Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mijntje

Mijntje

05-10-2015 om 09:28

niet mee mogen spelen in de pauzes

Mijn zoon van 10 ligt op zich goed in de groep, alleen voelt hij zich de laatste tijd erg alleen de pauzes op school. De kinderen (jongens) gaan meestal voetballen, in een kleiner clubje krijgt mijn zoon nooit de bal (ook niet als hij er herhaaldelijk om vraagt), in een grotere groep mag hij niet meedoen.
Hij wil beslist niet dat ik er met de juf over praat, want dan moet hij huilen zegt hij. Hij wil ook niets zeggen tegen z'n 'vriendje' (uit het kleine groepje), want ik denk niet dat die het kwaad bedoelt.
Ik vrees ook dat meespeelt dat mijn zoon geen goede voetballer is. Nou is de oplossing 'zet hem op voetballes' geen optie, dat past niet binnen andere activiteiten in de week, bovendien wil mijn zoon dat helemaal niet. Maar hij wil wel gewoon meedoen in de pauzes - en dan is vijf kwartier met je ziel onder je arm lopen heel lang. Met de meisjes spelen wil hij niet.
Ik heb nog ideeen aangedragen om wat anders te gaan doen (knikkeren bv), maar dat wil hij ook allemaal niet. Hij wil gewoon ook af en toe de bal.
Het zit hem erg hoog. Ik heb hem gezegd dat ik vanmiddag wil weten hoe het vandaag is gegaan zodat we kunnen bedenken wat we eraan kunnen doen.
Tips? Heeft iemand dit aan de hand gehad?


Jamie

Jamie

05-10-2015 om 09:38

Ja hier

Mijn jongste heeft het ook lang volgehouden om niet te voetballen maar toen zijn allerlaatste medestander ook ging voetballen ging het niet meer. Hij bood zich aan als keeper en over het algemeen zijn ze daar wel blij mee omdat ze dan zelf niet hoeven omdat ze liever spelen. Je kunt de pech hebben (oudste) dat er drie hele goeie keepers in je klas zitten maar over het algemeen zijn dat op die leeftijd ook nog wel goede voetballers dus soms loopt dat wel los.

Probeer je kind duidelijk te maken dat 'moeten huilen' omdat jij naar de juf gaat wellicht voorkomt dat hij 9 maanden alleen mag spelen in de pauze!

Mijntje

Mijntje

05-10-2015 om 10:13

Jamie

Ik neem aan dat hij bedoelt dat de juf dan natuurlijk met hem gaat praten en dat hij dan moet huilen.
Maar ik zal idd ook eens vragen of hij zich niet als keeper kan opwerpen.

toch

Zou ik denk ik wel met de juf gaan praten erover, want niet mee mogen doen is gewoon een vorm van pesten en dat is niet acceptabel.
En verder: zou het misschien iets helpen als hij zelf een bal meeneemt naar school?

Jamie

Jamie

05-10-2015 om 10:21

Mijntje

Ja dat begreep ik, van dat huilen, maar als dat het is kun je de juf vragen of ze het in het algemeen wil bespreken dus niet apart met jouw zoon.

Keepen is vooral een theoretisch iets waarbij je op de goede plek moet staan op je doel te verkleinen. Als je dat goed doet kun je al weinig meer mis doen. Zie jouw gebied als een halve klok waarbij het doel het middelpunt van de klok is en jij de wijzer bent. Je draait dus van links naar rechts voor jouw doel en zorgt zo dat er weinig ruimte is. Verder probeer je zoveel mogelijk de lange wijzer te zijn: dus verder van je doel af te komen omdat je zo je doel nog verder verkleint maar wel zo dat er niemand van de tegenpartij tussen jou en het doel in kan komen, ook als die persoon geen bal heeft. Probeer hem de lol er van in te laten zien om te keepen.

http://www.keepers-training.nl/index.php/oefenstof-voor-keepers-en-trainers/schot-op-doel/400-aantonen-van-het-verkleinen-van-het-doel

