Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
evenanoniem

evenanoniem

17-10-2014 om 19:06

nio 145

Mijn kind heeft tbv het schooladvies de nio afgenomen. Dit werd door de school in de hele groep gedaan. Vandaag kregen we de uitslag op een briefje. Er stond een balkje helemaal rechts vd grafiek en op alle schooltypes een 9. Verbaalscore was 140 en symbolische score was 138 en totaal was 145.
Onderaan stond dat vwo het best passende onderwijs was.
Wie kan ons helpen met de uitleg??
We hebben over een week een adviesgesprek. In groep 7 was het voorlopig scjooladvies havo.

Tine Winkel

Tine Winkel

17-10-2014 om 21:35

school kan jullie helpen met de uitleg

Sorry, beetje flauw, maar goed, de NIO laat zien dat blijkbaar VWO het best passende onderwijs is voor jullie kind, dus (nog) beter dan het schooladvies van vorig jaar. Je kind doet het dus gewoon erg goed.

En eerlijk gezegd vind ik het gewoon niet slim van de school dat ze al wel de uitslag meegeven, maar dan blijkbaar zonder uitleg... maar die gaan ze je dus volgende week geven.

Roosje

Roosje

17-10-2014 om 21:42

Gewoon heel erg goed

Ik ken de NIO zelf niet, maar even googlen levert op dat 145 de maximale score is. 100 is het gemiddelde. 120 of hoger is VWO-advies.
Je kind heeft het dus extreem goed gedaan.

Annet

Annet

17-10-2014 om 21:45

Heel erg ruim VWO

Je kind heeft de meest maximale uitslag gekregen voor deze toets die er is.
Ik geloof dat VWO-niveau vanaf een uitslag van 115 geldt.
De vraag is nu waar het verschil met het voorlopig schooladvies door komt.
Hoe scoort je kind op de citotoetsen?
Als die voornamelijk A-scores of I-scores zijn, waarom is er dan een Havo advies gegeven?
Waarop is het Havo-advies gebaseerd?

Tijdens het gesprek zou ik vooral vragen:
- Wat vinden jullie van deze score?
- Welke gevolgen heeft deze score voor het eindadvies
- Als dat geen VWO-advies is, waarom niet?

Wat jullie je moeten afvragen is:
- Welk niveau vinden wij en kind passen bij kind
- Waren wij tevreden met Havo-advies of hadden we meer verwacht
- Zouden wij en kind graag een VWO-advies willen?
- Wil kind ervoor werken op VO-school?

Tenzij bijzondere redenen zou jullie kind VWO aan moeten kunnen.
Maar wat willen jullie zelf of kind zelf?

Overigens is een slechte werkhouding niet voldoende reden om niet naar VWO te gaan. Een slechte werkhouding kan ook komen door te weinig uitdaging op het basisonderwijs. In dat geval zou ik liever hoog starten en het een kans geven.

evenanoniem

evenanoniem

17-10-2014 om 21:55

annet

Hier hebben we echt zoveel aan. Bedankt!
De cito's zijn op b nivo alleen rekenen zit op a+ omdat hij dat leuk vindt. Verder heeft hij geen goede werkhouding helaas. Dus kwamen ze uit op havo.
We zijn ons echt dood geschrokken vd uitslag. We hebben een foto op twitter gezet en iedereen zegt dat ie vreselijk hoog is.
Roosje jij ook bedankt voor je reaktie.

Lynn

Lynn

17-10-2014 om 22:53

Werkhouding/b-scores

Met zo'n superhoge NIO lijkt het erop of je kind een slechte werkhouding heeft uit verveling (te makkelijk/saai) en lijken die b's een teken van onderpresteren (lager presteren dat kind met die intelligentie kan).

Her is zaak dat kind juist wel voldoende uitdaging krijgt (dus nar het VWO, vermoedelijk het liefst naar het gymnasium, met extra bakken Latijn en Grieks nog meer uitdaging en daarnaast vermoedelijk meer gelijkgestemde, ook slimme kinderen, om zich heen).

