Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
polly

polly

02-09-2015 om 13:54

Nederlands woordenschat brugklas

dochter zit in de brugklas Atheneum sinds 2 weken. Nu heeft ze een toets Nederlands Woordenschat aanstaande maandag. Ze gebruiken het boek Op Niveau Havo/VWO.
In het huiswerk staat dat ze 2 paragrafen moet leren voor deze toets. Volgens dochter hoef je daar dus niet voor te leren en is het net als in groep 8 een Cito woordenschat. Daar hoefde je toen ook niet voor te leren. Maar ik zie wel degelijk heel veel moeilijke/pittige woorden op die blz.
Heeft dochter nu gelijk en kun je niet leren voor zo'n woordenschat Nederlands toets of moet ze wel degelijk de woorden uit het hoofd leren die in het huiswerk staan? Het zijn in totaal 80 woorden. Docente is een norse vrouw die verder niks wil zeggen helaas.


Angela67

Angela67

02-09-2015 om 13:57

het is de bedoeling

dat ze die woorden kent inderdaad, die komen in de toets.
Methode bekend
gr Angela

Katniss

Katniss

02-09-2015 om 13:58

Eigenwijs

Ik denk dat ze wel zou moeten leren, zeker als dat bij het huiswerk staat. Ze kan natuurlijk eigenwijs zijn en het niet doen, en dan ziet ze vanzelf wat het resultaat wordt. Het kan natuurlijk ook gewoon goed gaan

ligt eraan aan wie je het vraagt

Volgens mijn kinderen hoef je daar niet voor te leren. Zij komen dan weg met een zesje ofzo.
Maar als je de kans op een mooier cijfer wilt vergroten kan wèl leren natuurlijk geen kwaad

Je kunt het ook je dochter zelf laten ontdekken. Haalt ze een voldoende, dan had ze gelijk. Haalt ze een onvoldoende, dan ervaart ze zelf dat ze ongelijk had, en zal ze waarschijnlijk gemotiveerder zijn om het een volgende keer anders aan te pakken.

Bobine

Bobine

02-09-2015 om 14:07

Inderdaad

Het is wel de bedoeling dat je ervoor leert. Bij Cito doe je dat niet omdat je niet weet welke woorden je gaat krijgen, bij Nederlands weet je dat wel. Het staat bovendien bij het huiswerk. Leren dus.

Maar ik zou het haar zelf laten ervaren, kan weinig kwaad en is reuze effectief. Mijn zoon (vwo 3, dus hij zou beter moeten weten) was vanmorgen in tranen omdat hij tóch huiswerk Duits bleek te hebben terwijl 'iemand op WhatsApp' had gezegd dat je het alleen door hoefde te lezen... Dat weet hij nu dus: niet naar anderen uit je klas luisteren, ook niet als dat gunstiger lijkt te zijn. Had ik 'm ook wel kunnen vertellen, maar dit vergeet hij echt minder snel

Grote verschil

is dat ze nu een toets op haar eigen niveau krijgt waarvoor ze ook nieuwe woorden moet leren om latere lesstof beter te begrijpen. Woordenschattoetsen in groep 8 toetsen grotendeels reeds bekende woorden en daar zat ze met kinderen van heel verschillend niveau in de klas.

Ik zou wel even stimuleren om het gewoon toch te leren. Een goed begin is het halve werk. En ik zou ook wel even testen hoeveel van die woorden ze al daadwerkelijk kent.

Niempje

Niempje

02-09-2015 om 23:35

Zou moeten, maar...

In principe is het idd de bedoeling dat ze leren, maar merk hier dat dat niet altijd nodig is als ze in de les opgelet hebben en hun huiswerk hebben gemaakt. Het is (hier) vaak de bedoeling dat ze weten wat het woord ongeveer betekend en het juiste woord in een zin in kunnen vullen of bij de definitie weten te geven. Zelf de definitie opdreunen hoeft meestal niet. Als je dan een kind hebt met een redelijk geheugen, kom je vaak al een heel eind.

Ook al gaat het meestal wel goed, toch raad ik de kinderen hier meestal wel aan om voor de toets in ieder geval die woorden even na te gaan om te kijken of ze de betekenis weten. Vind het jammer als ze bij dat soort toetsen onnodig laag scoren omdat ze niets doen.

Emma

Emma

03-09-2015 om 06:51

Citotoetsen....

