Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nio 124/VWO advies, maar afgelopen 8 jaar havo Cito's?

Vandaag de uitslag van de NIO van mijn dochter gekregen. Die vond ik verrassend hoog. 124 met dus eenduidig VWO advies.
Dat heeft ze dan goed verborgen gehouden de afgelopen jaren, want afgelopen jaren had ze "gewoon" gemiddeld Havo cito's. Ze is totaal niet leergierig en doet alleen wat ze moet doen op school en niet meer. Wij vinden haar wel slim (snel verbanden leggen en logisch denken enzo), maar dat vindt elke ouder volgens mij.
Het eerste dat ze riep is "denk maar niet dat ik VWO ga doen, weet je hoeveel huiswerk je daar krijgt". Nogal typerend voor haar
Kun je met zo'n houding een VWO brugklas aan denken jullie?

Elfje65

Elfje65

28-10-2016 om 22:22

Mwah

Ze kan het proberen. Daar is niets mis mee. Mijn neef heeft met nooit zijn huiswerk maken zijn vwo gehaald, maar dat is maar voor weinigen weggelegd. Gewoon in een combi-klas plaatsen en zien waar zij zich naar toe werkt (of niet

Fransien

Fransien

28-10-2016 om 22:26

Herkenbaar

Ok, ze vindt school waarschijnlijk redelijk saai. Het is een aanname, maar een NIO van 124 is hoog en inderdaad absoluut vwo-niveau en het lijkt erop dat ze de afgelopen jaren amper iets uitgevoerd heeft op school.
Op school heeft ze niet de resultaten gehaald die er volgens de toets wel degelijk in zitten. Ze vond het blijkbaar of belangrijk om de toets goed te maken of een leuke toets waar ze wel haar best voor wilde doen.
Als ze de manier van toetsen leuk vond, is dat een duidelijke aanwijzing dat ze op het vwo beter op haar plek is, op het vwo komt het meer op inzicht aan.
Je kunt met haar langs de open dagen gaan, dat hebben wij met onze oudste erg slimme dochter gedaan. Zij had al gauw de gymnasia afgestreept, de sfeer en de hoeveelheid huiswerk stonden haar niet aan. Ze heeft flink getwijfeld over de tweetalige havo/vwo brugklas maar uiteindelijk voor een nederlandtalige havo/vwo brugklas gekozen waar ze veel inspraak had in hoe ze liet zien dat ze de stof beheerst, veel werkstukken, veel eigen mening. Daar voelt zij zich heel prettig bij (ze is nogal eigengereid).
Persoonlijk had ik haar liever op een vwo-brugklas gehad, maar daar had ze deze vrijheid niet gekregen, en juist die vrijheid heeft ze nodig om prettig te leren.
Ik weet niet wat voor scholen er bij jullie in de omgeving zijn, maar dit type onderwijs is misschien wel wat voor je dochter.

Sanne

Sanne

28-10-2016 om 22:47

Pluswerk

Is er geen pluswerk of een plusklas? Dochter hier mag lekker veel compacten waardoor het minder saai wordt en dan interessantere dingen (voor haar dan) doen.

Ik wil geen hele discussie weer over scholen, maar heeeeel grof gezegd wordt het steeds minder stampen en meer begrijpen bij hoger onderwijs (zeker in de bovenbouw), misschien kan je haar daar mee stimuleren.

Het is echt een misvatting trouwens dat VWO kinderen dol op leren en braaf zijn. Gewoon doen dus zou ik zeggen.

annie

annie

29-10-2016 om 11:07

hier vergelijkbaar

behalve dat reactie dochter was dat ze nu zeker voor vwo wilde gaan, maar ik sluit zeker niet uit dat meespeelde dat vriendinnen ook naar vwo wilden.
Ik zag haar scores bij cito ook niet perse als 'niets doen'. Volgens mij zijn cito's het best te doen voor gemiddeld denkende kinderen, bij een beetje out of the box denken valt een cito niet altijd mee.
Bovendien had dochter serieus problemen met wat dingetjes, ik sluit niet helemaal uit dat dat te maken heeft gehad met te weinig uitdaging op bs. Zoals soms wat moeilijk kunnen concentreren.
Cito meet hoe goed je cito doet op dat moment, niet veel meer dan dat.
En nu op vwo merk ik dat ze moeite blijft hebben met multiple choice vragen. Is niet haar ding, is me nog niet helemaal duidelijk waarom niet. Ze redeneert liever zelf naar een antwoord toe denk ik, gaat enorm twijfelen bij kant en klare opties.

