Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
vlierbes68

vlierbes68

02-06-2015 om 11:42

Nieuwe onderwijs CAO verplicht tot vijf gelijke schooldagen?

Op onze basisschool wordt met ingang van volgend schooljaar het continu rooster ingevoerd. Dan krijgen we vijf gelijke schooldagen van half negen tot twee.

Verschillende ouders op onze school komen hierdoor in de (opvang) problemen. Zij zouden liever zien dat er een continu rooster komt van vier dagen tot half drie en een korte dag op woensdag (bijvoorbeeld). Er zijn al diverse scholen in de buurt die een dergelijk rooster hanteren.

De directeur van onze school beweert dat hij een dergelijk rooster niet mag invoeren omdat er in de nieuwe onderwijs CAO is vastgelegd dat leerkrachten niet langer van vijfenhalf uur verantwoordelijk mogen zijn voor de kinderen. Op onze vraag hoe die andere scholen dat dan doen was zijn antwoord dat zij dat al voor de nieuwe CAO hadden ingevoerd en dat zij op korte of langere termijn ook gedwongen zullen worden over te gaan tot het vijf gelijke schooldagen systeem.

Weet iemand of dat klopt?

Noet

Noet

02-06-2015 om 11:56

nou

bij een gewone schooldag van 8:30-12 en van 13-15 heb je ook max 5.5 uur de verantwoording over de kinderen. Je kunt alleen niet de docent bij de leerlingen laten lunchen. Maar als je de school begint om 9 uur en dan tot half 3, ben je er ook.

volgens mij klopt er geen hout van

Ik zit in de MR op een school met precies zo'n continurooster en uit niets heb ik de indruk gekregen dat een dergelijk rooster verplicht zou zijn. Sterker nog, de eisen mbt pauzes maken dat vasthouden aan de CAO-rechten lastig kan zijn bij continuroosters.

Wat ik begrepen heb is dat de CAO een pauze van een bepaalde duur verplicht na maximaal 5,5 uur. Dat is iets heel anders.

Maar wat je kan doen is die CAO proberen op te snorren (staat vast wel ergens online) en als je die bewuste passage niet kan vinden even aan de directeur vragen waar of dat dan staat.

Overigens ben ik zelf en warm voorstander van een continurooster, maar dat terzijde. De belangrijkste opvang (toen nog in hetzelfde gebouw) bij ons heeft destijds bij de overgang ouders nog een jaar lang een overgangsregeling aangeboden waarbij de mogelijkheid bestond om alleen voor die anderhalf uur verschil per dag opvang af te nemen.

Groeten,

Temet

vlierbes68

vlierbes68

02-06-2015 om 12:24

Temet

Ik denk dat je gelijk hebt en dat de directeur doelt op de eis dat de leerkracht na vijf en half uur recht heeft op een pauze. Ik kan me voorstellen dat schooldagen van zes uur aaneen dan een probleem op leveren, roostertechnisch. Een half uur later beginnen zal vermoedelijk ook op weerstand stuiten, ik zie nu heel veel ouders s morgens hard hollend naar hun werk vertrekken.

In die zin begrijp ik wel dat ze voor dit systeem gaan (en overigens ben ik ook voorstander van het continu rooster).

Ik vroeg me alleen af of zijn bewering dat alle scholen die nu een vier lange dagen systeem hebben ook over moeten naar het vijf dagen systeem klopte.

Noet

Noet

02-06-2015 om 12:29

dit is de cao

http://www.aob.nl/kixtart/modules/absolutenm/articlefiles/51087-caopo20142015.pdf

Ik denk dat het staat in 2A.10 (blz 60) Maximale lessentaak.
Maar in par b staat dat daar in overleg van af mag worden geweken behalve bij jonge docenten.

en art 2A.7
Als op een dag 5,5 uur of meer wordt gewerkt, heeft de werknemer recht op een pauze
van minimaal 30 minuten tussen 10.00 uur en 14.00 uur. Met instemming van de PMR
kan de pauze worden gesplitst in twee keer 15 minuten. Ook de gesplitste pauze valt in de
periode tussen 10.00 uur en 14.00 uur.
5. De werkgever stelt, in overleg met de

Er staat niets over de verantwoordelijkheid voor leerlingen!

four

four

02-06-2015 om 12:33

dus

Als de schooldag langer duurt dan moet de overblijf georganiseerd worden door anderen, of moeten meerdere klassen tijdelijk door 1 docent opgevangen worden zodat de andere pauze kan nemen en vice versa.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

02-06-2015 om 13:36

bij ons ook zoiets

Ze zijn er bij ons ook mee bezig, ik moet de brief nog even goed gaan nalezen, maar ik begrijp volgens mij dat elke dag gewoon als 0.2 telt (samen dus 1). Als ik het me goed herinner (en ik heb de brief maar summier gelezen nog), heeft het te maken met het feit dat ze anders leerkrachten op andere dagen moeten gaan inzetten (als je kort werkt op woensdag, moet je bijv. op vrijdag meer uren maken), wat kan betekenen dat je de situatie krijgt dat je meerdere leerkrachten hebt voor de kinderen op 1 dag. En dat willen ze niet. Zo wordt het bij ons genoemd in elk geval. Ik zal de brief nog eens nalezen en de punten eruit lichten, maar ben nu aan het werk en vanavond is er eerst avondvierdaagse

Sneeuwitje

Barvaux

Barvaux

02-06-2015 om 14:44

simpel te regelen

Gewoon drie kwartier pauze tussen de middag waarbij eerst de ene helft van de school eet en dan buitenspeelt en de tweede helft andersom. Je hebt veel minder hulp nodig en als je twee klassen tegelijk kunt laten eten met 1 leerkracht ertussen (deur) nog minder. Bij buitenspelen heb je ook niet zoveel toezicht nodig als er ook wat leerkrachten bij lopen.

Barvaux

Barvaux

02-06-2015 om 14:44

simpel te regelen

Gewoon drie kwartier pauze tussen de middag waarbij eerst de ene helft van de school eet en dan buitenspeelt en de tweede helft andersom. Je hebt veel minder hulp nodig en als je twee klassen tegelijk kunt laten eten met 1 leerkracht ertussen (deur) nog minder. Bij buitenspelen heb je ook niet zoveel toezicht nodig als er ook wat leerkrachten bij lopen.

bieb63

bieb63

02-06-2015 om 15:12

klopt niets van

Er komt een nieuwe CAO en die zegt dat een leerkracht voortaan een 40 urige werkweek heeft ipv 36,86. Verder wordt het voortaan in uren uitgedrukt ipv een werktijdfactor. Concreet komt het erop neer, dat een leraar ofwel zijn huidige werktijdfactor houdt, maar dan een aantal dagen extra moet komen, of de werktijdfactor (c.q. uren) worden verlaagd tot de huidige verhouding (40 uur versus oude werktijdfactor op basis van 36,86 uur). Scholen moeten nu dus puzzelen hoe ze dit met hun werknemers gaan invullen (minder uitbetaald of extra dagen komen). Nogal een gedoe. Maar het heeft niets maar dan ook niets te maken met de hoeveelheid uren die de kinderen les (moeten) krijgen. Dat blijft gelijk. Daarnaast krijgen alle leerkrachten 40 uur (op fulltime basis) extra duurzaam verlof. Verlof dat bedoelt is om je te scholen o.i.d.
Hoe dan ook, het aantal uur les dat de kinderen per week krijgen verandert niet. De weekverdeling kan gewoon gehandhaafd blijven. De extra uren werk voor een leerkracht (waar die 40 uur duurzaam verlof weer af gaan) betekent niet persé voor de klas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.