Maar je kind kan het daar wel zwaar krijgen, want zal er dan dus wel hard voor moeten leren en dat is het niet gewend. Dus bespreek dat met je kind en bereid je erop voor dat jullie (of evt. huiswerkbegeleiding -mogelijk- je kind zal moeten helpen met leren leren.

Het kan ook redelijk vanzelf goed gaan. Sommige kinderen die het niet gewend waren gaan op het vwo toch goed leren, omdat ze het gewoon leuk en uitdagend vinden of het hun eer te na om slechte cijfers te halen terwijl ze (heel) slim zijn.

Maar een VWO-advies zou geen discussie meer moeten zijn.

En zoek een school die openstaat voor (en begrip heeft voor) (hele) slimme leerlingen met -op de basisschool - een slechte werkhouding.

Succes.

evenanoniem

evenanoniem

19-10-2014 om 12:23

wat nu en hoe kan dit?

Wat raden jullie ons aan te doen?
Hij heeft voor zn taal vaker een c gehad dan een b. Hoe kan het nou dat een kind wat blijkbaar zo slim is het zo slecht doet op die cito's? Hoe kan het dat de school dit nooit zag? Jarenlang heb ik moeten aanhoren dat ie niet gemotiveerd is. Vaak kletst enzo. Doordat hij wiskunde zo leuk vindt en t daar zo goed op doet hebben ze over hun hart gestreken en havo gegeven in groep 7.
Maar nu weten we totaal niet wat het beste is voor hem. De leraar heeft vrijdsgavond via de mail nog laten weten dat hij ook geschrokken is en hij heeft t over onderpresteren ofzo.

Annet

Annet

19-10-2014 om 12:52

Hier vind je meer info over onderpresteren

en kun je een gratis e-book aanvragen over onderpresteren.

http://www.ieku.nl/2013/01/hoogbegaafd-kind-onderpresteert/

Lynn

Lynn

19-10-2014 om 14:30

Oefenen!!

Evenanoniem: wat je moet doen?

Je moet met hem oefenen op taal.

Hij,heeft de intelligentie, maar ergens gaat het fout. Je moet dus samen Cito's oefenen en kijk waar het fout gaat.

Mijn zoon was slecht (groep 6 een C en groep 7 een E!!) met begrjpend lezen, terwijl dat met rekenen bepalend was voor aanname op VWO-niveau (moesten A's zijn. Terwijl hij ook slim is. Hele kerstvakantie geoefend en een A gehaald. Zit nu probleemloos op he gymnasium.

Alleen zou ik als ik jou waeerder beginnen met oefenen.

Lynn

Lynn

19-10-2014 om 14:41

p.s.

Voordat je als een dolle alle onderdelen van taal wilt gaan oefenen, kijk eerst waar de VO-scholen van jullie keuze op selecteren. Soms is het alleen rekenen en begrijpend lezen en is spelling dus niet belangrijk.

Het zou fijn zijn als je zoon zelf wil oefenen, maar die van mij had geen zin en ik heb toch veel geoefend. Maar voor ons was duidelijk dat hij een typische VWO-leerling was en die wilden wij daarop oer de op het VWO hebben.

Succes.

Hier

Er is een verschil tussen potentieel (meet NIO meer) en wat je presteert (meet Cito meer).
Hier een kind met een hoog iq. Doet het goed op school, zolang ze voldoende uitdaging krijgen het haar interesseert. Anders afgeleid met baggerresultaten.