.....worden afgenomen om bij wijze van steekproef te kijken hoe groot je woordenschat is. Dat is iets anders dan een idioomtoets uit een methode: die is er om nieuwe woorden te leren. Leren dus: toepassen in een contekst om op termijn leesvaardigheid te vergroten.

Dianne

Dianne

03-09-2015 om 08:39

tuurlijk

Natuurlijk moet ze de woorden leren.

four

four

03-09-2015 om 09:29

hier

Is mijn ervaring dat er wel degelijk gevraagd wordt naar definities. Dat betekent dus echt leren omdat aanvoelen/ongeveer weten wat het betekent dan dus echt niet genoeg is.

polly

polly

03-09-2015 om 10:35

leren dus..

Ok, leren dus! Dat ga ik haar straks gelijk vertellen.
Moet ze dan ook de woorden kunnen toepassen in een verhaal. Dus invullen welk woord waar het beste past of is het echt het reproduceren van definities? Of beide? M.a.w. hoe zit zo een toets meestal in elkaar (methode = Op Niveau)

En daarbij ook nog ...

dit zijn natuurlijk de toetsen waarop het makkelijk hoge punten scoren is, die tegenvallers kunnen compenseren. En alles telt nog mee voor het laatste rapport. Nou zal zo'n woordenschattoetsje niet direct voor drie of vier keer aangetikt worden, maar het is zonde om het te laten liggen.

Hoe zo'n toets in elkaar zit verschilt per school. Ik geloof dat het hier een mix is. Ik heb een zoon wel eens horen mopperen dat definities letterlijk opgelepeld moesten worden.

Jamie

Jamie

03-09-2015 om 19:49

tja

Dat had ze natuurlijk aan de leerkracht moeten vragen! Het heeft weinig zin om dat hier te vragen want het kan overal anders gaan. Goede leerschool: niet klakkeloos het huiswerk accepteren en denken dat je niets hoeft te doen maar opletten en meteen vragen hoe het getoetst wordt.

Leerschool

Hoe ga ik om met docenten die niets zeggen willen, want daarmee begon dit draadje.

Jamie

Jamie

03-09-2015 om 21:27

Norse vrouw?

Ja natuurlijk, twee weekjes les en moeder van brugpieper weet al dat docent een norse vrouw is die niets wil zeggen. Daar geloof ik weinig van. Ga gewoon uit van wat er geoefend is met die woorden, dat is meestal ook wat ze vragen in de toets.

Nou...

Er waren 35 jaar geleden leraren op mijn middelbare school waarvoor "nors" een understatement was. Ik kan me niet voorstellen dat die inmiddels uitgestorven zijn.

Jamie

Jamie

03-09-2015 om 21:38

maar

Serieus, na twee wk brugpieperen het over een norse vrouw hebben?

Moni

Moni

03-09-2015 om 21:48

Mijn zoon had ook zo'n leraar in de brugklas,

dacht hij. Het werd ook nog zijn tijdelijk mentor.
De norsheid bleek geen norsheid te zijn, leraar werd zijn favoriet.
In de tweede kreeg hij een andere leraar voor dat vak. Zoon baalde.
Nu in de derde heeft hij deze leraar opnieuw. Hij is helemaal blij en werkt super enthousiast voor dat vak (nou ja, voor de leraar).

dianne

dianne

03-09-2015 om 21:51

korrel zout

Ik neem opmerkingen als we kunnen niets vragen aan docent want docent is zus en zo met een korrel zout. Soms zeggen de kinderen dat om van mijn gezeur af te zijn, om eigen falen te maskeren, om te verbloemen dat ze vergeten zijn te vragen. Zeker in combinatie met, ik hoef niets te leren, niets te doen.

polly

polly

08-09-2015 om 18:39

cijfer

Nou dames en heren, ze heeft een 6,9 gescoord op de toets. Ze heeft het alleen doorgelezen ondanks mijn adviezen. Haar aantekeningen niet eens ingekeken Er waren echter veel 4-en in de klas gevallen. Lager mogen ze momenteel niet geven omdat ze vinden dat brugklassers moeten kunnen wennen. Docent zei dat hij teleurgesteld was met deze resultaten in een Atheneum klas.

mooi cijfer

Een 7 zonder veel te doen. Had ze toch gelijk

polly

polly

09-09-2015 om 09:15

Nee, niet blij hoor.

