waar en wat voor fouten hij maakt.

Caesar

Caesar

20-09-2015 om 10:20

Leerkracht

Cito's V, methode toetsen 8+. Ik denk dat de leerkracht zich ook eens achter de oren moet krabben.

Advies

Mijn zoon scoorde met begrijpend lezen een C maar de gewone toetsen ook een ruime 8 bij mijn zoon is het ook het slechte lezen.
Hij zit nu in de brugklas vmbo t/havo en had een havo advies.

Maar of je met een V een advies vmbo t/havo krijgt weet ik niet.

Al eens een gesprek met de leerkracht gehad?

Slecht of slordig?

Misschien juist niet eerst met een echte toets oefenen. Laat hem bijvoorbeeld eens een gedicht lezen, niet te lang, daarna mag hij het gedicht opzeggen. Je hebt samen reuze plezier in het oefenen. Bij slordig, te snel lezen, blijft de stof niet "hangen".

Dan nog eens hetzelfde gedicht. Het navertellen gaat dan al veel beter.
Mijn zoon was een goede lezer, maar te snel en slordig. Altijd bang dat hij tijd te kort had, afraffelen terwijl dat niet nodig was.
Nog steeds heeft hij moeite om zijn tijd goed in te delen. Ook met dingen op het praktische vlak.

Een toets een 2de keer laten maken en de verschillenderesultaten bespreken, kan thuis en op school kan als hij inziet hoe, in welk tempo, hij de vragen/teksten moet lezen.

Krullevaar

Krullevaar

20-09-2015 om 11:27

leerkracht

Idd is Cito's allemaal een V en methodetoetsen 8+ wel heel opvallend. Heb je al met de leerkracht gepraat en gevraagd naar zijn/haar uitleg. Kan ook zijn dat de hele klas de Cito's ondergemiddeld deed en dan moet de leerkracht daar ook mee aan de slag. Of was jouw zoon echt een uitzondering?

Ik kan me niet voorstellen dat een goede NIO hem met alleen V's een mavo/havo advies zou opleveren en zou dus zelf met hem aan de slag gaan. Sowieso levert dat hem meer op dan een mooie NIO uitslag. Hij zal toch goed moeten leren lezen, ook later op het VO. Als je het lastig vindt om hem zelf te helpen, kan je een externe RT'er inschakelen.

Truusje

Truusje

20-09-2015 om 13:13

Het is heel vreemd

Ik vind dat hij vorig jaar geen goede leerkrachten heeft gehad. Daar sta ik niet alleen in, want dit heb ik van meer ouders gehoord. Het is gewoon vreemd dat als ik naast hem zit met huiswerk maken, hij foutloos alle opgaven maakt. Ook als ik zelf moeilijke opgaven verzin gaat dat prima (ww-spelling, rekenen). Als hij zijn huiswerk alleen maakt wordt het een rommeltje. Dan staat het vol met krassen en doorhalingen, en gaat hij na twee opgaven op dezelfde manier verder (dus als de eerste twee vermenigvuldigingen zijn, doet hij zo alle rijtjes, ongeacht of het een variatie van opgaven is).
Waarom de methodetoetsen dan wel goed gaan en de cito's niet is mij een compleet raadsel. Ik heb vorig jaar wel met de IB'er besproken of het mogelijk is dat hij de cito's apart van de klas maakt, maar daar is ze niet meer op terug gekomen. Ik hoorde laatst wel van zoon dat hij extra begeleiding krijgt bij begrijpend lezen, dus ik ga deze week een afspraak maken voor het verdere plan.

Krullevaar

Krullevaar

20-09-2015 om 14:13

oefencito's

Of schaf wat oefencito's aan en kijk hoe hij ze thuis in alle rust maakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.