Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nederlands onderwijs in buitenland om zeep

in opvoeden in het buitenland heb ik gepost met een link naar een petitie tegen het stopzetten van het NOB.
Willrn jullie even kijken?

Niet tegen

Dirksmama ik ben niet tegen het verdwijnen van Nob.
Ik heb dat eigenlijk altijd een raar fenomeen gevonden. In Nederland zelf moge we dat onderwijs niet volgen, in het buitenland wordt het gesubsidieerd.
En dat buitenland dan?
Stel je voor dat de Marokkaanse koning hier in Nederland Marokkaans onderwijs zou subsidieren. Huis te klein.
Van mij mag het weg, al hoop ik van harte dat de betrokken onderwijsonstellingen wel blijven bestaan. Bijvoorbeeld omdat we voortan wel in Nederland ook dat onderwijs mogen volgen.
Groet,
Miriam Lavell

Getekend

omdat ik erachter sta (zie opvoeden buitenland)

Spanje

Over 'dat buitenland': De Spaanse ambassade verzorgt Spaanse taallessen voor kinderen van Spaanse ouders.
Moskeeën verzorgen lessen Arabisch voor kinderen en volwassenen. En er zijn speciale lessen Chinees, ik weet niet wie dat betaalt. Maar er gebeurt wel wat door 'dat buitenland'.

Tsjor

Fransien

Fransien

06-06-2013 om 21:39

Mijn schoonzusje

Is voor het werk van haar man naar Oostenrijk gegaan. Haar man kreeg een mooie kans met een tijdelijke aanstelling voor 6 jaar, mogelijk definitief als tegen die tijd de financien van het instituut dat toelieten.
Nu met de economische recessie heeft hij geen verlenging of definitief contract gekregen. Ze gaan nu terug naar Nederland waar hij een nieuw (yep, ook weer tijdelijk) contract heeft gekregen. Zonder de wereldschool was het voor hun zoon niet mogelijk geweest om op basis van zijn leeftijd in te stromen in het nederlandse onderwijs. Hij is gewoon naar een oostenrijkse school gegaan en spreekt/verstaat/leest/schrijft prima duits, maar kreeg op de zaterdag nederlands via de wereldschool.
Zelfs als mijn zwager wel een definitieve aanstelling in Oostenrijk had gekregen, hadden ze hun zoon een goede basis nederlands mee willen geven, gewoon omdat het hun taal en cultuur is. En dan niet alleen spreken en verstaan, maar ook lezen en schrijven, zodat hij ook de kinderboeken kan lezen, zodat hij zich in Nederland ook prima zou kunnen redden bij zijn familie hier. Ik zou het zo doodzonde vinden als die mogelijkheid afgeschaft zou worden...
Enne, het zijn geen dik verdienende expats, was het maar waar

Lang niet overal beschikbaar

tegen redelijke betaling. Hier wordt het alleen beschikbaar gesteld voor kinderen die naar een dure prive school gaan. En geloof me, die hebben die subsidie niet nodig. Het is nogal een willekeurige subsidie! Zie ook mijn post in Opvoeden in het buitenland'

Welles

Welles

19-06-2013 om 13:32

Het is wèl overal beschikbaar

Er zijn 2 aanbieders die aan gezinnen in het buitenland NTC onderwijs aanbieden. Daarvoor hoef je niets bijzonders te doen, de een werkt per computer (internetverbinding nodig), de ander met een combinatie van digitale lesmaterialen en boeken. Als particulier kan je dit gewoon bestellen voor je kind, en dan kwam je ook meteen in aanmerking voor de subsidie.

De prijzen liggen per leerjaar per kind tussen 1750 en 2050 euro, afhankelijk van het leerjaar. Daar ging de subsidie van 450 euro vanaf.

Dus NTC onderwijs is duur, en dat vraagt veel tijd en geld van de ouders. En zelfs met subsidie ben je nog veel geld kwijt. Het was dus geen kadootje, gratis onderwijs!

