Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
miepmiep

miepmiep

13-09-2013 om 09:17

niet kunnen wennen aan de nieuwe juf

hallo,

Zijn nu twee weekjes op de rit, en mijn zoon en ik kunnen maar niet wennen aan de nieuwe juf die net van de pabo af is.
Eerste indruk vonden we haar maar afstandelijk met haar armen over elkaar de kids begroeten.
Eerste schooldag had mn zoon er helemaal zin in en zei "mam ga maar naar huis hoor" vanaf de 2e schooldag tot nu ging hij steeds huilen als ik wegging. Hij zit overigens nu in groep 2. dus heeft al een jaartje achter de rug.
Hij vind de juf stom! en ik moet gaan praten met de juf volgens hem.
Ook heeft hij een keer straf gekregen zegt ie (in de 1e week) door tijdens het eten en drinken te praten waardoor hij moest wachten daarmee totdat alle kinderen weer gingen werken en spelen, toen mocht hij zijn lekkers en drinken pas weer opeten.
Ook al die regels! je werk afmaken de 2e dag, mn zoon heeft daar echt pijn in zn buik van gekregen dat er de volgende dag een werkje voor hem klaar lag.
Hij gaat met lichte tegenzin naar school, vind je juf echt niet leuk! en huilt altijd als ik wegga.
Vanmorgen zag ik een stoel staan met een naambordje "STOEL" ik vroeg aan een kindje waar die stoel voor diende?
die vertelde me dat dat de stoel is als je niet luistert, je krijgt een waarschuwing en vervolgens moet je op de STOEL! als je goed gedraagt dan krijg je er extra tijd voor. zoiets vertelde hij me.
Al die regels ik kan er maar niet aan wennen!

Een eerste indruk moet toch leuk zijn? kan het niet spelenderwijs allemaal in de kleuterklas? en komt ook afstandelijk over, zo van ik ben de juf!

ik wil het best aankijken, maar het werkt nog steeds eigenlijk niet.
wat moet ik hiermee? gaat het altijd zo als er nieuwe juffen van de pabo afkomen?

miepmiep


amk

amk

13-09-2013 om 09:25

niet aan kind vragen

want dan kun je wel eens heel andere redenen krijgen dan dat het is met die STOEL. Dat staat hier ook op een stoel. Om het woordbeeld aan te bieden, omdat ze met de letter S bezig zijn, omdat het thema zitten is. En idd sommige kinderen interpreteren dat als een strafstoel omdat ze dat thuis gewend zijn.

Ga dus idd een gesprek aan met de juf. Of wacht de introductieavond af waarin verteld wordt wat ze gaan doen dit jaar als die er is en stel daar je vragen.

miepmiep

miepmiep

13-09-2013 om 09:29

zit me niet lekker

bedankt amk voor je reactie. Maar de stoel is echt een strafstoel omdat deze omgekeerd naar de muur staat. De jongen vertelde dat hij zelf een waarschuwing heeft gehad maar nog niet op de stoel hoefde, hij wees meteen naar een andere jongen die er wel al opgezeten heeft!
Srry maar dit in de kleuterklas?

Ik hoop dat je gelijk hebt Amk en ik ga zeker naar de introductieavond.

Stel...stel dat de juf zegt dat het echt een strafstoel is?
hoort dat qua aanpak in een kleuterklas? kinderen in de kleuterklas horen toch niet gestraft te worden? kan het niet met positieve feedback?
Ben geen juf, maar een moeder misschien zie ik het totaal verkeerd.

Maar het gaat me ook niet om de stoel enkel, ook de rest eromheen dat straffen door zijn eten en drinken in zijn eentje op te eten wanneer iedereen al aan het spelen en werken is zit me ook niet lekker.

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

13-09-2013 om 09:31

vragen aan juf

Naar de juf zelf stappen of de informatieavond afwachten en daar je vraag stellen. Inderdaad kan zo'n stoel met sticker stoel een geheel andere bedoeling hebben dat hoe het kind dat ziet. Kan zijn dat je zoon wel gelijk heeft hoor, maar het kan inderdaad ook een geheel andere reden hebben.