Maar het gaat qua cijfers prima, nu 2 vwo.
Was even heel gemotiveerd, zakte al snel weg. Doet wel nog precies wat ze moet doen, maar zal nooit een stap harder rennen dan nodig. (gaat wel voor 8 vooralsnog en niet voor 6,vindt dat ook te eng denk ik)
Riep al snel dat ze voor het laagste niveau had moeten gaan, en baalt enorm van huiswerk maar vooral van lange dagen op school.
Maar snapt ook wel dat het nu eenmaal zo is, op middelbaar.
Ik denk dat ze het op lager niveau nog moeilijker zou hebben.

Een school zoals Fransien beschrijft zou heel fijn zijn voor dochter hier, maar niets hier in de buurt, helaas. Die vrijheid kreeg ze een beetje op eind bs (montessori) en past haar goed, voor haar grote en vervelende overgang naar middelbaar waar ze regie over eigen leerproces weer volledig in heeft moeten leveren.

Els

Els

29-10-2016 om 16:49

Meer werk op de havo

Het is lastig uit te leggen maar juist omdat het op het VWO meer op inzicht aankomt hoef je daar minder huiswerk te maken. Bij de HAVO is het meer herhaling en meer oefenen om de benodigde stof geautomatiseerd te krijgen bij alle leerlingen; dat geldt niet alleen voor het voorbereiden op toetsen (want daar hoeven gemakkelijk lerende kinderen wellicht minder tijd in te stoppen) maar de lesmethoden en aanpak van leraren is veel meer op herhaling gericht. En dus ook het huiswerk wat zij opgeven.
Je kunt daar ook op internet wel meer over vinden. Ik omschrijf het misschien wat (te) kort door de bocht.

Hemf

Hemf

29-10-2016 om 19:30 Topicstarter

Saai

Ze vindt school idd saai. Maar de cito's rekenen gingen haar niet persé altijd makkelijk af. Dus of ze het nu allemaal te makkelijk vindt vraag ik me af. Ze vindt het gewoon allemaal oninteressant. Totaal niet leergierig dus. Ook de nio vond ze niet persé leuk. Alleen haar sociale leven en paarden vindt ze erg belangrijk
Maar wie weet verandert dat op de middelbare school. ..

Els

Els

29-10-2016 om 19:44

Waarschuwing

Waarschuw je dochter dus voor hetgeen ik zeg in #6. Dat worden hele saaie jaren, onder je niveau heel veel herhalingen doen (die ook nog eens streng gecontroleerd worden). Veel minder saai is werken op je niveau!

Hemf

Hemf

29-10-2016 om 19:52 Topicstarter

Els

Dank je, dat doe ik zeker!

Lynn

Lynn

30-10-2016 om 10:41

VWO

124 is een goede score en daarmee past ze prima op het VWO qua IQ.

Vergeet niet dat veel slimme kinderen op de basisschool onderpresteren uit pure verveling en slordigheid (of anders denken/ te ver doordenken).

Mijn zoon haalde in groep 6 een III voor begrijpend lezen en in groep 7 een V. Rekenen was wel altijd I geweest. Wij wisten dat hij slim was, dus met veel oefenen in groep 8 en hem laten zien in welk valkuilen hij niet moest trappen haalde hij daar vervolgens een I. Kreeg VWO advies, en is naar het gymnasium gegaan. Gaat prima (inmiddels in de 3e), al vindt hij elk huiswerk te veel en haalt hij ook regelmatig onvoldoendes. Maar hij en wij weten dat hij het prima kan.

Op de Havo is het risico dat het weer zo saai blijft voor haar. Arm kind. En zoals gezegd: Havo is niet minder huiswerk, vooral nog meer saai huiswerk .

Gewoon naar het VWO laten gaan, vooral niet naar een Havo/VWO klas is mijn advies. Dan is het "nerderig" als je hogere cijfers haalt en gaan kinderen die lui zijn en een zesjesmentaliteit hebben dus eerder naar de Havo, terwijl ze het VWO prima kunnen doorlopen.

Het gymnasium is door latijn en grieks wel extra veel werk, vooral dus in de eerste drie klassen. Mijn zoon baalt er af en toe flink van. Als je denkt dat dat teveel van het goede is voor je kind, kan je misschien beter voor atheneum/VWO kiezen.

En mocht het echt tegenvallen, kan ze altijd later nog overstappen op Havo. Omgekeerd is moeilijker.

