Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

16-12-2016 om 22:59

NIO en dyslexie

Vandaag werd ik door de juf bij haar geroepen i.v.m. zoon van 12, groep 8. Hij heeft vorige maand de NIO gemaakt. Bleek dus dat hij heel slecht gescoord had. Volgens de NIO zou het advies Praktijkonderwijs zijn terwijl hij volgens de reguliere Cito's Kader aan zou kunnen.
Nu heeft zoon dyslexie en denk ik dus dat het voor een groot deel daarin zit. Hij heeft geen aanpassingen gekregen, behalve een groter lettertype. Verder gaf hij zelf aan het rekenen heel moeilijk te hebben gevonden. Mogelijk is hij daar heel lang in blijven hangen. Hij scoorde trouwens vooral laag op de taalonderdelen, wat ik overigens niet heel bijzonder vind want o.a. zijn woordenschat is niet zo hoog.
Ik heb net zelf eens naar wat voorbeeldvragen gekeken en ik zou absoluut uitvallen op het onderdeel uitslagen. Van die driedimensionale figuren die je om moet zetten naar tweedimensionale. Ik begrijp er helemaal niets van. Ik vind het eigenlijk best een moeilijke toets als ik het zo zie.
Maar nu mijn vraag/vragen. Kan het door dyslexie komen dat hij zo laag scoort en worden er op andere scholen andere manieren toegepast om de NIO af te nemen bij kinderen met dyslexie.
Juf wist me overigens wel te overtuigen dat ze de NIO niet te zwaar gaan laten meetellen in het advies. Maar ik ben toch benieuwd of het niet alsnog Basis wordt i.p.v. Kader.

BO

BO

16-12-2016 om 23:08

tja

Ik was hier al bang voor, ik weet niet waarom de NIO is gedaan maar ik had je die afgeraden als je de keuze had.
Voor LWOO moet er vaak een drempeltoets en NIO gedaan worden en daar is mijn zoon ook ontzettend onderuit gegaan maar helaas was dat op de beoogde middelbare school zelf die hem absoluut niet wilden hebben terwijl het advies van de basisschool gewoon basis was.

Ik weet niet of jullie ook voor LWOO gaan maar dan moet er dus vaak een aanvullende test meekomen en dan zal het moeilijk worden om hem op kader te krijgen.

BO

BO

16-12-2016 om 23:09

wat zijn eigenlijk de reguliere uitslagen op de cito's?

Mijn zoon had gelukkig wel een goede citoscore half groep 8 en met zijn reguliere Cito's werd hij wel op twee andere middelbare scholen aangenomen (basis).

BO

BO

16-12-2016 om 23:10

tenslotte

De nio en drempeltoets worden inderdaad niet op een andere manier afgenomen bij dyslexie. Mij is nooit duidelijk geworden waarom niet.

@Emma

@Emma

17-12-2016 om 10:20

Nio

De niotoets is een soort intelligentietest die in groepsverband wordt afgenomen. Voor veel dyslecten is dat funest. niet iedereen heeft iets aan alleen maar grote letters. Mijn dochter heb ik er niet aan mee laten doen. Je bent dat niet verplicht voor lwoo. Meestal is het zo dat de school de niotoets organiseert voor leerlingen met een lwoo-onderzoek, maar je bent dus niet verplicht de nio te doen. Er moet wel een andere intelligentietest zijn. Ik zou gaan voor een son-r of wisc. Die worden individueel afgenomen. Daar kun je op school mee aankomen. Ze kunnen die gebruiken voor de lwoo indicatie. Bij mijn dochter maakte dat het verschil tussen praktijkonderwijs en Kader. Meestal zit er niets anders op dan hem zelf te betalen, maar je kunt beginnen met aan de school vragen of zij dat doen.

Pirata

Pirata

17-12-2016 om 10:36

onbetrouwbaar

Mijn IADH-zoon scoorde 106 op de WISC en VMBO-basis met LWOO op de NIO. Exacte scores weet ik niet meer. Gelukkig is dit laatste genegeerd en mocht hij naar TL. Waar hij nog steeds zit, in de derde. Die NIO heeft voor mij voor eeuwig afgedaan. Enige dat hij goed deed waren trouwens die uitlegvormen.