En regels kunnen helemaal geen kwaad vind ik. Juist de de kleuterklassen denk ik dat het belangrijk is dat er duidelijke regels zijn; met name omdat de groepen ook steeds groter worden.

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

13-09-2013 om 09:34

Met alle respect

ik doe zelf veel op school (lid ouderraad, bieb moeder, ICT etc). en ik zie soms gedrag bij sommige kleuters dat echt niet toelaatbaar is; ik val haast letterlijk van mijn stoel wat er uit zon klein kind komt.
Een volwassen kerel is er dan niets bij. Dan zou zo'n stoel prima van pas komen denk ik.

miepmiep

miepmiep

13-09-2013 om 09:57

iedere individu is anders

daar heb je ook een punt bezorgde moeder, er zijn zeker kinderen tussen die wel een beetje in het gereel moeten worden gehouden. Maar mijn zoon is echt wel rustig en onderdanig in de klas, hij durft de juf niet eens eens een goedemorgen handje te geven zonder dat ik erbij ben, met het koppie naar beneden zegt ie gm.
ieder kind moet toch anders aangepakt worden vind ik, niet allemaal overeen lijn trekken, zo denk ik het persoonlijk, sommige onzekere kids zoals mijn zoon kun je dan toch wel stimuleren positief door met ze te praten waarom ze bepaalde niet goed of wel goed doen?
die autoritaire houding bevalt me gewoon niet! het liefst wil ik dat ie overgeplaatst word naar een andere klas. Want ik zie wel hoe andere juffen dit doen, en die zijn veeeel leukkker!

de eerste indruk van een nieuwe juf, nieuw schooljaar, moet goed zijn! en geen strafkamp met veel regels tegelijk, kan dit niet allemaal geleidelijk gaan???

bezorgde moeder

bezorgde moeder

13-09-2013 om 10:36

miepiep

Daar zeg je me wat! Mijn zoontje had ook zo'n juf. Ik heb hier eerder gepost onder een andere nick ("evenzo" onder topic 'bang voor juf" had ik het geloof ik geplaatst). Wellicht dat je het kunt terugvinden.

Je zult veel herkennen van wat mijn zoontje heeft meegemaakt. Ik begrijp je helemaal. Mijn zoontje was een heel lief, rustig kind maar ook erg gevoelig. De kleuterjuf waar hij bij kwam had al weinig met jongetjes en al helemaal niets met mijn zoon. Het was voor hem de hel waar hij in terecht kwam. Inderdaad een militair strafkamp zo leek het wel! Als hij iets niet direct naar haar zin deed, dan kon ze heel gemeen en hard zijn (ik zeg dit omdat ik er zelf bij was omdat ik dingen voor school deed).

Wij hebben onze zoon laten overplaatsen en ik raad jou en je man aan hetzelfde te doen omwille van je zoon. Hij is nog zo klein en inderdaad wat je zegt: school moet leuk zijn en hij moet er niet heengaan met pijn in zijn buik wat mijn zoontje had (die weigerde met 4 jaar nog naar school te gaan). Nachtmerries, gillen midden in de nacht, de klas naspelen in zijn kamertje….(de rillingen liepen over mijn rug was ik hoorde; dat verzint een kind van 4 niet).

Deze juf was ook zeer streng en van de regels waar ik op zich niets op tegen heb. Maar de regels moeten wel goed worden toegepast.

Lees mijn topic even na.

Jillian

Jillian

13-09-2013 om 15:56

Normaal

Juf is nog maar net afgestudeerd dus waarschijnlijk wat onzeker en daarom nogal formeel en doet alles netjes volgens het net geleerde boekje. Dat is ook helemaal niet erg. Naar mate het jaar vordert zal juf ongetwijfeld de kinderen beter leren kennen en haar eigen weg wat meer vinden. Ze is nu nog onervaren en dat is waarschijnlijk waarom ze nogal wat houvast zoekt. Verder vind ik de voorbeelden die je noemt allerminst schokkend. Een strafstoel of strafbankje is een normaal fenomeen. Kleuters misdragen zich ook af en toe en straf is helemaal niet erg.. Jouw zoontje heeft nog helemaal niet op het strafstoeltje moeten zitten dus ik snap niet dat je je daar druk ommaakt. Werkje de volgende dag afmaken is ook heel normaal. Sterker nog dat lijkt me juist heel goed. Zo leren ze dat het werk afmoet en dat het je eigen verantwoordelijkheid is om te zorgen dat het afkomt.

