Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ano

ano

27-02-2016 om 11:38

niet eens met het school advies

hallo,mijn dochter heeft bbl als advies[waar ik en mijn dochter niet mee eens zijn] en ik heb het rapport door geken en voor technisch lezen heeft ze havo voor cito spelling heeft ze ook havo en voor begrijpend lezen heeft ze ook havo aleen met rekenen heeft ze bbl dat vind ik best raar dus zou iemand ons kunnen helpen daar zou ik echt blij mee zijn!

cito

Wat zijn onder andere haar cito's vanaf groep 6?

Spelling en technisch lezen kijken ze niet naar.

ano

ano

27-02-2016 om 13:02

reactie wendy80

de cito van groep van techinisch lezen waren havo die van spelling tl en die van begrijpend lezen ook havo

cito

Maar heb je het nu over de gewone cito,drempelonderzoek of de eindcito?

Spelling en technisch lezen kijken ze niet naar want dat is minder belangrijk. Waar het meeste naar gekeken word is rekenen en begrijpend lezen.

Wat waren de scores van de cito vanaf groep 6? vaak kijkt men naar de cito's van groep 6,7 en 8 dus bv spelling a of I

ano

ano

27-02-2016 om 13:31

reactie wendy80

ik heb het over de normale cito

groep 6 en 7

Oke wat haalt ze je hebt het over havo maar bedoel je dat ze dan een B haalt?

Heb je haar cito uitslagen bij de hand van groep 6 en groep 7 wat had ze daar?

ano

ano

27-02-2016 om 14:04

reactie wendy80

ik weet het niet meer

Gesprek met school.

School zal kijken naar wat er voor cito uitslagen waren in groep 6,7 en 8.

Ik denk dat je dan beter een gesprek aan kan gaan met school zelf.

ano

ano

27-02-2016 om 14:16

reactie wendy80

heb ik geprobeerd maar ze zeggen dat dat nivea bij mijn dochter past. dinsdag heb ik weer een gesprek maar de inschrijving van de school waar ze een wilt komt steeds dichterbij

BBL

Dan heb je het over een opleiding op een MBO, geen VO.
Wat staat er precies als advies? VMBO basis bedoel je misschien?

En cito geeft bij de toetsen geen resultaat met Mavo, Havo enz.
Er staat l,ll,lll,lV of V. Eerst was dat A,B,C,D,E.

Bedoel je dat het advies eerst Havo was en nu VMBO basis?
Dat is wel een erg groot verschil, kan je het wat uitvoeriger uitleggen?

Triva

Triva

28-02-2016 om 02:32

wil

Bbl staat ook voor basisberoeps daar waar kbl staat voor kaderberoeps. Ik vond het overigens ook al raar: cito geeft geen havo als uitslag. Dat klopt niet in het verhaal.Er is geen school die een kind met B of II naar vmbo basis stuurt.

Lynn

Lynn

28-02-2016 om 03:18

duidelijke info

Ano, je Wilt advies van ons.

Wil je ons dan duidelijkere info geven.

Geef even van elke groep 6, 7 en 8 de cito scores aan met de scores I, Ii, III, IV en V (voorheen A, B, C, D en E).

We willen m.n. begrijpend lezen en rekenen weten.

Als je die om de ene of andere reden niet hebt gehad of niet meer hebt op papier, vraag die dan dinsdag in te zien en maak er meteen foto's van als bewijs als je ze niet mee naar huis krijgt.

Als kind voor die twee onderdelen altijd II of I gescoord heeft, zou havo logisch zijn.

Als ze al 3 jaren V op rekenen scoort (of IV), dan kan het zijn dat ze haar een laag advies geven omdat ze denken dat ze door haar slechtere rekenen havo of zelfs VMBO-t niet gaat redden.

Waarom wil jij en je dochter hoger?

Nb Je kunt op de scholen waar je dochter naar toe Wilt wel gaan praten voor de inschrijving (snel dan een apart gesprek maken met de coordinator die belangrijk is bij het aannemen van de leerlingen). In zo'n gesprek kan je aangeven waarom je denkt dat je dochter hoger geplaatst moet worden dat op grond van de cito scores logisch zou zijn. Zo'n gesprek kan helpen. Maar dan moet je het wel kunnen uitleggen. Niet alleen zeggen: Kind wil naar de havo.

Tot slot: Een schooladvies kan naar boven worden aangepast als de eindcitoscore daar aanleiding toe geeft. Dus: ga (zelf) eindcito's oefenen met je dochter (hier op OO te verkrijgen als het goed is) en dan vooral op rekenen. Kijk/analyseer waar het het niet goed gaat en kijk of je kind daarbij kunt helpen/verbeteren. Wie weet wat dat voor beter resultaat oplevert. Dan kan je met die score school vragen het advies aan te passen. En als ze dat niet doen, met die score langsgaan bij VO-scholen.

ano

ano

28-02-2016 om 14:00

bedankt lynn

heel erg bedankt lynn

Lynn

Lynn

28-02-2016 om 20:10

ano

Fijn dat je wat met mijn tips kunt.

Ik schreef trouwens 'In zo'n gesprek kan je aangeven waarom je denkt dat je dochter hoger geplaatst moet worden dat op grond van de cito scores logisch zou zijn.'

Dat moest zijn:
In zo'n gesprek kan je aangeven waarom je denkt dat je dochter hoger geplaatst moet worden dat op grond van het schooladvies logisch zou zijn.

Het kan zijn dat het schooladvies heel erg op de citoscores gebaseerd is, maar dat hoeft niet per se. En zeker als de citoscores niet consistent zijn (dus meer wisselende scores), kan de school tot een lager advies besluiten dan je als ouder passend vindt.

Succes ermee.

Anoniem

Anoniem

29-02-2016 om 22:16

Wat punten

Wie heeft je trouwens verteld dat die cito's allemaal 'Havo' waren? Heeft school je dat verteld of heb je de scores op basis van verhalen van anderen zelf omgezet naar een schoolniveau? Hier geven de scholen geen vo-niveau bij de cito-scores, maar krijgen we een I-V. Ook zijn er nog steeds scholen die met A-E werken. Dat zelf omzetten naar een advies is niet handig.

Heb je al een onderbouwing van school voor het advies? Vaak gebruiken scholen scores als basis, maar ze zouden ook op hun eigen inzichten moeten vertrouwen. Waarom is hun beeld van het kind zo anders dan wat het kind met de cito's laat zien?

Zomaar wat advies:
- Kijk of er in jouw woonplaats/regio een procedure of andere afspraken zijn tussen de middelbare scholen en de basisscholen over het advies.
- Kijk of de basisschool zich aan die procedure houdt. Dit is geen wet, maar het geeft je wel houvast. Vaak zijn die procedures op scores gebaseerd. Klopt het advies van de basisschool met die afspraken en zo nee, waarom niet? Vraag het ze gewoon, zonder meteen te benoemen dat het eventueel verkeerd is.
- Houdt je basisschool zich wel aan die procedure, dan zou daar het probleem kunnen zitten. Probeer in dat geval de basisschool te overtuigen waarom ze van die procedure moeten afwijken. Onderbouw zoveel mogelijk. Meningen kunnen namelijk verschillen, maar probeer je mening te onderbouwen.
- Is de aanmelding in jouw woonplaats/regio centraal geregeld? In dat geval kun je informeren bij de centrale commissie naar je mogelijkheden.
- Informeer bij de vo-school van jullie keuze naar mogelijkheden.
- Blijf je het oneens over het advies, dan kun je een klacht indienen bij het bestuur en eventueel later de klachtencommissie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.