Vwo of havo/vwo

Ik heb inmiddels drie kinderen op het vwo, waarvan twee gymnasium. Alledrie vwo-advies. Twee van de drie hadden een hoge Cito en hoge score iq-test, eentje had een Cito net onder 545 en had al voor atheneum gekozen. Dochter van een vriendin had een te lage Cito voor het gymnasium waar ze naartoe wilde, minimaal 545 Cito gold toen nog voor categorale gymnasia, maar een lage score mocht je met een Nio test revancheren. Zij haalde toen een hoge score op de nio, 'net tegen hoogbegaafd aan' aldus haar trotse ouders. Het gymnasium viel evenwel flink tegen, na de 2e klas is ze toch van school af en naar een atheneum gegaan.

Met alleen een hoge Nio-score ben je er nog niet. Met alleen hoge Cito's en hard werken ook niet. Ook met zowel hoge Cito's als een hoge IQ, moet je kind nog steeds contentieus en gemotiveerd willen werken. Het is een combinatie van al die factoren samen plus een aardige dosis intrinsieke motivatie (en niet te heftig puberteit). Houd er ook rekening mee, dat vooral gymnasia tegenwoordig nog strenger zelf selecteren in de onderbouw, omdat alleen het advies nog leidend is. Ter illustratie: afgelopen jaar had in Amsterdam 38% van de leerlingen met vwo advies een lagere Cito dan passend bij het advies. De gymnasia zetten daarom meer kinderen in de eerste klassen, omdat ze er rekening mee houden dat ook meer kinderen zullen afstromen. En daar duikt nu een nieuw probleem op: het is in Amsterdam moeilijk om dan een andere passende school te vinden.

Ik wil gymnasium noch het vwo afraden voor je dochter, maar ik wil bovenstaande wel in overweging geven. Prima om heel ambitieus te zijn, je kent je zelf je kind het beste en kies iets waar jullie je beiden goed bij voelen. Ik zou ook de juf om advies vragen wat zij denkt dat het beste bij haar past - een lyceum met havo/vwo of vwo.

Hemf

Hemf

30-10-2016 om 22:14 Topicstarter

Bermbrand

De school heeft ze al gekozen, een mavo havo vwo vwo+ school Ik zie haar absoluut niet op een categoraal gymn. Dus in dit geval is het risico met hoog inzetten niet zo groot. Bij afstromen kan ze dan op school blijven. Laat ze het maar proberen dit vwo of havo/vwo klas (ze krijgt in het laatste geval dan les op vwo niveau). Ik verbaas me alleen vooral over die hoge nio na 8 jaar havo cito's. Dus wie weet verbaast ze ons ook als ze in die h/v of vwo klas zit.

Femh

Mijn reactie was eigenlijk ook meer een reactie op andere reacties in deze draad

Veel succes voor je dochter, fijn dat ze al een school heeft gekozen die bij haar past!

annie

annie

31-10-2016 om 00:14

onvoorspelbaar

Mijn dochter doet het prima op gymnasium, ondanks dus die matige cito's (en wel hoge nio)
Werken heeft ze nooit hoeven doen op bo.
Al dat inschatten...ach, volgens mij weet je het nooit vantevoren.
Dochter gaat prima, had heel goed anders gekund. Dan was ze afgestroomd, ook prima.
En wie weet, gaat het over een maand of een jaar of 3 jaar minder. Zien we dan wel.
Ik heb iig alle vertrouwen en straal dat ook uit.
(ik heb een vriendin met dochter met vergelijkbare cijfers als mijn dochter. In mijn ogen dan super cijfers. Toch heeft die vriendin nonstop twijfels of haar dochter wel goed zit, het wel gaat redden etc. Ik snap dat niet zo goed en lijkt me fnuikend voor zelfvertrouwen dochter. Ze zijn vooral ook erg onzeker. En voldoen graag aan verwachtingen..

Hemf

Hemf

01-11-2016 om 09:15 Topicstarter

Annie

Idd goed om mee te nemen. Heb nu ook gewoon tegen dochter gezegd dat ik denk dat ze vwo aan kan. Ook het hebben van veel huiswerk tegengesproken nav wat ik hier las. Dus ze zou een vwo advies nu wel okay vinden Een niks aan de hand mocht het toch te hoog gegrepen zijn.

Hmmm

Hmmm

01-11-2016 om 11:41

apart hoor

Heel apart want ik lees hier juist heel vaak ook berichten over kinderen die op het vwo zitten en elke dag tot 22:00 aan het huiswerk maken zijn.

annie

annie

01-11-2016 om 13:41

mmhh

Dan zal ik wel heel selectief lezen want ik lees dat hier niet. (en ik lees hier veeeel)
Tuurlijk komt het weleens voor, zal hier ook vast wel heel incidenteel zijn gebeurd, maar ik geloof er niks van dat dat op havo of vmbo nooit voorkomt.
Normaal gesproken hoeft dochter hier na het eten niets of nauwelijks meer. (en nogmaals, zij gaat dus voor een 8. Doet dus meer dan echt strikt noodzakelijk)