Welles

dirksmama

dirksmama

21-06-2013 om 20:13 Topicstarter

Kroet in uk

Alle NTC scholen in UK zijn toegankelijk voor alle kinderen die zich aanmelden! Geen exclusiviteit, volgens NOB website.

@welles

Maar dat is dus aanzienlijk duurder dan bij de scholen!

@dirksmama

ik heb het mailtje nog even opgezocht,het is alleen toegankelijk voor kinderen die al naar de internationale school gaan en dat is dus een prive school!! Dus helaas pindakaas voor ons!

"Dank voor uw bericht.
Helaas is het programma dat door NTC Cobham wordt aangeboden alleen toegankelijk voor kinderen die op ACS Cobham zitten.

Uw kinderen kunnen we daarom geen gebruik maken van de lessen.

Ik vind het spijtig u niet verder te kunnen helpen maar hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben."

dirksmama

dirksmama

23-06-2013 om 02:08 Topicstarter

Onderdeel van die school

Cobham is geval apart, want onderdeel van een school.
Maar in de buurt heb je ook nog De Regenboog, Woking, Stichting Nobel in Efham, en aan de andere kant in Sevenoaks NTC-scholen, mogelijkheden zat dus. En in Oxford ook nog eens.

Dirksmama

Ik heb nog een aantal mailtjes gestuurd, maar volgens mij zijn het allemaal fee-paying schools, en kun je alleen gebruik maken van he programma als je op de school zit. Aangezien ze ook nog naar een gewone school gaan, is het geen optie om meer dan een uur enkele reis te rijden. (en aangezien dit deel van engeland nogal file gevoelig is zit je daar gauw op! Cobham is al een eindje uit de buurt, maar dat ws nog te doen omdat ik in die omgeving werk.

Mijn probleem met de subsidie is vooral dat ik niet vind dat het voor iedereen dezelfde opties geeft. Mijns inziens zou het beter zijn om het zelfstudie programma van de wereldschool betaalbaarder te maken, (want ik vind dat behoorlijk prijzig, zelf met subsidie, dat zit er voor ons niet in), zodat de subsidie ook voor gezinnen die niet in de buurt van een school wonen zinvol wordt.

En..

we mogen natuurlijk ook best van mening verschillen over wat we eerlijk vinden

dirksmama

dirksmama

25-06-2013 om 09:20 Topicstarter

Zelfde subsidie

kroet, in de materiaalkosten van Wereldschool, Edufax en IVIO zit de subsidie al verwerkt.
Overigens, dankzij wegvallen van de subsidie gaan de kosten van de Nederlands-pakketten bij Wereldschool komend jaar met 500 euro per pakket omhoog.

Scholen kunnen veel efficienter dingen doen met subsidie, maar dan nog, goedkoop kan het niet zijn, juffen hebben ook salaris nodig.

Jullie boffen, in de greater london area zijn iets van 7 vschillende mogelijkgpheden. Voor ons is de dichtstbijzijnde achool 8 uur vliegen.

Niet dus

die mogelijkeden zijn er dus niet, omdat het alleen kan als je op die privescholen in greater london zit die per jaar per kind minimaal 12000 pond per kind kosten. Helaas behoren wij niet tot de goedbetaalde expat community, dus dat zit er niet in voor ons. Zelfs de kosten voor de wereldschool zijn nog heel hoog voor ons. In de buurt van Geneve kost de ntc opleiding per kind per jaar 250 euro. Mijn punt is dat het niet een subsidie is die voor iedereen gelijk is. Dat was mijn probleem.

dirksmama

dirksmama

29-06-2013 om 10:53 Topicstarter

Wel dus

Je kinderen kunnen terecht bij o.a. De Regenboog. En bij Edufax, Wereldschool en IVIO.

dirksmama

dirksmama

29-06-2013 om 10:53 Topicstarter

Wel dus

Je kinderen kunnen terecht bij o.a. De Regenboog. En bij Edufax, Wereldschool en IVIO.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.