Juf is misschien niet heel knuffelig en lievig maar zolang ze gewoon goed lesgeeft is en eerlijk is tegenover de kinderen (geen voorkeuren vertonen) lijkt het me allemaal niet zo erg. Jij hebt blijkbaar een bepaald beeld van hoe een juf moet zijn in de kleutergroepen en dat beeld is in jullie geval geen realiteit. Dat is jammer maar zolang juf haar werk gewoon goed doet is dat meer iets waar jij mee moet leren omgaan.

miepmiep

miepmiep

13-09-2013 om 16:53

kijk het wel aan

bedankt bezorgde moeder dus je hebt ongeveer hetzelfde meegemaakt, bedankt voor de tip, ik kijk het even aan.
en Jillian het is misschien waar dat ik alleen maar leuke en lieve tegenkom die ook prima werk leveren. Het zal de onzekerheid zijn van 't juffertje, ik kijk het nog wel even aan, ben ook benieuwd naar haar verhaal op de info avond, kan ik gelijk vragen hoe dat zit met het straf stoeltje.
al die regels in twee weekjes pfff...het lijkt wel een baas waar je voor moet werken!

Katniss

Katniss

13-09-2013 om 18:10

Zo gaat dat

Er zijn op school nu eenmaal regels en voor sommige prinsjes en prinsesjes is dat misschien even wennen. Zolang een leerkracht jouw kind niet oneerlijk of gemeen behandelt, zou ik me helemaal niet bemoeien met de regels die gesteld worden. Ik hoop ook dat je naar je kind niet uitstraalt dat je juf maar een 'onzeker juffertje' vindt, want dat gaat hem zeker beïnvloeden in zijn benadering van haar.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-09-2013 om 18:44

gewoon even vragen

Gewoon even een gesprekje aanvragen en dan de juiste toon aanslaan. Dat wil nog wel eens werken.

Dendy

pubermoeder

pubermoeder

13-09-2013 om 20:03

Relax!

Relax! Pas op joh, dat je het niet teveel dramatiseert. Je kunt wel blijven herhalen dat 'de eerste indruk goed moet zijn!', maar daar heb je zo weinig aan. En die regels op school, die zijn er niet voor jou. Jij hoeft daar niet aan te wennen, dat hoeven alleen de kinderen. En geloof mij: regels zijn echt noodzakelijk in een klas. En trouwens: iedere juf komt op enig moment van de pabo en staat voor het eerst alleen voor de klas. Als ze niet capabel geacht woerd, zou ze die klas niet hebben. En ach, een strafstoeltje... ik denk dat heel veel ouders thuis ook wel eens werken met een 'stoute-kindertjes-stoel'. Alles valt of staat met de mannier waarop je hiermee omgaat.

Ik zou wel een gesprekje met de juf aangaan. En het dan specifiek hebben over jouw kind en zijn welbevinden. Beschrijf wat je aan hem merkt, wat het huilen, over de buikpijn. En dan kun je met de juf bespreken wat ze hier in de klas van merkt en hoe zij jouw zoontje kan helpen om weer met plezier naar school te gaan. Daarmee houd je het klein en overzichtelijk.

