Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet eens met uitstroom advies vo

Ik hoop advies te krijgen betreft een schooladvies waar ik het niet mee eens ben.

Mijn kind heeft een schooladvies gekregen van mavo/havo (met een mavo diploma perspectief) en word in een mavo/havo klas geplaatst. Indien hij een hoog gemiddelde scoort (7 minimaal) voor de examenvakken zal hij doorstromen naar 2 havo. Bij een normale gemiddelde zal dit mavo 2 worden.

Wat mij nou heeft doen twijfelen is het feit dat zijn lvs toetsen over de jaren heen een havo perspectief laten zien (grafiek uitdraai van school hierover ontvangen). Entreetoets in gr 7 was havo/vwo. Nio in gr 8 was een harmonisch profiel met een havo uitslag en eind cito een score van 541 ook weer havo/vwo uitslag. Hierdoor verwachte ik een eenduidig havo advies.

Nu weigert zijn basisschool leraar pertinent om het advies bij te stellen. Hij ziet in hem echt een mavo leerling die een kans kan maken op havo, maar dit zou heel uitzonderlijk zijn mocht hij de havo halen.

Op mijn aandringen heeft de basisschool leraar toch de middelbare school gemaild met de vraag wat hun ervan vinden. In de email gaf hij aan dat hij een mavo/havo advies heeft gegeven en dat ik om een plaatsing vraag in een VWO/havo klas. Mensen wat voelde ik mij op dat moment belachelijk gemaakt. Ik heb constant om een havo plaatsing gevraagd en hij zet er met hoofdletters VWO/havo neer. Geen 1 woord gerept over de hoger uitgevallen citoeindtoets. Als antwoord schreef de decaan dat in mijn zoons dossier als diploma perspectief mavo stond en dat plaatsing in een mavo/havo brugklas juist is.

Waarom ik hier niet mee akkoord wil gaan is om het feit dat mijn zoon straks op mavo niveau les zal krijgen en hij weer opnieuw moet bewijzen dat hij havo best aan zal kunnen. Op een havo of havo/vwo beginnen ze gelijk op havo niveau.

Nu heb ik de mogelijkheid om de afdelingsleider schriftelijk aan te schrijven. Nu vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan aanpakken en zo zakelijk mogelijk te blijven. Ook wil ik zijn basisschool leraar absoluut niet afvallen, want voor de rest is het gewoon wel een leuke leraar voor mijn zoon. Zijn en mijn visie verschilt gewoon betreft niveau zoon.

Ik zit echt met mijn handen in het haar en hoop echt op tips en adviezen.


Ik zou dat niet doen

Ik snap dat je gefrustreerd bent, maar ik vrees dat je zoon de komende jaren elk jaar zal moeten bewijzen dat hij het niveau waar hij zit wel aankan. Dat is nu eenmaal de nieuwe trend.

Vo scholen volgen het basisschool advies, om vervolgens zelf na 1, 2, of 3 jaar opnieuw te selecteren wie door mag en op welk niveau.
Je kunt plaatsvervangend je excuses aanbieden voor de brief van die leerkracht: jij hebt niet gevraagd om vwo, zeker niet met hoofdletters, maar om bijstelling naar aanleiding van de Cito score.
Zeg dat je je belachelijk gemaakt voelt, maar dat je ondertussen heel goed begrijpt dat jullie je te schikken hebben naar het oordeel zoals het is.
Zeg dat je het jammer vindt dat je zoon zich opnieuw zal moeten bewijzen, maar dat die boodschap wel duidelijk gehoord is.

En dan vervolgens naar je zoon: Ja, hij moet zich nogmaals bewijzen.
Elk jaar weer. Net zolang tot hij een diploma heeft.

Lente

Lente

26-05-2018 om 16:17

Is er ook een HAVO klas?

Als de keus is tussen havo-vwo en mavo-havo, dan denk ik dat er weinig aan te doen is.
Als er ook havo-klassen zijn, dan zou het kunnen lonen om het verhaal aan het VO uit te leggen.

Rianaa

Rianaa

26-05-2018 om 16:26 Topicstarter

Gefrustreerd inderdaad

Zo voel ik mij. Bedankt voor jouw reactie M. Lavell.