Hoofdstuk 2 van: http://www.unitas.van-steijn.nl/documenten/keeperstraining2.pdf

Mijntje

Mijntje

05-10-2015 om 10:49

keeper

Ik wacht nog even met keepersaanwijzingen te geven, omdat ik hem anders het gevoel kreeg dat hij dit ook al helemaal niet kan Hij moet het eerst willen, het lijkt mij een goede oplossing. Ik heb mijn zoon wel gezegd dat wat betreft dat kleine clubje: zijn 'vriendje' graag met x speelt omdat x op hoog niveau voetbal speelt. Vriendje vergeet denk ik de wereld om hem heen, daar zou M hem op kunnen aanspreken, van te voren.
Idd is het vooral de andere groep dat me dwars zit, niet mogen meedoen vind ik niet kunnen.
Jammer dat dit ook net gebeurde in de Week tegen het Pesten en dat hier niets aan werd gedaan op school. Zoon voelt zich niet vertrouwd met de 'pleinwacht' omdat dit juffen zijn die hij niet kent. Een bal meenemen vond hij zelf geen oplossing, er zijn niet veel jongens in zijn klas en de 'groepjes' zijn al 'bezet.'
Afijn, ik wacht ook even af hoe het vandaag is gegaan, maar ik wil dit niet te lang laten duren.

Jamie

Jamie

05-10-2015 om 11:08

haha

Ik zeg niet dat hij het niet kan, ik wilde je laten zien dat keepen iets is wat je met je hoofd doet en dat is vaak een goede oplossing voor jongens die niet zo goed zijn lichamelijk of goed met de bal

Mijntje

Mijntje

05-10-2015 om 11:21

ik snap het wel, dat zal ik er ook inwrijven, daar is hij wel gevoelig voor Maar eerst eens kijken of hij dat hele keepen wel ziet zitten. Hij had nu bedacht gewoon buiten te gaan tekenen in zijn eentje, maar dat lijkt me ook niet ideaal.

De keeper,

Krijgt het best zwaar te verduren. De trapveldjes zijn klein maar een enthousiaste messi geeft de bal een snelheid mee omdat het wilt scoren. De keeper staat dan maar op 5 meter afstand. Menig keeper in spé draait zich beschermend om, om te voorkomen dat het de bal niet in het gezicht krijgt. Een keeper die gewaardeerd wordt door zijn team, is een moedig man. Ze dragen ook handschoenen voor de grip, en als bescherming voor een ongelukkige aanvaring van een schoen tegen de hand ipv tegen de bal.

De zoon van TS is klein van postuur en in mijn ogen eerder geschikt als goaltjesdief dan als goaltjesstopper.

Mijntje

Mijntje

05-10-2015 om 12:26

oje

Goed dat je het zegt. Hij is de klein en ook nog brildragend.. Geen type held die het niet erg vindt om klappen te krijgen. HIj is geen vechter, maar zorgde er altijd voor goede contacten te hebben met de 'uitsmijters' van de klas
Oje, dan zal ik die suggestie maar niet geven anders haakt hij snel af.

Katniss

Katniss

05-10-2015 om 13:12

Herkenbaar fenomeen?

Volgens mij komt dat wel vaker voor, een splitsing tussen de voetbaljongetjes en de andere. Hier op het schoolplein zijn er ook 'goede' voetballertjes die de andere jongens er liever niet bij hebben. Die zijn dan veroordeeld tot spelen met de meisjes (clubje stoere meisjes, de andere meisjes lopen een beetje kletsend heen en weer), of samen voetballen.
Ik snap trouwens wel dat die voetbaljongetjes liever alleen met goede spelers spelen. Anders mislukt hun hele spelletje. Ik zie dat eigenlijk ook niet echt als buitensluiten.

creabea

creabea

05-10-2015 om 13:24

maar als er alleen nog maar gevoetbald wordt....

dan ligt er een schone taak bij de leerkrachten om eens een nieuw spelletje te introduceren op het schoolplein. Ik kan me zo voorstellen dat er onder de voetballende jongens nog best een heel stel zit dat graag wat anders zou spelen, maar daar uit zichzelf niet mee komt. 'Vroegah' werd er niet gevoetbald kan ik mij herinneren, maar hadden we heel veel verschillende spelletjes. Touwtje springen met heel veel kinderen bijvoorbeeld, en de juf/meester wilde zelf ook nog wel eens aan het touw draaien. Ook een soort kamertje verhuren (maar ik weet niet meer hoe dat ging), elastieken, bokspringen, schipper mag ik overvaren etc.

Jamie

Jamie

05-10-2015 om 13:28

Katniss

Dat slaat nou weer nergens op want dat zou betekenen dat je geen enkel spelletje meer kan spelen zonder buitensluiten want er zouden er maar een paar minder goed zijn? Het gaat er toch juist om dat je samen speelt ongeacht niveau en als je gewoon gaat pispoten en dan niet gaat emmeren over 'laatst gekozen' zijn de teams gewoon gelijk en is er weinig aan de hand.

