Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
verbaasde moeder

verbaasde moeder

19-06-2013 om 15:45

Nieuwe klasindeling bekend

Nieuwe klasse-indeling bekend.
Zoon gaat naar groep 7, wordt door 3 jaar kleuteren zn 8e jaar op deze school, en gaat nu voor de 8e keer terecht komen in een andere samenstelling van groep en als klap op de vuurpijl ook op de andere locatie van deze school. (wel zelfde dorp)

Weet niet eens wat voor vragen ik heb of wat voor reacties ik verwacht. MOest denk alleen even mn verbazing, boosheid en frustratie over de gang van zake kwijt.
Echter...te veel informatie zal lijden tot herkenbaarheid, en dat wil ik , zeker in dit stadium vermijden.

Erika

Tineke

Tineke

19-06-2013 om 16:08

Eerste reactie

Waanzin!
En het verpest zoveel. Alleen al het gevoel waar in groep 8 naartoe wordt gewerkt: het grote afscheid nemen. Want waar neem je afscheid van, als je de kinderen in je klas nog maar nauwelijks kent en op een nieuwe locatie zit? Kun je net zo goed naar een compleet nieuwe school, is exact hetzelfde.
Mijn dochters overkwam hetzelfde, en het was gewoon geen leuk laatste jaar. Zo jammer. Maar tja, wat doe je eraan? Protesteren bij de directie leidde alleen maar tot onbegrip en een slechte verstandhouding.

P

P

19-06-2013 om 16:29

Maar

Hoeveel kinderen gaan er naar groep 7 en is het niet gewoon de bedoeling van jouw school dat alle kinderen elk jaar wisselen ipv dat ze een vaste klas houden?

Ik zou het helemaal geweldig vinden (en ja mijn zoon kreeg ook een wisseling in groep 2, in nog eens groep 2, naar groep 3 en naar groep 5. Nu gaat hij naar acht maar die kinderen waar hij nu al 3 jaar bij zit is hij helemaal zat.

Tineke

Tineke

19-06-2013 om 16:43

Dus

Voor sommige kinderen is het ronduit slecht, voor anderen is het een verademing. Maar daar zal de administratie allemaal geen rekening mee houden.

toja

toja

19-06-2013 om 16:55

Elk jaar

Hier wordt er ook elk jaar gehusseld. Er is tot nu toe steeds anderhalve klas. Er is dus een combiklas en een gewone klas.
Onderling doen ze veel samen. Bijv de geschiedenislessen en gym. Hierdoor is er toch er een soort eenheid.
Zoon heeft net een heel leuk kamp achter de rug, waarbij de groepen 8 echt een eenheid waren.
Voor dochter geldt het zelfde. Zij zit nu in de combiklas ( Gr. 4/5) maar doet toch veel met de andere groep 5.
Op deze manier kan het husselen ook, maar dan zijn ze het vanaf het begin gewend.
Als ze de klas nu voor het eerst uit elkaar gaan halen is dat wel wat raar

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

P

P

19-06-2013 om 17:50

Heksenvet

Het ligt in mijn ogen vooral aan het aantal kinderen en hoe ze husselen. Was het bij jou niet zo dat er eentje in een nieuwe klas kwam?

Als ze bijv 3 groepen hebben vind ik het helemaal niet gek om die elk jaar te husselen. Dan zit je dus elk jaar bij 1/3 van de kinderen in jouw jaar en leer je ze allemaal kennen. Je gaat ook met alle klassen op kamp en je doet met allemaal de musical dus dan is het wel handig dat je niet allemaal eilandjes hebt.

Als het er veel meer zijn en ook met een andere school dan wordt het anders maar verbaasde moeder is niet zo duidelijk (privacy) want een ander gebouw is geen probleem als het dezelfde school is. Als ze samengaan met een hele andere school met kinderen die ze niet kennen wordt het een ander verhaal.

Overigens wil mijn zoon niet naar de parallelklas want DAT is weer te eng. Hij staat dus niet te springen omdat hij het zo leuk vindt maar IK zou het beter voor hem vinden.

Tineke

Tineke

19-06-2013 om 18:37

Wow p

Wat een geheugen! Je hebt gelijk, helemaal in haar eentje in een nieuwe klas, waarbij dus ook locaties gehusseld waren. En ik geloof ook dat dat mijn grootste bezwaar is bij TS: locaties husselen. Dat betekent dat een kind in een compleet nieuwe omgeving komt (gebouw, omgeving, team, kinderen). De meeste mensen willen dat niet meer voor alleen groep 8.