De grootste frustratie is nog die diploma perspectief. De leraar heeft mij geen duidelijk uitleg kunnen geven, waarom hij persoonlijk denkt dat mijn zoon straks met een mavo diploma uitsroomt. M8 cito rekenen viel lager uit dan normaal, maar vind zelf dat dit niet alles bepalend moet zijn. Het is koffiedik kijken.

Ook zie ik zijn lvs, entreetoets, nio en eindtoets niet als toevaltreffers.

Elk jaar jezelf bewijzen om over te gaan is helaas niet hetzelfde als bewijzen dat je een niveau hoger kan. Deze vo school is heel zwart-wit.

Rianaa

Rianaa

26-05-2018 om 16:32 Topicstarter

Lente

Er is geen aparte havo helaas. De klassen indeling zijn mavo/havo, havo/vwo en vwo.

Mavo/havo is op mavo niveau les en havo/vwo is havo les. Tegen het einde van de brugklas zou er wel meer "pit" zijn qua niveau.

Op de havo/vwo hoeft hij zich niet te bewijzen zolang hij maar voldoendes scoort.

esther

esther

26-05-2018 om 16:34

cito's

Maar hoe waren zijn cito's vanaf groep 6 dan waren die ook allemaal b scores?

Dan zou ik dat heel vreemd vinden namelijk om een advies mavo/havo te geven.

Rianaa

Rianaa

26-05-2018 om 16:46 Topicstarter

Esther

Ja vanaf gr3 scoort hij uitsluitend havo niveau. Ik kreeg een grafiek van zijn lvs scores over de jaren heen en zijn perspectief was altijd havo.

Het kwam ook totaal onverwachts. Ik dacht altijd dat het een eenduidig havo advies zou worden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-05-2018 om 17:08

Ervaring

Mijn ervaring is dat het weinig zin heeft om in discussie te gaan met de leerkracht die het advies geeft, en dat de vo-school het advies opvolgt ongeacht of je het er als ouder mee eens bent.

Rianaa

Rianaa

26-05-2018 om 17:22 Topicstarter

Phryne Fisher

Ik had mij er bij neergelegd, maar in de brief van de vo staat dat indien ouders het niet mee eens zijn op plaatsing op die afdeling, zij het schriftelijk kunnen aangeven.

Ik betwijfel ook of het überhaupt wel nut heeft. Advies en diploma perspectief van de basisschool leraar is toch wel heel heilig bij vo scholen.

Ik zat alleen wel met de gedachte "niet geschoten is altijd mis" en dat ik er misschien spijt van zou hebben om niks te doen.

V@@s

V@@s

26-05-2018 om 17:26

ik zou beiden doen

Onderbouwd reageren naar het VO waarom jij een havo leerling ziet èn op de basisschool formeel bezwaar aantekenen tegen het advies.

Rianaa

Rianaa

26-05-2018 om 17:35 Topicstarter

V@@s

Formeel gaat denk ik niks opleveren in dit geval.
Ik heb de formulier met advies en diploma perspectief ondertekend.

Ik was het er in principe mee eens. Alleen zijn eerst keus vo school heeft hem uitgeloot en daar zou hij in een havo/mavo klas komen. Het les niveau daar is havo. In zijn 2de keus komt hij in een mavo/havo brugklas.

Toch praten

Niet geschoten, altijd mis. Mits je het zakelijk-vriendelijk brengt, ontdaan van emotie, is het mi wel zinvol om te praten met de VO-school. Ik zeg niet dát het werkt, maar wel dat het kán werken. Bij een constante havo-score zou ik die gok wel wagen.
Hier werkte het. We waren het niet eens met het advies, en kind is na gesprek op VO-school hoger geplaatst (van havo naar vwo+).

Rianaa

Rianaa

26-05-2018 om 18:14 Topicstarter

Anneque

Dankjewel voor de motivatie. Het zou dus wel eens nut kunnen hebben. Fijn om te horen dat het bij jullie gelukt is. Ik begon al hoop te verliezen.

Ik ga dat als laatste strohalm proberen. Ik hoop zo dat ze zullen inzien dat een leraar ook te laag kan inschatten.

