Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Summira

Summira

18-09-2017 om 11:48

Niet in de groepsapp willen

Maar even onder een andere nik ivm herkenbaarheid.
Mijn zoon van 13 wil niet in de klasse-app. Hij kan niet tegen de constante stroom berichtjes en de ruzies die af en toe oplaaien. Er zit natuurlijk ook een handige kant aan de groepsapp: ze houden elkaar op de hoogte, sturen huiswerk door, dat soort dingen. Ik heb hem dat uitgelegd natuurlijk, wat druk uitgeoefend ook, maar hij blijft bij zijn standpunt.
Nu sprak ik mijn zus hierover en zij vond het belachelijk en a-sociaal; ik zou het hem moeten verplichten. Soms (heel soms) benadert zoon een klasgenoot individueel met een vraag die al is besproken in de groepsapp en mijn zus vindt dat je die klasgenoot dan onnodig belast.
Wat vinden jullie? Wat doen jullie kinderen? Moet ik mijn zoon dwingen volgens jullie, voor zijn eigen bestwil?


Sanne

Sanne

18-09-2017 om 11:57

Groot gelijk

Hier zit de dochter wel in de groepsapp, maar kijkt eens in de 1 a 2 dagen. Maar de mentor zit ook in de groep, dus iedereen is fatsoenlijk. Als dat niet het geval was mocht ze er van mij zo uit. Ik zit ook niet in alle werk appgroepen. Reuze leuk voor wie er van houdt, maar het is geen extra taak of extra huiswerk.

Zoon heeft gelijk

Je hebt je argumenten aan je zoon voorgelegd en hij blijft bij zijn standpunt. Prima toch? Zolang het op deze manier goed blijft gaan, zou ik het gewoon zo houden. Ik vind het eigenlijk wel stoer van hem dat hij niet zwicht voor de groepsdruk en zijn eigen pad volgt!

Het argument van je zus vind ik flauwekul: mocht klasgenoot zich "belast" voelen door een incidentele vraag van je zoon, dan kan hij dit aangeven. Zoon kan dan weer op zoek naar een andere oplossing.

Jasmijn

Jasmijn

18-09-2017 om 13:35

groepsapps

Ik hou ook niet van allerhande groep apps, meestal ga ik er meteen uit zodra het belangrijkste nieuws besproken is (bijv. cadeautje voor iemand) en ik zet sowieso meteen alle meldingen en geluidjes uit bij die apps. Misschien kan je zoon dat doen, en er alleen op kijken als hij iets wil weten/vragen? (dat hij eerst daar zoekt of e.e.a. al besproken is)

tussenweg

Summira, kan die klas niet 2 appgroepen maken, eentje met de mentor erin voor puur zakelijke berichten, en eentje voor de rest? En dan maar hopen dat iedereen zich eraan houdt natuurlijk.

Zoon zette hier na 2 dagen brugklas het geluid voor binnenkomende appjes uit toen de berichten in de klass-appgroep hem om de oren vlogen. Maar hij zit nog wel in de groep. Je kan in de praktijk niet echt zonder, althans, er wordt behoorlijk wat zinnige informatie tussen alle losse flodders verstuurd (o.a. door de mentor).
Ik vind de opstelling van je zoon ook wel stoer, maar kan de reactie van je dochter ook wel begrijpen en het zou mij niet verbazen als de klasgenoot die je zoon nu als tussenpersoon gebruikt op enig moment begint te muiten: hij/zij moet namelijk wel al die bagger doorploegen op zoek naar de juiste info, en je zoon heeft die taak mooi gedelegeerd. Maar goed, als hij maar heel incidenteel een beroep op de klasgenoot doet, gaat het misschien lang goed.

Maar nogmaals, misschien is een tussenweg om twee appgroepen te maken, eentje 'zakelijk' (met de mentor erin) en eentje sociaal, en dan maar hopen dat iedereen het onderscheid kan maken.