Maar goed, ik heb niet voor niets heel wat jaar op doel gestaan bij de overblijf om het in goede banen te laten lopen Gelukkig was het doeltje iets meer dan 1 bij 1 meter!

Wat ik wil zeggen is dat het toezicht dit prima kan regelen en niet mag accepteren dat er kinderen niet mee mógen doen maar het toezicht (docent/TSO) heeft daar vaak gewoon geen zin in maar het doet de klas zoveel goed.

Els

Els

05-10-2015 om 13:54

Hier ook

Hier ook twee jongens op de basisschool die niet van voetbal houden. En het (dus?) ook niet kunnen, want ze doen het nooit. Oudste deed er gewoon niet aan mee. Bleef de hele basisschooltijd zo'n beetje ernaast hangen. Jongste wilde wel graag meedoen. Niet omdat hij voetbal leuk vond maar omdat hij erbij wilde horen en niet met de meisjes wilde spelen. Hij ging keepen. Inderdaad ging het de jongens in de klas om het voetballen en waren ze allang blij dat hij in het doel wilde staan. Hij deed zijn best, mét de van sinterklaas gekregen keepershandschoenen aan en verbloemde zijn onhandigheid met het geven van aanwijzingen (geen gebrek aan spelinzicht) aan de verdedigers en af en toe een lachwekkende klunzigheid.

Katniss

Katniss

05-10-2015 om 14:11

Oh nou sorry hoor

"Dat slaat nou weer nergens op want dat zou betekenen dat je geen enkel spelletje meer kan spelen zonder buitensluiten want er zouden er maar een paar minder goed zijn?"
Volgens mij valt voetbal in een andere categorie dan andere spelletjes, maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Ik ben wel met je eens dat de leerkrachten kunnen aanmoedigen om ook eens te gaan kingen of landjepik of een ander typisch schoolpleinspelletje. Aan de andere kant, het is wel hun buitenspeeltijd en daarin moeten ze ook vrij kunnen kiezen.

Rijtig

Rijtig

05-10-2015 om 14:26

Goed in voetbal

Voor jongens is voetbal heel belangrijk itt knikkeren oid. Voetbal je in de pauzes, dan doe je mee met de groep. En redelijk kunnen voetballen is belangrijk voor een groepje jongens. Daar ontlenen ze hun status aan.

Ik zeg niet dat het goed is, maar zo gaat dat ongeveer.

Je kan het oplossen als je zoon beter gaat voetballen of je lost het voor hem op, waardoor. als dat uitkomt, hij nog minder status krijgt binnen de groep. Ik heb dat ook moeten leren, als jongensmoeder. Ik had geen weet van die wereld. Dat ligt heel gevoelig. Bespreek het liever met een (overblijf)meester. Die voelt misschien ook beter aan hoe je zoiets in een groepje jongens moet aanpakken.

Nu is goed kunnen voetballen ook iets dat je kan leren. Daarvoor hoef je hem niet op voetbal te doen maar kan zijn vader, een oom, een buurman, vriendjes, broertje, niet wat vaker met hem voetballen? Hoewel op voetbal zitten meestal wel een jongensdroom is. En anders eens een voetbalkamp oid?

Jamie

Jamie

05-10-2015 om 14:39

katniss

Ik heb niet gezegd dat de leerkrachten moeten aansporen tot het spelen van andere spellen, dat was iemand anders maar de leerkracht is wel verantwoordelijk dat iedereen die mee wil doen dat ook mag. Het is geen eigen speeltijd na schooltijd maar tijdens de pauze moet iedereen mee kunnen doen die dat wil. Dat is het verschil, het is onder schooltijd.

Knurf

Knurf

05-10-2015 om 14:45

eigen bal mee?

'Hij wil gewoon ook af en toe de bal.'

Als ik het goed begrijp, wil hij best wel voetballen. Of iets anders met de bal doen. Waarom geef je hem dan niet gewoon zelf een bal mee naar school? Wel een opvallende met zijn naam erop, zodat duidelijk is dat het zijn bal is. Dan kan hij lekker ballen, en wie mee wil doen, kan bij hem aankloppen.

Els

Els

05-10-2015 om 15:05

Rijtig

Meen je dat? Oefenen met voetbal zodat je in de pauze mee mag doen? Nou, ik word er heel tegendraads van dat iedereen maar vindt dat jongens (goed) moeten voetballen. Sterker nog: schaf dat hele voetbal maar af!

