Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
elvis

elvis

12-09-2013 om 20:15

NIO

Hallo lieve mede-ouders,

Onze zoon heeft binnenkort de NIO toets. We hebben al wat geoefend op de leestrainer en dat ging goed, maar we zouden graag nog wat meer oefenen, vooral met rekenen. Heeft iemand heel toevallig nog een NIO toets voor ons?
Dankjewel

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

12-09-2013 om 22:27

Nio versus cito

Bij NIO is juist de lol dat gekeken wordt naar de capaciteiten van je kind en hoe hij het best leert. Er hoort ook een beperkt IQ-onderzoek bij. Cito toetst hoeveel je kind van het geleerde kan reproduceren met hun manier van vragenstellen. Er wordt niet gekeken naar interesses of intelligentie.
Wil je oefenen met rekenen neem dan een account op rekentuin.nl.

Suze

Suze

12-09-2013 om 22:36

Rosa

Ik lees het niet in je reactie, maar bedoel je te zeggen dat, omdat er bij NIO intelligentie/capaciteiten wordt gemeten, je niet hoeft te oefenen?

Mocht je dat bedoelen te zeggen, dan is mijn advies: lekker wel oefenen. Niet zozeer om door oefenen slimmer/beter te worden, maar zodat kind gewend is aan de vraagstelling en er niet van schrikt. Gewoon een beetje gewenning.

Elvis, ik kan je helaas niet helpen aan oefentoetsen.

elvis

elvis

13-09-2013 om 07:45

NIO

Hoi Suze en Rosa,

Ik snap dat de NIO een IQ test is voor onderwijs, ik weet ook dat het inzicht etc toetst, maar ik denk dat het handig i om de manier van vragen stellen van te voren te begrijpen, te oefenen dus. Onze zoon is best goed in rekenen, maar hij begreep oprecht niet wat hij moest doen. Vervolgens uitgelegd en het ging inderdaad beter. Het zou handig zijn om dat soort sommen nog een keer te kunnen oefenen.

Dank voor jullie reacties,
Elvis

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-09-2013 om 08:55

Tja

De NIO kijkt wat de mogelijkheden zijn van je kind, een slechte dag heeft niet zo'n impact als bij de CIto. De reden dat het zo duur is, is dat er iemand één op één met de kinderen gaat zitten om de toets af te nemen en te observeren.
Natuurlijk kan je gaan oefenen. Misschien komt er wel HAVO of zelfs VWO uit. En dan?
Je kind krijgt een te hoog advies voor dat wat het eigenlijk kan en er is een zeer grote kans dat het niet gaat lukken op de middelbare. Een keertje de vraagstelling doornemen kan best, maar oefenen... Ik ga dat echt niet doen met mijn kind.

Niet nodig

Het is niet nodig om te oefenen voor de NIO, dat wordt namelijk tijdens de toets gedaan. Tijdens het afnemen van de toets wordt eerst uitgelegd wat de bedoeling is, dan volgen een paar oefenvragen. Als het kind snapt wat de bedoeling is begint de echte toets.

Groet,
Pina

Tante Tiny

Tante Tiny

13-09-2013 om 20:03

Rosa

De NIO wordt niet altijd individueel afgenomen. Vaak gaat het om een hele klas en dat kan een vrij rommelige situatie zijn.

Nio versus cito

Mijn zoon heeft de NIO toets klassikaal gedaan om aan het eind van de brugklas te zien wat een goed vervolg zou zijn. Bij de cito had hij een havo/vwo advies (1 punt meer en het was een vwo advies), maar volgens de NIO zou hij een gemiddeld VMBO kind zijn. Inmiddels zit hij in havo 3 en doet op z'n sloffen. De meesten in zijn klas hadden een VMBO advies met deze NIO toets en de meesten zijn gewoon op havo of vwo gebleven. De school vertrouwde de uitslag niet en terecht naar is gebleken.
Dus ook een (klassikale) NIO toets haalt er niet altijd uit wat erin zit.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

19-09-2013 om 20:21

geen intelligentietest

Ik heb net een cursus gehad over intelligentietesten, daarom triggert dit berichtje me even en daar werd in elk geval door onze docent duidelijk benoemd dat de NIO geen intelligentietest is, hoewel hij vaak in het rijtje voorkomt en hoewel de naamgeving misleidend is (de i staat voor intelligentietest) (en het ook zeggen op hun site zag ik net). Het doel van de NIO Is advisering voor schoolkeuze en onderwijsniveau en de kracht van de NIO is dat ze de scores koppelen aan onderwijsniveau meer dan bij bijv. een wisc-test. Bij een NIO wordt de score van je kind vergeleken met het leerjaar waar je in zit (dus bij afname in groep 8 met groep 8 kinderen), terwijl je bij een intelligentietest de score vergelijkt met je leeftijdgenoten (bijv. elfjarigen). Dus een zittenblijver kan op een NIO hoger scoren omdat hij de stof al twee jaar gedaan heeft, terwijl hij op een intelligentietest (vergeleken met zijn leeftijdgenoten) lager zou scoren (vergeleken met de NIO in dit geval). De NIO wordt ook vaak gedaan als klassikale afname idd en niet als individuele testafname (itt de meeste andere IQ testen), dat kan voor sommige kinderen goed werken, maar zeker niet voor alle (bijv. als je een kind hebt wat moeite heeft met zelfstandig werken).

Ik kan je helaas verder niet aan een nio helpen, maar de vraag is ook of je hem daar uiteindelijk mee helpt. Ik hoop voor je dat school niet puur naar het cijfertje kijkt, dat zegt namelijk lang niet alles, het is en blijft een momentopname, overigens dat is net zo bij een intelligentietest.

Sneeuwitje

Nio oefenboekjes

http://www.citotrainernederland.nl/c-1738293/nio-drempel-boekjes-pdf/

Hier kan je oefenboekjes bestellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.