Zet je kind op het gym, help het of laat het helpen met leren leren.
Havo kan altijd nog.
Loes

Roosje

Roosje

20-10-2014 om 08:43

niet uitgedaagd

Ik begrijp heel goed dat jullie hiervan geschrokken zijn. Uit deze test blijkt dat je kind enorm intelligent is en dat komt blijkbaar als een verrassing. Soms hebben dit soort testen dus toch een grot voordeel

Ik hoop dat jullie het 'werkhouding-verhaal' nu ook met andere ogen bekijken. Je kind is jarenlang onvoldoende uitgedaagd. Hét recept voor matige prestaties en een slechte werkhouding. Daar zijn boeken en websites over vol geschreven. Je kind hoort niet thuis op een havo. Je kind hoort thuis op een VWO-plus, en zal ook daar bij de top kunnen horen. Kunnen, want er is wel werk aan de winkel. Sommige kinderen bloeien op het VWO op (eindelijk leer ik iets!) en leren snel leren. Anderen hebben daar (veel) meer moeite mee. Het valt namelijk niet mee om jouw ingedutte hersenpan wakker te schudden, om te gaan met werkdruk, te kunnen plannen etc. Het gaat op de middelbare school nadrukkelijk niet alleen ok cognitieve vermogens, maar ook om andere vaardigheden. Je kind zal tijd nodig om zich die vaardigheden eigen te maken, dat is op de basisschool niet gebeurd.

Ik kan mij voorstellen dat de basisschool adviseert hem in een havo/vwo-brugklas te plaatsen. Ik zou daar zelf niet voor gaan: ik zou proberen hem in een VWO-klas (of liever nog een zelfstandige VWO-school) te krijgen. In een combi-klas wordt bij matige cijfers al snel gezegd 'echt een havo-leerling'. Mijn kinderen zitten op een zelfstandig gymnasium. Daar wordt bij matige cijferes gezegd: 'dit kind moet nog leren leren, hij heeft de hersens wel, maar we moeten aan de bak met de vaardigheden'. Dat is voor onderpresterende kinderen echt van essentieel belang.

Yura

Yura

20-10-2014 om 18:57

Kwaliteit van het onderwijs

Volgens mij wordt bij de cito ook vooral gemeten wat ze weten, met andere woorden wat ze geleerd hebben. Dochter heeft ook wel eens geklaagd dat iets werd gevraagd dat ze nog niet gehad hadden, ja dan scoor je dus laag. Nio meet volgens mij het iq min of meer. De lagere citoscores kunnen dus misschien ook verklaard worden door de kwaliteit van het onderwijs dat hij gehad heeft. Mijn zoon had altijd C's voor spelling, maar toen ik de meester uit groep 7 vroeg waar het dan mis ging kon hij daar geen antwoord op geven. Toen ik hem naar een externe remedial teacher stuurde (inmiddels begin groep 8) bleek hij niet te weten dat achter een korte klinker een dubbele medeklinker kwam. Dat was blijkbaar al die jaren (wanneer leer je dat ongeveer, groep 3/4 denk ik?) nooit iemand opgevallen dat die les niet bij hem was aan gekomen. Inmiddels zit hij nu wel gewoon in 5 vwo.

Lynn

Lynn

20-10-2014 om 20:03

Yura

Erg he, zo'n docent / school die iet eens door heeft waar het aan schort bij de leerling.

Wij hadden door dat zoon juist erg goes was in rekenen maar in groep 5 haalde hij ba een 8 een 5. Op de,vraag wat er nou mis ging had de juf geen idee. Tja dan ka, je er ook weinig aan doen...

Zelf maar eens gekend, bleek hij zo.men o er te slaa, en halve antwoorden op te schrijven (wel eerste cijfer, waaruit bleek dat hij de systematiek van het rijtje sommen juist heel goed snapte, maar niet de eenheden). Had juf niet door.

Soms moet je als ouder wel erg de juf/meester helpen om duidelijk te maken dat je kind slim is en juist meer uitdaging behoeft en niet vanwege een 8 en een 5 juist als een gemiddelde leerling wordt weggezet.

Maar goed, het zij zo. Ook hier uiteindelijk met extra uitdaging na onderpresteren,wel tot bloei gekomen en nu op het gymnasium.

Annemieke

Annemieke

20-10-2014 om 22:49

score

Kan iemand mij uitleggen hoe een 140 en een 138 score samen 145 worden?

four

four

20-10-2014 om 22:56

zeker

IQ-scores zijn gebaseerd op percentielen. Een score geeft dus aan hoe goed je het doet t.o.v. een normgroep.

