Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Naar MBO 1?

Nav mijn vorige topic: de cijfers zijn zo dramatisch dat ik het nu al niet meer goed zie komen dit schooljaar. De toetsen tellen ook nog eens meerdere keren mee, dus er valt ook niet gemakkelijk iets op te halen.
Mocht ik gelijk krijgen, dan zijn er maar 2 opties. Het jaar over doen in de hoop dat het dan wel goed gaat of naar het MBO. Ze moet dan verplicht op niveau 1 beginnen. Eigenlijk is dat niks, maar het jaar over doen zie ik ook niet voor me. Ik hoop natuurlijk op een wonder, maar ben me ook vast aan het voorbereiden op het gesprek wat er binnenkort aan komt ivm haar cijferlijst. Het schooljaar is zo om, maar tegelijkertijd duurt het ook nog lang. Best lang om toe te kijken hoe ze hoe langer hoe meer verzuipt. Wat zou nu de beste weg zijn voor haar, mocht het inderdaad niet gaan lukken?

nog een kinderroute

http://www.roc.nl/default.php?fr=details&id=900
Voor een opleiding in de kinderopvang.
Je weet niet hoe het later zal gaan, sommige kinderen ontwikkelen zich nou eenmaal wat langzamer. Overleg goed met school en met je dochter of zittenblijven zinvol is.
Kan ze niet alsnog een kader of beroepsdiploma halen, al is het volgend jaar? Dat zou voor mij de voorkeur hebben. En dan naar mbo 3.
Een jaar over doen terwijl je kind het niveau nu al niet haalt lijkt me niet handig.

Weet ze al welke richting ze op wil?

Als de keuze op een MBO opleiding valt, is het eerste waar ik aan denk, weet ze waar ze voor wil gaan leren.

Dalarna

Dalarna

20-11-2013 om 18:44

Oeioei

MBO1 raad ik toch echt af, ze heeft het toch al tot vmbot4 geschopt? MBO1 is echt wat je doet als je basis niet haalt of als je van de praktijkschool komt.

Ik zou toch echt een andere oplossing zoeken, het kan niet zo zijn dat iemand die het tot en met vmbot4 gehaald heeft volgend jaar op mbo1 moet aanschuiven.

Melleke75

Melleke75

20-11-2013 om 19:50 Topicstarter

Wat ze wil.

Ze wil de zorg in. Eigenlijk kinderverpleegkunde, maar omdat biologie verreweg haar slechtste vak is en anatomie op niveau 4 best pittig is (wat ook door leerlingen aangegeven wordt) is het beter om toch niveau 3 te doen. Daarbij heeft ze ook nog eens het probleem dat ze de rekentoets van niveau 4 waarschijnlijk niet zal halen. Op niveau 3 kan ze dan in het laatste jaar de kraamzorg gaan doen, iets wat ze ook geweldig vindt. En voor niveau 4 moet ze een goed cijfer voor biologie halen, want in verband met een gebrek aan stageplaatsen vindt er een selectie plaats. Gisteren waren we op een info avond en ze zag die opleiding helemaal zitten. (we hebben info bij zowel niveau 3 als 4 gehad).

Alsnog naar kader kan niet meer en wil ze ook niet. Dan moet ze van 4 naar 3 terwijl ze over gegaan is naar 4.

Dalarna. Niet zij heeft het tot 4 geschopt, ik ook. Zonder mijn hulp was ze vorig jaar al blijven zitten, het ging toen ook al moeizaam. Eigenlijk had ze in klas 3 al op kader moeten zitten, maar om verschillende redenen ging dat toen niet.

Waar ik dus bang voor ben is dat als ze blijft zitten, ze het het jaar daarna ook niet haalt. En dan belandt ze alsnog op niveau 1. Tenzij ik er dus elke dag naast ga zitten. En eerlijk gezegd...ik zit niet meer op school en zij accepteert het ook niet meer.

Niveau 2?

Hier zie il alle gestrande vmbo ers op niveau 2 instromen. Niet op 1.
Volgens mij moeten ze een soort test doen, maaar alle leerlingen die ik ken beginnen op niveau 2.
Bijvoorbeeld helpende in de zorg. Je kan dan daarna snel doorstromen naar ziekenverzorging niveau 3.

Melleke75

Melleke75

20-11-2013 om 22:09 Topicstarter

Niveau 2

Ik heb begrepen dat dat van de overheid niet meer mag sinds dit schooljaar. Mij lijkt 2 ook logischer qua niveau, maar ik ga het nog wel navragen. Een klasgenoot van haar is na klas 3 gestrand, was al 16 en is naar niveau 2 gegaan. Daar zit hij nu in het eerste jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.