Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet eens met advies, hoe gesprek aangaan + vraag mbt entreetoets

Cito scores M7 zijn binnen.
Rekenen B III
Begrijpend lezen II
Spelling en woordenschat I

Juf geeft aan dat het voorlopig advies VMBO-TL is. Kind krijgt van juf wel steeds te horen ‘dat zij beter kan’ en dat de juf ‘hogere verwachtingen’ van haar heeft. Verder geeft leerkracht aan dat dochter een van de beste leerlingen in de klas is. want methodetoetsen scoort ze altijd heel hoog en werkstuk en spreekbeurt ook mooie cijfers.
Binnenkort is er dus een rapportengesprek en ik wil goed voorbereid het gesprek aan gaan. Is het raar dat ik een HAVO afvies verwachtte met dergelijke scores? Is dat een reeele verwachting? Vooral gezien uitspraken van juf. Dochter zit ook nog eens in plusgroep van bepaalde vakken.
Wel is het zo dat ze in de klas stil is, mijn dochter wil niet opvallen en haat het om in middelpunt van belangstelling te staan. Zal niet snel vinger opsteken ook al weet ze het antwoord, ik ben bang dat de juf dat als reden zal gebruiken voor TL advies dus dat ze te terghoudend is in de klas. Wanneer ze de beurt krijgt zegt ze dingen twijfelend, ze is een beetje onzeker.

Wat zouden jullie in een dergelijke situatie vragen aan de juf? Als jullie puur naar de scores op papier kijken is dit dan echt een VMBO TL advies?

Nog een vraag:
binnenkort hebben kinderen de entreetoets die word toch gewoon gemaakt door de Cito zelf? wat is het verschil tussenDE M7 toets en de entreetoets? Krijgen ze weer de onderdelen rekenen en begrijpend kezen? Kun je daar opeens een hele andere scoren voor hebben? Hoe was dit met jullie kinderen? Was uitslag M7 toets en entreetoets hetzelfde of totaal niet?

Kaori

Kaori

16-02-2018 om 10:11

voorzichtig advies

het is een voorlopig advies, dat is al een heel verschil met het eind advies.
Het is wel een voorzichtig advies. Voor havo is het echt een bespreek geval. Methode toetsen zeggen niet zo veel, scoort mijn dochter ook hoog op maar in de cito komt het er niet uit.

Hoe scoorde ze in groep 6, gaat ze vooruit, staat ze stil of zakken de cito's in?

De entreetoets heeft meerdere onderdelen maar zeker weer begrijpend lezen en rekenen. En ja daar kun je heel andere scores voor halen, het zijn tenslotte moment opnames. De uitslag van de entrée toets gaat in percentielen. Sommige scholen kiezen er voor om bij de uitslagen niet het voorlopige advies aan de ouders mee te geven. Anderen doen dat wel. De school van mijn dochter kent alleen een advies in januari van groep 8.

Dus ipv bezwaar te maken bij dit advies zou ik eerder de vraag stellen met welke scores ze dan een havo advies zou krijgen en waar dit advies op gebaseerd is. Er is nog een heel jaar te gaan.

lisbeth

lisbeth

16-02-2018 om 10:29

Begrijpend lezen

Is erg belangrijk en daar scoort ze tl niveau op.
Helaas voegen methodetoetsen vrij weinig toe.
Al zou ik gaan voor tl-havo advies.

Bij ons scoort het gros van de kinderen trouwens lager op de entree dan op de gewond Cito

Bo

Bo

16-02-2018 om 10:45

voorlopig advies

Het is een voorlopig advies. Bij ons op school is dit altijd een behoudend (aan de lage kant) advies. Ze willen kinderen stimuleren om nog een jaar goed hun best te doen.

Overigens is BL een II, dat is Havo. Waarom zie je daar een TL score Lisbeth? Rekenen is wel een TL score, als snap ik de B / III niet. A-E scores worden al jaren niet meer gebruikt.

Leg het niet alleen bij school neer, maar ga zeker ook met het rekenen van je dochter aan de slag. Als dat een II wordt, ben je alle discussie voorbij.

De entreetoets geeft ook een voorlopig advies.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-02-2018 om 10:54

Op onze oude basisschool werd ook met de botte bijl geadviseerd. Niet doorlopend een II voor BL en rekenen betekende geen havo-advies. Ik ben het er niet mee eens, maar in de praktijk kun je er weinig mee.

Mia9

Mia9

16-02-2018 om 11:02

BIII

Bij ons dit jaar ook combi-uitslagen, volgens mij weet je dan dat het een hoge III betreft.
Voor TS: op onze school voorlopige adviezen aan de voorzichtige kant. Ik zou laten weten dat jij voor je kind aan havo denkt, en hoe jullie misschien de rekenscore naar een II kunt krijgen. Soms kan wat meer vertrouwd worden met de cito-vraagstelling, en bedacht zijn op de instinkers zo een niveau schelen. Je kan ook nog aan bijles denken.
Succes!

marie

marie

16-02-2018 om 12:46

Eerlijk aangeven?

Beetje afhankelijk van type leerkracht zou ik denk ik nu gewoon open kaart spelen. Geef aan dat advies je verbaast en dat jullie (als jullie met 2 zijn tenminste, zeg dan niet jij) haar havo zien doen.