Ik wil de brief zo zakelijk mogelijk houden en niks van emotie, mening enz erin hebben.

Zou het een idee zijn om zijn lvs, entreetoets, nio en eindtoets formulieren erbij te zetten? Of is dit tè?

Lente

Lente

26-05-2018 om 18:22

Objectieve info, zoals scores, zeker erbij zetten

Maak een tabel met daarin alle scores. Dus niet allerlei formulieren meesturen.
Wel aangeven dat je de formulieren kunt mailen als dat handig is voor ze.

Rianaa

Rianaa

26-05-2018 om 18:46 Topicstarter

Lente

Ik ben bang dat de afdelingshoofd in dat geval gewoonweg in het systeem opzoekt wat de basisschool leraar wilt en wat zijn diploma perspectief is.

Eerder is er al een mail geweest van de basisschool leraar naar hem toe. Toen heeft hij ook niet de moeite genomen om in mijn zoons dossier te kijken. Hij ging gelijk mee met wat de leraar mailde.

Ik krijg veel advies en waardeer dit echt mensen!

Scores

Ik zou de relevante scores (dus niet woordenschat en DMT) er even kort bij vermelden. En misschien ook niet vanaf groep 6. Eindcito uiteraard ook. Alles moet even kort in één oogopslag te zien zijn. En verder kun je eea in een gesprek toelichten (als ze je verzoek daartoe honoreren).
Maar de kern lijkt me dat het advies bijgesteld had moeten worden nav eindcito.

bieb63

bieb63

26-05-2018 om 21:11

Maar is het niet zo

Dat in een mavo/havo brugklas op havo niveau les wordt gegeven? Normaliter is dat zo.

Rianaa

Rianaa

26-05-2018 om 22:26 Topicstarter

Bieb63

Op hun website staat het niet. Bij de inschrijving heb ik het voor de zekerheid nagevraagd en blijkt dat het mavo niveau is. Leerlingen met een eenduidig mavo advies komen in dezelfde klassen als mavo/havo.

bieb63

bieb63

26-05-2018 om 23:26

Rianaa

Maar hoe kan dan uberhaupt een leerling doorstromen naar 2 havo? Dan heeft diegene toch een achterstand? In gemengde brugklassen wordt op het hoogste niveau lesgegeven. Zit je beneden een minimaal te behalen resultaat van dat niveau, dan ga je naar de tweede van het laagste niveau, anders naar de tweede van het hoogste niveau

Angela67

Angela67

26-05-2018 om 23:39

bieb

zo raar is het niet, scholen mogelijk werkelijk alles verzinnen dus you name it en het bestaat.
hier is het zo dat je bepaald aantal punten moet hebben en dan mag je van 1mh naar 2h. Er wordt les gegeven op mavo niveau, maar wel zelfde methode als havo brugklas. en met een paar onvoldoendes mag je naar 2 mavo, dus met een fiks aantal betere cijfers red je het prima in 2 havo.
het gaat om het potentieel zeg maar, daar worden die normen deels op gebaseerd. en natuurlijk op hoeveel leerlingen ze wel of niet willen hebben. het is een ideale methode, elk jaar veranderen de normen om van de ene naar de andere klas te kunnen. Die normen zijn wel vrij snel bekend, in oktober ongeveer.
gr Angela

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-05-2018 om 23:50

Hier ook

In de m/h klas van mijn dochter wordt ook op mavoniveau lesgegeven. Je kunt over naar 2 havo als je voor alle vakken een 7,5 staat. Een nagenoeg onmogelijke eis, maar een enkeling redt het.

Angela67

Angela67

27-05-2018 om 09:40

Phryne (ot)

Heb je ook gehoord dat er een film gemaakt wordt met de hoofdrolspeelster wiens naam jij gebruikt als forumnaam 😀? Crowdfunding was enorm succes, film komt volgend jaar uit.
Gr Angela

Angela67

Angela67

27-05-2018 om 09:40

Wiens

Moet wier zijn (toch?!)

