Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

03-09-2013 om 18:14

Nalatigheid svo, grote gevolgen, wat nu?

Helaas kan ik wegens herkenbaarheid geen details geven, maar het SVO van mijn jongste dochter heeft jarenlang te weinig gedaan aan haar begeleiding, ze zat tenslotte niet voor niets op het SVO, waardoor een ernstige achterstand is ontstaan. Hoe erg die achterstand is ontdekken wij nu pas. Die is zo erg dat zij waarschijnlijk niet meer op tijd examen kan doen, namelijk in het jaar dat zij 20 wordt. Voor een slim meisje met autisme dat met goede begeleiding VWO had kunnen halen en nu waarschijnlijk nog niet eens meer op tijd een VMBO kan halen is dat heel verdrietig.

Als ouders hebben wij dit nooit geweten. Wel dat er achterstand was, maar met wat extra werk in de vakantie zou dat wel in te halen zijn. Nu komen de lijken uit de kast vallen. Had men ons maar veel eerder ingelicht, zodat we er met ons allen achteraan konden, haar gerichter konden begeleiden, meer thuis konden laten werken ("nee, dat is nog niet nodig" werd jarenlang gezegd).

Nu de gevolgen voor ons duidelijk worden begin ik steeds kwader te worden. School heeft de mooiste excuses, legt het bij dochter en bij ons, maar ik vind dat zij ernstig tekort zijn geschoten door de situatie van de achterstanden en niet gemaakte toetsen rooskleuriger voor te stellen dan het werkelijk was. Wij zijn geen ouders die alles aan school overlaten, al vanaf de eerste dag, maar ook daarna, hebben we duidelijk gemaakt dat we altijd bereikbaar zijn bij problemen en bereid zijn ons extra in te zetten voor onze dochter als dat nodig zou zijn.
Zoiets verwacht je op het regulier onderwijs waar een bepaalde mate van zelfstandigheid wordt verwacht, maar niet op speciaal onderwijs!

Met school kom ik niet verder, die vindt dat ze hun best hebben gedaan. Maar ik vind dat te makkelijk, want ik zit nu wel met een meerderjarig kind (plus bijkomende kosten) dat voorlopig, als in: de eerstkomende vijf jaar, nog niet zelfstandig zal kunnen zijn of kan gaan werken. Deels door haar autisme, maar vooral ook door pure nalatigheid van school waar wij volkomen onwetend over waren, eventuele vragen van ons werden allemaal weggesust.

Ze is meerderjarig maar er is sprake van mentorschap waardoor wij namens haar op kunnen treden. Zelf is ze volkomen overstuur omdat ze zich nu realiseert hoe slecht ze er voor staat.

Wat nu? Kan school hier zomaar mee weg komen? Ik heb van de laatste jaren de handelingsplannen en de rapporten in mijn bezit en er is wel sprake van wat achterstand, maar niet in de mate die nu bekend wordt, maar al veel langer bekend moest zijn bij school.

Karmijn

Karmijn

03-09-2013 om 18:34

Juridisch steunpunt balans

http://www.balansdigitaal.nl/onderwijs/juridisch-steunpunt/

Misschien kunnen zij je advies geven?
Wat een rotsituatie!

theemuts

theemuts

03-09-2013 om 18:45

Karmijn

Ik zie dat niet-leden daar met een rechtsbijstandsverzekering ook terecht kunnen. Mooi!

Sancy

Sancy

03-09-2013 om 22:40

Vraag

Stel die vraag eens aan http://nl.linkedin.com/pub/katinka-slump/13/5b4/664 Katinka Slump is onderwijsjurist.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.