MoederVan3

MoederVan3

17-12-2016 om 13:14

Mild dyslectische zoon scoorde ook lager op NIO

Mijn kinderen zijn onderwijl volwassen, maar ook mijn jongste zoon scoorde indertijd slecht op drempeltoets en NIO. (Mamma ik moest zo lachen om J, hij trok steeds gekke gezichten en gooide met stukjes gum).
Wat niet erg was in zijn geval, want IQ (WISC) was net te hoog voor LWOO en dat van de NIO net te hoog voor praktijkonderwijs.
Toch weet ik niet of ik hem had laten meedoen als we het over hadden mogen doen. Alhoewel we zonder LWOO-indicatie mogelijk ook in de problemen waren gekomen, want zijn eindcito was heel mager.
Het is echter heel raar dat kinderen in de onderste regionen wel op grond van 1 test worden voorgesorteerd.
Vaak zijn er wel meerdere wegen naar Rome, maar als je (als puberende jongen) ten onrechte op het praktijkonderwijs moet starten, dan wordt de weg omhoog wel heel moeilijk.
En ook kinderen aan de onderkant van ons onderwijssysteem gaan onderpresteren als ze niet juist worden aangesproken.

Tango

Tango

17-12-2016 om 15:30

LWOO

Er wordt voor zoon wel LWOO aangevraagd. Geen idee of hij daarvoor nog een intelligentietest moet doen. Dat is wel iets dat ik nu overweeg. Niet zozeer om LWOO te krijgen, want naar ons idee heeft zoon dat eigenlijk niet nodig en op de enige school die dat hier biedt wordt het alleen maar op basisniveau aangeboden. Op zich zou ik het helemaal niet erg vinden als zoon een Basisadvies krijgt, met of zonder LWOO. Als hij maar naar de school kan waar hij naar toe wil en dat is dus geen praktijkschool.
Cito krijgen ze hier niet, wel de IEP, maar ik ga eerst maar eens overleggen of hij daar aan mee moet doen. Zal wel, want een eindtoets is natuurlijk verplicht. Niet meedoen aan de NIO is niet in ons opgekomen eigenlijk. Niet handig van ons maar ook niet van de school vind ik. Heel groep 8 maakt hier gewoon standaard de NIO. In het verleden werd bij de Entreetoets wel eens een uitzondering gemaakt voor een kind met dyslexie. Bij de NIO dus niet. De vraag waarom ga ik op school ook maar eens stellen.
Ik verwacht van school overigens geen advies Praktijkonderwijs, maar of het nou basis of kader gaat worden, dat valt dus nog te bezien. Ben heel benieuwd, in januari volgt het definitieve advies....

BO

BO

17-12-2016 om 15:51

Tango

Voor LWOO moeten er aanvullende testen gedaan worden. Volgens mij heb ik dat toen ook gezegd. Dat was dus het grote nadeel bij mijn zoon die dus toen niet naar de school van zijn keuze mocht ook al had de basisschool dat advies gegeven.

Jouw zoon had bij de dyslexietest een veel lager IQ dan die van mij dus ik zou in jouw situatie nog wel beter opletten. Ik vermoed dat de NIO wel ongeveer gelijk stond aan zijn IQ van toen. Klopt dat? Bij mijn zoon was dat dus echt heel veel lager.

Wat zijn zijn citoscores van de LVS nu?

BO

BO

17-12-2016 om 15:52

dus

Voor LWOO is het hier dus de drempeltoets en NIO. De klassen zijn wel heel erg veel kleiner bij LWOO dus dat vond ik wel van belang.

