Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mijk

mijk

29-11-2013 om 17:19

Nieuwe plaatsingsprocedure Groningen-stad

Het is zover ook Stad heeft een plaatsingsprocedure. Tot mijn schrik moeten we bij aanmelding niet alleen leerlingvolgsysteem groep 6 tot en met 8 insturen en het schooladvies maar ook het onderwijskundig rapport. Dat lijkt me heel privacygevoelige info voor een school die mijn kind nog niet heeft aangenomen. Gebeurt dit in andere steden nu ook? is het haalbaar om er stennis over schoppen?? Wij hebben nogal een conflict met school gehad over aanpak en gedrag zoon en ik zie het met angst en beven tegemoet.....

Mijk

Annet

Annet

29-11-2013 om 18:29

Heb je ook informatie over het onderwijskundig rapport?

Vorig jaar hadden wij hier ook mee te maken. De detailinformatie viel achteraf erg mee. De vragen werden erg neutraal beantwoord, uiteraard stonden uitslagen van cito e.d. erin. en of een kind bijzondere begeleiding nodig heeft.
Als ouders mochten we meepraten over de inhoud. Meester vulde het in, je kreeg het mee naar huis en tijdens het eindgesprek werd samen gekeken naar de inhoud. Er is ook inderdaad iets verwijderd uit het rapport dat wij niet nodig vonden.

mijk

mijk

01-12-2013 om 18:02

Gaat buiten ons om

In de procedure is wel uitgebreid ruimte voor het bespreken van het schooladvies, maar staat alleen:
ontvangt u op die en die datum het onderwijskundig rapport. School heeft ook echt idee dat rapport een adminstratieve reden heeft maar ik heb al 1 school gevonden die op de website heeft staan dat ze het meenemen in aanmeldingsprocedure.... (Gelukkig wil ik hem daar in ieder geval niet hebben).

Mijk

Knurf

Knurf

01-12-2013 om 19:12

hier standaard

'Tot mijn schrik moeten we bij aanmelding niet alleen leerlingvolgsysteem groep 6 tot en met 8 insturen en het schooladvies maar ook het onderwijskundig rapport.'

Hier gaan ook alle gegevens mee met de inschrijving. Alleen hoeven wij dat niet zelf te leveren, maar doet de basisschool dat. Die maakt in groep 8 een totaal dossier, inclusief alle cito-volgtoetsuitslagen vanaf groep 1. Maar daar staan nog geen geheimen in? Als je van basisschool wisselt, ben je ook verplicht om dat odnerwijskundig rapport naar de nieuwe school te sturen.

wizzer

wizzer

01-12-2013 om 19:17

nee

Dat rapport hoort formeel pas toe gezonden te worden nadat een leerling geplaatst is. Daarvoor dus niet.

mijk

mijk

01-12-2013 om 19:32

ik weet niet of er geheimen in staan

Maar er staat in ieder geval wel heel veel prive informatie in. En als ik dit voorbeeld zo zie http://www.vgpo-accretio.nl/index.php/downloads/doc_download/61-invulvoorbeeld-en-toelichting-op-het-onderwijskundig-rapport-pcl dan is het geen informatie die ik op een school wil waar mijn kind nog niet is toegelaten.

Mijk

Jesse_1

Jesse_1

01-12-2013 om 21:38

Knurf

"Als je van basisschool wisselt, ben je ook verplicht om dat odnerwijskundig rapport naar de nieuwe school te sturen."

als je van basisschool wisselt is dat al besloten dat je naar die nieuwe school gaat (of stuur je de gegevens bij voorbaat, voordat de school besloten heeft het kind aan te nemen?).

Wij hebben naar het VO ook de nodige info op moeten sturen (ik weet niet meer zo goed wat), maar vooraf mocht je inzien wat er in stond en moest je toestemming geven voor het opsturen. Ik weet nog dat daar bepaalde dingen juist _niet_ in stonden.

Ik kan me voorstellen Mijk, dat je niet bij voorbaat al allerlei info naar allerlei scholen wilt sturen. En sowieso, soms zijn er dingen eerder op de basisschool die het vo niet hoeft te weten toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.