Groeten,

Temet

Paddington

Paddington

18-09-2017 om 13:41

Groepsapps

kunnen heel prettig zijn. Helaas zitten er ook mindere kanten aan zo'n groepsapp.

Ik zit in een aantal groepsapps. Gelukkig blijven deze behoorlijk rustig en beperkt tot het doel waarvoor ze zijn aangemaakt. Een groepsapp waarin van alles wordt geroepen zou ik ook gek van worden. Ik kies dan ook voor het 'uitzetten' en incidenteel nakijken.

In dit geval zou ik de keuze bij zoon laten. Er is met hem over gesproken en dat lijkt mij genoeg.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-09-2017 om 13:42

Mijn tussenoplossing

Ga er zelf in, maar dan als stille meelezer en wordt zijn persoonlijke secretaresse....

Tenni

Tenni

18-09-2017 om 14:32

niet verplichten

Mijn zoon wilde dat ook absoluut niet meer na het even gehadcte hebben. In die groepsapp werd de grootst mogelijke onzin heen en weer geappt zodat hij iedere dag minstens 300 berichten voorbij zag komen. Als mijn zoon echt een vraag had over het huiswerk dan mailde hij de desbetreffende docent. Nooit een probleem geweest.

(En als het alleen om de mentor gaat, die kan ook 1 op 1 geappt worden als mentor dat prima vindt.) Zoon zit nu op het mbo en appt gerichte mentor vragen rechtstreeks.

Beetje maffe reactie van je zus, vind ik.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

18-09-2017 om 14:48

help, nee, groepsapp!

Ik heb er in verschillende gezeten, ook "officiële" van werk, en altijd weer liep het uit op, pardon my French, geouwehoer. Grappig bedoelde plaatjes die ik al jaren op Facebook zie langskomen, slowchat, offtopic gezelligheidsgedoe terwijl dat toch echt niet de bedoeling was, zelfs geroddel of inside jokes waar 95% van de groep niks van begreep...

Tenzij er streng op toegezien wordt door een mentor/leerkracht dat het on topic en to the point blijft, geef ik zoon groot gelijk. Moderne techniek, geweldig, maar het moet geen ergernis of dwingende stress worden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-09-2017 om 14:56

Mentor

Kan de mentor niet een klassenapp opstarten die alleen voor schoolse zaken is bedoelt?

Summira

Summira

18-09-2017 om 15:21

Mentor

Dank voor de reacties! Het gaat om een groepsapp waar inderdaad de mentor ook in zit. Toch wordt er alsnog ruzie gemaakt en ook over niet-schoolse dingen ge-appt, maar het loopt niet echt uit de hand volgens mij. Zoon vraagt nu ook eigenlijk alleen nog dingen via de mentor, per mail. De mentor vindt dat prima.
Ik weet het niet, hij plaatst zich wel heel erg buiten de groep zo; terwijl hij eigenlijk ook een hele sociale lieve jongen is. Ik kan het niet helemaal rijmen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-09-2017 om 15:33

Prima zo

Dan gaat het toch prima zo?

Ik vind het knap dat hij zo'n standpunt in durft te nemen. Is hij echt de enige? Mijn dochter zat wel in een groepsappje met vriendinnen maar zat ook niet meer in de klasseapp vanwege stom gedoe. En een aantal anderen ook niet.

Beslissing

Je plaatst jezelf inderdaad buiten de groep als je niet meedoet. Hier is het ook altijd druk op de groepsapp en wordt van alles besproken, ook de grootste onzin maar ook belangrijke dingen. En meestal is het ook heel gezellig, natuurlijk is er af en toe drama maar dat hoort er ook wat bij op die leeftijd. Mijn zoon en mijn dochter vinden het prima. Dochter heeft de berichtjes notificaties uitstaan en kijkt af en toe even. Zoon chat volop mee en stuwt het gemiddelde van de berichtjes omhoog. Nichtje precies hetzelfde. Zij zijn lid van alle groepen die er zijn.