Vic

Vic

19-06-2013 om 19:37

Hier ook in groep 7

Mijn dochter kreeg ook in groep 7 een nieuwe klassamenstelling én ze gingen naar een andere locatie. Mijn eerste reactie was net als van verbaasde moeder, enorm geschrokken en ik was het er niet mee eens. De school had er overigens wel een 'goede' reden voor. Door een fusie pasten de klassen niet meer in het schoolgebouw en werden groep 7 en 8 naar het gebouw van de andere school verhuisd. De kleuterouders waren er nog minder blij mee, want daar moesten ouders van de ene kant van het dorp hun kind naar de andere kant van het dorp brengen. Bij ons ging het om kinderen die zelf konden fietsen, en achteraf bezien was dat een mooie manier om alvast te oefenen voor de brugklas. Uiteindelijk kreeg dochter net zo'n (rot-) klas als wat ze al had dus ze is er niet slechter van geworden.

P

P

19-06-2013 om 19:55

Heksenvet

Ach ja, sommige dingen blijven hangen

Maar je moet niet zomaar gaan vergelijken met de situatie van vraagsteller. Het is nog te vaag. Misschien was die andere locatie er altijd al maar hebben ze nu gekozen voor andere groepen. Je weet het niet.

Ik weet gewoon te weinig om hier ook verontwaardigd (was lastig om dat woord uit te leggen aan mijn poolse carpoolcollega LOL) over te zijn. Daar heb ik gewoon meer informatie voor nodig.

Eén kind in een nieuwe groep zetten zonder overleg is natuurlijk een heel ander verhaal. Hier gaat het om groep 7 en wellicht bij kinderen die kind allang kent.

Voor de 8e keer husselen.

De school husselt blijkbaar ieder jaar, dus dan is je zoon het gewend. Hij zit niet al 7 jaar bij dezelfde vaste groep dus hij kent waarschijnlijk alle kinderen wel waar hij bij in de klas komt. Een andere locatie, maar wel in het zelfde dorp. Jij en je zoon maken dit husselen al ieder jaar mee, waarom maakt het je dit jaar dan zo verontwaardigd?

amk

amk

19-06-2013 om 21:45

Gewoon

elk jaar husselen en 1 en vaak 2 locatie wisselingen. Bewust beleid van de school om een homogene groep 8 af te leveren. En de indeling krijgen ze op de laatste schooldag mee. Geen discussie over de indeling mogelijk. Wel mogen ze 3 kinderen aangeven waar ze graag bij in de klas zouden komen.

Wij kregen 2jaar geleden ook te horen dat onze dochter vervroegd naar de andere locatie zou gaan. Bij locatie wisselingen worden er altijd kennismakingsochtenden gedaan.

verbaasde moeder

verbaasde moeder

20-06-2013 om 09:43

8 kinderen

Het gaat er dus niet om dat er over de hele school gezien ieder jaar gehusseld wordt. De beide locaties zijn wel "de zelfde school" maar er is geen sprake van husselen van klassen etc. Het zijn in feite 2 verschillende scholen, onder 1 bestuur, en met 1 directeur.

In feite heeft iedere locatie een groep 1 tot en met groep 8 waarbij het soms gebeurd dat een hele groep 7 of 8 in zn geheel naar de andere locatie gaat, ivm beschikbare ruimte. Dan zitten er dus ineens 2 groepen 8 in 1 gebouw, maar blijven in de samenstelling waarin ze al in zaten. (ook altijd apart op kamp en aparte musical etc)

Wat er nu speelt is dat op locatie a vlgd jaar een groep 7 is van 30 kinderen (dat is nu dus een gr 6 van 30 kinderen) en op de andere locatie een groep 7 van 14 kinderen. Dus plukken ze 8 kinderen uit groep 7 van loc A en stoppen die in de klas op locatie B
Kinderen zijn dus al hun vriendjes kwijt, hun vertrouwde locatie (de andere kent mijn kind niet) met een team dat ze niet kennen. Eigenlijk gaan ze gewoon naar een nieuwe school.

Wat mij vooral stoort is dat deze 8 voor dit huidige schooljaar in combiklassen hebben gezeten, en dat we dit jaar steeds te horen kregen dat ze hun best moesten doen om in deze grote groep meer vrienden te maken, en niet zo aan elkaar te blijven hangen (de 4 jongens met name) want ze moesten tot en met groep 8 in deze groep etc.....
en nu worden zo zonder enige vorm van overleg of aankondiging zomaar ergens ingedeeld....

Dat ze een logische indeling zoeken is prima, dat de voorkeur uitgaat naar 2 klassen van 22 ipv 1 14 en 1 30 snap ik ook.
Maar als er 13 groepen blijven zoals ze zijn en 8 kinderen worden zo maar overgeplaatst, had het op zn minst netjes geweest als deze 8 kinderen en ouders daarover waren ingelicht.

Dus daarom ben ik verbaasd cq geïrriteerd.
Ik heb gisteren nog niets verteld aan zoonlief. Zijn klas had (als enige klas) de nieuwsbrief nl niet gekregen, ik heb het van de site geplukt. En ik wilde mijn verbazing, irritatie etc niet op hem overbrengen. hij mag eerst zijn eigen mening vormen.