Jippox dank je! Ik moet echter eerlijk bekennen dat ik helemaal niet zo blij ben met die 6,9. Ze had echt veel beter gekund! Er waren van de 31 leerlingen 2 met een 10 (maar ook veel onvoldoendes hoor). Dus met een beetje leren had ze makkelijk hoger kunnen halen. Ik moet mijn rol nog zien te vinden als brugklas-moeder. Wanneer is een cijfer goed genoeg?

Moni

Moni

09-09-2015 om 09:19

Ik zou het goed genoeg vinden

Ik neem aan dat je dochter gewoon doorstroomt naar 2 Atheneum als ze dit jaar haalt. Dan zou ik dit cijfer goed genoeg vinden. Ze heeft het zelf goed inschat.
Er zullen vast nog wel onvoldoendes gaan vallen voor andere vakken. Ik zou daar je aandacht op richten. Niet op iets wat vanzelf goed genoeg gaat.

let op

Dat je je dochter niet gaat belasten met wat jij wil (namelijk hoge cijfers). Als ze zelf tevreden is met een ruime voldoende (want dat is het) dan is het toch goed genoeg?
Het gaat om haar motivatie, niet de jouwe. Je kunt eventueel nog benadrukken dat het wel handig is om een beetje marge te hebben. Dus niet mikken op zesjes, want als het dan een keertje tegenzit sta je zo onvoldoende. Maar verder: goed genoeg is goed genoeg. Het is toch fijn als er vakken zijn waar je zonder inspanning zulke cijfers voor kunt halen? Dan kan ze haar tijd stoppen in de vakken die ze lastiger vindt. Of, als die er niet zijn, in andere activiteiten.

Ik ken het gevoel wel hoor, ik sta hier ook wel eens te knarsetanden: "dat kun je veel beter", maar ik denk dat je een kind er niet mee helpt om dat ook te zeggen.

Jamie

Jamie

09-09-2015 om 10:12

nee

Als je als.ouder nu zegt dat ze het goed heeft ingeschat ben je fout bezif. Ik zou zeggen: je hebt geluk gehad. Het is niet zo dat een verse brugpieper dit goed kan inschatten.

goh

Ik wist niet dat er algemene regels waren voor wat een kind (of het nu een verse brugpieper is of niet) al of niet kan.
Sommigen kunnen dat meteen prima hoor, inschatten hoeveel inspanning verreist is om een (ruime) voldoende te halen.
En ja, natuurlijk gaat het ook wel eens mis. Is dat erg? Natuurlijk niet, daar leren ze nu juist van (meer dan van een moeder die zegt dat het allemaal niet goed genoeg is).

Moni

Moni

09-09-2015 om 12:00

Mijn brugpieper kon dat prima

En mijn andere brugpieper helemaal niet.

Ze zijn niet allemaal hetzelfde.

Jamie

Jamie

09-09-2015 om 12:38

ach kom op

Als een kind bij de allereerste toets een 6,9 haalt door niets te doen is dat puur geluk, goed opgelet maar ga echt niet zeggen dat het kind het dan 'goed heeft ingeschat om precies zoveel te doen dat er een niet al te hoge voldoende uit kwam'.

Vooral dat je kind gaan wijsmaken lijkt me zeer onverstandig. Als het kind nu even een uurtje was gaan leren was het een 9 of 10 geweest en kan ze nog eens wat foutjes in het toekomstig inschatten permitteren. Goed ingeschat? Nee gewoon lui en geluk gehad.

wijsmaken

Je hoeft dat kind ook helemaal niets 'wijs te maken'. Laat haar nou juist lekker zelf ontdekken hoe het allemaal werkt. Ik zei alleen dat je ook niet hoeft te gaan 'zeuren' dat het beter kan en dat ze meer haar best moet gaan doen.

En wat anders: met niks doen voldoendes halen is in mijn ogen niet per definitie een teken van luiheid, en ook al niet van 'geluk' hebben.

Charis

Charis

11-09-2015 om 10:38

Zesjescultuur

Misschien moet je je dochter eens wijzen op de trend dat steeds meer masteropleidingen zesjes-studenten weren.

Janeway

Janeway

13-09-2015 om 14:24

ze heeft geleerd

Dat je met niks doen ook een voldoende haalt.. Heel simpel.
Zo is mijn dochter ook door school gerold. Ze deed mavo, en is geslaagd met 6en. Ik heb haar al die jaren niet veel zien doen voor school. Ook al stond ik op mijn kop, beloofde ik haar miljoenen ze deed waar ze zelf zin in had en dat was nu niet bepaald schoolwerk.

Ik wens je veel succes met je brugpiepert.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.