Femh, mooi. Bevestigt wel mijn vooroordeel dat kinderen op die leeftijd uitgesproken kunnen overkomen maar dat dat meestal maar schijn is. Veel plezier!

annie

annie

01-11-2016 om 13:45

en nog

Laat los dat het 'te hoog gegrepen' kan zijn voor haar.
Dat is niet zo, kijk maar naar haar NIO.
Wel kan het zijn dat het op een bepaald moment niet goed kan gaan op school, dat kan bij ieder kind. Daar kunnen zoveel redenen voor zijn, volgens mij is 'te hoog gegrepen' daarin zelden een oorzaak.

MK

MK

01-11-2016 om 19:10

eens met hmmm

Ik zeg niet dat VWO te hoog gegrepen is, dat kan ook niet want ik ken je kind helemaal niet. Wat ik WEL wil zeggen is dat je gemotiveerd moet zijn voor het VWO en bereid moet zijn hier veel tijd in te stoppen. Natuurlijk krijg je op de Havo ook huiswerk, maar het is een illusie om te denken dat dit evenveel zou zijn. Dat is gewoon niet waar.

Neemt niet weg dat ze het moet proberen als ze die kans krijgt.

mieke

mieke

01-11-2016 om 19:19

nou MK

Mijn zoon op de Havo heeft meer huiswerk dan mijn zoon op het Gymnasium. Ook leert hij langzamer dus doet hij er langer over.

Belangrijkste reden is dat zoon op het gymnasium uitleg in de klas krijgt. Begrijpen ze de stof dan mogen ze aan het werk gaan. Kinderen die er dan nog moeite mee hebben, luisteren wat langer. Daardoor heeft hij al zijn maakwerk meestal al af. Hij moet thuis nog wel leren maar dat doet hij sneller dan zijn broer.

Mijn kinderen leren nooit tot 22.00 's avonds. Er is ook altijd tijd om te sporten.

MK

MK

01-11-2016 om 19:50

mieke

Ik realiseer me dat ik uit eigen ervaring spreek (maar dat doe jij ook). Ik heb een dochter die er echt flink aan moet trekken op het VWO. Elk jaar gaat ze net over en ze werkt hard. Dus wat voor jouw kind geldt geldt niet voor iedereen (en andersom).

Tegelijkertijd zegt jouw uitleg (de een maakt meer op school en leert sneller) niets over het verschil tussen Havo en VWO.

mieke

mieke

01-11-2016 om 20:47

Dat zal best. Maar veronderstel niet dat kinderen op de Havo minder huiswerk hebben
Ik zie geen verschil in de hoeveelheid huiswerk op magister.

annie

annie

01-11-2016 om 21:56

Ik heb er moeite mee dat de motivatie van een kind als iets statisch wordt gezien.
Ja, motivatie is belangrijk, op elk niveau denk ik. Zonder motivatie is vo gewoon loeizwaar.
Maar motivatie is een heel ingewikkeld iets en staat voortdurend in wisselwerking met omgeving.
Voor mij is de vraag hoe motiverend een school is belangrijker dan hoe gemotiveerd een kind is, áls dat al enigzins te meten is.

Sanne

Sanne

31-12-2016 om 00:21

Invloed ouders

En de invloed van de ouders? Zou die veel uitmaken?

annie

annie

31-12-2016 om 02:04

wat bedoel je?

Bedoel je invloed van ouders op motivatie?
Ja, ik denk dat die groot is, en dat je die moet aanpassen aan kind om succesvol te laten zijn.
Bij dochter hier is het érg belangrijk dat ik haar motivatie 'niet kaap'.
Dus dat het van haar is. Dat zij de regie heeft, ten alle tijden. Wellicht dat dit voor andere kinderen anders ligt.
Dochter moet het op haar manier doen en voor haarzelf, niet voor ons.
Ik denk dat dochter zich erg snel gaat inleveren als ik me ook maar een beetje bemoei ermee.
Verder ben ik wel belangstellend, maar probeer me in te houden. Geef alle hulp die ze vraagt en probeer er soms ook wel wat humor in te gooien en het leren samen leuk te maken. Soms is het ook gewoon strontvervelend en dat is oke, maar geregeld hebben we ook lol.
Ik probeer haar soms wel wat te stimuleren net wat verder of breder te denken maar dat wil ze echt niet. Ze doet geen ietsie pietsie meer dan strikt noodzakelijk.
Maar heel gedoseerd gooi ik er af en toe subtiel een tip tussendoor, die ze dan negeert, maar na een tijdje zie ik dat ze het toch gebruikt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.