Tango

Tango

13-09-2013 om 21:20

Regels

Je schrijft: al die regels, ik kan er maar niet aan wennen. Dat hoeft dus ook niet. Je kind moet eraan wennen. En regels zijn nu eenmaal nodig, ook in de kleuterklas. Je hebt thuis toch ook regels? Dat jouw kind met tegenzin naar school gaat is natuurlijk vervelend maar uit hoe je jouw postings opstelt krijg ik een beetje het gevoel (maar ik kan ernaast zitten hoor) dat je met hem mee praat. Je vind de juf een onzeker juffertje (zo'n woord gebruik je toch niet voor een juf!). Juf krijgt al nauwelijks mee een kans van je.
Iedere juf is nou eenmaal anders en met de ene zal je zoon meer een klik hebben dan met de andere. Ik zou eerst maar eens en gesprekje met de juf aangaan misschien krijg je dan een heel andere indruk van haar. Misschien ook niet en dan kun je altijd nog kijken of je zoon het zo slecht naar zijn zin blijft hebben en dan stappen ondernemen.

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

16-09-2013 om 10:35

soms staan de verkeerden voor de groep

De kleuterjuf waar mijn zoon bij zat, zat al meer dan 35 jaar in het vak. Zij pakt alle kinderen op dezelfde manier aan en dat is hard; erg hard. Een militair strafkamp is er niets bij vergeleken.

Natuurlijk moeten er regels zijn, maar het gaat erom hoe je dat doet. Niet elk kind is hetzelfde.
Mijn zoontje deed in haar ogen gewoon niet wat ze wilde van een 4-jarige (op een bepaalde manier moest hij dingen inkleuren, reageren etc.). Deed hij dat niet dan kon ze erg hard en gemeen zijn. Hij was gewoon niet wat ze ervan verwachtte/wilde van hem en dat heeft hij geweten!

Zoontje zat net op shool en plaste per ongeluk in zijn broek; Tja, dat heb je wel eens met een 4-jarige. Kinderen spelen en hebben vaak gewoon te laat in de gaten dat ze naar de wc moeten. Komt vaak voor. Ik zou dan zeggen: Voor speeltijd alle kindjes naar het toilet of in ieder geval diegenen waarvan je weet dat het misgaat. Dat deed ze niet. Ze vroeg wie er naar het toilet moesten. Zoontje hield zijn mond (hij was al zeer onder de indruk van die juf en durfde niets te zeggen).

Zoontje plaste in zijn broek. Ik vind het niet normaal dat een juf temidden van alle kinderen pisnijdig op hem wordt en hem tussen de middag laat na laat blijven (ik stond op het schoolplein te wachten) Ik ging op een gegeven moment kwam binnen en trof de juf nijdig vlak voor hem met haar handen in haar zij half voorovergebogen over hem heen. Hoe intimiderend kun je zijn! En kwaad dat ze was!!

De volgende keer dat het gebeurde, had ze hem een bloemetjes onderbroek aangetrokken (wit met zachtroze roosjes erop). "Ja, dan laat hij het de volgde keer wel uit zijn hoofd"! Hoezo: nog een keer een trap nageven!!

Mijn kind communiceerde op een gegeven moment helemaal niet meer, werd geslagen en geschopt, maar juf deed er niets aan. "Nee, hij moest maar leren voor zichzelf op te komen"!! Een 4-jarige tegen kleuters van bijna 6??? Hij wilde met 4 jaar niet meer naar school. Had continu buikpijn zodra hij naar school moest…Ik moest wel ingrijpen! Mijn zoon ging volledig kapot daar!

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Lees mijn draadje maar eens door. (Bang voor juf)

Regels? Prima, maar je moet ze ook goed uitvoeren. Sommigen doen dat niet, of je nu jaren in het vak zit of niet! Sommigen kunnen echt maar beter wat anders gaan doen dan juf zijn. Juf/meester zijn is mijn ogen een roeping. Net als verpleegster/verpleger. Dat moet je gewoon kunnen en er hart voor hebben.