Mijn pleegzoon vindt het een stuk minder fijn om in dat soort groepen te zitten. Hij is sowieso niet zo van de telefoon. Hij weet inderdaad vaak ook veel minder van wat er in de klas speelt en hij is in zijn klas inderdaad meer een buitenstaander. Maar dat vind hij niet zo heel erg. Hij hoeft er ook niet perse bij te horen.
Echt belangrijke zaken gaan ook wel via de mail of worden door de docent nog eens in de klas gezegd. Maar inderdaad weet hij soms iets niet wat eigenlijk wel handig zou zijn om te weten. Hij is sowieso veel minder goed op de hoogte van alles wat speelt in de klas. Ik zou dat zelf heel vervelend vinden maar hij heeft daar niet zo'n moeite mee verder. Ik ga hem verder niet dwingen.

Tango

Tango

18-09-2017 om 16:12

En zoon hier

Zit wel in de groepsapp maar leest niets en reageert ook niet. Af en toe lees ik even en er komen inderdaad talloze inhoudloze berichten langs. Soms scheldpartijtjes, dus mentor zit er vast niet in. Zoon interesseert het gewoon niet. Blijkbaar niet heel handig want vanmorgen had hij vast in de groepsapp kunnen lezen dat hij de eerste 2 uur vrij was. Mentor was ziek. Tja, dat had hij dus gemist. Gelukkig was hij niet de enige.
Bij de voetbal heeft hij zo'n zelfde app. Daar doet hij ook niets mee. Ik vind het zijn keuze. Hij is niet verplicht er in te zitten en te lezen. Ik vind dat jouw zoon het prima oplost. Degene aan wie hij iets vraagt zal vast een goede vriend van hem zijn. Die vindt dat dan geen probleem lijkt me. Zoon hier heeft ook enkele klasgenoten apart op de app. Daar vraagt hij dan soms iets aan of ze sturen elkaar iets. Meer dan 'hoi hoe gaat het' is het meestal niet. Zoon is niet erg talig aangelegd. Daaraan ligt het ook volgens mij.

"Buiten de groep".

Niet iedereen heeft behoefte aan allerlei sociale rompslomp zoals groepsapps en doelloze berichtjes versturen.
300 berichtjes per dag lees ik bijvoorbeeld hierboven als voorbeeld.

Ik zit in de werkgroepsapp, maar erg zinvol vind ik het niet. Dus geluid en popupps staan uit voor deze app. En ik ben echt ook een lieve sociale meid.

Nu merk ik wel dat een nieuwe groepsapp in het begin roodgloeiend staat, meestal is de nieuwigheid er snel af en wordt het rustiger.
Je zus vindt het a-sociaal, ik vind degene die ruzie maken in een app pas a-sociaal.

Als over een enkel weken toch blijkt dat het onhandig is om er niet bij te zitten, kan het alsnog. Ik zou de beslissing aan hem overlaten.

Tango

Tango

18-09-2017 om 16:29

Zelf in de app?

Stelde iemand hier nog voor. Dat vind ik eigenlijk een beetje raar hoor. Een ouder in de app. Zou ik persoonlijk niet doen. Dan lees ik wel mee op zoon zijn telefoon.
En even OT, ik wist trouwens helemaal niet dat je berichtnotificaties van een bepaalde app kon uitzetten. Weer wat geleerd. Weet iemand ook hoe je kan instellen dat als je leest er toch geen blauw vinkje komt te staan. Ik heb weleens mensen die dat hebben, vind ik heel irritant hoor dus zelf zou ik het niet gauw instellen. Maar ik heb dus ook nooit kunnen vinden hoe dat moet.

Jasmijn

Jasmijn

18-09-2017 om 16:52

Tango

Ook dat kan je uitzetten Tango, alleen zie je het dan zelf ook niet meer van anderen, die vinkjes.
Bij instellingen - account -privacy

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-09-2017 om 18:37

Dat was ik

In het kader van nood breekt wet en in overleg met mijn kind zou ik dat wel overwegen.