Stel je voor dat een kind hoort bij de beste 10 % in rekenen van de klas. Datzelfde kind hoort toevallig ook bij de beste 10 % in taal. Als je dan gaat kijken waar dat kind staat als je kijkt naar taal en rekenen dan zal dat kind nog hoger scoren (bijvoorbeeld horen bij de beste 5 % in taal èn rekenen). Dit komt doordat niet iedereen die hoog scoort op taal dat ook zal doen op rekenen en omgekeerd. Het is dus zeldzamer om in beide goed te zijn.

Datzelfde gebeurd bij een IQ test. Als de subscores (heel) hoog zijn, dan zal dat totaal score nog hoger zijn.

Omgekeerd klopt trouwens ook, zijn de subscores (heel) laag, dan zal de totaalscore nog lager zijn.

Annet

Annet

21-10-2014 om 00:06

Mooie uitleg four

En deze uitleg past ook bij de entreetoets (percentielscores) en bij de eindcito.

evenanoniem

evenanoniem

21-10-2014 om 11:23

schuldig

Ik voel me vooral als moeder schuldig. Ik heb steken laten vallen want ik had ook beter moeten weten. Ik had zoveel vertrouwen in de school nu bijna 8 jaar lang. Dat ze het beter weten maar nu blijkt dat ze totaal niet wisten dat hij zoveel capaciteiten heeft. Ik had niet zoveel vertrouwen moeten hebben in die school. In vrijwel elke 10 min gesprek heb ik gehoord dat hij wegdroomt. Een plusklas is er wel maar daar is hij nooit geweest. De scores vd plusklaskinderen beginnen nu via de groepschat vd klas binnen te druppelen en die zijn gemiddeld vooral. Hoogste was 115 van 1 kind.
Ik heb alle info gelezen van Annet (dank) en ik herken zoveel!! Maar zijn we niet te laat nu om het tij te keren. Moeilijk.

Yura

Yura

21-10-2014 om 11:42

Tij keren

Natuurlijk is het nooit te laat om het tij te keren. Mijn dochter is ook nooit gezien op de basisschool, waarom weet ik eigenlijk niet, ze had bijvoorbeeld met rekenen altijd een hoge A, maar heeft nooit in het ingedikte programma gezeten en is ook nooit naar de plusklas ofzo geweest. Achteraf bleek zij daar nogal beledigd over te zijn, maar heeft dat nooit laten blijken. Zij is altijd overtuigd geweest dat zij minimaal net zoveel kon als die kinderen die wel mochten. In de eerste instantie kreeg ze in groep 8 een havo/vwo advies, maar na een paar proefcito's stelde de juf dat bij naar VWO en op haar eindcito haalde ze zelfs een 548. Haar percentielscore voor rekenen was 98 en wij geloven tot op de dag van vandaag niet dat die 2% in Nederland die beter kan rekenen allemaal bij haar in de klas zaten (want die volgden dus dat ingedikt rekenprogramma). Dochter was enorm blij met de scores en had echt het gevoel naar de basisschool een lange neus te moeten maken. Ze zit nu in 4 gymnasium en heeft nog een extra vak, wiskunde D, erbij. Maar het tij is dus wel degelijk gekeerd bij haar, op de middelbare school hoort zij zonder meer bij de uitblinkers. Dus maak je daarover geen zorgen hoor, gewoon lekker je kind naar een vwo sturen.
En schuldig voelen hoeft helemaal niet, jij weet toch niet als ouders wat normaal is, jij bent niet in staat om je kind met anderen te vergelijken en de leerkracht wel, dus die zou het moeten opmerken. Ik heb altijd wel gedacht dat mijn dochter redelijk slim was, maar ook nooit in de gaten gehad hoe slim dan precies. Elke ouder vindt zijn kind immers slim, alle ouders willen hun kind op het vwo hebben, tenminste als je de kranten mag geloven. Dus ik heb altijd gedacht dat het feit dat ik mijn kind slim vond niet zoveel zei. Bij ons op de voetbal heb je ook allemaal vaders die hun kind de nieuwe Cruijff vinden en niet tevreden zijn met een indeling in de F6. Of wat denk je van die ouders op tv bij die talentenshows, die hun kind helemaal ophemelen en dan doet het kind de mond open en zingt zo vals als een kraai. Daarom ga ik er altijd vanuit dat ik als moeder niet helemaal objectief ben en dat een leerkracht, voetbaltrainer etc dat wel is, maar helaas zien die ook niet alles.

