Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
polly

polly

08-04-2015 om 11:06

niet lezen en slechte woordenschat

Dochter zit in groep 8 en leest bijna nooit thuis. Het enige wat ze leest is de Donald Duck. Dat doet ze dan een half uur per dag ongeveer. Als ik er niet achter aan zit dan doet ze dat zelfs niet.. *zucht*
Op de cito's scoorde ze op alles een A maar op woordenschat een D Toch heeft de juf een VWO advies gegeven en start ze volgend jaar in een Atheneum brugklas. Dochter heeft een goede werkhouding volgens de juf.
Vooral in rekenen is ze heel goed, daar scoort ze zeer hoog op. Op begrijpend lezen had ze een lage A gescoord.
Nu vraagt dochter zich af wat ze straks in de brugklas krijgt bij Nederlands. Krijgt ze gewoon een lijst met woorden met betekenis, die ze dan kan leren of is het net als bij de cito, dat je dan allerlei woorden krijgt waar ze niet voor heeft mogen leren? Wie weet dit?
Ze voelde zich na die D voor woordenschat wat naar, ook omdat juf de cijfers hier op het digibord zet zodat iedereen kan zien wat de ander heeft gescoord *zucht*
Dus wie heeft een kind in de brugklas havo of vwo en kan ons dit vertellen svp?? Veel dank alvast iedereen.

soepkop

soepkop

08-04-2015 om 11:14

tja daar valt geen algemeen antwoord op te geven

Woordenschat is afzonderlijk hier niet heel belangrijk. Bij een van de kinderen wordt de methode 'goed gebekt' gebruikt, waarbij letterlijke betekenissen van woorden en spreekwoorden geleerd moeten worden.

Vaker heb je de woordenschat gewoon nodig bij tekstverklaringen of bij de zaakvakken.

Ik zou toch eens proberen om je dochter meer dingen te laten lezen. Als je gewone boeken niet leuk vind, zou je ook eens Asterix en Obelix voor kunnen leggen.

Angela67

Angela67

08-04-2015 om 11:22

of gewoon oefenen

ze kan toch gewoon cito's en andere oefeningen doen met woordenschat? het gaat vaak om 'weten' maar het gaat ook regelmatig om 'afleiden' of gewoon actief nadenken wat iets zou kunnen betekenen.
En ja, als je meer (actief) leest, dan zul je een grotere woordenschat hebben én kun je sneller woorden 'afleiden', maar verder is het ook gewoon slim ermee om gaan. En het leuke van oefenen met sites/opgaven is dat ze het ook 'ergens voor doet'. Want alleen maar de opdracht 'je moet meer lezen want dat is goed voor je woordenschat' is niet zo concreet.

http://cambiumned.nl/ is een fijne oefensite (oudste zit in 2Havo en gebruikte deze site vorig jaar ook al).
http://leestrainer.nl/Woordenschat.htm
http://www.kids4cito.nl/C_taal.html

Dat soort sites geeft wel een aardige bezigheid, volgens mij.

gr Angela

Evanlyn

Evanlyn

08-04-2015 om 11:23

De mijne ook

Ik verbaas me over het aantal woorden en uitdrukkingen dat nog een totaal mysterie voor haar is in 3 VWO. Maar ach, ze is nu eenmaal een bèta.

Mijn dochter vond de Shopaholic boeken erg leuk, dus daar heeft ze wat van gelezen. Nog steeds roepen we als we aarzelen of we iets duurs zullen kopen: het is een investering!

Ik vraag me wel eens af of ze niet toch een beetje dyslectisch is. In elk geval is woordenschat niet iets wat specifiek geëxamineerd wordt op het VWO, en mijn dochter heeft er tot nu toe weinig last van gehad.

Evanlyn

Evanlyn

08-04-2015 om 11:27

Angela

Wat een mooie sites zeg, dankjewel! Misschien toch maar eens proberen.

voorlezen of samen lezen

Klinkt misschien gek voor een kind uit groep 8, maar is voorlezen of samen lezen misschien een idee (http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ouder-en-gezin/114808-voorlezen-is-belangrijk-voor-de-taalvaardigheid-van-kinderen.html lees tot welke leeftijd moet je voorlezen). Vaak weten kinderen niet hoe leuk, interessant of spannend boeken kunnen zijn. Ik heb eens in een interview met Jacques Vriends gelezen dat hij zijn zoon nog voorlas toen deze 17 jaar was. Gewoon een gezellig vader-zoon moment. Hij dacht dit niet te moeten doen toen de vriendin van de zoon mee op vakantie ging. Bleek dat deze zich erg op het voorlezen had verheugd. Gelukkig was het boek 'Meester van de Zwarte molen' mee en kon dit voorgelezen worden.

Wrts

Je dochter scoort A voor begrijpend lezen. Dat is belangrijk. Op VO krijg je woordlijsten die je in je hoofd moet stampen, niet zo zeer voor nederlands maar meer voor de vreemde talen.
Ik weet niet hoe het op de bs ging, maar op de VO moeten ze thuis leren. Mbv o.a. Wrts kan ze die lijsten net zo lang trainen tot het goed gaat.

Op VO zal ze sowieso literatuur moeten lezen omdat ze daar samenvattingen van moeten schrijven. Je dochter leest thuis niet, maar leest ze op school ook niet?

Hoe het zit met een taaltoets, weet ik niet. Misschien kunnen jullie samen een citotoets woordenschat maken, zodat je erachter komt wat niet goed gaat. Of kan de juf dit met haar doen als leerproces. En dan wel voor de cito in april.