Maria

Maria

27-05-2018 om 10:00

volgens de wet

...moet de leerkracht motiveren indien hij/zij besluit om het schooladvies niet bij te stellen na heroverweging.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003420/2018-02-01#HoofdstukI_TiteldeelII_Afdeling1_Paragraaf4_Artikel42

Ben je het er niet mee eens, dan kun je het bestuur benaderen (die heeft het laatste woord) of een klacht indienen rondom de gang van zaken van het schooladvies.

Ik zou beginnen bij de ontvangende middelbare school; mailen zonder emoties, met feiten. Wel alle gegevens mee sturen en vragen om een gesprek om een en ander toe te lichten.

Gewoon netjes de regels volgen, de feiten op tafel leggen, je emoties thuis laten en een lange adem hebben...

Marianne

Marianne

27-05-2018 om 10:17

Hoger spelen

Echt alles uit de kast halen om dat advies omhoog te krijgen. Niet alleen omdat niet geschoten altijd mis is, maar omdat dat soort leraren heel hard aangepakt horen te worden. Hij ontneemt jouw kind kansen omdat hij een subjectieve mening heeft die hij zwaarder vindt wegen dan objectief gehaalde resultaten.
Dus op de basisschool naar de directie, met de resultaten van de cito's en zeggen dat je een betere onderbouwing van het advies nodig vindt dan 'mavo-kind.' Leraar hoort te weten waarom hij denkt dat jouw kind de HAVO niet aankan. Komt leraar niet verder dan MAVO-kind, dan heeft leraar daar dus niet over nagedacht maar zijn duim gebruikt.
Geen resultaat, dan is volgende stap het bestuur, dat kun je alvast in je mail naar de directie zetten. Iets van zeggen dat je dit wel een wat zwaar geschut vindt en dus eerst gaat proberen om er met directie uit te komen omdat het met leraar niet lukt.

Op de middelbare idem. Nette brief schrijven waarom jullie graag plaatsing in de HAVO-VWO klas willen. Cito-resulaten erbij en duidelijk maken dat leraar geen verdere onderbouwing heeft dan dat hij kind een MAVO-kind vindt en dat vinden jullie nogal mager.

Echt schandalig dit soort leraren.
Oppassen met de lange adem. Als het vakantie wordt gebeurt er niks meer, dus je moet het voor de vakantie geregeld hebben.

Rianaa

Rianaa

27-05-2018 om 10:22 Topicstarter

Angela en phryne

Klopt helemaal.
Hier is het een 7 gem voor de examenvakken en de rest een gemiddelde van 6,5 (lo en nog een andere vak een 6 gem).

Rianaa

Rianaa

27-05-2018 om 10:36 Topicstarter

Maria en marianne

Bedankt voor jullie adviezen. Ik ga het proberen en kijk wel hoe het ontvangen word. Wilt de vo school toch in het advies van de leraar meegaan, dan heb ik dat maar te accepteren helaas.

Ik denk eerlijk gezegt wel dat als zoon toch naar een mavo/havo moet dat hij zich wel omhoog werkt. Motivatie etc ontbreekt hem niet, zeker omdat hij zelf ook graag naar de havo wilt. Alleen waarom weer dat bewijzen en straks weer van klas veranderen. Ook ben ik ergens bang dat hij besluit achterover te leunen als puber in wording. Dit zou zonde zijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-05-2018 om 11:30

Strenger

Dan is het bij ons nog wel een stukje strenger. De kinderen worden ook bang gemaakt voor de havo, en er wordt gezegd dat is gebleken dat een 7,5 gezien de ervaringen nog wel mager is voor opstromen.

Niet zo vreemd

Heel, heel lang geleden, begon ik aan een brugklas. Dat duurde toen 2,5 jaar. Daarna werd het pas uitgesplitst: HAVO/VWO. Ja, je moest ook toen al goede cijfers halen wilde je op VWO terecht komen. Zo vreemd is dat toch niet? En ook niet zielig.
Als je puber achterover gaat leunen zal hij het ook moeilijk krijgen op VMBO-GT (Mavo). Ook daar moet je iets doen voor je diploma.
De overgangseisen (gemiddeld 7 voor de examenvakken) klinkt mij niet zo vreemd in de oren. Met gemiddeld een 6 zou je net overgaan op VMBO-GT. Als je een niveau hoger wil lijkt me dat de resultaten moeten aangeven dat die mogelijkheid er ook potentieel in zit.
Je zoon krijgt de kans om HAVO te doen. Zorg dat je als ouders niet te negatief doet over VMBO-GT, zodat hij niet gaat bezwijken onder externe druk, maar zijn eigen potentieel opzoekt en zich daar goed bij voelt.