Tango

Tango

17-12-2016 om 20:20

Testen

Worden die testen dan op de basisschool gedaan of op de voortgezet onderwijsschool, BO? Ik heb van de IB-er hier niets gehoord over aanvullende testen voor LWOO. Ze gingen het aanvragen, deze aanvraag loopt. Tegelijkertijd weten we dus niet of we LWOO nodig hebben want de school die onze voorkeur heeft biedt geen LWOO en dan kan het zelfs als contra-indicatie werken als we zoon met LWOO aanmelden.
Kleinere klassen zijn er sowieso al wel op die school is ons verteld. Voor zoon gaat 16 of 22 kinderen al niet veel uitmaken, hij is niet anders gewend dan 30 kinderen, dus 22 zal al heerlijk zijn.
Op de NIO scoorde zoon nu IQ 71, op eerdere IQ testen was dit 76, scheelt dus niet heel veel.
Op basis van het LVS scoort hij Kader, dat heeft de juf nog even extra uitgezocht omdat zij dit grote verschil ook wel erg verwonderlijk vond.

MoederVan3

MoederVan3

17-12-2016 om 21:30

Nadeel LWOO

Het nadeel van een LWOO-indicatie is inderdaad dat het niet alleen deuren opent, maar ook deuren sluit. Was bij mijn jongste ook zo. Die kon niet naar zijn eerste en tweede keuze.
In jullie geval is het misschien verstandiger met die twee IQ-scores onder de 80 om niet voor een LWOO-indicatie te gaan. Als hij een kader-advies krijgt is dat hopelijk genoeg om hem op de gewenste vmbo-school te krijgen.
Hebben die wel basis? Dat laatste is wel belangrijk omdat als kader toch te pittig blijkt te zijn, hij een niveau kan zakken op de zelfde school.

Tango

Tango

17-12-2016 om 21:48

Basis

De school van onze keuze heeft ook basis. Afstromen is dus geen probleem. De tweede school die we zouden kiezen heeft alleen LWOO op Basisniveau. Dat vind ik dus zonde, want dan zet je al lager in en opstromen is dan bijna onmogelijk.
Er is nog wel een derde school maar daar wil zoon echt niet heen. Is een school gericht op land en tuinbouw e.d. Daar doen we hem helemaal geen plezier mee. Zij bieden wel LWOO op Kader en zelfs Gemengd. Raar verdeeld eigenlijk.
De school van onze keuze heeft overigens wel een heel uitgebreide dyslexieondersteuning. Waarschijnlijk heeft zoon daar veel meer aan dan aan LWOO.

Standaarddeviatie Nio

De score van het TIQ wordt bij Nio met een getal en gebied aangegeven waarbij met 80% zekerheid kan worden aangenomen dat het daadwerkelijke TIQ binnen datgenied ligt. Bij de wisc is dat 95%. Daarzit wel een verschil. Dan zit er met 5 punten verschil waarschijnlijk wel een overlappend gebied bij als je naar verschille de testen kijkt.

Mijn nichtje volgt overigens praktijk onderwijs en bij haar op school zijn er echt meerdere ki deren die doorstromen naar een vorm van vmbo. Ik herken niet dat daar geen kansen meer liggen om verder te groeien als blijkt dat dat er in zit.

MoederVan3

MoederVan3

18-12-2016 om 09:44

Lalena

Ik herken ook dat er uitgewisseld wordt tussen praktijkonderwijs en vmbo's. Maar voor alle niveau's geldt dat docenten hun leerlingen beoordelen vanuit wat ze al over hun leerlingen weten. Het is moeijlijk om buiten de box te denken. Leerlingen hebben de neiging om zich aan te passen aan het niveau wat wordt aangeboden. Dus ja, het is veel moeilijker om te starten op praktijk en op te stromen naar kader (en ja ik ken een jongen die dat is gelukt), dan op kader te starten en daar te blijven.
Dus als ik Tango was, zou ik als Tangozoon een kaderadvies krijgt voor die kaderbrugklas gaan (zonder LWOO).

BO

BO

18-12-2016 om 11:13

Tango

Op de school waar mijn zoon naar toe wilde werden die testen daar gedaan. Dat was dus echt funest. Eindelijk mocht hij naar die school waar hij al zolang heen wilde en hij zat in een lokaal naast de gang naar gym met een glazen wandje er tussen. Constant pubers die heen en weer liepen en aan het gillen en roepen waren. Hij kon alle moppen en grappen vertellen later.