Angela67

Angela67

08-04-2015 om 11:38

ja voorlezen

ook lang mee doorgegaan en nu soms ook Engels voorlezen, gewoon lekker spannende boeken
gr Angela

Tilly

Tilly

08-04-2015 om 11:43

luisterboeken?

En zijn luisterboeken niet een idee? Kun je ook gewoon lenen uit de bibliotheek, op een ipod zetten en luisteren in de auto of gewoon thuis.

Nog een oefen site

Net als de citotrainer levert einstein ook een pakket, waarbij je kan kiezen voor een maand.
Cito is 12,50€ einstein 14,96€ (totale pakket). Als je deze bedragen de moeite waard vindt, kan je kijken welke opzet je dochter het meest aanspreek om haar woordenschat te vergroten. Daarnaast is het leerzaam om te begrijpen waar het aan schortte, te snel gemaakt of moeite met kiezen tussen twee woorden etc. daarvoor is het doornemen van een toets met de juf gewenst.

https://www.citotoets-oefenen.nl/cito-groep-8/taal-woordenschat/woordbetekenis/wat-betekent-het-woord-in-de-zin-1

Ad Hombre

Ad Hombre

08-04-2015 om 12:39

Tilly

Luisterboeken werkten hier perfect. Mijn zoon (gr. 5, woordenschat A)) komt soms met hele zinsneden (die hij later uit luisterboeken bleek te hebben). Maar de Donald Duck is ook niet echt slecht.

Voorlezen lijkt mij ook een goeie tip. Is ook gelijk een sociaal gebeuren. Ik vraag vaak als er een moeilijk begrip langskomt 'weet je wat dat is?', dan kun je daar weer even over praten. Dat werkt goed volgens mij.

Katniss

Katniss

08-04-2015 om 12:46

Ook geen lezer

Mijn jongste (groep 6) is ook geen lezer. Laatste cito woordenschat was een III, begrijpend lezen een V. Echt niet best dus. Tijdens het 10-minutengesprek, waar dochter ook bij was, hadden we het erover en vertelde juf dat ze leeskilometers moest maken. Ik zei dat ik kasten vol jeugdliteratuur had, waarop juf zei dat het niet uitmaakt wat ze leest 'Donald Duck is ook goed'. En bedankt juf... Het kind is nu al een week elke dag stripboeken aan het lezen

Sawo

Sawo

08-04-2015 om 13:02

intake tweetalig vwo

Mijn zoon werd jaren geleden ook gevraagd wat hij zoal las in groep 8. Hij antwoordde ook de Donald Duck. Hij is ondertussen geslaagd leest nog steeds heel weinig maar had gewoon een voldoende op het VWO voor Nederlands. Dus volgens mij krijg je gewoon oefeningen om je woordenschat te vergroten en wordt dat overhoord.
succes
Saar

Moni

Moni

08-04-2015 om 13:10

Hier jongste in 2e klas

Nederlands bestaat uit zoveel onderdelen dat het niet uitmaakt of je niet zo sterk bent in woordenschat. Maar oefenen is altijd goed. Een grote woordenschat is wel prettig, ook in de andere vakken waar ze uitgebreide antwoorden moeten geven (Aardrijkskunde, Geschiedenis, Maatschappijleer).
Mijn jongste las heel weinig, was toch begin groep 4 avi-uit. En heeft daarna vooral strips gelezen. Niet alleen de DD (hoewel die nog steeds favoriet is) maar ook Suske en Wiske en Van nul tot nu (geschiedenisstripboeken). Van strips leer je net zoveel woorden als van gewone boeken.
Zijn woordenschat is goed. Wel ging de entreetoets in groep 7 minder. Hij heeft daarna geoefend met de vraagstelling. En in groep 8 scoorde hij weer beter.

Woordenschat op VO

Mijn zoon is ook absoluut geen lezer (jammer genoeg) en scoort slecht op Woordenschat bij zijn toets Nederlands in Havo 4. Het telt gelukkig weinig mee.
Een rijtje woorden erin stampen lukt hem niet door zijn desinteresse.

Barvaux

Barvaux

09-04-2015 om 09:28

Hoef je niets aan te doen

Kind gaat volgend jaar genoeg lezen (boeken zat komen er aan het eind van de vakantie binnen lol) en daarnaast moet ze nog van alles lezen.

Verder bestaat Nederlands inderdaad uit meerdere onderdelen en is het onderdeel woordenschat voornamelijk woordjes leren. Geen probleem dus. Verder zullen ze niet zomaar losse woordjes krijgen zonder ze geleerd te hebben maar staat het in een context (en juist bij begrijpend lezen scoort ze goed).

mijk

mijk

09-04-2015 om 11:46

zoon in brugklas vwo

Moet een flinke stapel woordenschat oefeningen maken en leren. Dus woorden ook opzoeken en dan leren.. Hij leest heel veel maar moet toch nog regelmatig iets opzoeken.

Mijk

eens

Eens met Barvaux.
Daar hoef je niks aan te doen.
Als kind een vwo kind is, dan zal ze de woorden vanzelf bijleren.

Niet allemaal hoor, trouwens.
Ik ontdekte laatst dat mijn zoon het woord negorij niet kende.

Dat is nou typisch zo'n woord dat wel in een toets belandt, omdat het voorkomt in de sector zware literatuur of haagse meisjesboeken van het soort Afkes Tiental.
Die woordenschat toetsen doen niet aan taalvernieuwing

mijk

mijk

09-04-2015 om 15:32

Pareltje van mijn zoon

zat zijn huiswerk te maken roept ie heel bozig:

"Archaïsch, wat is dat nu voor antiek woord!"

Toen hij het opgezocht had snapte hij waarom bij mij de koffie er weer uitkwam van het lachen.

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.