Mijntje

Mijntje

05-10-2015 om 15:21

besproken

Net besproken. Vandaag in pauze 1 mocht hij meedoen, maar kreeg vervolgens nooit de bal. Dit is dus hoe het de laatste tijden gaat, volgens zoon. Hij mag dus wel meedoen (had ik eerst verkeerd begrepen), maar als hij nooit de bal krijgt is er voor hem niks aan.
In pauze 2 was er ook een jongen uit groep 8 buiten en daar heeft hij met een bal mee gespeeld, geen voetbal, gewoon zo maar. Maar die jongen is volgend jaar van school en dan moet mijn zoon nog een jaar de pauze's doorkomen.

Ik heb idd min of meer afgesproken dat ik er morgen met de invalmeester over praat. Zoon vindt hem erg aardig (aardiger dan zijn juf) want ja, ik vind het eigenlijk ook van de zotte dat hij wordt genegeerd. Enkelen zullen dit per ongeluk doen, anderen met opzet. En zo wordt hij ook nooit goed, als hij dat al zou willen. Het lijkt me idd wel goed om met een man te bespreken.
Op voetbal of een voetbalkamp is echt geen optie. Hij wil alleen af en toe de bal en niet genegeerd worden. Hij doet niks verkeerd.

Ik zal de optie: zelf een bal meenemen ook nog bespreken, nu liggen er heel veel ballen op het dak, ik had begrepen dat die jongen uit groep 8 er gewoon een vanaf had gepakt, dus dat was op die manier opgelost. Maar in z'n eentje met een bal vindt hij ook weer niet leuk.

creabea

creabea

05-10-2015 om 15:26

er is meer dan voetbal

inderdaad zeg. Mijn zoon houdt gewoon helemaal niet van voetbal. De voetbaljongens in de klas zijn ook nog eens zijn type niet; gelukkig voor hem zijn er nog andere jongens in de klas. Het lijkt me toch heel verstandig dat je je kind niet aanleert dat het zich tegen heug en meug moet aanpassen aan wat op dat moment 'in' is.

Mijntje

Mijntje

05-10-2015 om 15:31

creabea

maar hij vindt het gewoon leuk, ook al is hij geen toptalent. Mag hij daarom niet meedoen? Hij vindt de spelletjes die de meisjes doen stom. Er zijn ook maar weinig jongens in de klas en die gaan Allemaal Voetballen.

Geen bal mee

Als je zoon een bal mee neemt en de jongens met zijn bal spelen maar hem alsnog negeren, is dat nog moeilijker. Helemaal als zijn bal op het dak ligt en hij hem er zelf af mag halen.

Misschien heeft de lokale gemeente- activiteitenteam in de herfstvakantie een voetbalsessie in het programma opgenomen.

creabea

creabea

05-10-2015 om 16:16

Mijntje

ach nee, tuurlijk mag jouw zoon van mij best voetballen in de pauze als hij dat wel leuk vindt. Ik vond de reactie van Rijtig verrassend, die suggereerde je kind op voetbalkamp kunt doen om te leren voetballen. Dat vind ik nogal een serieuze maatregel voor zoiets. Kwam op mij over dat je dan je kind leert zich tegen zijn natuur in aan te passen om maar mee te doen met de groep.

Nur

Nur

05-10-2015 om 16:18

Lastig

Hier gelukkig geen ruimte om op het plein te voetballen. Er is wel een veldje in de buurt en de grote jongens (en sommige meisjes) van groep 7/8 mogen daar wel eens voetballen in de pauze als er een extra leerkracht beschikbaar is. De jongere kinderen sowieso niet. Ik ben daar wel blij om want mijn zoon is geen voetballer. Nu zijn ze min of meer gedwongen ook andere activiteiten te doen. Overigens zou ik een groter plein ook wel fijn vinden want dan hebben ze meer ruimte om echt rond te rennen en zo. Mijn zoon zou het echt heel saai vinden als iedereen alleen maar zou willen voetballen. Gelukkig speelt hij ook wel graag met meisjes. Lijkt me wel onhandig hoor als je niet van voetballen houdt en/of een slechte voetballer bent en dan helemaal geen andere opties hebt.

