Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nio subtest 'overgeslagen'

Hallo allemaal,

Mijn zoon heeft afgelopen donderdag de NIO gedaan, op school. Hij zei dat het heel goed ging, sommige dingen vond hij wel moeilijk wat logisch is aangezien de vragen steeds lastiger worden.

Hij heeft zijn best gedaan zoveel mogelijk vragen binnen de tijd te beantwoorden. Voor ze de subtest 'uitslagen' gingen doen vertelde de vrouw die de NIO afnam dat je punten kon verdienen maar dat er punten afgingen bij een fout antwoord. Een meisje vroeg toen of je dan beter niks in kon vullen als je het niet zeker wist en dat beaamde die vrouw. Dus heeft mijn zoon op maar 2 van de 8 vragen een antwoord gegeven!

Dit zal zijn score uiteraard enorm naar beneden halen. Zoon is autistisch (en heeft ook adhd) en neemt dingen vaak letterlijk. Hij dacht dat de fouten die hij eventueel bij uitslagen zou maken voor puntenvermindering over de hele NIO zou zorgen en dus besloot hij alleen de vragen te beantwoorden die hij zeker wist. "Die vrouw zei dat je beter niks in kan vullen als je het niet zeker weet."

Wat kan ik hiermee? Zoon zit nét onder vwo-niveau op cito's begrijpend lezen en rekenen, al zei de meester vorige week nog tegen hem dat hij hem inschat op vwo "maar als je werkhouding niet verbetert ga ik je dat advies niet geven." (ook zo'n rare opmerking, maar goed). Zoon wil wel naar het vwo want hij wil later sterrenkunde studeren. Wat als de NIO subtesten op vwo niveau zijn, behalve dan
de subtest uitslagen? Kunnen ze die dan schrappen omdat hij iets verkeerd opgevat heeft?

Ik heb altijd rekening gehouden met een havo/vwo-advies dus als hij dat advies krijgt vind ik dat prima. De directeur heeft ook al gezegd dat hij dat advies minimaal krijgt. Maar ik zou het sneu vinden voor zoon als hij op alle subtesten hoog scoort maar het verpest wordt doordat hij iets verkeerd begrijpt. Op de een of andere manier gaan dit soort dingen altijd mis bij hem (cito's niet). Op de wisc scoorde hij 3 jaar geleden een iq van 84 (paar jaar eerder 117 op de wppsi)! Twee jaar lang heeft in zijn diagnoseverslag gestaan dat hij zwakbegaafd was.

Anne

Anne

07-11-2015 om 16:04

moet even grijnzen

Mijn man werkt in de astronomie en die beland nog steeds wel eens in dit soort gesprekken. Er werkt en substantieel hoog percentage mensen met autistische trekken die heel coole dingen doen... Mooi beroepsperspectief! Ik zou het op school overleggen want zonde is het wel, natuurlijk.

Anne

maria

maria

07-11-2015 om 16:13

rare opmerking

Waarschijnlijk bedoelt de leerkracht het stimulerend, die opmerking. Jij op je beurt kunt de leerkracht weer helpen door samen met hem dit advies te vertalen in concrete en haalbare doelen voor je zoon.
Een klassikale nio is vaak ongeschikt voor kinderen met ass. Tsja. Als hij sowieso al slecht scoort (onder zijn niveau) op iq testen had je dat wel kunnen voorzien...
Kortom, intensiveer even de samenwerking met leerkracht, probeer er samen nog even het maximale uit te halen. Geef info, vertaal.

maria

maria

07-11-2015 om 16:16

oh ja

Van belang is dat áls je zoon getest wordt, ook individueel,(wat je ook nog zou kunnen overwegen) dat dat gedaan wordt door een zeer goede tester met veel verstand van ass. Mensen met ass kun je vaak niet zo goed testen.

Letterlijk

Goed dat je dit even uitlegt, dat kan schelen. Dochter had een Engels toets op de basisschool en de leerkracht meldde dat als je twijfelde aan de spelling dat je het dan fonetisch mocht opschrijven.
Echter dochter twijfelt ALTIJD aan wat dan ook, dus de hele toets had ze fonetisch gespeld. Na uitleg, werd het cijfer bijgesteld.
Inmiddels heeft ze haar HAVO-eindexamen voor Engels behaald.

jester4

jester4

07-11-2015 om 16:33 Topicstarter

Maria

Ik geef de leraren van mijn zoon al jaren allerlei info, waar zij vervolgens niks mee doen. Zo krijgt zoon al vanaf groep 4 aangepast (moeilijker) huiswerk. Ze krijgen nl iedere week huiswerk voor spelling maar omdat zoon daar jaren mee voorloopt hoeft hij dat niet te doen. En vervolgens geven ze hem dat toch iedere keer mee, plushuiswerk wordt niet nagekeken, als het boekje vol is duurt de zoektocht naar nieuw pluswerk weer weken, etc. Alles wat ik vraag moet nagevraagd worden, vervolgens hoor ik niks meer etc. Ik ben er een beetje klaar mee.

Ik heb eraan gedacht om hem de NIO niet te laten doen, juist omdat er altijd wel wat is. Maar omdat de directeur zei dat ze mijn zoon minstens een havo/vwo-advies gaan geven, wat de NIO ook zegt, heb ik hem de test toch laten doen. Zoon was zo trots dat hij de meeste onderdelen wel af kreeg, hij wilde graag een vwo-advies in de wacht slepen. Natuurlijk kan het dat hij alle onderdelen onder de maat gemaakt heeft, maar stel dat hij de andere vijf subtests wel op vwo-niveau heeft gemaakt, dan vind ik het zielig voor hem als hij afgerekend wordt op het feit dat hij iets verkeerd begrepen heeft (of dat eigenlijk niet eens, want die vrouw zei immers dat je beter niks in kan vullen als je het niet zeker weet).