Ik vind kader best wel erg hoog voor zijn IQ. Een IQ van onder de 80 bij de NIO is hier al PRO. Ik zou voor basis gaan als je geen LWOO hebt. Zijn zijn Cito's allemaal (behalve spelling) echt IV? Mijn zoon scoorde ook nog wel eens een C en hij scoorde bij de eindcito onderrandje kader.

BO

BO

18-12-2016 om 11:29

dyslexiebegeleiding

Hier uiteindelijk een hele goede dyslexiebegeleiding met laptop en kurzweil maar op dit niveau vind ik een kleinere klas toch echt belangrijker. Die dyslexiebegeleiding valt vaak toch nogal tegen en meer tijd etc heeft ook weinig zin gehad voor mijn zoon. Het gaat om het vele leeswerk thuis en op school en dat zal op kader nog wel een portie meer zijn.

Nog laag tussen pro en kader?

Moedervan3, ik kan me wel voorstellen dat kinderen zich aanpassen aan het niveau van onderwijs en dat daarom praktijkonderwijs niet wenselijk is. Wel begrijp ik dat er op hun wensschool zowel kader als basis aanwezig is. Kennen ze daar ook zoiets als een brugklas? Dan kan in de loop van dat jaar nog gekeken worden of basis/kader beter past.

Tango

Tango

18-12-2016 om 21:19

Ja brugklas

Volgens mij starten ze in een basis/kader brugklas. Dus hij kan nog alle kanten op.
Verder neem ik aan dat als de juf bevestigt dat hij w.b. LVS kader scoort. Hoe dat dan precies verdeeld is weet ik niet. Ik houd me daar eerlijk gezegd nooit zo erg mee bezig. Maar ga er zeker bij het adviesgesprek nog even goed naar vragen. Ik weet dat hij op spelling inderdaad E scoort, maar op rekenen vaak B of C. Die indeling van I tot V weet ik eigenlijk niet goed genoeg, dus daar kan ik niet zoveel over zeggen. Ik weet dat A t/m E verouderd is, maar de laatste keer (eind groep 7) pasten ze dit op school nog toe.

BO

BO

18-12-2016 om 21:56

Tango

Ok met B en C op rekenen kom je al een eind. Nu begrijpend lezen nog. Als dat D is of hoger is dat voldoende voor kader.

Het is wel heel uitzonderlijk dat jouw zoon zo hoog scoort in vergelijking met zijn toch heel laag en twee/drie maal gemeten IQ (als je de NIO er ook bij rekent).

Volgens mij heb ik het eerder gezegd maar nu met deze NIO uitslag zou ik alles doen om hem NIET voor LWOO op te geven aangezien de kans groot is dat hij daar weer onder de 80 scoort en ze hem alsnog niet willen aannemen. De school van mijn zoon keek totaal niet meer naar wat er op de basisschool gedaan had of verdraaide cijfers zo dat het ze beter uit kwam. Achteraf hoorden we dat de school op dat moment te populair was en hebben we van meer leerlingen gehoord dat ze werden afgewezen voor LWOO maar ik zou in jouw geval zeggen: een gewaarschuwd mens telt voor twee. Lekker naar die basis/kader brugklas als dat het advies is van school.

klara

klara

18-12-2016 om 22:36

iq test

Een iq test is ook maar een test: meet in feite hoe iemand op dat moment de test maakt.
Geeft meestal wel iets aan, maar lang niet altijd alles en vaak een ondergrens.
Je kunt prima onderpresteren op een iq test. (ligt ook beetje aan tester)
NIO zegt me al helemaal niet zo veel, zeker niet klassikaal. Zoon scoorde hier echt heel anders op dan op meerdere iq testen.
NIO is ook geen echte iq test. Zou leer-mogelijkheden moeten testen.
Maar als er nu meer uitkomt dan 'mogelijk' op papier, dan zou ik dat als ijkpunt nemen.