Mijntje

Mijntje

05-10-2015 om 16:34

dat is idd lastig. Hij heeft niet zoveel keuze met wie hij kan spelen. Maar voetballen vindt hij dus op zich wel leuk. In de pauzes, niet op een club. Na verder praten blijkt hij door 3 jongens ook nog gepest te worden de laatste tijd, dus daar moet de leerkracht maar wat mee doen. We gaan samen praten, hij durft nu ook mee intussen. Hij wil alleen enige anonimiteit tov de jongens uit zijn klas, dat lijkt me ook nogal lastig hoe de leerkracht dat oplost.

Rijtig

Rijtig

05-10-2015 om 16:47

Els

Ik snap het niet: kind voetbalt graag, is er niet zo goed in (en dat is helaas belangrijk in deze groep) en hij wil graag mee doen? Maar hij mag niet meedoen van de groep.. dus weet je wat, *de* oplossing: laat hem iets anders doen of schaf het voetbal gewoon af.
Hoe realistisch is dat nou, op een schoolplein? En daar help je dit jongetje dus ook niet mee (door jou mogen we niet meer voetballen). Daarbij, niemand leert ervan, als je het voetbal afschaft.

Als hij het voetballen niet leuk vond, was het een ander verhaal. Nu blijkt dat hij ook gepest wordt, heel sneu, maar dan denk ik dat hij baat kan hebben wat meer voor zichzelf opkomen en wat zelfverzekerder worden. En dat is ook te leren maar volgens mij gaan die hand-in-hand als je wat meer voetbalt en daar iets beter in wordt. Volgens mij groeien jongens daar van. De meeste jongens zijn niet van het gepraat maar van het doen.

En als school de groep wat aanpakt, liefst door een meester. zonder dat deze jongen een uitzondering wordt, wordt er van twee kanten gewerkt.

Mijntje

Mijntje

05-10-2015 om 16:55

oplossing

Een oplossing is idd lastig. Zoon kan goed voor zichzelf opkomen en zegt herhaaldelijk of ze de bal naar hem willen 'pasen'. Gebeurt niet. Dus hij hoeft echt niet op weerbaarheidscursus, hij wordt gewoon genegeerd omdat hij minder aansluiting heeft, hij is geen sportman maar is weer in andere dingen goed. Jongens zijn geen apen, ze hebben (meer) hersens, mag ik hopen.
Misschien moet de leerkracht er eens bij gaan staan in de pauze en de anderen vragen hem ook eens de bal te geven want dit is juist niet sportief
Met gymles gebeurt dit allemaal niet, dan is er ook toezicht.

Jamie

Jamie

05-10-2015 om 17:41

wordt toch lastiger

Het blijkt dus dat hij wel mee mag doen maar de bal alleen niet krijgt en daar ligt voor mij (met dus ervaring als overblijfouder bij het voetballen) wel de grens. Het is geen eigen tijd dus iedereen moet mee mogen doen maar verplichten te passen naar iemand is wel weer een stap verder.

Nu zat ik er dus middenin als keeper om het zo in goede banen te leiden en waren er jongens die juist tégen mij speelden en jongens die mét mij wilden spelen en ik kende ze lang genoeg om te zorgen dat iemand die de bal niet kreeg wel aan bod kwam (die liet ik dus voor mij staan om mij te verdedigen of ik gooide de bal naar hem als ik de bal had).

vlinder72

vlinder72

05-10-2015 om 18:41

geen bal krijgen

Met een team vol egotrippers of juist hele goede voetballers is dat niet raar. Mijn zoon speelde op het schoolplein met kinderen die in de hoofdklasse spelen. Daar is het heel normaal dat teamgenoten de bal alrijd direct afspelen aan A, b of c. De taak van de andere jongens is verdedigen. Ruimte maken. Bal afpakken en aangeven.

De egotrippers geven nooit een bal af. Dus of zoon rent vrolijk mee. Juicht op de juiste momenten en probeert de bal van de tegenstander af te pakken of doet niet mee.

Bij mijn oudste werd in de pauze altijd fanatiek gevoetbalt. Sommige jongens deden niet mee. Een jongen wel maar die hield eigenlijk niet van voetbal maar was altijd de scheidsrechter (met fluitje)

Als de juf trouwens het voetballen zat was dan verbood ze het een paar dagen. Dan moesten ze wat anders verzinnen. Kingen of zo.

Mijntje

Mijntje

06-10-2015 om 15:23

Vandaag

heeft zoon naar eigen zeggen een jongen flink van repliek gediend. In pauzes was hij wel weer eenzaam. Ik moet alleen nog wachten tot zijn juf weer terug is, morgen is er weer de woensdagjuf.

haha scheidsrechter lijkt me ook wel een goeie, zal ik eens polsen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.