Karmijn

Karmijn

18-09-2017 om 19:19

normaal

Ik vind het heel normaal als kinderen niet in de groepsapp van de klas willen. Mijn 16 en 18 jarigen doen dat ook echt niet. De groep is te groot en daardoor wordt er te veel onzin geappt. Er is altijd wel een geinporem die denkt dat hij of zij leuk is. En veel ruzies. Daar genieten sommige kinderen van. Drama.

Ze hebben wel kleinere groeps appjes, van bijvoorbeeld tekenen, of wiskunde B.
Die zijn gericht op een specifiek vak.
En ze hebben ook vrienden groepjes waar ze dan wel inzitten.

Kan je zoon niet vragen aan een vriendje, of die het wil melden als er echt iets zinnigs wordt gezegd? Over les uitval of zo? Dan kan dat vriendje even een screenshot maken. Zo gedaan. Echt niet lastig toch?

Karmijn

Dat vind ik eigenlijk best veel gevraagd. Dan zou die vriend steeds moeten opletten of er iets heel relevants wordt en dat door moeten geven. Ik denk niet dat je daar vanuit kan gaan. Ook al is vriend van goede wil er kan makkelijk wat vergeten worden.

Als je niet in de groep app wil is de consequenties dat je sommige dingen dus niet of later zal weten. Je zal zelf actiever achter informatie aan moeten gaan en dingen na vragen. En dan mis je alsnog soms wat.
Mijn pleegzoon vindt dat blijkbaar niet vervelend om alsnog in de groep app te gaan. Prima, maar hierdoor mist hij dus wel eens wat. Hij hoeft van mij ook echt niet in de groep te gaan. Dat is zijn keuze maar die heeft wel consequenties (positief en negatief).

ella

ella

18-09-2017 om 19:58

Vragen staat vrij

Er zullen vast kinderen zijn die enorm genieten van zo'n groepsapp en het niet erg vinden te filteren voor een vriendje dat niet geniet van het gedoe in zo'n app.
Bijv mijn dochter, die zou dat geen probleem vinden en een beetje zorgen voor elkaar is toch ook leuk?
Zij zegt letterlijk het drama leuk te vinden. (niet specifiek over klasseapp, daar hebben we het eigenlijk nooit over maar ik weet zeker dat zij die niet zou willen missen)
(En wb dochter, voor ik half forum over me heen krijg die vertrouw ik volledig over haar beoordelingsvermogen aangaande drama, zodra er grenzen overschreden worden zou ze het niet leuk meer vinden)

ella

ella

18-09-2017 om 20:04

en wat betreft scheiden van apps

Ik denk dat scheiden niet werkt.
Jullie hebben het steeds over handige versus nietterzakedoende info.
Maar ik denk dat, zeker in brugklas, al dat sociale gedoe binnen informatieve uitwisseling een enorm belangrijke functie heeft.
Dat stuk isoleren werkt volgens mij niet, zeker niet op een zelfde soort manier.
Maar sommige kinderen hebben dat stuk sociale uitwisseling niet nodig, of ze kunnen er niks mee. Ook goed.

elsje78

elsje78

18-09-2017 om 20:42

rol mentor

Misschien zou de mentor dat geouwehoer eens kunnen indammen.

Ik heb zelf ook een groepsapp met mijn mentorklas, en ik beheer hem zelf. Als er over niet schoolse zaken iets geappt wordt, waarschuw ik 1 x en anders gaat diegene er (tijdelijk) uit.

Werkt prima naar ieders tevredenheid.
Ik zit zelf gewoon ook niet op die stroom berichten te wachten, maar vind het wel prettig snel benaderbaar te zijn dus ik vind wattsapp verder heel prettig.