P

P

20-06-2013 om 10:29

Kijk eens aan

Dat is een heel ander en veel duidelijker verhaal. Ik deel je verontwaardiging nu maar dan vooral omdat je het nieuws niet rechtstreeks hebt gehoord maar van een website hebt moeten plukken.

Dat is absoluut niet netjes.

Aan de andere kant valt er wel wat voor te zeggen, je kunt beter les geven met twee kleine groepen en dat is vooral in het belangrijke jaar groep 7 wel nodig. Waarom ze dat niet al in groep 6 of nog eerder hebben gedaan is mij een raadsel.

Als je dit als school wilt doorzetten heeft het geen zin om te gaan vragen wie er wil want iedereen hoopt dat er gewoon acht kinderen gaan en dat jouw kind mag blijven zitten. Vaak wordt er dan een hechte groep of 2 hechte groepen gezocht en die hebben ze blijkbaar gevonden.

Jesse_1

Jesse_1

20-06-2013 om 10:50

Andere scholen

Je zegt dat het in feite verschillende scholen zijn. Zijn het ook echt andere scholen in de zin van een andere naam?
Ik deel overigens je verbazing over de gang van zaken zoals je die beschrijft.

toja

toja

20-06-2013 om 11:12

Tja

Op deze manier zou ik ook verontwaardigd zijn!
Heel erg slordig van school om dat niet eerst met de ouders te overleggen.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

amk

amk

20-06-2013 om 11:15

Op deze manier

is het gewoon niet netjes.
In het geval van mijn dochter was het idd ook een hecht clubje van 6 dat eerder over ging naar de andere locatie maar wij waren wel volledig geinformeerd vooraf.

verbaasde moeder

verbaasde moeder

20-06-2013 om 11:23

Verschillende scholen/namen

Ze dragen zelfde naam met straatnaam als locatieaanduiding erbij. Dus bijvoorbeeld
Beatrixschool-marijkestraat en Beatrixschool-kerklaan

De leerkrachten kunnen in principe op beide locaties worden ingezet, maar in praktijk blijven zij vaak jaren achtereen met zelfde bezetting op 1 locatie, tot er noodzaak is tot wijzigen.

Ook met sportdagen en schoolreisjes, die vaak wel op zelfde dag/terrein plaatsvinden, worden de groepen strikt gescheiden gehouden.
ook bij schoolvoetbal etc spelen de teams van de 2 scholen tegen elkaar, en niet gemixt met elkaar.

Dus hoewel officieel 1 school in naam, gevoelsmatig 2 scholen. Vandaar dat deze plotselinge overplaatsing van 8 kinderen zo onverwacht en oneerlijk voelt

Eerlijkst lijkt mij

Dat je dan de helft van 14 de ene kant opstuurt, en de helft van 30 de andere kant op.

Maar dan gaan de ouders van de 14 natuurlijk heel hard klagen omdat een oude vertrouwde hecht groep opgedeeld wordt.

Gewoon 1 groep van 44 maken, met twee leerkrachten, da's pas flexibel!

Onzin

Als het in de praktijk 2 scholen zijn maakt het niet uit of die de zelfde naam dragen.

Dat betekend op de eigen lokaties oplossingen zoeken. Dus die 14 in een combiklas stoppen daar, en een deel van 30 in een combiklas? Of 30 gewoon bij elkaar. Ik zie het al voor me dat mijn kinderen een grote klas hebben ze er een paar naar een andere school sturen, waarvan ik de school niet gekozen heb en de lokatie ook niet.

Beetje zot! waarschijnlijk doe je er niks meer aan maar ik snap je verbaasde en boze reactie.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Opgelost

Voor nu lijkt het opgelost.
De klas van 30 blijft bij elkaar (er gaat nog 1 kindje verhuis, dus zijn het er straks 29) en de klas van 14 blijft bij elkaar.

Ouders die vrijwillig willen verplaatsen wegens dichter bij huis, of andere redenen mogen zich melden, anders blijft de samenstelling zoals deze is.

Suze

Suze

21-06-2013 om 23:32

Verrassend!

Verbaasde moeder - hoe komt dat nou zo plotseling? Hebben er (andere) ouders geklaagd?

Dus tevreden neem ik aan? (althans over het resultaat, niet over het proces)

verbaase moeder

verbaase moeder

22-06-2013 om 11:49

Hoe het kwam

Sorry..mijn mail was onvolledig...weet niet hoe dat nu weer kwam...

Van de 8 betrokken ouders hadden er binnen 24 uur al 7 via mail of personlijk "geklaagd"
een aantal ouders had binnen een dag een gesprek bij de directie.

Er was dus echt wel heel erg duidelijk dat ze met 8 ouderparen te maken zouden krijgen wanneer ze dit zouden doorzetten....dus...beslissing is teruggedraaid.

Zo hoort het ook

Gelukkig is het terug gedraaid dus. Als iemand zijn kind loever nr 15 laat zijn i.p.v. Nr30 dan heb je een keus die je mag maken. Zo te horen blijft het 30

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.