bloem

bloem

16-09-2013 om 11:02

aanpakken

Ik zou gelijk met de juf gaan praten. Niet info avond, want daar kun je niets persoonlijks kwijt en daar zou ik op focussen. Bespreek je zorgen om je zoontje en kijk samen hoe het anders kan voor hem, en geef tussen neus en lippen door info over je zoontje. Zonder je te bemoeien met de gang van zaken in de klas.
Het is wel een probleem denk ik, die gevoelige kinderen. Die worden er zeker vanzelf harder van, maar of dat zo positief altijd is..
Ik was als de meeste ouders die hier ook reageren, en heb het veel teveel op z'n beloop gelaten allemaal. Met mijn zoon is het niet goed gekomen, en achteraf gezien ging het al in groep 1 mis.
Geen idee of zoon ooit straf heeft gehad trouwens (hij zei niet zoveel, geen goed teken hier!) maar hij zou er ook van dichtgeklapt zijn. En zelfs het zien van straffen van anderen zou zijn eigen gevoel van veiligheid aantasten. (hij is er braver van geworden dan goed voor hem was) Terwijl juist die kleuterleeftijd zo belangrijk is voor mijn gevoel. Een goed begin is heel wat iid.
Ik zou het dus bespreken en het feit dat ze 'vers' is in je voordeel gebruiken door wat meer de regie te nemen. Probeer tot afspraken te komen, lukt dat niet of komt er geen resultaat zou ik snel ib'er inschakelen, het is echt wél belangrijk dat een kind zich fijn voelt!!Stel voor jezelf termijnen, niet te lang wachten met andere school of klas, nu kun je nog erg makkelijk wisselen.

pfff...juffertje?

lijkt me moeilijk voor zo'n juf, zo'n kritische ouder!

Een strafhoekje/stoel is volgens mij ook heel normaal, hier zitten kinderen 'onder de wolk' als ze van de juf moeten nadenken over wat ze niet goed hebben gedaan. Hier thuis gaan de kinderen ook in de hoek of naar de gang als ze stout zijn. Dat jouw opvoedstijl anders is dan die van 'het juffertje'(!) op school wil niet zeggen dat zij het niet goed doet met 'haar regeltjes'. Beetje meer respect voor de juf graag, ook al is ze misschien 15 of 20 jaar jonger dan jezelf! Heb je zelf overigens nog meer (oudere) kinderen, of ben je misschien zelf ook nog onervaren op dit vlak?

Bedenk ook dat kleuters niet altijd heel betrouwbaar zijn in hun uitspraken. Niet dat jouw zoon onzin vertelt, maar vraag ook gewoon aan de juf hoe het zit (op een vriendelijke manier, niet verwijtend natuurlijk!). Mijn oudste vond school ook niet leuk en de juf was niet lief volgens hem, en dat ben ik toen gaan navragen. Hij bleek zich best slecht te gedragen in de klas (niet op een stoeltje willen zitten, heel hard gaan lachen als er iemand verdriet had), en daar werd hij wel op voor gecorrigeerd. Logisch, dat de juf dan niet lief was. Overigens hadden wij dat echt helemaal niet achter ons kind gezocht, want hij was altijd een heel lief en rustig peutertje. Blijkbaar moest hij erg wennen aan school en ging hij daardoor gek doen.

Hier overigens een juf die al 40 jaar voor de klas staat. Dat is dan wel weer heel anders.

je twijfels breng je over op je kind

trouwens. Als jij je kind laat merken dat je je twijfels hebt bij de juf, neemt je kind dat zo over en zal hij met berichten thuiskomen die jouw negatieve beeld bevestigen. Ik moet ook altijd zo uitkijken met uitspraken over anderen met de kinderen erbij, want ze gaan er echt mee aan de haal en zoeken er nog wel een voorbeeld bij om de uitspraak kracht bij te zetten. (bijvoorbeeld dat Truusje slecht luisterde toen ze hier kwam spelen, en dan zegt je eigen kind: ja nou, en op school zei ze ook al wat lelijks tegen de juf, zij doet altijd heel stout!).