Tango

Tango

19-12-2016 om 17:31

Zoon

Is op school heel serieus en werkt hard. Hij doet heel erg zijn best en luistert goed. Zou zomaar eens kunnen veranderen als hij gaat puberen. Daar zijn we ons zeker van bewust.
Op begrijpend lezen scoort hij wel D of hoger, al wordt het hem vaak in de vorm begrijpend luisteren aangeboden. I.v.m. zijn dyslexie. Dan scoort hij zelfs vaak B of C.
Nemen ze op LWOO geen kinderen aan die lager dan 80 scoren? Dat is best raar eigenlijk. Moeten die gewoon standaard naar praktijkonderwijs? Bedankt voor het advies BO, ik heb daar zeker iets aan. We waren al niet echt van plan op LWOO in te steken, maar die kans wordt hiermee alleen maar groter. We gaan eerst maar eens het adviesgesprek in januari afwachten. Zoon mag hier zelf bij zijn en hij wil ook heel graag naar kader. Hij is gewoon best trots op dat advies want heeft er keihard voor gewerkt op school. Praktijkonderwijs zou echt een drama voor hem zijn. Dan toch echt liever basis, als hoger echt niet lukt. Maar dat zien we op het VO dan wel.

MoederVan3

MoederVan3

19-12-2016 om 20:48

Basisschooladvies is leidend

Maaaar: de school moet wel in staat zijn om de benodigde zorg te bieden....
Zie:
https://www.passendonderwijs.nl/veelgestelde-vragen/leerwegondersteunend-onderwijs-en-praktijkonderwijs/#adviespro

BO

BO

19-12-2016 om 21:20

Tango

Nou dat is landelijk wel een beetje de grens voor Praktijkonderwijs maar niet zonder dat er ook een achterstand is aangetoond van iets van 3 jaar op begrijpend lezen en rekenen etc. Mijn zoon had dat allemaal niet maar er werd vervelend gegoogeld met cijfers van de basisschool.

Maar goed, nu telt een gewaarschuwd mens voor drie, dat scheelt

Tango

Tango

19-12-2016 om 22:30

Jakkes, BO

Dat is echt heel vervelend. Hopelijk ontkomen we daar aan. Heb je nog een tweede kind want anders heb je aan die waarschuwing ook niet veel natuurlijk.
Wij waren niet echt voorbereid. Grote zus is een heel ander geval wat dat betreft. Geen dyslexie. Duidelijk VMBO T advies (zowel school als NIO, alleen Entreetoets was op basis niveau). Dochter vond zelf VMBO T destijds heel laag, wilde liever HAVO. Nu redt ze het maar net op VMBO T want ze doet gewoon heel weinig.

Ons werd verteld dat zoon op groep 6 niveau uit moest komen, dan werd het geen praktijkonderwijs. Hij volgt rekenonderwijs groep 7, hier en daar wat aangepast. Ook verder doet hij grotendeels met de groep 7 stof mee. Dan is Montessori onderwijs toch wel erg handig. 3 jaar achterstand heeft hij dus zeker niet. Alleen op techisch lezen en spelling, dat dan weer wel. Toch kan hij spellingsregels wel aanleren. Het kost alleen heel veel tijd. Vooral werkwoordspelling is momenteel zo'n dingetje. We zijn nu bezig de tegenwoordige tijd er goed in te krijgen, want alle methodes gaan gewoon te snel, dan haakt hij echt af. Volgens mij schreef ik daar al eens een draadje over.

BO

BO

19-12-2016 om 22:45

Hoe kan hij b/c halen met rekenen als hij rekent op gr 7 niveau?

Tango

Tango

20-12-2016 om 10:49

Ja, eh

Op groep 7 niveau dan natuurlijk. Dat zal op groep 8 niveau natuurlijk lager zijn. Maar groep 8 niveau hoeft hij dus niet te behalen om toch naar basis/kader te gaan.

Bo

Bo

20-12-2016 om 13:11

Maar dat is een heel ander verhaal. Hij is al blijven zitten en dan scores op gr zeven niveau geven? Vreemd hoor. Ik hoop dat het hem lukt op kader maar goed met een basiskaderbrugklas zit je sowieso goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.