Lynn

Lynn

21-10-2014 om 12:11

Niet schuldig voelen

Niet doen! En maal je geen zorgen, kan allemaal nog prima voed komen.

Oudste was ook niet erkend slim op basisschool. Half groep 8 na goede NIO las in plusklas gezet. En andere plusklassers doen nu Havo.. Hoorde net pas dat ze onwijs baalde dat ze,geen plusklas mocht doen vanadf groep 6. Heb ik nooit geweten. Zit nu probleemloos in 3 gym.

Dua laat je schuldgevoel lopen en richt je op leren leren en goed scoren bij de cito toetsen en vooral praat met BO zodat ze VWO advies geven en niet bij twijfel (vanwege slechte werkhouding) Havo of Havo/vwo advies gaan geven

Roosje

Roosje

21-10-2014 om 12:55

wat vindt hij er zelf van?

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd wat je zoon hier zelf van vindt!

Fred

Fred

21-10-2014 om 13:13

twitter

De NIO score van je kind op twitter zetten, lol

Weet je meteen waar al die vooroordelen over opscheppende ouders vandaan komen..

evenanoniem

evenanoniem

21-10-2014 om 14:07

twitter

Mijn twitteracount is afgeschermd en alleen voor volgers te zien. Ik wist niet wat die grafiek precies was.
Bovendien heb ik geen kind die makkelijk door de basisschool gaat.
Hij wil heel graag naar het technasium maar daar heeft hij vwo vd school voor nodig.

Cat

Cat

21-10-2014 om 16:54

schuldig voelen

kan best functioneel zijn. Het geeft vaak aan dat je dingen anders wil doen, ik zou er dan ook zeker naar luisteren. Ik vind het niet juist alles op school af te wentelen. Als je thuis geen signalen hebt opgepikt kan het zijn dat hij thuis ook niet laat zien wat hij kan, daar kun je mogelijk iets mee.
Ik zou gewoon contact opnemen met technasium, misschien is de uitslag van nio al voldoende?

Fred

Fred

22-10-2014 om 13:43

Laten zien wat je in huis hebt

"Als je thuis geen signalen hebt opgepikt kan het zijn dat hij thuis ook niet laat zien wat hij kan, daar kun je mogelijk iets mee."

'Moet' je daar iets mee?

Ik had als kind ook een hoog IQ, maar ik was thuis totaal niet bezig om aan mijn ouders te laten zien wat ik kon.

Ik ben ervoor dat hoogbegaafde kinderen op school worden uitgedaagd, maar moet je thuis nu ook al laten zien wat je in huis hebt?

Cat

Cat

22-10-2014 om 18:18

niet perse

Ligt eraan wat je er precies mee bedoelt Fred. Je intelligentie staat natuurlijk niet los van je persoonlijkheid, en uit zich heus niet alleen in schools leren.
Kan zijn dat kind onderpresteert, ook thuis. Dat kan problemen opleveren. Kan ook zijn dat kind niet onderpresteert, ook niet op school, maar dat het gewoon zo enorm saai is..(ja, ook cito) Misschien presteert hij wel op een hoger niveau. Wat ook kan is dat hij leerproblemen heeft die gecompenseerd worden door zijn intelligentie.
Kind hier liet op school ook niet zoveel zien, maar thuis wel. Niet dat ie met z'n neus in de boeken zat, maar zijn snelle en creatieve denken was wel duidelijk, en toen hij jong was ook zijn leergierigheid. (helaas wel verloren)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.