Anne, ja, werk in de astronomie lijkt me ideaal voor autisten. Bepaalde situaties zijn wel grappig met hem, juist door zijn autisme (overigens heeft hij het van mij geërfd) maar dit vind ik sneu voor hem.

In elk geval fijn dat advies

In elk geval fijn dat ze hem toch een HAVO/VWO advies gaan geven. Tel je zegeningen denk ik dan maar.
Ik vind het ook jammer, maar dan leg ik mijn kinderen gewoon uit dat hun manier van leren en redeneren een uitzondering is in de samenleving (hoewel het vaker voorkomt dan je denkt) en dat je daarom een ander soms moeilijk begrijpt en andersom. Zoon begint hier inmiddels op het HBO veel meer van te begrijpen hoe 'normale' mensen denken en redeneren en is steeds beter in staat om daar mee om te gaan en de juiste vragen te stellen.
Maar op de basisschool haalden ze hem van het Pluswerk af want hij zou het 'niet kunnen', terwijl hij de instructie niet begreep en geacht werd dat zelf uit te vinden. Ik gaf hem maar zoveel mogelijk leesboeken mee, ook Engels en zelfs Frans, zodat hij nog ergens zijn tanden in kon zetten wat hij leuk vond.
Soms zijn er leerkrachten die dat spontaan snappen maar ik heug me nog die enorme spraakverwarring op de basisschool en ik was dan ook blij dat de kinderen uiteindelijk naar het speciaal onderwijs konden, waar er meer kans is dat er mensen zijn die er iets mee kunnen.
Nou ja, dat heeft ook beperkingen, zeker nu er zo bezuinigd wordt, maar dat is tenminste duidelijk. En je vind er meer gehoor.

jester4

jester4

20-11-2015 om 15:25 Topicstarter

De uitslag

Woensdag krijgen we officieel de uitslag maar moest de meester net toch even hebben dus heb ik gelijk de uitslag van de nio gevraagd. Even snel ingekeken: verbale subtesten rond de 114/116, totaal verbaal 117. Op de subtest die hij voor een kwart had gedaan scoorde hij toch nog 79. Wat is eigenlijk het laagste dat je kan halen?

bieb63

bieb63

20-11-2015 om 15:58

Ik begrijp die opmerking van die juf ook niet

Fout is fout. Of dat nou een fout antwoord is of het niet invullen van de vraag. Volgens mij beiden even 'fout' en maakt in de score dan dus ook niet uit. Dus ik zou zeggen: probeer het, en als het fout is jammer, maar niets invullen is sowieso 'fout'. Dus nee, dat was niet slim van die juf. Of het nou over een autistisch kind gaat of niet.

bieb

Bij de subtest 'uitslagen' van de NIO krijg je steeds bijvoorbeeld een 3d model te zien en dan krijg je 4 plattegronden en moet je aangeven van welke plattegronden dat model gemaakt zou kunnen worden. Dat kunnen er 4, 3, 2, 1 of 0 zijn. Eentje niet aanwijzen kost punten, maar eentje wel aanwijzen die niet kan kost ook punten. Gokken om maar iets in te vullen is bij zo'n vraag dus niet handig.

maria

maria

20-11-2015 om 19:19

mooi

Op verbaal niveau iig vwo dan.

Sanne

Sanne

02-12-2015 om 22:41

En? Wat is de uitslag?

Ben benieuwd!

jester4

jester4

03-12-2015 om 08:06 Topicstarter

Sanne

De uitslag heb ik hierboven al gezet. Verbaal 117. Symbolisch had hij op een subtest 114, op een andere 98 en op uitslagen 79! Symbolisch totaal 97. Verbaal + symbolisch 108. Dat dat totaal niet klopt aangezien hij uitslagen verkeerd begrepen had wil er bij de meester niet in. Bij de directeur gelukkig wel. Havo/vwo advies blijft staan, ik heb het vermoeden dat de directeur het definitieve advies nog wel eens in vwo zou kunnen veranderen. Havo/vwo is goed genoeg voor mij, dat is een heel reeel advies als je naar zijn schoolloopbaan kijkt.

Brigit

Brigit

03-12-2015 om 11:04

Bieb, fout is fout

Of het bij de nio zo is weet ik niet maar dat hoeft niet hoor. Ik herinner me van mijn studie meerkeuzetentamens van een bepaald vak. 100 vragen, ieder goed antwoord levert een punt op, minimaal 60 punten halen om te slagen. Een niet-ingevulde vraag levert geen punt op, neutrale score. En voor een fout ingevulde vraag gingen er twee punten af... Dan moet je wel zeker weten wat je doet en anders kun je idd maar beter niets invullen.

Zo haal je ook wel de onzekere kinderen eruit

Is het terecht dat kinderen die op zich goed kunnen presteren, maar geen fouten durven te maken om deze reden en omdat ze onzeker zijn, zoveel lager scoren? je weet niet of je op hetzelfde niveau was uitgekomen als zoon van TS deze aanwijzing niet had gehoord. Misschien had hij alle 8 opgaven gemaakt. Stel dat hij over 2 heel zeker was, bij 1 dacht: dat weet ik echt niet en bij die andere slechts 98% zeker - niet 100%. Stel dat hij van die 98% waarvan hij onzeker was, er slechts 1 echt fout deed en die hij echt niet wist ook fout. Dan had hij 6 goed gehad, in plaats van 2.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.