Vorig jaar had ik een leerling die er ook niet in wilde, die appte ik alle mededelingen van mij die voor de groepsapp waren ook even apart, dat is een moeite van 10 seconden

Prima toch?

Als hij het niet wil dan hoeft dat toch ook niet?
Zoveel zinvolle informatie wordt er niet verstuurd in zo'n app groep. Mijn oudste, 2 havo zit wel in zo'n groeps app maar of het nu een zinvolle bijdrage is vraag ik me af. Het lijdt alleen maar af. Als je zoon ergens tegenaan loopt kan die gewoon prive een bericht sturen naar een klasgenoot. Mijn zoon had in de de brugklas ook kinderen die bewust niet in de groep gingen en daar is nooit raar over gedaan.

Hier ook

Ik ben mentor, en beheerder vsn de klasse app ( havo 4)? voor puur schoolse zaken. Lesuitval, verandering v planning, etc. Er is ook een klasse app waar ik niet in zit. Daar doen ze maar aan overloop geklets. Het werkt prima.

Ingrid

Triva

Triva

19-09-2017 om 01:35

tja

Wat is er nis met er in gaan zitten, meldingen uit voor een jaar en verder niets? Heb je een vraag dan plaats je het...

Yura

Yura

19-09-2017 om 08:29

Zoon ook niet

Mijn zoon wilde er ook niet in, had ook geen zin in die honderden apps. Een keer had hij wat gemist, want een les was verschoven en dat was blijkbaar alleen via de groepsapp gecommuniceerd, waarna hij dat uur op ongeoorloofd afwezig stond. Daar heb ik een mail over gestuurd, dat de groepsapp geen officiele manier is om verplaatste lessen te communiceren. Daar gaven ze me gelijk in, dan zou je telkens 300 apps door moeten worstelen om te kijken of er 1 wel belangrijke tussen zit.

Tenni

Tenni

19-09-2017 om 15:49

magister

Dat in de groep zitten zonder meldingen en alleen de vraag stellen die belangrijk is werkt niet als 20 grapjassen daarna leuke opmerkingen gaan maken. Dan kun je de vraag beter meteen alleen aan de docent of mentor stellen, zonder ruis van anderen.

Wbt buiten de groep vallen: dat was nooit aan de orde bij zoon. Hoort net bij het populaire groepje maar heeft geen zin in de oeverloze prietpraat in de groepsapp van de klas.

En wbt lesuitval: kan dat niet op een andere manier bekeken worden? Bij zoon bv in Magister maar ook op de website van school waar een gedeelte is ingericht voor lesuitval.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-09-2017 om 21:08

Groepsapp

Ik vind dat de mentor ervoor moet zorgen dat een Groepsapp waarin organisatorische dingen betreffende school worden besproken, zakelijk blijft.
Verder geluid uit zetten. Dan moet het te doen zijn, lijkt me. Whatsapp is nu eenmaal de communicatie van nu. Kan vervelend zijn, het is de kunst dit wijs te gebruiken.

Mentor

Ik ben zelf mentor (3Havo) en ik gebruik een groepsapp om de kinderen op de hoogte te houden van alles wat de hele klas aangaat (eventuele roosterwijzigingen worden er ook door de roostermaker aangekondigd). Ze zijn er blij mee en ik geloof dat we misschien 2 a 3 berichten per dag hebben. Een keertje begonnen 2 jongens ruzie te maken via de app, ik heb ze erop aangesproken en het was gelijk over.
En verder vind ik het geweldig dat je zoon niet zwicht onder de drukte om "erbij te horen" en niet in de groep wil. Hulde!!! Een onafhankelijke ziel!
Sini

lieverdje

lieverdje

24-09-2017 om 17:53

met 500+ berichtjes mis je ook de belangrijke info

Mijn zoon had laatst 1 dag niet op de groepsapp van zijn brugklas gekeken, hij had iets van 520 berichtjes. Nou, als daar wat belangrijks tussen staat zie je dat ook wel over het hoofd hoor....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.