Tsjor

Ik ben blij....

Dat in de tijd van mijn oudste de Cito nog leidend was. Mijn ‘typische tl kind’ is probleemloos door het vwo gestroomd en gaat volgende maand zonder ooit ook maar 1 hertentamen te hebben gedaan zijn bachelor halen van een best wel pittige universitaire opleiding.

Ik ben docent op een lyceum, en sorry dat ik het zeg, maar de gemiddelde basissschool docent heeft niet het flauwste benul hoe zijn groep 8 koters zich ontwikkelen op het vo. Ok, de capaciteiten hebben ze meestal wel redelijk in beeld, maar de rest..

Je wilt niet weten hoeveel onopvallende stille middenmoters opeens boven zichzelf uitstijgen als ze zich op het vo ineens ‘ op hun plek voelen’, en hoeveel leergierige knulletjes door een flinke dosis puberhormonen en flink wat peer pressure plotseling veranderen in beeldschermjunkies zonder drive, die alleen voor hun baantje bij de jumbo nog wel eens een stapje extra willen zetten. Die van gym 2 via atheneum 3 en havo 4 plussen jaartje doubleren ergens op hun 18e weer een keer wakker worden en de turbo erop zetten.

Ik lees in magister ( ons systeem) als ze een jaar of 15,16 zijn verhalen van basisschooldocenten die over compleet andere kinderen lijken te gaan. Echt waar. Je oren klapperen.

Kortom: waar haalt zo’n groep 8 docent van dit draadje het lef vandaan om op basis van, ja van wat eigenlijk.,,,,maar in ieder geval niet op basis van harde cijfers, deze leerling een niveau naar beneden in te schalen. Echt, ik word er zo boos van!

Ts...ik zou het er niet bij laten zitten. En als het niet lukt....wees helder naar je kind. Leg uit wat er moet gebeuren komend jaar. Investeer er in, zit er bovenop. Ga voor die 7’s of hoger en bewijs je gelijk op die manier. Het komt gewoon goed.

Ingrid

Twee verschillende dingen

Wacht even dames en heren: het gaat hier wel over twee verschillende dingen.

Die leerkracht basisschool veeg uit de pan geven, dat gaat niet lukken via een gesprek met de vo school.
Daarvoor moet je de procedure volgen die Maria in #24 noemt.

Eigenlijk moet je dat eerst doen en als het advies inderdaad wordt bijgesteld, opnieuw in gesprek met de vo school.

Formeel gezien (wet) moet de vo school het bo advies opvolgen. Zolang dat is als het is kan er eigenlijk niks veranderen. Pas volgend jaar kan de school op basis van eigen bevindingen overwegen om te herplaatsen.

Het vervelende aan de kwestie is dat het om een mavo/havo klas gaat. Dat dat in de praktijk een mavo klas is waarvandaan je maar lastig op het havo-niveau komt, doet daar niets aan af.

Tenzij.... maar dat is een aparte strijd.... je aan kunt tonen dat de leerlingen op die school uit de havo/vwo brugklas feitelijk makkelijker op het havo niveau komen, dan leerlingen uit de mavo/havo klas.

Het is mogelijk goed om op de vo school met de afdelingsleider te gaan praten, maar dat gesprek zou ik toch echt benutten om het eigen imago schoon te vegen van de valse indruk die door de leerkracht is gewekt (dit is een typisch mavo-kind, maar die ouders.....)

Ik zou daarbij kenbaar maken dat je begrijpt dat de school niet zomaar de leerling van klas kan verhuizen zolang de basisschool het advies niet bij wil stellen. Je kunt zelfs vragen of de afdelingsleider een suggestie heeft.

Tegelijkertijd zou ik wel degelijk die bezwaarprocedure op de basisschool voeren. Ik zou daarbij de leerkracht niet sparen. Hoe lief hij ook was, hier gaat hij in de fout.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.