guera

guera

17-09-2013 om 12:48

niet alles gelezen

maar ik vind een strafstoel helemaal niks. Doe ik thuis ook niet. Dat moet echt anders kunnen. Ik vind het een teken van onmacht. Als er kleuters zijn die ontoelaatbaar gedrag vertonen zou een leerkracht dat anders moeten kunnen oplossen. Bij ons op school maken ze met de groep regels. Dit zijn er max 5 (buiten de gewone normale fatsoensnormen om) en dat is meer dan zat. Dat gaat bv over: we zijn netjes met onze spullen e.d
Pas op dat je je eigen irritatie niet overdraagt op je kind. Erken je kind in zijn gevoel maar sta wel achter de juf (ook al ben je het iet met haar eens) en spreek je eigen irritatie met de juf uit. Als je basisaanpak van school (dat er strafstoelen worden gebruikt) je niet aanspreekt moet je een andere school gaan zoeken. Als de juf de enige is die dit doet zou je nog bij de directeur kunnen polsen of dit binnen zijn visie past? Misschien weet hij het niet. Op onze school zou het niet acceptabel zijn als een juf dat deed net als collectieve straffen. Succes!
Ps een beetje wennen, buikpijn en driftbuien hoort erbij in het begin. Komt ook wel weer goed

Regenlaars

Regenlaars

17-09-2013 om 13:57

ach en tja

Als moeder zou ik me maar over een ding echt bezorgd maken: het welbevinden en de ontwikkeling van mijn eigen kind. Als je in gesprek gaat met de leerkracht, dan moet het ook daarover gaan.
En logisch, thuis heb je niet zoveel regels nodig, met maar een, twee of drie, desnoods vijf kinderen. Maar in een volle kleuterklas is het echt andere koek.
Onzekerheid van een pas afgestudeerd juffertje? Wat een diskwalificatie! Zij heeft haar diploma behaald en is daarmee gewoon startbekwaam. Ervaring groeit, met de dag.

hier kleuter melden bij de directeur

bij ons op school (klein schooltje) worden zelfs kleuters wel eens naar de directeur gestuurd, maar dat is alleen echt bij wangedrag.

Vandaag hoorde ik van mijn zoontje dat een meisje naar meneer B. moest, want ze had expres speelgoed stuk gemaakt en was verder ook heel stout geweest (aldus het verhaal van mijn kleuter). Vorig jaar een keer een kleuter die zich moest melden omdat hij samen met een grotere jongen zijn oudere broer in elkaar aan het slaan was. Dat was een meer serieus geval toen.

Overigens is het kamertje van de directeur naast de kleuterklassen en is de man zelf heel goed en grappig met kinderen, en loopt de hele school bij hem de deur plat voor vanalles en nog wat. Ik kan mij voorstellen dat 'melden bij de directeur' op een school van 450 leerlingen een wat hogere drempel is.

Hmmm

En toch... Hier staat ook een net afgestuurde juf voor een combi klas met 36 kinderen... Ik ben niet tevreden, ze mag dan een startkwalificatie hebben, maar dat maakt haar nog niet perse geschikt voor deze taak.

Mijn kind heeft nergens last van, dus ik klaag niet, maar als ik zie hoe het gaat :-s

Bij onze kleuters echt geen straf stoel, zelfs niet voor de drukste adhders gewoon een goede juf!

Karmijn

Karmijn

17-09-2013 om 20:08

juist bij adhd

Juist bij adhd, moet je geen gebruik maken van straffen en strafstoeltjes. Kinderen met adhd verbinden de straf slecht met hun eigen gedrag, dus straf heeft weinig zin. En de kinderen zullen er een negatief zelfbeeld van krijgen. Kinderen met adhd moet je zo benaderen: Kalm, positief, georganiseerd en volhardend/constant. Jarenlang. Dan kunnen ze wat leren. En dat is toch de reden waarom kinderen op zo'n basisschool zitten, lijkt me.

(even een lans breken, naar aanleiding van de laatste zin van MarSy )

Precies

En daarom ben ik zo blij met een kleuterklas zonder straf stoeltje, juist niet voor adhders maar ook niet voor al die andere kinderen!