En dan vragen aan juf wat er nog nodig is om aan dat advies te voldoen. Vervolgens vooral laten zien dat je daar zelf ook achteraan wilt gaan, een betrokken ouder geeft vaak hoger advies.

Ook als je er helemaal niet achteraan wilt gaan. Bijv als juf haar onzekere houding in de klas graag veranderd ziet en jij dat niet ziet zitten.
Geef gewoon enthousiast aan dat jullie daaraan zullen werken, later kun je dan enthousiast aangeven dat die tip super was en dat jullie zoveel vooruitgang zien.

Zelf zou ik goed praten met dochter en als ze zelf gemotiveerd is voor een hoger advies eens wat cito's samen doornemen.
Gewoon op leuke manier. Je komt er dan meestal vrij snel achter hoe ze werkt en denkt en waar je kunt verbeteren, daar kun je actie op inzetten desgewenst.
(Maar soms is paar vragen samen doornemen al voldoende)

En ga alvast op zoek naar vo waar ze kinderen graag kansen geven/ waar tl- havo brugklas is.
Maar wellicht is het verstandiger, gezien haar aard, vooral een school te zoeken waar ze zich thuis kan gaan voelen.

Ga nu vooral geen strijd met juf aan, bewaar dat voor eind groep 8!

LilaLenie

LilaLenie

16-02-2018 om 12:51 Topicstarter

Hier worden inderdaad nog steeds combi-uitslagen gegeven

Dus begrijpend lezen is een B II en rekenen is een B III, ik wilde dit vermelden zodat het duidelijk is dat ze een hoge C scoort. Voor zover ik weet is een II havo niveau en geen TL Is inderdaad slim om te vragen wat ze moet doen om er een havo advies van te maken. Ga ook vragen of ze zo laag adviseren om kinderen te motiveren of dat ze dat echt verwachten en natuurlijk waarom ze dit advies geeft. Hoor graag meer tips en vragen die ik zeker moet stellen

LilaLenie

LilaLenie

16-02-2018 om 12:56 Topicstarter

Dankjewel Marie

Dankjewel Marie daar kan ik zeker wat mee. Ik ben ook echt betrokken en wil er alles uithalen wat er in zit. Dochter is zelf ook erg teleurgesteld in advies. Ik ga ook vragen hoe zwaar entreetoets meetelt. School gaf juist aan dat entreetoetsen vaak veel beter gemaakt worden dan de cito toetsen, snap niet echt waar dit aan ligt.

Tango

Tango

16-02-2018 om 14:25

Zou ook vragen

Ik zou vooral ook doorvragen op de opmerkingen die juf heeft over hoge verwachtingen hebben, dat je dochter beter kan etc. En hoe het 'een van de beste in de klas zijn' in verhouding staat tot dit advies. Want dat begrijp ik ook niet.
Verder met de juf samen een plan bedenken hoe het er wel uit gaat komen bij je dochter. Want blijkbaar zit er dus meer in.

En toch

Ik was vroeger heel erg tegen de CITO/entree en deg. toetsen + principieel voor lange brugklassen (dit met mijn Franse achtergrond waar de onderbouw van de middelbare school ongedifferencieerd is en selectie pas aan het einde van de vierde jaar plaatsvindt.
Inmiddels geef ik 10 jaar les in Nederland en als mentor in 3Havo heb ik steeds vaker te maken met kinderen die echt op hun tenen lopen om de Havo te halen. Ze komen binnen met een VMBO-t advies in een gemengde vmbo-t/havo brugklas, gaan door naar 2 havo of een tweede brugklas VMBO-t/Havo en ik krijg ze in 3 havo waar ze de ritme en de hoeveelheid stof niet meer aankunnen.
Vorig jaar gingen er in mijn klas, van de leerlingen die binnen kwamen met vmbo-t advies, maar 2 naar havo4 en de rest bleef zitten of stroomde naar 4mavo door.
Nu kan het zijn dat de dochter van TS havo kan doen. Maar ouders hebben vaak geen idee hoe frustrerend het is voor hun kinderen als ze op de havo net te hoog zitten en elk schooljaar blij moeten zijn met elk cijfer boven de zes en in paniek van de onvoldoendes, omdat ze zo weinig marge hebben.
Kies tzt voor een vmbo/havo brugklas en kijk het dan aan.
Sini

Citos

De cito's wijzen op mavo/havo, tenzij de II en III eerder hoger of lager waren. Meestal geven ze in groep 7 een voorzichtig advies om latere teleurstelling te voorkomen. Het kan dus heel goed zijn dat ze sowieso wel op mavo/havo uit komt. Vol havo advies is niet zo logisch met deze scores. Laat de cijfers van de methodetoetsen en de opmerkingen van de juf maar snel los. Want uiteindelijk doen die er echt niet toe (in de meeste gevallen dan). Het gaat om de cito's begrijpend lezen en rekenen en de rest doet er maar weinig toe. Voor vol havo-advies moet ze een II halen op rekenen en begrijpend lezen. De entreetoets was bij ons destijds door de klas van mijn oudste slecht gemaakt, door de klas van mijn jongste heel goed. Bij de eindcito precies andersom. Geen voorspellingen over te doen dus, wat mij betreft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.