Jillian

Jillian

17-09-2013 om 23:17

Nou Karmijn

Je kan niet zo in zijn algemeenheid zeggen dat een strafstoel of straf voor een kind met ADHD niet werkt. Voor jouw zoon misschien niet maar voor sommige kinderen ook wel. Bij mijn zoon werkte het prima als straf toen hij daar nog de leeftijd voor had. Ten eerste haalde het hem uit de siuatie (en dat was altijd een eerste vereiste bij zoon want anders kom je niet verder), ten tweede had hij hierdoor even tijd om tot rust te komen en ten derde is even niet mee mogen doen niet leuk en dat werkte voor hem wel. Ik zal niet zeggen dat het voor elk kind goed werkt (met of zonder ADHD) maar time out straffen waren voor mijn zoon geen slechte manier om met hem om te gaan. Het enige wat ik wel altijd vond is dat je deze zaken met mate in moet zetten. Als je mijn zoon om elke futiliteit op een strafstoel zet was ie er niet meer van afgekomen zeg maar Maar met beleid gebruikt werkte het wel.

Hanne.

Hanne.

18-09-2013 om 09:01

ADHD en strafstoel

Of een kind met ADHD nu wel of niet iets van straf krijgen leert zal vast kind en situatie afhankelijk zijn.

Maar ik val wel over de zin:

"Bij onze kleuters echt geen straf stoel, zelfs niet voor de drukste adhders gewoon een goede juf"

Een kind ís geen ADHD-er een kind hééft ADHD. En druk zijn lijkt mij niet direct een reden voor straf.

Volgens mij bedoel je

"Bij onze kleuters echt geen straf stoel, -zelfs niet voor kinderen die zich heel vaak misdragen- gewoon een goede juf

Mwa

Oke, en dan is er GEEN strafstoel in de kleuterklas. Betekend dit dan dat er nooit een kind gestraft wordt? Of zou het toch betekenen dat de leerkracht op een andere manier straft/corrigeert. En is die manier dan per definitie beter?
Iedereen kan hier wel vallen over het begrip 'strafstoel' en doen alsof een leerkracht die dat niet toepast altijd beter is, maar is dat wel zo?
Er zijn nou eenmaal altijd meer manieren om iets aan te pakken. Zo'n manier moet passen bij de toepasser (leerkracht of ouder) èn bij het kind. Dat is thuis (met hooguit een paar kinderen) makkelijker dan op school. In een klas vol leerlingen kun je nooit een methode vinden die bij alle kinderen past. Een goede leerkracht zal dan de methode waar hij/zij voor kiest flexibel toepassen: Jantje gaat zonodig wel op de strafstoel, Pietje niet. Wie zegt dat dat in dit geval niet ook zo gebeurt?
En als je het geen strafstoel noemt, maar bijvoorbeeld een 'overdenk hoekje', is het dan wat anders?

Jillian

Jillian

18-09-2013 om 09:39

precies

Thuis is gewoon heel anders. Het is ook onzin om te beweren dat een goede juf nooit straft. Alsof je alleen een goede juf bent als je nooit straft. Dat is echt onzin. Straf is niet iets verschrikkelijks of een zwaktebod. Het kan deel uitmaken van een pedagogische opvatting waar je het wel of niet mee eens kan zijn maar die niet perse slechter is.

Jillian

Jillian

18-09-2013 om 09:39

precies

Thuis is gewoon heel anders. Het is ook onzin om te beweren dat een goede juf nooit straft. Alsof je alleen een goede juf bent als je nooit straft. Dat is echt onzin. Straf is niet iets verschrikkelijks of een zwaktebod. Het kan deel uitmaken van een pedagogische opvatting waar je het wel of niet mee eens kan zijn maar die niet perse slechter is.

Straf

Ik ben zelf ook docent en ik geef echt geen straf, zelfs niet als er met stoelen wordt gegooid! Ik geloof niet in straf daar leren kinderen niet van. Ik vind straf een zwakte bod van de leraar, dan heb je de klas niet onder controle!

wizzer

wizzer

18-09-2013 om 22:33

als er met stoelen wordt gegooid

Dan wil ik als ouder toch wel graag dat een juf wel straf geeft. Al is het maar als signaal naar mijn kinderen dat dergelijk gedrag niet wordt getolereerd.

Nee

Want gooien met stoelen in een uiting van frustratie, ik leer leerlingen frustraties op een andere manier te uiten. Overigens die stoelen dat is zelden, gelukkig maar.....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.